Draagarmen vervangen
Draagarmen vervangen
Bij de keuring bleek dat een draagarmrubber stuk was.
Aangezien alle rubbers op leeftijd zijn lijkt het me handig beide draagarmen te vervangen.
Ik heb wat plaatjes gevonden: Compleet subframe: In de documentatie staat dat je de aandrijfassen moet uitbouwen, maar ik heb de indruk dat dit niet nodig is.
Het wordt de eerste keer dus ik houd me aanbevolen voor handige tips.
Aangezien alle rubbers op leeftijd zijn lijkt het me handig beide draagarmen te vervangen.
Ik heb wat plaatjes gevonden: Compleet subframe: In de documentatie staat dat je de aandrijfassen moet uitbouwen, maar ik heb de indruk dat dit niet nodig is.
Het wordt de eerste keer dus ik houd me aanbevolen voor handige tips.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.
Je vindt slechts wat je zoekt.
Re: Draagarmen vervangen
Ze zitten er onder.
Even checken of het wel dezelfde zijn, de oude en de nieuwe: De draagarm links voor verwijderd: Op de voorgrond de stuurstang die me langer heeft beziggehouden dan de draagarmen.
De hoes van de stuurstang was stuk en ook die diende te worden vervangen.
Pas na demontage en heetstoken wilde die los.
Even checken of het wel dezelfde zijn, de oude en de nieuwe: De draagarm links voor verwijderd: Op de voorgrond de stuurstang die me langer heeft beziggehouden dan de draagarmen.
De hoes van de stuurstang was stuk en ook die diende te worden vervangen.
Pas na demontage en heetstoken wilde die los.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.
Je vindt slechts wat je zoekt.
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3574
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
Re: Draagarmen vervangen
Dat van die stuurstang ken ik en de draagarmbouten willen soms ook goed vastzitten.
Mooi dat dit gelukt is. Dit zal zeker beter gaan rijden.
Ik zou wel even je subframe met roestoplosser behandelen.
Mooi dat dit gelukt is. Dit zal zeker beter gaan rijden.
Ik zou wel even je subframe met roestoplosser behandelen.
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993
Clio 1.4 RN 1993
Re: Draagarmen vervangen
Voor en na montage heb ik waar ik bij kon alles schoongemaakt en ingesmeerd met gekookte lijnolie.
Dat blijkt niet bestand tegen weersinvloeden, wel makkelijk te herhalen.
Er was te weinig tijd om er ter afdekking nog brantho-korrux overheen te doen, dat komt misschien nog als het droog is.
Voor de draagarmbouten had ik goede doppen en een stevige lange arm, dat viel gelukkig niet tegen, wel een meedraaiende fuseekogel.
Dat blijkt niet bestand tegen weersinvloeden, wel makkelijk te herhalen.
Er was te weinig tijd om er ter afdekking nog brantho-korrux overheen te doen, dat komt misschien nog als het droog is.
Voor de draagarmbouten had ik goede doppen en een stevige lange arm, dat viel gelukkig niet tegen, wel een meedraaiende fuseekogel.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.
Je vindt slechts wat je zoekt.
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3574
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
Re: Draagarmen vervangen
Tip: door een krik onder de kogel te zetten waardoor je hem vastdrukt, heb ik de moer altijd los gekregen.
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993
Clio 1.4 RN 1993
Re: Draagarmen vervangen
De moer kan er niet geheel af zonder de fuseekogel los te maken, hij komt tegen de abs-ring.
Dus het laatste stukje moet je wel doen terwijl de kogel al los zit.
Bij het vastdraaien kan de kogel ook meedraaien, maar toen had ik hem er stevig in gedrukt met een tang.
Dus het laatste stukje moet je wel doen terwijl de kogel al los zit.
Bij het vastdraaien kan de kogel ook meedraaien, maar toen had ik hem er stevig in gedrukt met een tang.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.
Je vindt slechts wat je zoekt.
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3574
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
Re: Draagarmen vervangen
Dit zal de reden zijn waarom in de documentatie staat dat je de aandrijfas moet verwijderen.
Ik zou in dit geval hem aan de fusee losmaken en dan opbinden.
Zit de kogel niet in de draagarm geperst?
Ik zou in dit geval hem aan de fusee losmaken en dan opbinden.
Zit de kogel niet in de draagarm geperst?
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993
Clio 1.4 RN 1993
Re: Draagarmen vervangen
Ik verwachtte dat deze werkwijze makkelijker zou zijn, en achteraf lijkt me dat ook. Om de aandrijfassen te kunnen verwijderen zou ik immers eerst ook de schokbrekers los moeten maken van de fusee. Nu hoefde dat niet.
Bovendien kan ook de aandrijfas uit de fusee verwijderen een groot probleem vormen, zoals ik vorig jaar heb mogen ervaren.
Nu heb ik me beperkt tot wat absoluut nodig was, en dat ging relatief makkelijk.
De fuseekogel zit inderdaad vast in de draagarm, op de foto onder het witte hoedje.
Bovendien kan ook de aandrijfas uit de fusee verwijderen een groot probleem vormen, zoals ik vorig jaar heb mogen ervaren.
Nu heb ik me beperkt tot wat absoluut nodig was, en dat ging relatief makkelijk.
De fuseekogel zit inderdaad vast in de draagarm, op de foto onder het witte hoedje.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.
Je vindt slechts wat je zoekt.