Kogel door de kerk

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Safrane of over jezelf
Plaats reactie
Luigi

Kogel door de kerk

Bericht door Luigi » za dec 22, 2018 7:26 pm

[smilie=ar.gif] :mrgreen:
Ik heb het gedaan ik heb een electric auto gekocht
Een Peugeot Ion
Waarom zeg je wel ik doe maar km per dag ti's niet veel (of wel) het is hoe je het bekijkt 8)
Met de saf was het kostelijk dure benzine hoge taks en verzekering hoog verbruik wegens korte afstanden.
Wilde hem inschrijven als oldtimer maar de groenen hebben de leeftijd opgetrokken van 25 naar 30 jaar vanaf dit jaar April.
En ik kwam 4 maanden te kort dus 5 jaar wachten [smilie=argue.gif] .
Heb de ion gekocht met een lening uitgerekend all in doe ik 3800 € winst per jaar :shock: .
Dacht erover de saf te verkopen maar is in zo goede staat dat ik het zonde zou vinden haar kwijt te spelen dus 5 jaar stallen en onderhouden.
Stallen zeg je .... :shock: Ja voor 5 jaar voor 40 € per maand en onderhoud.
Let wel met de Ion rij ik zo zuinig dat de elec. geen taks derde van verzekering garage Saf de Mazda benzine onderhoud afbetaling dus All in doe ik per jaar 3800 € winst dus win win en over 5 jaar kan ik met mijn liefde terug karren :P en doe ik nog winst met drie auto's.
Ben ik gek nou ieder zijn gedacht die Ion is best mooi rijdt zeer goed trekt sneller op dan elke 4 cilinder 2100 cc (6 cilinder en dikke turbo moet ik laten gaan) Het bereik is 130 Km dus ruim voldoende .
Hij regenereert bij lossen van het pedaal (zonder gas :lol: ) dus is ideaal voor stad omdat hij zelf elec. opwekt :mrgreen: .
dus ik blijf nog regelmatig kijken en vragen stellen over de saf want een auto die stilstaat slijt sneller dan een rijdende.
Dus blijf ik actief mijn saf bezoeken het doet wel pijn hem zo lang te moeten laten staan :cry:
Dus tot de volgende onderwerp groetjes en hou die dames in goede staat :D
Greetz Luigi :wink: :idea:
Safrane 2.0 RT Phase I 1993 Leder Automaat op stal gezet wegens verlaten oldtimerleeftijd
Mazda 626 coupe 2.0 L 12 kleppen van 1990 voor mijn midlifecrisis.Oldtimer
Peugeot Ion 2012 Full electric tweedehands wegens ideaal voor stad en veel goedkoper rijden nu eerste wagen [smilie=wub.gif]

AS1 (Anne)
Administrator

Re: Kogel door de kerk

Bericht door AS1 (Anne) » za dec 22, 2018 7:52 pm

Luigi schreef:
za dec 22, 2018 7:26 pm
[smilie=ar.gif] :mrgreen:
Wilde hem inschrijven als oldtimer maar de groenen hebben de leeftijd opgetrokken van 25 naar 30 jaar vanaf dit jaar April.
En ik kwam 4 maanden te kort dus 5 jaar wachten [smilie=argue.gif]
Klopt niet helemaal wat je zegt...
De oldtimer leeftijd is per 1 januari 2018 opgetrokken naar 30 jaar.
Mijn Clio is van 7 januari 1993. Dus een week te jong om als oldtimer in te schrijven. [smilie=boggled.gif]

Ook overwogen om mijn Safrane te stallen en dan 7 jaar. Toch niet gedaan want 7 jaar is erg lang is, ik al 10 jaar Safranes heb gereden en toch eens een R25 wilde kopen.
1989 R25 V6 Injection LPG @337k (motor 140k) (vanaf jan. 2019 in het verkeer)
1991 R25 Baccara aut. @294k (motor 200k) (donor)
1993 Clio 1.4 RN @175k

jans

Bericht door jans » zo dec 23, 2018 5:06 pm

Allereerst: Winst maken op een auto is maar voorbehouden aan een zeer kleine categorie van extreem zelzame auto zoals ze b.v. voorbij komen in Wayne Carini's TV-programma.

Een auto met een lening kopen bij weinig km's maken is wel het optimum van geldverspilling en dan ook nog beweren dat je er winst op maakt? Heb je al uitgerekend hoeveel rente je betaalt over de financiering oftewel hoeveel je meer betaald dan bij contante betaling? Ik denk dat dit over 5jaren gerekend in de buurt komt van 50% v/d aanschafwaarde, dat ben je dus al kwijt. Daarnaast € 2.400,= betalen in 5 jaar voor een auto met een dagwaarde van nul en er dan 5 jaren niet in kunnen rijden ?

Advies: Laat bovenstaande met de bij jou van toepassing zijnde gegevens eens doorrekenen door iemand die wel financieel/economisch onderlegd is en je zult er van verschieten...

Luigi

Bericht door Luigi » ma dec 24, 2018 7:44 pm

Beste jans
Mijn winst haal ik door nu elec. te rijden met de saf rijdt aan benzine 240 € per maand kost mijn verzekering 450 € per jaar kost mijn taks 450 € de eenmalige taks niet bijgerekend .
Mijn taks voor de elec. Ion 0 € per jaar verzekering 180 € per jaar elec. van thuis 70 € per maand dit is als ik elke dag aansluit meestal geen aansluiting in het weekend 40€per maand voor de garage saf. benzine Mazda 60€ per maand als ik elke dag rijdt meestal 20 tot 40 € taks 65 € per jaar verzekering 120 € per jaar.
Dan onderhoud elk jaar olie filters om de 2jaar komt er remvloeistof bij om de 4 jaar koelvloeistof om de 60000 versnellingsbak olie om de 120000 distributiriem bij de Mazda ongeveer hetzelfde maar ik haal nog niet een derde van de km is tweede wagen meer voor plezier nu nog trouwens.
Peugeot Ion eerste onderhoud (door vorige eigenaar trouwens gratis) algemene nazicht vooral batterijen op 10000 km.
2 de nazicht op 60000 algemene nazicht vervanging olie van de versnellingsbak 0,7 L bak heeft maar 1 versnelling.
Koelwater 20 Liter om de 20 jaar remmen gaan gemiddeld 150000 km mee motor remt op zichzelf af na een maand rijden heb ik geleerd wanneer het pedaal los te laten en pas voor het rode licht te remmen rij dan ongeveer 10 km per uur .
Voorbeeld verbruik baan langs kanaal 3 km lang aan het eind bocht naar links van 90°.
Vertrek plank pedaal (neen geen gas enkel elec.) 700 meter topsnelheid 130 km per uur houden tot 500 meter voor bocht verbruik hierbij in km minder geen liter ongeveer 25 km (wat zoveel) ja zoveel nu laatste 500 met gewoon uitrollen wagen regenereert elec. remt dus af bij bereiken bocht 40 per uur teruggewonnen elec.24 km .
Dus Zuinig.
Let wel is een stadswagen daar door verkeer lichten en niet remmen dus regenereert rij je langer dan 130 km .
Neem je altijd autostrade is een hybride beter .
Je moet wel anders leren rijden en plakkers plakken dat je 100 % electrisch rijdt om ruzie te vermijden met benzine rijders.
Typische verwijt :waarom rij je zo traag als je voor een rood licht bent en trek je daarna zo snel op.
.
Omdat ik regenereer en met 100% koppel optrek wel een raad koop die auto's niet nieuw nu nog niet te duur wacht tot alle merken elec wagens heeft prijzen zullen dalen.
Reden twee waarom deze wel , zijn van 1998 drie modellen Peugeot ion ,citroen zero;mitsubishi I miev let wel niet de Miev dat is 600 cc benzine.
Die drie elec. zijn net hetzelfde komen uit Japan zelfde fabriek als je een neemt niet vroeger als April 2012 nemen voor laatste generatie batterijen leeftijdsduur 20 jaar vorige modellen 10 a 15 jaar.
de wagens zijn precies hetzelfde met opties behalve I miev die duurder is andere bumpers meer luxe vooral interessant wagen voorverwarmen tijden opladen met afstandbediening vraag hierachter dat ding alleen kost nieuw 1000 € bij peugeot en citroen niet
voorhanden makkelijk over te bouwen verwarmingselement makkelijk te vinden maar elektronica en afstandbediening niet te krijgen.
Groetjes Luigi
Safrane 2.0 RT Phase I 1993 Leder Automaat op stal gezet wegens verlaten oldtimerleeftijd
Peugeot Ion 2012 Full electric tweedehands wegens ideaal voor stad en veel goedkoper rijden nu eerste wagen [smilie=wub.gif]

jans

Bericht door jans » di dec 25, 2018 12:00 pm

Ik hou het kort, je verwart 2 economische begrippen: Winst en kosten.

Ja, je hebt nu wellicht minder kosten dan voorheen, maar je maakt geen winst!

Ook geef je in 5 jaren € 2.400,= uit aan een auto met dagwaarde € 0,= die nooit een waarde van €2.400,= zal bereiken, dat heet verspilling. Maar ja, een hobby moet/mag geld kosten, is jouw keuze.
(Ik zou voor dat geld een electrische fiets kopen, is ook leuk!)

M.vr.gr.
Jans

Luigi

Bericht door Luigi » do dec 27, 2018 11:37 pm

Je snapt het niet he
Het gaat mij niet om de statische winst van die peugeot Ion om hem later te verkopen want tegen de tijd dat de batterijen het opgeven is hij niets meer waard nieuwe batterijen kosten 15000 @ met de leeftijd van de laatste generatie kun je 20 jaar rijden dus na die periode is die wagen om te recyclen.
De winst haal ik uit er nu mee te rijden max 70€ per maand aan elec. tegenover 240 € per maand moeilijk parkeren dus 20 keer rondrijden voor het vinden parkeerplaats met de Ion 1 X kan hem zelfs zijdelings parkeren .
Mijn winst is dynamisch de km die ik rijd met de Ion zouden evenveel zijn als met de saf (beide eerste wagen).
Voorbeeld naar cijfers van laatste maand dat ik met de saf reed koste mij dat
240 € per maand X 12 = 2880 € per jaar Met de Ion
70 € per maand X 12 =840 € per maand
Met alle berekeningen van hierboven ben ik na 4 jaar van mijn lening af komt er nog eens 182 € bij en kan ik ongeveer 10 jaar met de Ion verder rijden en hoe meer ik rij hoe hoger mijn dynamische winst het gaat hier niet om winst van stilstaande auto (of rijdend) het gaat over verbruik dus dynamische winst.
mijn saf zal nooit meer eerste wagen zijn wegens hoog verbruik stad (let op ik rij meestal in stad) met snelheidsbeperkingen tot 30 km/h 50km/h 70 km/h misschien 1 a 2 keer per jaar Autostrade maar daar heb ik mijn Mazda voor als tweede wagen mijn saf is perfect voor autostrade dus zal hij derde wagen worden om te cruisen.
dus over 5 jaar komt de saf terug op de baan en zal ik break even rijden met 3 auto's waar ik vroeger maar 2 auto's had .
Snap je dynamisch geld besparen is ook winst doen . [smilie=formulaw.gif] [smilie=bump.gif] (electronen) [smilie=formulaw.gif] [smilie=marc3.gif] zijnige tweede [smilie=formulaw.gif] [smilie=beer.gif] gulzige derde (in stad 14 liter) op autostrade 8 Liter
Zo zie je maar er zijn meerdere manieren om winst te doen ik wil rijden met mijn wagens niet stallen en wachten tot ze meer opbrengen want dat soort modellen kan ik niet kopen [smilie=banghead.gif]
greetz Luigi [smilie=sofa.gif]

O en die opmerking dat het duur is om mijn saf voor 5 jaar te stockeren aan 40 € per maand dat dat puur verlies is .
Wel op die 5 jaar 10 safs of 25 er's te kopen is duurder want ze worden weg gedaan als er iets aan is kost ook geld heb je meestal een wagen met net niet die optie of je moet een Baccara kopen voor een slordige 10000 € en moet je nog kosten doen al was het maar remmen de kosten voor de garage komt na 5 jaar op 2760 € veel goedkoper dan alle safs bij elkaar.
Want ik wil mijn Saf want die heeft alle luxe en is goed onderhouden draait perfect geen roest.
gewoon nu en dan beetje liefde en TLC. [smilie=busted2.gif] I love that car to bits [smilie=wub.gif] [smilie=wub.gif] [smilie=wub.gif] [smilie=yup.gif]

Jack de zeeuw

Bericht door Jack de zeeuw » vr dec 28, 2018 3:26 am

Luigi schreef:
do dec 27, 2018 11:37 pm
of je moet een Baccara kopen voor een slordige 10000 €
Hier bedoel je waarschijnlijk een Biturbo. Een gewone Baccara is nogal wat goedkoper :lol:
Enne .... Luigi, ik had hem wel door hoor.
Je bespaard omdat je minder kosten hebt door niet meer met de Saf te rijden en voor dezelfde kosten kun je je lening aflossen. Gelijk heb je als je de meeste km's in de stad rijdt :wink:

Grappig, de ene gaat naar elektrisch. Zelf zat ik ook te denken de Saf wat meer rust te geven, tenminste degene waar ik in rij, door een andere auto te kopen maar dat zou een Dodge Ram SRT10 moeten worden. Ik rij niet veel km's en als ik rij wil ik wel fun hebben en dat mis ik een beetje met een elektrische auto. Wat jij dan aan brandstof gaat besparen, gaat de SRT10 nog wel bovenop het verbruik van de Biturbo verbranden denk ik :lol: :lol:
Mooi toch :?: Dan zijn we toch weer energie neutraal bezig :lol: :lol: want ik zat er al een beetje mee tussen.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

jans

Bericht door jans » vr dec 28, 2018 10:46 pm

Tja, wat moet ik daar nog op zeggen zonder beledigend te worden. De wereld om ons heen veranderd in rap tempo, maar economische basisprincipes als winst en kosten blijven overeind staan. Tenzij je er de ballen verstand van hebt natuurlijk en in je eigen (onjuiste) denkbeelden blijft geloven.

Succes met je lening en stallingskosten, ik wens je over 5 jaren nog vele prettige kilometers in de Safrane toe, daar gaat het tenslotte om!

Luigi

Bericht door Luigi » zo dec 30, 2018 4:29 pm

Hallo Jack.
Jou situatie is volledig anders dan de mijne met al dat landgoed rond je en de eerste deftige stad is hoeveel km van je dan had ik ook een dodge ram gekocht (verminderde inschrijving lagere taks en met een gastank van 200 liter rij zuinig ook) met een ion zou je van elec. paal naar paal rijden wat soms ook duur is afhankelijk welke leverancier dan zou ik ook winst maken daar in stad past die ram charger soms niet eens in de straten maar mijn Ion wel :mrgreen:
greetz jack
Hallo Jans zo zie je maar 2 verschillende manieren om winst te maken onder verschillende omstandigheden.
lees mijn tekst eens met een open mind want je zit vast in jou gedachten was ook zo tot ik begon te rekenen vanuit mijn situatie van in stad te rijden en dat met een saf waarvan de steeds hoger werdt en de taks en verzekering elk jaar opslaagt want bij ons hangt de verzekering af van waar je woont in het stad rij je duurder met een grote dan met een kleine wagen op de buiten ben je goedkoper af to wel 150 €voor dezelfde wagen maar in belgie hebben we niet veel buiten meer veel lintbebouwing dus is het bijna overal stad soms liggen ze maar 20 meter van elkaar stel je voor 30 per uur dan 50 einde stad 70 per uur 200 meter verder nieuwe stad 30 per uur [smilie=baby.gif]
greetz Jans

Plaats reactie