Verlagingsset

Aanpassingen aan de Renault Safrane
Riel
Berichten: 1375
Lid geworden op: di sep 26, 2006 1:38 pm
Locatie: Born

Verlagingsset

Bericht door Riel » do feb 22, 2007 1:10 pm

Heeft er iemand een verlagingssetje liggen toevallig? Ben vanuit de Renaultjes 5 GTTurbo e n19 16v overgestapt op de safrane. Nu rijdt het heerlijk, maar na zoveel km's wordt ik toch wel n beetje moe van dat eeuwige gezweef :p Wil toch wat directer reactie op het stuur en een wat steviger weggedrag.

:)
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k

safrane ice
Berichten: 256
Lid geworden op: vr mei 05, 2006 1:05 pm
Locatie: brugge

Bericht door safrane ice » do feb 22, 2007 8:28 pm

ist voor phase 1 of 2 ?
niet zelf liggen,kzou voor demper en veer te samen gaan,ne 30mm verlagen,subliem :D

post zeker foto's van voor en na he :wink:

grtz ice
Renault safrane 2.2VI ice-car www.vhcarsystems.be

Riel
Berichten: 1375
Lid geworden op: di sep 26, 2006 1:38 pm
Locatie: Born

Bericht door Riel » vr feb 23, 2007 9:45 am

Phase 2, de set is me te duur. Ga er geen 600 euro tegenaan gooien hoor.
Al moet ik wel 2 nieuwe dempers monteren achter. Maargoed, monroe reflex kost me 60 € per stuk.
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k

Animale
Berichten: 246
Lid geworden op: do sep 28, 2006 6:27 pm

Bericht door Animale » vr feb 23, 2007 7:48 pm

Riel schreef:Phase 2, de set is me te duur. Ga er geen 600 euro tegenaan gooien hoor.
Al moet ik wel 2 nieuwe dempers monteren achter. Maargoed, monroe reflex kost me 60 € per stuk.
Goed verlagen is nooit echt goedkoop.
Maar verlagingsveren kunnen gerust onder normale dempers. Vraag wel ff aan de specialist of de combi die jij wilt, mogelijk is. Zo goed als altijd kan dat gewoon maar ja het blijft een Franse auto.
Voor 100 euro moeten ze het erop kunnen zetten.
Je hebt setjes verlagingsveren (4 st dus) voor 170 euro. Sommigen zijn 30 mm, sommige 40 mm.
Je kan ook gewone veren laten persen. ook iets van 100 euro bij elkaar.
Je moet de voorste veren iets meer in laten persen dan de achterste. Omdat achter altijd iets lager komt te staan na een tijd. Is lelijk. Wil je niet hebben.
Vooral bij de Saf met zijn rechte achterwielkasten lijkt het zowiezo alsof ie achter lager staat.
Na een tijdje rijden camber en uitlijning opnieuw laten afstellen naar gelang de bandenslijtage.
Je gaat wel meer gebonk horen.
Wil je dat niet, dan moet je gaan voor goede verlagingsdemper/veer combinaties.
Dan is het echt een relatieve smooth ride met de stevigheid van een verlaging. De prijs zit hem toch ergens in.
2.0 RXE Phase II 1998 zilvermetallic: elektr. schuifdak/cruise control/climate control/LPG G3/15"origi Safranevelgen

Gebruikersavatar
Jean-Pierre van der Zande
Berichten: 9
Lid geworden op: wo feb 21, 2007 10:07 pm
Locatie: Helmond

Zweverig?

Bericht door Jean-Pierre van der Zande » vr feb 23, 2007 8:58 pm

Heerlijk toch Riel, dat vindt ik juist super aan deze vouture...
Safrane II 2.0 RTE, and a very happy driver!

Riel
Berichten: 1375
Lid geworden op: di sep 26, 2006 1:38 pm
Locatie: Born

Bericht door Riel » za feb 24, 2007 8:41 pm

Mhwa :)
Je levert ook niet veel in, maar ik hou ook wel van een wat strakker stuurgedrag :)
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k

safrane ice
Berichten: 256
Lid geworden op: vr mei 05, 2006 1:05 pm
Locatie: brugge

Bericht door safrane ice » ma mar 26, 2007 9:02 am

Als je voor de originele demper ga met sportveren zo ne 20-30mm verlaging dan zal die originele demper veel vlugger versleten zijn + dat hij "veel" harder zal rijden of dat je demper + veer : kit neemt,prijs is er naar dan ook wel te verstaan,als je originele dempers nog niet oud zijn kan je dat doen met enkel veren,anders is het wel waard.
De veren drukken heb ik niet echt ervaring wat de rijstijl betreft(wel met kit op phase 1)

Tip : als je met phase 1 rij met luchtvering die normaal 15" is als je deze naar 16" of 17" met ietske breder banden dan rijd de wagen veel beter zeker als het om bochtenwerk ga en comfort zal je iets moeten innemen maar ondanks de luchtvering val dat zeer goed mee. Als je met standaard banden 15" rij,comfort verzekerd maar wat ga die wiegen als je in de bocht ga(normale snelheid) dan pas voel je goed met welke zware wagen je op baan bent.

Bij mijn phase 1 heb ik een kit gestoken met 17",comfort is naar beneden maar wegligging is er meer dan de helft op voorruit gegaan en remweg ook(duikt niet meer zoveel naar voor)
Het zijn nu ook geen sportwagens maar de vering zou in mijn ogen beter kunnen omtrent wegligging(spreek van phase 1)

Misschien de originele veren laten drukken op 15-20mm max

Tip: waar je zeker moet opletten als je SPORTveren koopt of verlagingsveren,tkind moet ne naam hebben :wink:
Tss de ringen moet de afstand bijna gelijkzijn,zoals je bij de duurdere versie hebt.

Waarbij de zeer goedkope gedrukt zijn dat 3-4 ringen tegen elkaar staan,met als gevolg dat hij beenhard rijd!!!!!!
PRIJS moet ergens zitten he

Kzal hier even voorbeeld posten.

Afbeelding

Afbeelding

Hier nog ne link als je verder vragen hebt of speciale veren op MAAT wil laten maken : http://www.multituning.be/nl/index.htm


grtz
Renault safrane 2.2VI ice-car www.vhcarsystems.be

erik
Berichten: 28
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 12:32 am

Bericht door erik » zo dec 16, 2007 10:38 am

Mijn Safrane rijdt al wat jaartjes op 17 inch, toch vond ik de auto nog wat zweverig. Rij er heel europa mee door , vaak met een volle koffer, waardoor de neus ook een beetje de lucht in stak. Heb verleden jaar bij Wheels-online in Dordrecht een setje verl. veren gekocht(€60 incl verzend). Ik heb een poosje terug de voorveren gemonterd, toen ik de auto liet zakken van de brug, bleek gelijk dat íe nu mooi 'recht' staat. De achterveren zijn overigens (veel) meer werk, heb ik besloten die maar in de doos te laten. Na een ritje zuid-Frankrijk is de conclusie: veel directer stuurgedrag, snelweg en lokaal. De auto staat beladen nog steeds recht. Maar....... op de 'slechte ' rijkswegen in belgië en lokaal in Frankrijk is het comfort wel kwijt. En de Biturbo voorbumper voelt zich ernstig bedreigd door hogere stoeprandjes bij het vooruit inparkeren in steekvakken. Verkeersdrempels zijn gelukkig geen probleem. Ik heb er geen spijt van, maar weet waaraan je begint. Ik heb het trouwens niet gemeten, de neus is schat ik hooguit 2 á 3 cm lager gekomen. Gunther, nog bedankt voor het onder de aandacht brengen van de advertentie van Wheels-Online destijds.
Succes, Erik
R15 1973
R17 1973
Safrane V6 1993 2001-2012
Safrane 2.5 1997 2012-.......

safrane ice
Berichten: 256
Lid geworden op: vr mei 05, 2006 1:05 pm
Locatie: brugge

Bericht door safrane ice » zo dec 16, 2007 4:31 pm

vooraan verlagen is inderdaad al ne zeer goeie verbetering voor je wegligging
gezien bij sommige de koffer wat geladen is(lpgtank bijv) dan zou ik deze achteraan niet verlagen,origineel blijven dus
zoals erik al zei comfort moet je inleveren en zeker als je met 17" begint te rijden

grtz
Renault safrane 2.2VI ice-car www.vhcarsystems.be

Animale
Berichten: 246
Lid geworden op: do sep 28, 2006 6:27 pm

Bericht door Animale » zo jan 13, 2008 1:44 pm

Mmm met alleen vooraan verlagen veranderd wel de (rem)balans van de auto, wat zich o.a. vertaald in een veranderd overstuur/onderstuurgedrag in bochten en plotselinge uitwijkingen.
Maar voor het zicht zou het idd. beter zijn. Zoiets toch maar eens vragen bij een expert.
2.0 RXE Phase II 1998 zilvermetallic: elektr. schuifdak/cruise control/climate control/LPG G3/15"origi Safranevelgen

safrane ice
Berichten: 256
Lid geworden op: vr mei 05, 2006 1:05 pm
Locatie: brugge

Bericht door safrane ice » zo jan 13, 2008 4:31 pm

Persoonlijk zou ik het enkel vooraan verlagen en achteraan niet als die met lpgtank zit...
Anders niet,ik zelf heb compleet veranderd zowel poot als veer.
Voor het zicht zou het vooraan wat lager mogen zijn.
I.V.P. met die rembalans....
Daar heb je ook wel ne punt...

Door verlaging van safraan,nu de luchtvering was ook wel schitterend,rijd de wagen compleet anders.
van 15" naar 17" was al verschil in rijgedrag.
vooral in de bochten.
Minder geen en weer van de wagen,stabiliteit.
tis moeilijk uit te leggen.
met verlaging nog beter.
oke comfort is daardoor véél achteruit gegaan.
aan jullie de keuze

grtz
Renault safrane 2.2VI ice-car www.vhcarsystems.be

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Verlagingsveren

Bericht door WillemS » vr mar 07, 2008 7:04 pm

Riel,
las je vraag naar verlagingsveren.
Zelf heb ik het zweverige opgelost met afstelbare Koni's.
Voor driekwartslag strakker en achter een halveslag.
Rijdt nu vergelijkbaar aan een Audi A6.
Geen angst voor drempels en van die zooi.
Als je aleen voor verlaagd veranderd de hellingshoek van de fusee, dan lijkt hij strakker te sturen maar is eigenlijk instabieler door de kleinere helling van de fusee.
Wil je meer weten dan hoor ik wel.
Groet,

WillemS

safrane ice
Berichten: 256
Lid geworden op: vr mei 05, 2006 1:05 pm
Locatie: brugge

Bericht door safrane ice » za mar 08, 2008 7:01 pm

afstelbare in hoogte bestaan niet voor saffie......(enkel hardheid lijk de mijne van koni)
ken wel iemand die volledig systeem op maat kan maken zoals jij wil(op veilig niveau)
keuring zal wel niet gaan,gezien in belgie je alles moet attest hebben...
aan u de keuze.

grtz
Renault safrane 2.2VI ice-car www.vhcarsystems.be

Gebruikersavatar
Zettex
Berichten: 329
Lid geworden op: do mar 30, 2006 10:20 pm

Re: Verlagingsset

Bericht door Zettex » za mar 08, 2008 8:12 pm

Riel schreef:Heeft er iemand een verlagingssetje liggen toevallig? Ben vanuit de Renaultjes 5 GTTurbo e n19 16v overgestapt op de safrane. Nu rijdt het heerlijk, maar na zoveel km's wordt ik toch wel n beetje moe van dat eeuwige gezweef :p Wil toch wat directer reactie op het stuur en een wat steviger weggedrag.

:)
Buy a Beamer.(BMW)

Safrane 2.2 Vi
Berichten: 540
Lid geworden op: zo okt 08, 2006 8:30 pm
Locatie: Almere

Re: Verlagingsset

Bericht door Safrane 2.2 Vi » ma jun 09, 2008 9:41 am

Ik hoorde yesterday dat er onder een Saf ook niveaumat's kunnen worden gezet.
Dat is een veersysteem van Volvo.
Die zit vaak onder een 850 v70 en v90 bijv.

Kijk eens op een forum van een van de Volvo clubs.

Mochten die van mij aan de beurt komen , wat nog wel even duurt.... overweeg ik het ook.

Greetings René
ex.Renault Laguna 2.0 RXE '94
ex.Renault Safrane 2.2 RT Vi ´95
ex.Renault Safrane PhII 3.0 V6 RXT (aut) ´97
ex.Alfa Romeo 166 2.5 V6

Renault Gr.Scenic 1.9 dCi 120 pk Tech L
Renault Master L2H2 3.0 dCi 140 pk '04

Plaats reactie