Xenon

Aanpassingen aan de Renault Safrane
Gerben

Bericht door Gerben » wo nov 01, 2006 10:07 pm

Mooi verslag Erwin!
Erg duidelijk in kaart gebracht. Je hebt natuurlijk een hele verbouwing gedaan met die sproeiers inbouwen. Ik hoop niet dat hierdoor mensen schrikken en besluiten geen xenonsetje aan te schaffen ;)
Maar uiteindelijk zit het goed en het ziet er erg netjes en afgewerkt uit. Ook goed bedacht met die relais. Doen ze dat met nieuwe auto's ook zo?
Ik had begrepen dat vanwege het lagere stroomverbruik het niet uitmaakt of je het via je normale schakelaar laat lopen.
Laatst gewijzigd door Gerben op do nov 02, 2006 10:41 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Safrane II 2.0 RXE

EBSBaccara

Bericht door EBSBaccara » wo nov 01, 2006 10:13 pm

keurig hoor, idd Pietje Precies...
geen Safrane, wel een Avantime Privilege automaat en een smart fortwo micro hybride moorman serié limitée (al is mijn ex 5 baccara en de geleende biturbo hier bekender)

Andjoy

Bericht door Andjoy » wo nov 01, 2006 10:18 pm

Ik ben er dus zo één die er wel een beetje van geschrokken is, wat een werk :shock:

Nu weet ik wel dat dit extreem goed gebeurd is, maar als ik dit zo zie ben ik toch meer voor het laten inbouwen door de leverancier zelf. Mocht er dan iets fout gaan heb je i.i.g garantie.

Dus als ik besluit een set aan te schaffen (ben nog niet helemaal zeker) dan gooi ik er liever 35 Euro extra tegenaan voor de inbouw. Het bedrijf zit 35 km bij mij vandaan dus veel benzine kosten heb ik ook niet.

Erwin, waar ik me een beetje zorgen over maak is het gat in de deksel. Hierdoor kan er natuurlijk vocht in het komplamphuis doordringen met alle gevolgen van dien. Of is dit afgedicht?

Erwin

Bericht door Erwin » wo nov 01, 2006 10:33 pm

De draden worden met een doorvoer rubber door het deksel gevoerd.
Deze wordt bij de meeste sets meegeleverd.
De truc is, dat je precies op de voorgeschreven maat je gat boort.
De ronde rubber schijft past dan exact in dit gat en sluit het aan binnen en buitenzijde af.
De kans op vocht is minimaal of zelfs uitgesloten.
Een zelfde methode wordt in de auto toegepast, om je bedrading van je motorruimte naar je interieur door te voeren.
Ook zitten de kabelbomen naar je deuren op min of meer dezelfde manier gemonteerd.

Geen zorgen dus.
Wel nauwkeurig boren. :)

Afbeelding Afbeelding

Groetjes, Erwin
Renault Safrane RXT V6-24v 1999 Vert abysse
RT V6i 1995 Zwart RIP

Andjoy

Bericht door Andjoy » wo nov 01, 2006 11:26 pm

Bedankt erwin, is me duidelijk!

EBSBaccara

Bericht door EBSBaccara » do nov 02, 2006 9:14 am

ik vraag me alleen af of dat bedrijf het voor 35 euro ook zo goed kan
daarmee wil ik zeggen, zo'n ophangbeugel maken en alles goed monteren...
dan moet je toch wel verrekte snel kunnen werken...
geen Safrane, wel een Avantime Privilege automaat en een smart fortwo micro hybride moorman serié limitée (al is mijn ex 5 baccara en de geleende biturbo hier bekender)

Andjoy

Bericht door Andjoy » do nov 02, 2006 9:18 am

Ik zal een ze eens een mailtje sturen met de vraag of ze een voorbeeld-foto kunnen sturen hoe één en ander er ingebouwd uitziet.

Erwin

Bericht door Erwin » vr nov 03, 2006 8:49 am

Er is een duidelijk verschil tussen het inbouwen bij bijvoorbeeld een Honda Civic en bij een Safrane.
Bij een civic kan je bij wijze van spreken in de motorruimte gaan staan.
Bij een safrane (die van mij in ieder geval) kom je nog niet eens bij de lampen.
Ik vermoed dat ze een stuk langer bezig zullen zijn door dit ruimte gebrek.

Groetjes, Erwin
Renault Safrane RXT V6-24v 1999 Vert abysse
RT V6i 1995 Zwart RIP

Gerben

Bericht door Gerben » vr nov 03, 2006 11:20 am

Dat is helemaal waar. Bij m'n R19 kon ik ook met beide benen in de ruimte staan, en met de Safrane is dat duidelijk anders :P
Wel blijft het een Renault, en die maakt het haar eigen mensen natuurlijk makkelijk (in elk geval niet moeilijker dan nodig is) en ik heb al gezien dat de koplampen relatief eenvoudig te verwijderen zijn. Dan heb je alle ruimte die je maar kan verzinnen :)

Erwin, zou je wat voor me willen doen?
In het teken van "doet mijn controlesysteem het nog naar behoren", wil je 1 van de lampen ontkoppelen en checken of de boardcomputer iets aangeeft? Ik bedoel dan echt de lamp, en niet de zekering van bij je relais.
Ik vermoed namelijk dat het systeem denkt dat je lampen in orde zijn, omdat je de verlichting met een relais aanstuurt. Als een lamp stuk gaat, zal het relais evengoed inschakelen en denkt je boardcomputer dat de lamp(en) nog in orde zijn.
Nu valt een defecte lamp wel op natuurlijk, maar het is toch leuker als je er ook mondeling op gewezen wordt:)
Safrane II 2.0 RXE

Andjoy

Bericht door Andjoy » vr nov 03, 2006 12:37 pm

Dit is de mail die ik terug heb ontvangen van Tunex betreffende mijn vraag over hoe één en ander ingebouwd wordt.

helaas kunnen wij u geen foto van de inbouw laten zien, maar ik kan het u wel in enkele telle uitleggen maar daar voor moet ik eerst weten welke type fitting en auto u heeft.

De ballast zetten wij meestal aan 1 zijde ergens aan de zijkant van het spatbord met een bout en moer vast en de andere zijde met een trekbandje deze zijn zeer sterk en werken uitstekend voor de inbouw.

Gerben

Bericht door Gerben » vr nov 03, 2006 1:20 pm

Ze zijn wel snel met antwoorden, dat is een ding wat zeker is. Als ze net zo snel zijn met inbouwen als antwoorden dan zijn ze vlotte jongens.
Aan de andere kant, de antwoorden die ze geven vind ik niet erg secuur, en als dit hun inbouwmethode reflecteerd....

Persoonlijk zou ik gaan voor 2 boutjes, omdat een tie-wrap (tij-rippie in de volksmond, of trekbandjes volgens Tunex) uitdrogen, en uiteindelijk scheuren. Hier kan lang overheen gaan, maar toch.
Safrane II 2.0 RXE

Andjoy

Bericht door Andjoy » vr nov 03, 2006 1:32 pm

Ben het niet met je eens Gerben.

Ze zijn juist wel secuur met antwoorden want ze vragen eerst naar het Type auto alvorens verdere details te verstrekken omtrent de inbouw. Dit vind ik juist secuur te werk gaan.
Ik heb ze daarom net nog een mailtje gestuurd met de info dat ik een Safrane heb, en wacht af wat ze verder te vertellen hebben over de inbouw.

Ik vind het i.i.g geval al bevredigend dat ze aan één zijde de Balast met een moer vast zetten, ach en tegen de tijd dat je het vermoeden hebt dat die tie-wrap de geest gaat geven wegens uitdrogen kun je er altijd een nieuwe omheen doen.

Ik heb wel vertrouwen in de inbouw. Zodra ik de mail binnen heb plaats ik 'm weer op het Forum.

Gerben

Bericht door Gerben » vr nov 03, 2006 1:39 pm

Je hebt gelijk. Het mailtje wat ze jou toestuurden is een stuk duidelijker dan wat ik kreeg: Geen aanhef, een antwoord verspreid over 2 mails, omdat de eerste mail slechts 1/3 van mijn vragen beantwoorde.
Uiteindelijk heb ik wel waar ik om vroeg, en ze zijn evengoed beleefd. Ik klonk denk ik iets te negatief. Mijn fout.

Toch blijf ik wel bij 2 boutjes ipv tiewraps. Mocht er speling zitten omdat de tiewarp oprekt kan het kastje gaan 'klapperen' en dat lijkt me geen goed iets ;).
Maar nu mag ik mezelf niet al teveel tegenspreken, want ik blijf toch van mening dat alles te repareren is met ductape en tie-wrapies :P McGuyver syle baby!
Safrane II 2.0 RXE

Plaats reactie