Philips X-treme power lampen

Aanpassingen aan de Renault Safrane
Plaats reactie
Andjoy

Philips X-treme power lampen

Bericht door Andjoy » di mar 27, 2007 2:04 pm

ik rijd zelf al een tijd rond met de voor offroad ontwikkelde 80 watt Rally lampen van Philips, en die bevielen me zeer goed; maar ze zijn voor normaal gebruik illegaal! Ik hoorde van iemand uit Duitsland dat als bij een ongeluk blijkt dat je deze lampen gebruikt en aangetoond kan worden dat de tegenligger wel eens verblind zou kunnen zijn geweest hierdoor, dan ben je zwaar de lul! Dit heeft me wel aan het denken gezet en besloten de rally lampen maar niet meer te gebruiken.
Maar wat dan??

Voorheen heb ik alle soorten lampen al geprobeerd: Blue Vision, Vison plus, Nightguide, diverese van Osram, diverse 55=100 watt lampen, maar niks kon tippen aan de Rally lampen. Tot op gisteren met de nieuwe Philips x-treme power lampen!! Wat een licht!! Ze zijn zelfs nog een stukje beter dan de rally lampen!!!
Vooral de plaatsing van het en de lichtopbrenst is van ongekende kwaliteit!
De kleur is een stukje witter dan een normale halogeen, hele goede reikwijdte en de breedte van het licht is ook enorm!

Philips claimed 80% meer lichtopbrengst dan een standaard halogeen lamp en ik denk dat dit aardig kan kloppen.
Ik heb gisterenavond met een Suzuki Vitara, uitgerust met standaard halogeen lampen, achter mijn vriendin in de Safrane aangereden, en het leek wel of ik de lampen van die Suzuki vergeten was aan te zetten; wat een verschil!! Ook in vergelijking met andere auto's die voorbij kwamen kon je het verschil heel duidelijk zien.

Ze zijn niet goedkoop (44 Euro voor een set), maar ik vind dat ze het waard zijn, omdat goed licht een groot stuk bijdraagt aan de veiligheid. Toch zo'n 3 tot 4 x goedkoper dan een Xenon set en waarschijnlijk zelfs beter geschikt, lees hieronder:

Ik heb nog een tijdje lopen twijfelen of ik Xenon in zou laten bouwen, maar na enkele artikelen gelzezen te hebben over het feit dat de reflector die gebouwd is voor een halogeen lamp nooit het licht van een Xenon lamp goed geometrisch kan plaatsen, heb ik besloten dit niet te doen. Door een niet voor Xenon aangepaste reflector te gebruiken ontstaat er te veel veel strooilicht waardoor je bij rijden in mist of sneeuw jezelf behoorlijk kan verblinden.
Ook vond ik nog een test waaruit blijkt dat Xenon niet altijd beter is. Zo was de Xenon va de Lexus notabene één van de minste qua lichtbeeld, reikwijdte etc... uit een test tussen verschillende lampen (H4,H7, Xenon)

Zie hier hoe een Lexus door de mand valt en hoe bijvoorbeeld de reikwijdte van een H4 van de Kia beter is dan die van de Audi A4 met Xenon:
http://www.autobild.de/test/zubehoer/ar ... el_seite=2

Hier b.v een artikel market Xenon inbouwen in een normale halogeen reflector:
http://www.danielsternlighting.com/tech ... sions.html

Mijn mening is dus dat de Philips X-treme power een zeer goede lamp is. Meer en betere plaatsing van het licht krijg je niet van een halogeenlamp, zelfs niet van een 80 watt rally lamp.
Laatst gewijzigd door Andjoy op wo mar 28, 2007 3:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Riel

Bericht door Riel » di mar 27, 2007 3:36 pm

Heb er ook al heel veel positiefs over gehoord.

De HID-Xenonkits brengen over het algemeen gewoon meer lumens en dus ook meer licht, maar deze zijn zeker 'the 2nd best thing' dan.

In elk geval een vooruitgang op je standaardfakkeltjes.
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k

hans

Bericht door hans » wo mar 28, 2007 12:09 am

ik heb zelf ook de extreme power in mijn 25 zitten, en ook ik ben laaiend enthousiast..
al meen ik wel dat ik ze bij de halfords goedkoper gekocht heb.. :wink:
R 25 tx

Andjoy

Bericht door Andjoy » wo mar 28, 2007 1:02 pm

Riel schreef:Heb er ook al heel veel positiefs over gehoord.

De HID-Xenonkits brengen over het algemeen gewoon meer lumens en dus ook meer licht, maar deze zijn zeker 'the 2nd best thing' dan.

In elk geval een vooruitgang op je standaardfakkeltjes.
Dat klopt natuurlijk helemaal Riel. Alleen gaat het er uiteindelijk om hoe al dat licht geprojecteerd wordt. In het geval van een niet speciaal daarvoor ontworpen reflector of lens-unit kan al dat licht dus meer tegen je gaan werken dan dat het je voordeel oplevert.
Lees dit artikel nog maar eens goed: http://www.danielsternlighting.com/tech ... sions.html

Dus een top kwaliteit halogeen lamp (zoals deze x-treme power) zal het licht een stuk beter projecteren (daar waar je het nodig hebt), dan een Xenon aftermarket set, zonder dat er daarbij te veel strooilicht ontstaat.
Zeker in het geval van Franse auto's is dit niet onbelangrijk omdat deze van huis uit al veel strooilicht produceren.
Dit komt omdat in Frankrijk de wegwijzerborden niet verlicht zijn, en je dus wat extra strooilicht nodig hebt om deze in het donker te kunnen lezen. Je kunt je voorstellen als je met de hoeveel lumen die een Xenon lamp opbrengt en die extra dot strooilicht vanwege de niet aangepaste reflector of lens unit in de mist of sneeuw rijdt, je behoorlijk verblind kan worden door je eigen licht wat teruggekaatst wordt. Kortom al die de extra lumen die een Xenon lamp produceerd gaat voor het grootste deel verloren omdat het gewoon niet goed geprojecteerd kan worden door de reflector die bedoelt is voor een halogeenlamp.

Maar misschien kunnen diegene die Xenon in hebben laten bouwen hun bevindingen hierover mededelen en het hele verhaal van Daniel Stern misschien wel ontkrachten?!

Ik ben i.i.g. super tevreden met de X-treme power lampen en heb daarmee toch een hoop geld gespaard.

Andjoy

Bericht door Andjoy » do mar 29, 2007 12:19 pm

hans schreef:ik heb zelf ook de extreme power in mijn 25 zitten, en ook ik ben laaiend enthousiast..
al meen ik wel dat ik ze bij de halfords goedkoper gekocht heb.. :wink:
Dat kan goed kloppen Hans want de 25 is net als de Safrane Phase I nog uitgerust met de oude H1 lampen, terwijl de Safrane Phase II de verbeterde H7 versie heeft. Deze zijn een stukje duurder maar geven ook wel een stuk beter licht :D

Nu ik erover nadenk, volgens mij zijn deze lampen alleen in H4 en H7 te krijgen(zie hier: http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ ... tId=301098) terwijl de 25 volgens mij H1 lampen heeft.

Dus heb je inderdaad wel de X treme power lampen van Philips gekocht Hans?! Of heb je soms je koplamp-units vervangen door Safrane units?!

hans

Bericht door hans » do mar 29, 2007 10:05 pm

de 25 heeft H4 units. Is inderdaad de philips extreme power.. Kan zijn dat ze in de aanbieding waren :lol:
R 25 tx

Animale

Bericht door Animale » vr mar 30, 2007 7:37 am

35 euro bij de Halfords
2.0 RXE Phase II 1998 zilvermetallic: elektr. schuifdak/cruise control/climate control/LPG G3/15"origi Safranevelgen

Andjoy

Bericht door Andjoy » vr mar 30, 2007 11:03 am

H4 is inderdaad ook goedkoper dan H7.

beloki

Bericht door beloki » do jun 25, 2009 9:54 pm

Heb deze Extreme Power H7 lampen ook in mijn Safrane geplaatst vorige week.
(44 euro voor een setje 2 stuks bij Halfords, is niet heel veel duurder dan 2x normale H7 lampen).

Goede lampen, betere verlichting! kan veel verder vooruit kijken

goede tip!

Gr.
Beloki
RXT 2.5 20V Automaat G3 - 474000 km

Animale

Bericht door Animale » di dec 22, 2009 8:41 pm

Speciale aanbieding:

Snel naar de Halfords. Nog geen €30 voor een setje t/m 27 december 2009 :wink:

http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ ... tId=301098

Euhh...dat is wel H4. Zal H7 duurder zijn misschien, maar dat haal je niet uit de advertentie..

Wel even informeren of ze nog in voorraad zijn voor je je Safrane dwars door de sneeuw in rallystijl naar de dichtstbijzijnde Halfords drift :lol:
2.0 RXE Phase II 1998 zilvermetallic: elektr. schuifdak/cruise control/climate control/LPG G3/15"origi Safranevelgen

Andjoy

Bericht door Andjoy » di dec 22, 2009 9:21 pm

Heb ze er nu ook weer inzitten na verwijdering van de Xenon omdat deze niet door de APK kwamen.
Moet eerlijk zeggen dat het toch wel kaarslicht lijkt vergeleken bij de Xenonlampen. :(

Maar ja, ik verblind tenminste geen tegenliggers meer, en met mist mezelf ook niet. :)

Van Osram heb je nu ook een hele goede lamp, de Nightbreaker. Deze schijnt nog meer licht te geven dan de Extreme Power en heeft een wittere kleur.
In een Duitse test kwamen ze op de tweede plaats na de Extreme Power, maar alleen vanwege de kortere levensduur. Qua lichtopbrengst was de Osram beter.

Denk nog wel eens met weemoed terug aan de Philips 80 watt Rally lampen waarmee ik een tijd gereden heb; die zijn echt vet 8) Maar ja, wel illegaal.....

WillemS

Bericht door WillemS » di dec 22, 2009 10:23 pm

Osram Nightbreakers op marktplaats 2 voor 20,95 eurie.
http://www.marktplaats.nl/index.php?sre ... 3Fxref%3D1
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Andjoy

Bericht door Andjoy » wo dec 23, 2009 11:12 am

Da's erg goedkoop. Zijn normaal zo'n 23 Euro per stuk!

WillemS

Bericht door WillemS » wo dec 23, 2009 1:13 pm

Doen dus, voor ze op zijn !!!
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Andjoy

Bericht door Andjoy » wo dec 23, 2009 1:20 pm

Als het maar de echte zijn of niet een afgekeurde partij ofzo....

Plaats reactie