Olieafscheider 2.0 vervangen

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Plaats reactie
safrance

Olieafscheider 2.0 vervangen

Bericht door safrance »

Geregeld moet ik wat olie bijvullen, het blijkt een kleine 2 liter te zijn elke 10.000 km. Niet verontrustend, maar toch.
Vroeger was mijn lambdasonde grijs, tegenwoordig is die zwart.
Ook ligt er wat olie op het deksel naast de bougies, dat kan alleen maar uit de slang van de olieafscheider komen.
.
IMAG0866.jpg
IMAG0866.jpg (136.38 KiB) 439 keer bekeken
.
Allemaal aanleidingen om de olieafscheider eens te bekijken.
Gelukkig was er al een en ander over geschreven, ook een handige link naar youtube gevolgd, maar toch kom je voor verrassingen te staan.

De belangrijkste dat ik tevoren wilde oplossen: hoe kom ik bij de bout links onder van het inlaatspruitstuk. Onderin zitten aircoleidingen in de weg, iets hoger de stuurbekrachtigingspomp en daarboven kun je niets zien en er niet bij door de slang naar de koelwaterthermostaat. Uiteindelijk heb ik besloten om de koelwaterslang van het thermostaathuis af te halen (eerst aan de andere kant er wat uit laten lopen). Het blijkt dat je dan de bout kunt zien en ook nog ruimte hebt gecreëerd om te sleutelen.

Accu losmaken, luchtfilter en luchttoevoerslang er af, de ontsteking compleet ontmanteld om het betreffende frame los te kunnen maken en de bovenste slang naar de olieafscheider te kunnen losmaken. Injectorrail, benzineslangen en slangetje op drukregelaar los, dan kun je de rail met wat gefrummel rechtop vastzetten.
Stationairregelaar er af, stekker smoorklep, oliepeilstok (meteen alles schoongemaakt), een steun naar de pomp van de stuurbekrachtiging, een bout aan de onderkant. Deze steun zit voor de olieafscheider en moet er later helemaal af. Aan deze steun zit ook de achterkant van de startmotor vastgemaakt, onhandig. Moet je via deze weg de startmotor vervangen?

Van het inlaatspruitstuk heb ik alleen het slangetje naar de olieafscheider losgemaakt, verder heb ik alle kabels en slangetjes laten zitten. dat bleek te kunnen. Wel moest ik de stekkeraansluitingen naar de nokkenaspositiesensor en de mapsensor losmaken om wat ruimte te maken voor de kabels. De bouten van het spruitstuk gingen gemakkelijk los en ik kon het spruitstuk naar rechts wegleggen.
.
sprstuk.jpg
sprstuk.jpg (137.26 KiB) 439 keer bekeken
.
Het ene slangetje gaat naar de drukregelaar van de injectorrail. Het andere gaat naar de inlaatdruksensor onder de ECU. Ik had dat slangetje bij het vervangen van de dynamo als eens doorgesneden en met een buisje weer aan elkaar gemaakt.
.
netopen.jpg
netopen.jpg (172.64 KiB) 439 keer bekeken
.
Vervolgens de olieafscheider er uit gehaald, de achterkant was geschroefd en de andere klemmetjes losgewurmd. De slangen bleken schoon, alleen in de onderste aansluiting naar het carter zat wat witte smurrie. Niet schoon, maar ook niet echt vervuild. Het bleek makkelijk schoon te maken.
.
smurrie.jpg
smurrie.jpg (105.75 KiB) 439 keer bekeken
.
Toen ik de oude en de nieuwe bekeek, bleken zij niet hetzelfde te zijn. De nieuwe is hoger.
.
potten.jpg
potten.jpg (172.02 KiB) 439 keer bekeken
.
Aangezien ik niet de nieuwe slang naar de zijaansluiting had aangeschaft (deze heeft twee bochten) was ik wel verplicht de oude afscheider er weer in te zetten. Gelukkig was dat geen probleem.
Mijn slangenklemmen waren wel wat aan de kleine kant, de slangen zijn nogal dik (3 mm), bovenop de afscheider moeten ze 23mm zijn (evenals boven op de motor) en aan de zijkant 32. Gelukkig paste het allemaal net. Aan de achterkant zitten klemmen met boutjes, die slang is opnieuw te gebruiken, maar ik had een nieuwe gekocht met stalen mantel.
.
pot.nw.jpg
pot.nw.jpg (154.22 KiB) 439 keer bekeken
.
En tot slot zit alles weer netjes in elkaar. Geen verrassingen, wel veel werk.
.
klaar.jpg
klaar.jpg (172.96 KiB) 439 keer bekeken
.
Bij het starten leek alles in orde, tijdens de proefrit wilde het stationair toerental maar niet zakken, maar eenmaal terug was het euvel weg. De CLIP er aan gehangen en geen opmerkelijke metingen kunnen vaststellen.
Operatie geslaagd.
Al met al was vervangen niet echt noodzakelijk, maar ik vind het wel plezierig te weten dat het in orde is. Ik ben wel benieuwd wat het effect is op het olieverbruik, de kleur van de lambdasonde en of het deksel droog blijft.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>385k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Fuego_gtx

Re: Olieafscheider 2.0 vervangen

Bericht door Fuego_gtx »

Mooie reportage :)
Zo zie je maar weer dat je lang niet voor alles naar de stealer hoeft te gaan.
Greetz, Arno
Renault Forever :P
Ex Renault Fuego (4x)
Citroen Xsara Picasso 2.0 2003
Ex Safrane 2.2i Manoir 366k Amarant Metallic 142 1994

wally

Bericht door wally »

Mooie rapportage.
Iemand problemen gehad met de afscheider van de 2.5 20V?
De safrane doet het eigenlijk altijd, bijna saai. Onlangs de distributie vervangen dus op naar de 500.000km.
Safrane 2.5 20V >400kkm

Jack de zeeuw

Bericht door Jack de zeeuw »

Ja Wally, soms zijn het best betrouwbare auto's :lol:
Als de carterontluchting (olieafscheider) van de 2,5 gaat verstoppen, gaat hij olieverbruiken. Gaat die van jou al naar 500.000 ? Dat is kras :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 020: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 020: 227
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Plaats reactie