Project Roest

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » 10 nov 2017, 13:28

Recentelijk bij Jack veerpoten opgehaald. De ene schotel blijkt sterker geroest dan wij beiden verwachtten, deze is op een zeer kleine plek aan de zijkant doorgeroest, de ander heeft nauwelijks roest.

Afbeelding

Afgaande op deze schotels, als je het praktisch wilt aanpakken, heeft de suggestie om de buitenkant van oude schotels preventief met lijnolie in te smeren zeker nut, en dat geldt ook voor eventuele ruimte onder het rubber. De binnen(onder)kant van deze schotels vertoont nauwelijks roest.

Opvallend vind ik dat alle veren duidelijk geroest zijn daar waar ze loskomen van de schotel.
De lak op de veren zit er stevig op, maar wellicht door wrijving tegen (het rubber van) de schotel raakt die beschadigd. Ook een goede kandidaat voor lijnolie.

Afbeelding
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » 19 nov 2017, 14:47

Ik smeer de veren na reiniging in met bruine Tectyl, dit blijft wat zacht en beweegt dus mee met de torsie vd veren. Zou overigens het doorgeroeste stukje op de schotel dichtlassen en de schotels met zinkspray behandelen.
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » 19 nov 2017, 18:11

Ik kan het nu niet vinden maar ik meen ergens gelezen te hebben dat je van de APK aan een veerschotel niet mag lassen.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
Luigi
Berichten: 175
Lid geworden op: 04 nov 2012, 21:23
Locatie: Morkhoven Belgie

Bericht door Luigi » 20 nov 2017, 16:35

Wel als je een goede lasser bent en er genoeg metaal of zelfs met vervangstukken kun je het zo lassen dat niemand ziet dat je er aan bent geweest 8)
Slijpen is the forse baby :twisted: :wink:
Safrane 2.0 RT Phase I 1993 Leder Automaat op stal gezet wegens verlaten oldtimerleeftijd
Mazda 626 coupe 2.0 L 12 kleppen van 1990 voor mijn midlifecrisis.Oldtimer
Peugeot Ion 2012 Full electric tweedehands wegens ideaal voor stad en veel goedkoper rijden nu eerste wagen [smilie=wub.gif]

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » 28 nov 2017, 02:34

Bedankt voor de suggestie maar het wil maar niet lukken om er blij van te worden [smilie=headshake.gif]
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4655
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » 28 nov 2017, 09:59

Je zal minder blij zijn als je weet dat ze niet meer te koop zijn.
En de 2e hands PhI schotel voorraad is ver geslonken.
Zoals Luigi al schreef kan een goede metaal bewerker veel... dus als er genoeg gezond "vlees" is dan is het lasbaar ........

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/230.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » 28 nov 2017, 12:26

Ik weet dat ze schaars worden.
Daarom wordt ie als reserveonderdeel geconserveerd opgeslagen voor het nageslacht.
Misschien kan ik iemand anders er nog eens blij mee maken.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4655
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » 28 nov 2017, 13:16

Top idee :P :P :P :P

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/230.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » 11 jun 2018, 18:12

In het kader van het project ROEST wil ik binnenkort de trekhaak er eens onder uit halen omdat hij behoorlijk geroest is, en zijn omgeving ook.
Het lijkt me dat de achterbumper er dan af moet. Als ik de tekeningen opzoek lijkt de achterbumer nauwelijks vast te zitten, maar dat kan ik me niet voorstellen.
Wellicht moeten de achterdemper en het schutbord onder de achterdemper er dan ook af. Of toch niet?
Heeft iemand wat tips voor ik het wiel :idea: begin uit te vinden?
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Fuego_gtx
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 okt 2010, 11:58
Locatie: Landgraaf

Bericht door Fuego_gtx » 12 jun 2018, 06:04

Demper en hitteschild kunnen blijven zitten.
Je moet wel de bekleding aan de achterkant loshalen.
Daar zitten 2 of 3 moertjes en bij de wielkasten aan beide kanten zitten achter het modderscherm ook boutjes.
Verder een paar kleine torxboutjes en los is je achterbumper :)
Kan gewoon op je oprit.
Greetz, Arno
Renault Forever :P
Ex Renault Fuego (4x)
Citroen Xsara Picasso 2.0 2003
Ex Safrane 2.2i Manoir 366k Amarant Metallic 142 1994

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4655
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » 12 jun 2018, 10:24

Lijkt mij ook handig om de stekkerdoos los te maken..... [smilie=happy.gif]
Veel succes Safrance.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/230.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » 12 jun 2018, 21:35

Thanks Arno.
Achter de achterklepdorpel heb ik 4 moeren gevonden, en links en rechts 2 parkers aan het modderscherm en één aan het buitenscherm, en dan nog aan elke kant één een stuk uit het midden aan de binnenkant van de bumper.
Goed te horen dat demper en hitteschild kunnen blijven zitten. :D Ben benieuwd hoe dat gaat.
En inderdaad, de stekkerdoos. :wink:
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » 23 jul 2018, 22:45

Dit keer waren de wielkasten van de achterwielen aan de beurt.
Het dragende plaatwerk waar de veerschotel zit was licht geraakt, maar de opstaande rand was steviger aangetast.

Afbeelding Afbeelding

Roest verwijderd, behandeld, maar ik moet de opstaande rand nog verder afwerken.

Het verbaasde me wel dat je vanaf het achterwiel rechtstreeks de tankleidingen ziet.

Afbeelding

Mist hier geen afscherming?
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2374
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » 24 jul 2018, 00:36

Ik dacht dat die in bitumen of iets dergelijks waren gespoten ter bescherming.
Het is kunststof dus het zal niet roesten maar steentjes en dergelijke kunnen ook schade veroorzaken.
Waarschijnlijk is dat bij jou in de loop der jaren weggesleten.
Dat zijn dus niet de brandstofleidingen maar de ene is een lekleidinkje (als je de tank te vol doet loopt de benzine hierlangs via de wielkast naar buiten :cry: )
De andere is de ont/beluchtingsleiding waar we het in een ander topic over hebben gehad.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » 24 jul 2018, 08:03

Ik maak me ook niet direct zorgen over beschadiging, maar links zit een spatscherm in de wielkuip, en rechts niet. Dat vind ik vreemd.
Ik vraag me af of dit standaard zo is of dat er iets weg is.
Laatst gewijzigd door safrance op 24 jul 2018, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Plaats reactie