Binnenverlichting wil niet uit! Pardon?

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Plaats reactie
HeinTun

Binnenverlichting wil niet uit! Pardon?

Bericht door HeinTun » wo feb 13, 2019 8:41 pm

Vreemd probleem! De binnenverlichting wil niet meer uit. Met de schakelaar kan ik de lamp achter de voorspiegel en boven de achterbank wel uitzetten, maar de vier instaplichten in de portieren niet. Die gaan pas uit als ik de zekering verwijder. De verlichting heeft overigens een vertraging (nu defect?) als de portieren allemaal gesloten zijn. Op slot is niet noodzakelijk. Nu is er nog een dingetje en ik vermoed dat er een verband is. Jeannette, de boordcomputer, blijft maar kakelen dat het rechter voorportier niet gesloten is. En dat is, natuurlijk, wel zo. Nu kan ik de vier lampjes in de portieren verwijderen en de hele binnenverlichting handmatig uitschakelen, maar dat vind ik niet zo'n nette oplossing. Idem dito is Jeannette de nek omdraaien weinig charmant. Mijn vraag: waar zit de sensor (oid) waarmee wordt gecontroleerd of de portieren zijn gesloten, in het bijzonder het rechter voorportier? Twee: waar vind ik de schakeling die zorg draagt voor de vertraagde uitschakeling? Is het probleem met het rechter voorportier een vaker voorkomend euvel?

Safrane, 2.0 16V, bouwjaar 2000.

AS1 (Anne)
Administrator

Re: Binnenverlichting wil niet uit! Pardon?

Bericht door AS1 (Anne) » wo feb 13, 2019 9:15 pm

De (micro)schakelaar zit in het slot van het rechter voorportier. Die zal defect zijn. Oplossing: slot vervangen
1989 R25 V6 Injection LPG @339k (motor 140k)
1993 Clio 1.4 RN @177k

HeinTun

Re: Binnenverlichting wil niet uit! Pardon?

Bericht door HeinTun » wo feb 13, 2019 9:59 pm

Ok, thx!

Plaats reactie