Even voorstellen: §teven met een 2.5 RXE

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Safrane of over jezelf
§teven
Berichten: 100
Lid geworden op: 03 jun 2010, 12:42
Locatie: Siebengewald

Re: Even voorstellen: §teven met een 2.5 RXE

Bericht door §teven »

Supertip Anne! Ga ik proberen.

Heb je misschien ook foto van de aansluitingen in de pomp? De stekker heeft 5 pinnetjes, beide pompen hebben maar 4 van de 5 "slots" bezet met een pinnetje. Ben even benieuwd of de volgorde daarvan klopt. Moet haast wel, beide pompen hetzelfde namelijk, maar wil het graag zeker weten om dat ook uit te sluiten.

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3645
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Re: Even voorstellen: §teven met een 2.5 RXE

Bericht door AS1 (Anne) »

Ze zijn genummerd. Je moet recht van boven kijken.

IMG_3462.JPG
IMG_3462.JPG (78.42 KiB) 1017 keer bekeken
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993

§teven
Berichten: 100
Lid geworden op: 03 jun 2010, 12:42
Locatie: Siebengewald

Re: Even voorstellen: §teven met een 2.5 RXE

Bericht door §teven »

Testen van de pomp die ik vanochtend gedemonteerd heb is zojuist gelukt, deze pomp werkt. Volgende stap is alles van de auto weer even losmaken en de pomp aan de slang hangen en testen via de accu, even kijken of die de balg wel vacuum trekt. En de andere pomp dan ook gelijk testen. Als dat allemaal ok is en de cruise control werkt nog steeds niet, dan is er volgens mij nog één foutmogelijkheid en dat is de kabelboom. Maar dat zou raar zijn als alles in de cockpit elektronisch goed functioneert en alle andere elektrische zaken aan het eind van de kabelboom wel werken. Want waarom zou de cruise control dan als enige niet goed werken via die kabelboom?

Anne, ik bedoelde eigenlijk de binnenkant van de pomp. Want je test nu slot 2 t/m 5, maar aan de binnenkant is slot 4 loos en zit op slot 1 een stekkertje. Maar het lijkt wel of 4 via een klein draadje direct aan het pinnetje van 5 vastzit:
20200522_160148.jpg
20200522_160148.jpg (1.13 MiB) 1012 keer bekeken

§teven
Berichten: 100
Lid geworden op: 03 jun 2010, 12:42
Locatie: Siebengewald

Re: Even voorstellen: §teven met een 2.5 RXE

Bericht door §teven »

Ik ben nu weer aan het testen. Beide pompjes doen het als ik ze los even op de accu aansluit. Maar ik zou denken dat met 5 op + en 4 op - aangesloten, de gaskabel vacuum gezogen moet worden. Dat doen de pompjes niet, het lijkt alsof de pompjes daar te weinig kracht voor opbouwen. Ik kan zelf aan de slang zuigen met minimale kracht en de gaskabel trekt direct aan. Kan het zijn dat beide pompjes te zwak zijn of zou ik naast de 4 op - ook de pompklep 3 op - tegelijk moeten aansluiten? Staat die klep open als ik alleen de pomp laat werken en trekt ie daarom niet vacuum?

En als de pomp het wel goed doet, hoe zou ik de aanvoerkabel met stekker kunnen testen? Ik vermoed dat die pas signaal doorgeeft bij rijden en boven de snelheid waarop de cruise control in werking zou treden.

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 554
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Re: Even voorstellen: §teven met een 2.5 RXE

Bericht door safrance »

De kabelboom is evt. door te meten.
Maar nog een andere invalshoek: heb je gecheckt of bediening werkt.
Met andere woorden: werken de knopjes op het stuur en komen die signalen bij de CCcomputer terecht?
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>385k
Je vindt slechts wat je zoekt.

§teven
Berichten: 100
Lid geworden op: 03 jun 2010, 12:42
Locatie: Siebengewald

Re: Even voorstellen: §teven met een 2.5 RXE

Bericht door §teven »

Jazeker! Hebben we samen met jouw Clip getest.

§teven
Berichten: 100
Lid geworden op: 03 jun 2010, 12:42
Locatie: Siebengewald

Re: Even voorstellen: §teven met een 2.5 RXE

Bericht door §teven »

Gewoon maar even de gok gewaagd: pomp en klep beiden tegelijk bediend via de accu. Ook geen resultaat. Beide pompen dan toch te zwak? Kan dat?

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3645
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Re: Even voorstellen: §teven met een 2.5 RXE

Bericht door AS1 (Anne) »

Ik heb nogmaals getest. Die van mij zuigt ook niet maar zoemt wel. :shock:
Ook getest in combi met de kleppen. Ook + en - omgedraaid. Het blijft dan hetzelfde.
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993

§teven
Berichten: 100
Lid geworden op: 03 jun 2010, 12:42
Locatie: Siebengewald

Re: Even voorstellen: §teven met een 2.5 RXE

Bericht door §teven »

Kan het me haast niet voorstellen, maar zou dat de goede werking zijn? Hoe trekt de pomp de gaskabel dan strak? Ergens moet het vacuum getrokken worden...

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3645
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Re: Even voorstellen: §teven met een 2.5 RXE

Bericht door AS1 (Anne) »

safrance schreef:
24 mei 2020, 11:02
De kabelboom is evt. door te meten.
Maar nog een andere invalshoek: heb je gecheckt of bediening werkt.
Met andere woorden: werken de knopjes op het stuur en komen die signalen bij de CCcomputer terecht?
Ik zou verwachten dat dit nou juist met de CAN Clip is te zien. Steven zegt ook na jullie uitlees-sessie dat alle signalen goed werken.
Heb je ook een foto gemaakt?
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 554
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Re: Even voorstellen: §teven met een 2.5 RXE

Bericht door safrance »

De werking van de knoppen was inderdaad met de clip te zien.
Nu herinner ik me dat weer.
Steven weet je nog of we naar evt. foutmeldingen hebben gekeken?
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>385k
Je vindt slechts wat je zoekt.

§teven
Berichten: 100
Lid geworden op: 03 jun 2010, 12:42
Locatie: Siebengewald

Re: Even voorstellen: §teven met een 2.5 RXE

Bericht door §teven »

Foutmeldingen waren er niet. We hebben een proefritje gemaakt met de Clip aangesloten en alles tijdens het rijden geprobeerd. Alle signalen waren correct: hoofdschakelaar aan en uit, cc aan, cc uit, cc reactiveren, snelheid verhogen, snelheid verminderen. Alles gaf een goede werking in de computer.

§teven
Berichten: 100
Lid geworden op: 03 jun 2010, 12:42
Locatie: Siebengewald

Re: Even voorstellen: §teven met een 2.5 RXE

Bericht door §teven »

Iemand een tip hoe nu verder? Ik heb twee pompjes die wel iets doen als ze aangesloten worden op de accu, maar geen vacuum lijken te zuigen. Anne heeft ook een pompje getest met precies hetzelfde resultaat. Alle drie de pompjes stuk? Of testen we verkeerd?

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 554
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Re: Even voorstellen: §teven met een 2.5 RXE

Bericht door safrance »

Misschien testen we de verkeerde dingen.
De regelaar leek alle input binnen te krijgen, maar komen de stuursignalen ook uit bij de pomp?
Je zou die kabels kunnen doormeten en kunnen controleren of klepjes die open of dicht moeten gaan dat inderdaad doen.
Dat laatste kun je niet meten, zo kun je ook niet meten of een stationair-regelaar blijft hangen.
In het elektrische schema kun je zien wat er allemaal bij komt kijken, dat is meer dan je zou denken.
Vroeger stonden op de site ook elektrische schema's maar die zie ik nu niet meer. Evt. heb ik die voor je.
Het is wel wat zoekwerk en je moet schema's kunnen lezen.
Het schema van de 'snelheidsregelaar' zit er in ieder geval in.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>385k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3645
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Re: Even voorstellen: §teven met een 2.5 RXE

Bericht door AS1 (Anne) »

http://bestand.renaultsafrane.nl is weer hersteld.

In dit bestand staat een schema van de snelheidsregelaar (blz. 41).
http://bestand.renaultsafrane.nl/bestan ... %20N7U.pdf
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993

Plaats reactie