chiptuning

Aanpassingen aan de Renault Safrane
Jan Bos
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 okt 2004, 07:06
Locatie: Veenendaal

chiptuning

Bericht door Jan Bos » 12 okt 2004, 21:59

Hallo,

Ik heb de laatste tijd vaak aan chiptuning gedacht.
5 jaar terug had ik een renault 25 V6 turbo :D en dat koppel mis ik eigenlijk nog steeds. :cry:
Met chiptuning krijg je echter vaak niet wat er wordt beloofd.
Heeft iemand ervaring met chiptunen :?:
Ik heb eens op de site van http://www.chippoint.com rondgeneust en die komen mij betrouwbaar over:
- tunen waar je bij bent ,
- pas klaar als je zelf tevreden bent na een testrit,
- 3 jaar garantie. (ook na vervangen van b.v. luchtfilter of uitlaat.)
Wie heeft er ervaring met deze mensen?

gr,

Jan
Laatst gewijzigd door Jan Bos op 22 okt 2004, 07:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast

Bericht door Gast » 19 okt 2004, 13:26

Ik heb zelf ook een R25 V6 Turbo gehad en heb nu sinds 7 jaar een Safrane 3.0 V6 RXE Automaat welke ik heb laten chiptunen in Belgie (zie http://www.dmtuning.com/).
Vooraf had ik al een sportuitlaatdemper (merk Remus) en een luchtfilter (merk K & N) erop gezet.
Er zit nu inderdaad veel meer koppel en ook pk's in, hetgeen een veel prettiger rijbeeld geeft.
De auto pakt veel beter op bij lage toeren en doet alles makkelijker.
Na verloop van ca. 1000 kilometer heeft je computer weer de nodige gegevens om het ideale mengsel menu te maken bij de verschillende toerentallen (geheugen is namelijk even leeg nadat er een nieuwe chip in geplaatst is) waardoor hij nu ook 4 a 5 % zuiniger is geworden.
Ook is de acceleratie van 0 - 100 ca 0.2 tot 0.3 sec. sneller en ook 80 - 120 verloopt aanzienlijkrapper (dus goed voor inhalen op een snelle manier en met verstand dus ook veiliger).
Tevens is mij opgevallen dat de wagen in b.v. Frankrijk bij lange klimmen op de tolwegen niet meer terugzakt in snelheid en daardoor steeds van 4 naar 3 en terug naar 4 schakelt (automaat).
Uiteraard komt dit door meer koppel (heb nu 188 pk en 282 Nm)
Natuurlijk bereik je niet de explosieve kracht van een turbo maar het is wel de moeite en het geld waard.
Anders moet je denken aan een safrane biturbo welke je dan ook kunt chiptunen (318 pk en 432 Nm), maar dat is zoeken naar een speld in een hooiberg voor een goede en wellicht erg duur tweedehands.
Kosten K & N luchtfilter ca. € 90,- (is uitwasbaar -> nooit meer vervangen)
Kosten Remus eiddemper ca. € 280,- (deels RVS)
Kosten chiptuning bij DMTuning € 399,-

Succes.

jurre

Bericht door jurre » 19 okt 2004, 23:10

klinkt dat een beetje met zo'n remus demper?

groeten jurre

Gast

Chiptune safrane

Bericht door Gast » 20 okt 2004, 13:02

Ja, dat klinkt prima -> niet zoals bijvoorbeeld bij een opgevoerde Golf GTI
Mooi laag beschaaft geluid wat bij deze auto past vind ik.
Voor andere weggebruikers nauwelijks opvallend en voor jezelf in de auto totaal niet hinderlijk.
Ik heb nog even gekeken op de site (http://www.vanheck.nl/remus/) en het blijkt dat de einddemper nu € 365,- kost i.p.v. € 280,- zoals ik eerder zei (is ook al 5 jaar geleden dat ik de pijp kocht).

jurre

Bericht door jurre » 21 okt 2004, 23:42

dat is wel een hoop geld voor een demper :? , ik heb nu net mijn demper dicht laten lassen door een handig familielid, dus ik hoop dat ik het komende jaar nog geen nieuwe nodig heb. :)

groeten jurre

Jan Bos
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 okt 2004, 07:06
Locatie: Veenendaal

Bericht door Jan Bos » 22 okt 2004, 07:23

Ik heb de http://www.dmtuning.com site eens vergeleken met http://www.chippoint.com en ze werken volgens mij op exact dezelfde manier. (dezelfde eigenaar :?: )
Alleen is chippoint dichter bij huis.

Jan

Koos
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 okt 2004, 20:55
Locatie: Spijkenisse

Chiptuning

Bericht door Koos » 22 okt 2004, 21:34

Dat zou best kunnen.
Toen ik mijn Safrane heb laten tunen was die in Belgie het voordeligst, vaardoor ik voor dat adres heb gekozen
Ik denk dat het wat betreft resultaat ook niets uitmaakt waar je gaat.

Groeten

Koos
Safrane 3.0 V6 24V RXE automaat 2000

Gast

hello i am from slovenia

Bericht door Gast » 20 jul 2006, 18:44

i have one question. i have renault sferane 30. V6 24 v can i get and put twi turbine on tshi engine or not can you emial me on dedra_78@hotmail.com and plees in english. bay

Gast

Re: hello i am from slovenia

Bericht door Gast » 20 jul 2006, 23:59

Anonymous schreef:i have one question. i have renault sferane 30. V6 24 v can i get and put twi turbine on tshi engine or not can you emial me on dedra_78@hotmail.com and plees in english. bay
Dat is mogelijk als je verschillende aanpassingen aan de motor veranderd of niet meer dan 0,3 bar op je turbo doe.
Want de Bi-turbo motor is origineel ook een V6 die werd aangepast door ne duitse tuner.
Als je weet wat de aanpassingen waren kan je die perfect nabouwen.

veel succes met je project

Safrane ice.


That is possible if you do several adaptations to the engine changed or no longer than 0.3 bar on your turbo.
Because Bi-turbo are the engine original also ne V6 that were adapted ne German tuner.
If you can weet what was the adaptations reconstruct you perfectly that.

much success with your project

Safrane ice.

sorry 4 my bad english :wink:

Gebruikersavatar
EBSBaccara
Berichten: 467
Lid geworden op: 10 sep 2005, 21:21
Locatie: Utrecht

Bericht door EBSBaccara » 22 jul 2006, 21:52

begin er niet aan

don't think about it :lol:
geen Safrane, wel een Avantime Privilege automaat en een smart fortwo micro hybride moorman serié limitée (al is mijn ex 5 baccara en de geleende biturbo hier bekender)

safrane ice
Berichten: 256
Lid geworden op: 05 mei 2006, 14:05
Locatie: brugge

Bericht door safrane ice » 26 jul 2006, 20:51

EBSBaccara schreef:begin er niet aan

don't think about it :lol:
inderdaad :wink:

Animale
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 sep 2006, 19:27

Bericht door Animale » 29 sep 2006, 17:17

Mijn broer is in 2004 met een brandnewe Megane Tourer 1.5 DCI 80 pk ernaar toe gegaan.
We gingen er een beetje van uit dat ze in België wel wat weten van Renaults.
Eerst info ingewonnen, zeiden ze dat hij eerst lekker ingelopen moest, zijn. In anderhalve maand zat er al 6000 km op en zijn we gegaan met een neef.
Mooie zaak. Ik heb foto's, zal ik proberen te posten maar ik ben dus niet zo technisch in die dingen.
Raceauto's in de zaak, inrichting van F1 banden gemaakt, enz.

Je kan chiptunen en softwaretunen. De laatste manier dan blijven ze van de chip af en wijzigen ze alleen het programma van de cpu. Via het dashboard in dit geval. Duurde een half uur. Met hun computer ernaast. Daarna kan je een testrit maken, en ja natuurlijk merk je die 20 pk.
Mijn Bro had ooit een Bora 1.9 tdi 90 pk laten chippen bij Jero tuning, je merkte de vermogenswinst. Maar na een paar duizend km was de hele moederboard naar zijn grootje. Hij viel gewoon uit om nooit meer aan te slaan. Midden op de brug van Vianen. Moesten we nog weggesleept worden ook en ze hebben het hele moederboard vervangen á 1000 euro. Maar Godzijdank zijn ze er niet achtergekomen dat 'ie gechipped was. Terwijl er wel aan was gezeten.
Want als ze het zien... je kan het dan zelf gaan betalen.
Gelukkig in dit geval voor rekening van de leasemij.
Die kerel van Chippoint kent het wereldje een beetje en zei dat Jero niet meer bestond. Mooi voor die prutsers.

De auto heeft inmiddels 110 000 erop zitten en kreeg zijn 30 000 beurten gewoon. De eerste keer was het best spannend maar ze hebben nooit wat gemerkt bij de dealer. Wij wel:"die 20 pk meer is precies wat die auto nodig had. Met echte chiptuning had je wat meer power maar de softwaretuning is veiliger.
En ze zetten als je wilt na afloop de originele waarden terug.
Kostte 300 euro, speciale actie. Geen geld dus voor het rijplezier wat je ervoor terugkrijgt.
Karakteristiek van de motor is precies hetzelfde. Dus niks verder doortrekken, meer lawaai enz.
Maar die 20 pk merk je gelijk. Alleen al aan de verhoogde topsnelheid en gewoon aan de power in het algemeen. Tussenacceleraties op de snelweg vooral.
Met 80 pk was het een "net niet" auto. Nu met 102 pk een "net wel" auto. Ze geven je een uitdraai mee.

Goede ervaringen ermee dus. Hij is ook nog steeds erg zuinig.
2.0 RXE Phase II 1998 zilvermetallic: elektr. schuifdak/cruise control/climate control/LPG G3/15"origi Safranevelgen

Gebruikersavatar
Zettex
Berichten: 329
Lid geworden op: 30 mar 2006, 23:20

Bericht door Zettex » 30 sep 2006, 00:51

Ben blij dat mijn Saf met 138 pk een dik wel auto is .

Gebruikersavatar
EBSBaccara
Berichten: 467
Lid geworden op: 10 sep 2005, 21:21
Locatie: Utrecht

Bericht door EBSBaccara » 01 okt 2006, 21:49

die nieuwere diesels zijn beter gemaakt op chippen dan de oudere diesels
heeft te maken met de nieuwere software terwijl oudere auto's een elektrisch klokje al een hoogtepunt is :wink:

toch blijf ik chippen niets vinden, tenzij het net als je broer bij een auto vd zaak is
dan rij je een snellere versie zonder de vervelende fiscale bijtelling
geen Safrane, wel een Avantime Privilege automaat en een smart fortwo micro hybride moorman serié limitée (al is mijn ex 5 baccara en de geleende biturbo hier bekender)

Animale
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 sep 2006, 19:27

Bericht door Animale » 12 okt 2006, 21:57

EBSBaccara schreef:die nieuwere diesels zijn beter gemaakt op chippen dan de oudere diesels
heeft te maken met de nieuwere software terwijl oudere auto's een elektrisch klokje al een hoogtepunt is :wink:

toch blijf ik chippen niets vinden, tenzij het net als je broer bij een auto vd zaak is
dan rij je een snellere versie zonder de vervelende fiscale bijtelling
Een goede tuning, softwaretuning in dit geval, behoudt de hele karakteristiek van de motor maar geeft em gewoon wat extra.
Niet zoals die beunen van vroeger. Ik heb een gechipte Croma gereden ooit toen ik er nog naar zocht. Nog in de 90's. Die turbo gaat luider fluiten, toerenteller schiet uit in het rood als een gek.. Allemaal te ver opgefokt.
Gaat wel snel, tuurlijk.
Maar je voelde gewoon dat het allemaal een beetje cowboytuning was. Dat was zelfs zo in mijn relaas elders van een moderne Bora die ze bij het (naar het schijnt ter ziele gegane) Jero Tuning gewoon verneukt hebben. Binnen een 2 maanden de chip opgeblazen.

En dat soort incompetente prutsers hebben de branche een slechte naam gegeven.
Het blijft een specialisme.
En extra vermogen is altijd lekker. Ook als het niet om topvermogen gaat maar om smeuïgheid.
Door de immer voortschrijdende technologie en know how kunnen ze juist nu ook oudere turbo's nog beter chippen dan vroeger.
En beter chippen betekent eigenlijk veilig chippen.
2.0 RXE Phase II 1998 zilvermetallic: elektr. schuifdak/cruise control/climate control/LPG G3/15"origi Safranevelgen

Plaats reactie