chiptuning

Aanpassingen aan de Renault Safrane
woutje

Adresje chiptuning

Bericht door woutje » do jul 19, 2007 8:36 pm

Ik heb goede ervaringen met Tunex in 's Heerenberg (bij Arnhem, www.tunex.nl).
Ik heb daar meerdere auto's laten kietelen (A6 tdi, Saab 9000).
Ze hanteren een eenheidsprijs van 225 euro.
Ik ben daar vlot en professioneel geholpen.
Buiten de modellen die op de site worden benoemd, kunnen ze ook ander modellen tunen, maar dan moet je ze even bellen.
Groet, Wouter
2.5 rxt zwart

markiemark

Bericht door markiemark » zo dec 30, 2007 10:20 pm

Goh, aan de ene kant ben ik vaak onder de indruk als ik lees op dit forum; er zijn mensen die echt ontzettend veel weten van de Safrane, aan de andere kant wordt ik soms ook verdrietig om de hoeveelheid nonsence die op dit forum vrijwel ongestraft gebezigd wordt als het om autotechnische zaken gaat....

Met gekromde tene las ik bovenstaande berichten... ik kan het soms niet laten, ff de puntjes op de i, lesje theorie:

Mavo 3e jaar natuurkunde schat ik, de wet van Newton: F = m * a, en simpele mechanica

1. Vermogen
Maximum Vermogen, gemeten in PK is een leuk getal. Zonder meer zegt het echter heel erg weinig. Het geeft aan de aandrijfkant aan hoeveel kracht er maximaal beschikbaar is om tegenwicht te bieden aan de totale weerstand (vrijwel volledig bestaand uit luchtweerstand) en zegt dus alleen iets over de maximum snelheid...., het aantal kilos dat je vooruit moet bewegen bepaalt hoe lang je er over doet om die top te halen. Als je dan nog weet bij welk toerental dat maximum vermogen er is krijg je ongeveer een idee over wat voor soort motor het gaat.

2. Koppel
Maximum Koppel, gemeten in Nm is ook een leuk getal. Zonder meer zegt het ook niet zoveel. Het geeft aan hoeveel trekkracht er maximaal beschikbaar is om een snelheidsverandering te realiseren. Uiteraard is dan naast dit max.koppel minstens zo leuk om te weten hoe het koppel verloop is over het hele toerenbereik, daar dat pas echt iets zegt over smeuigheid. Minimaal wil je weten bij welke RPM het max.koppel wordt gehaald.... Uiteraard zijn hier de kilos die de snelheidsverandering moeten ondergaan als gevolg van het ingezette koppel van groot belang.

Na grondige bestudering van deze twee lesjes zal eenieder met mij eens zijn dat er in de hierbovengeplaatste berichten nogal wat onzin staat. Onvolledige en vage informatie, verkeerde conclusies....

een paar voorbeelden:

een megane met 100PK en een Safrane met 136PK werden vergeleken op trekkracht, op basis van slechts deze informatie kun je hooguit iets zeggen van de topsnelheid... Voor trekkracht heb je op zijn minst nog rekening te houden met het gewicht van beide autos... Eigenlijk wil je dan een toerengrafiek van het koppelverloop zien of minimaal het toerenbereik waar ruim 80% van het koppel beschikbaar is en het gewicht van de autos. We hebben het hier ook nog over een diesel en een benzine...., zonder de grafieken en de waarden bekeken te hebben zou ik zeggen dat de Megane uit deze vergelijking de kilometer vanuit stilstaande start wel eens gemakkelijk zou kunnen winnen!!!

Een auto die harder optrekt omdat er 20 PK is "bijgekomen" is zowiezo al onzin, alleen de topsnelheid zal hoger zijn als er alleen maar 20PK wordt gewonnen. HOE is dat erbij gekomen en bij welk toerental? Als het je om de trekkracht gaat, heb het dan niet over PK's maar over koppel..... Als de trekkracht beter is geworden, hoeveel beter dan, en minstens even belangrijk, bij welke toerentallen...

Een type duurder zonder de bijtelling las ik ergens.... Nonsence! dat geldt alleen als het betreffende type duurder ook af fabriek alleen maar andere softwareinstellingen heeft. Meestal is dit niet zo en hebben we het over een andere boring en slagverhouding bij een type duurder, wat betreft de te verwachten levensduur is dit zeker een groot verschil maar meestal ook wat betreft de breedte van het toerenbereik met een hoog koppel! Bestudeer maar eens wat grafiekjes van koppelkrommes van diverse autos zoals ik heb gedaan, je zult moeten concluderen dat je vaak beter het duurdere model kunt kopen ipv aan tuning te denken.

Mensen denk niet te licht over chiptuning... Het zijn geen eenmalige kosten! Helaas! Perpetum mobile bestaat niet en energie komt niet uit de lucht vallen. Als je meer prestaties wilt moet je ook meer energie opwekken, dus meer peut verstoken. Elke % verhoging van de prestaties (als je ze ook gaat benutten tenminste en daarvoor doe je het dan toch denk ik?) van een motor levert evenveel % verlies op voor de te verwachten levensduur. Je blijft aldus betalen voor de eenmalige tuning!!!

Tussen alle technische onzin hierboven heb ik niet 1 zulk soort opmerking gezien....., jammer. Laat nu de echte techneuten er eens iets zinnigs van zeggen dan???
Mooi rood is niet lelijk...

PhI Safrane RT 2.2 Vi met Climatronic donkerrood metallic '96 220.000Km

www.sterrenmassage.nl

AlbertP
Ouderling

Bericht door AlbertP » ma dec 31, 2007 2:13 am

Amen
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

markiemark

Bericht door markiemark » ma dec 31, 2007 11:24 am

hahaha, tja, tis wel wat belerend....

Ik kan er alleen slecht tegen als mensen uitspraken doen die niet technisch onderbouwd zijn. Als je het niet precies weet moet je je mond houden vind ik, of tenminste erbij vertellen dat je niet zeker weet en niet net doen of je alle verstand ervan hebt...!

Sleutelervaring heb ik heel weinig maar mijn theoretische kennis van Schei- en Natuurkunde is heel behoorlijk en specifieke autotechniek heb ik 2 jaar lang als vak gehad op het IVA. Al met al kun je mij dus maar weinig wijsmaken dat niet klopt op dit gebied, terwijl ik toch geen ervaren monteur ben.

Ik wil nog even benadrukken dat lang niet alles slecht is wat er op dit forum staat! Zeker staan er ook zeer zinnige, goed doordachte en technisch volledig kloppende verhalen.

Waar ik over val zijn de opmerkingen van enkelen die wel de klok gehoord hebben maar geen idee hebben dat daar een klepel voor nodig was, laat staan dat ze weten waar die dan zou hangen!!! Het jammere is dat deze mensen vaak wel doen alsof ze hoogst persoonlijk het wiel hebben uitgevonden... Ik hoop dat deze mensen na de theorielessen gelezen te hebben iets voorzichtiger zijn in hun technische uitspraken of 1st een en ander beter onderzoeken. Aan kletspraat voor bij de thee (of koffie voor de liefhebber) hebben we toch nix hier?

Ik wil niemand beledigen hoor maar ik streef wel naar kwaliteit!

AlbertP
Ouderling

Bericht door AlbertP » ma dec 31, 2007 11:55 am

Nu komt bij mij de vraag wel op in welke catagory behoor ik dan thuis??
De bel en klepel figuur, of de handige sleutelaar dan wel een ervaren " doe het zelver"??

Als je het weet mag je het zeggen :oops: :oops: :oops:

Gr Albert (`69-`71) 8) 8) 8)

markiemark

Bericht door markiemark » ma dec 31, 2007 3:22 pm

@ Albert

jij bent voor zover ik heb kunnen lezen op dit forum een erg actief forumlid, en al wat langer dan vandaag Renault- en Safrane-fan. van jou heb ik al veel nuttige info gelezen en je hebt op mijn vragen zelfs supersnel een passend antwoord gegeven, waarvoor dank. :D

in jou berichten lees ik nooit echte onzin, en waar je niet zeker bent van je zaak daar zeg jij het er altijd bij! in zo een geval laat je dus zien dat je zelf weet waar je beperking ligt en dat is eerlijk en duidelijk. :wink: 8)

het gaat er dus niet zozeer om of iemand weet waar die precies klepel hangt maar dat iemand niet met een grote mate van stelligheid net doet alsof hij dat wel weet en vervolgens dus niet vertelt wat dan de exacte locatie is van die klepel... :cry:
Mooi rood is niet lelijk...

PhI Safrane RT 2.2 Vi met Climatronic donkerrood metallic '96 220.000Km

www.sterrenmassage.nl

AlbertP
Ouderling

Bericht door AlbertP » ma dec 31, 2007 6:48 pm

Zo wil ik ook zijn, wat ik weet deel ik, wat tot algemene kennis van mij is geef ik door,
vermoedens of een denk richting of wijze kan soms leiden tot een oplossing.
Je hebt 1 klein detail over het hoofd gezien :( :( :(
"Gr Albert (`69-`71)" zal ik verduidelijken met 3BC-BC3 en de groetjes van Voogd Sr. :D :D :D

Aan allen de allesbeste wensen voor 2008 van de
zonderlinge ouderling..... :lol: :lol: :oops:

Gr Albert

safrane ice

Bericht door safrane ice » wo jan 09, 2008 8:44 pm

markiemark schreef:@ Albert

jij bent voor zover ik heb kunnen lezen op dit forum een erg actief forumlid, en al wat langer dan vandaag Renault- en Safrane-fan. van jou heb ik al veel nuttige info gelezen en je hebt op mijn vragen zelfs supersnel een passend antwoord gegeven, waarvoor dank. :D

in jou berichten lees ik nooit echte onzin, en waar je niet zeker bent van je zaak daar zeg jij het er altijd bij! in zo een geval laat je dus zien dat je zelf weet waar je beperking ligt en dat is eerlijk en duidelijk. :wink: 8)

het gaat er dus niet zozeer om of iemand weet waar die precies klepel hangt maar dat iemand niet met een grote mate van stelligheid net doet alsof hij dat wel weet en vervolgens dus niet vertelt wat dan de exacte locatie is van die klepel... :cry:
daarmee dat het ne forum is,van alle soorten mensen.
We mogen draaien en keren perfecte info is inderdaad wel beter :wink:
grtz
Renault safrane 2.2VI ice-car www.vhcarsystems.be

Animale

Bericht door Animale » zo jan 13, 2008 1:17 pm

markiemark schreef:
Mensen denk niet te licht over chiptuning... Het zijn geen eenmalige kosten! Helaas! Perpetum mobile bestaat niet en energie komt niet uit de lucht vallen. Als je meer prestaties wilt moet je ook meer energie opwekken, dus meer peut verstoken. Elke % verhoging van de prestaties (als je ze ook gaat benutten tenminste en daarvoor doe je het dan toch denk ik?) van een motor levert evenveel % verlies op voor de te verwachten levensduur. Je blijft aldus betalen voor de eenmalige tuning!!!
Hogere prestaties uit een motor komen in het geval van bijv. chiptuning voort uit een beter rendement. D.w.z. dat normaal gechipte motor bij een gelijke snelheid minder moeite hoeft te doen dan een niet gechipte.
Voor een turbo geldt precies hetzelfde, het rendement van de motor gaat erop vooruit.
Daardoor echter ook het prestatiepotentiëel, en dat wordt zoals je al zegt, benut, waardoor je uiteraard meer gaat verbruiken, vooral bij benzinemotoren.

En dat je blijft betalen voor eenmalige tuning....tja wat is een eenmalige en wat is een meervoudige tuning?
Het is een manier om er tegenaan te kijken maar dat zullen er velen niet met je eens zijn.
Ik zou meer het onderscheid willen maken in optische en mechanische tuning.

Optische tuning is voor het oog. Je plakt er een spoiler op en that's it. Statisch.
Voor sommigen is het een emotionele belevenis iedere keer weer als ze hun bolide mogen aanschouwen, voor anderen een statement en weer anderen weten bij God niet waar ze mee bezig zijn, maar goed, dat is weer een ander verhaal.
Maar verder merkt je er tijdens het rijden niks van, behalve in extreme gevallen met snelle auto;s, speciale spoilers, diffusers enz.

Mechanische tuning merk je zowel optisch (bijv. verlaging) als fysiek (tijdens het rijden).
Als het goed is geniet je er keer op keer weer van, dus eenmalig is dat echt niet.

Over de kosten; veel mensen vinden 200 euro niet veel voor het rijplezier wat je ervoor terugkrijgt.
Vergeet niet dat er behalve de tuningbinkies ook volksstammen zakelijke rijders zijn die vanwege het budget met een qua vermogen onderbemeten bak (vaak speciaal voor de NL markt crisismodel uitgebracht) moeten rijden, en net dat beetje extra missen om 300% meer rijplezier te hebben.
Het verhoogde verbruik maakt voor een zakelijke rijder niets uit.
Zelfs een particulier zal er in het geval van een beetje moderne diesel niet wakker van liggen.
Ik heb zelf ervaringen zat met gechipte diesels, en met een normale goede tuning (in NL meestal standaard tussen de 20 en 30 pk bij een turbodiesel) is het meerverbruik echt te verwaarlozen t.o.v. de toegenomen prestaties.
Dat 10% prestatieverhoging een 10% kortere levensduur van de motor zou hebben, is ook al niet relevant voor een zakelijke rijder.
Zelfs niet voor een particulier die de auto gebruikt koopt. Die betaalt immers al minder door een evt. percentuele waardedaling die evt. doorberekend zou worden..
Mensen kopen meestal geen auto om hem door te rijden tot het einde, behalve als de auto al reeds bijna aan het einde van zijn levensduur is gekomen..
Want er zijn natuurlijk nog belangrijker factoren die bepalen of een auto op is of niet, onderhoud bijvoorbeeld. Aantal km, stad of lange afstand...
En iemand met een verkeerde rijstijl rijdt evengoed een standaard ongechipte motor in de soep.
Dat is veel belangrijker voor het verhaal van de staat van de auto en motor, dan het feit of de auto gechipt is of niet.

Een normale chipping in NL komt nog niet eens in de buurt van de grenzen van de veiligheidsmarges van een moderne motor, vooral diesels.
Die dingen zijn gebouwd om ook op 4000 meter hoogte in zuurstofarm gebied met steile hellingen te kunnen rijden. Die 30 pk chipping doet zo'n motor niks.
Als een fabrikant na een luttel aantal jaren opeens dezelfde motor met iets meer vermogen aanbiedt, is dat meestal niks anders dan een veredelde vorm van chip-upgrade..
Ze doen niks anders. Sterker nog, je kan zelfs gechipte leasebakken bestellen die door hun huistuners gechipt zijn. VW heeft bijv. o.a. ABT, Mercedes heeft zijn AMG, BMW zijn Alpina, Renault o.a. door het Duitse( :roll: )Elia..

En het is dat de beunhazerij uit het begintijdperk van de chiptuning (en dat is nog niet zo lang geleden) nog steeds veel mensen afschrikt, anders zouden er nog veel meer mensen overstag gaan dan nu al doen.
2.0 RXE Phase II 1998 zilvermetallic: elektr. schuifdak/cruise control/climate control/LPG G3/15"origi Safranevelgen

safrane ice

Bericht door safrane ice » zo jan 13, 2008 4:21 pm

kzou het niet beter kunnen zeggen, :wink:

Over chiptuning kan er nog zoveel gezegd worden,je zal altijd tegenspraak hebben.
Levensduur van de wagen lig ook wel aan de persoon die er mee rijd.
Je kan alles kapot krijgen,gechipt of niet.
Voor de meer geinterseerden onder jullie,heb ik hier ne site waar die persoon chiptuning doe enkel voor alfa motoren.
Oke heeft niets met renault te maken,klopt.
Als je tijd hebt lees eens de "volledige" uitleg omtrent chiptuning om zijn pagina's.
http://www.squadra-tuning.com/NL/index_nl.html

Na de zoveelste die met reclame komt omtrent chiptuning vond ik het zeer de moeite om dat eens door te nemen.
Wat me opviel was dat hij niet zoals anderen(daarvoor niet minder waardig,moet je voor je zelf uitmaken) maar één motor doe!!!
Kzou zeggen lees de site eens door en denk dat vele een andere kijk op chiptuning gaan hebben en zeker bij sommige reclame die véél pk en koppel beloven,maar met niets rekening houden.......

grtz

ps: ik ken die persoon niet,zie het zeker niet als reclame :wink:
Renault safrane 2.2VI ice-car www.vhcarsystems.be

Gunther
Administrator

Bericht door Gunther » zo jan 13, 2008 7:37 pm

Wie trouwens over de juiste hardware beschikt, ik heb laatst allerlei software binnengehaald mbt tuning. VAG COM, OBDII tools EEPROM mappings en weet ik wat nog meer. Dus mocht je specifiek iets zoeken, dan zit het er wellicht tussen. Ik kan het niet online zetten wat het zijn 7 DVD's bij elkaar. :roll:
Ik hoor het wel.
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014

Plaats reactie