Xenon

Aanpassingen aan de Renault Safrane
Andjoy

Bericht door Andjoy » di okt 31, 2006 6:56 pm

Erwin waar blijft je fotosessie van het inbouwen der Xenon Verlichting :?:

Ik heb trouwens dit bedrijf gevonden: http://www.tunex.nl/

Zij verkopen een complete set voor 155 Euro en met inbouw 190 Euro!!
Ljkt me goedkoop. Weet jij of er veel verschil zit in de ombouw-sets qua kwaliteit?

Groet,
André

Gerben

Bericht door Gerben » di okt 31, 2006 7:10 pm

Na Erwins demonstratie zijn we volgens mij allemaal wel nieuwsgierig geworden en geïntereseerd in het zelf bouwen van Xenon verlichting.
Dus Erwin, waar blijft het? :)

In hoeverre zou het mogelijk zijn om het in te bouwen in koplampen met eletrische hoogteverstelling? Dat heb ik namelijk, en ik had begrepen dat dat iets anders inz'n werk ging?

André: Ik vind op die site geen Safrane's onder Renault. Heb je contact gehad met dit bedrijf?
Safrane II 2.0 RXE

Gerben

Bericht door Gerben » di okt 31, 2006 7:19 pm

Mmm, ik heb even de links vergeleken tussen de verschillende automodellen, en de links naar de xenon sets zijn allemaal gelijk (allemaal product_id=112). Dit geld ook voor alle andere merken. In hoeverre ze dan werkelijk verschillen, ga ik navragen. Want 155 euro vind ik niet duur :)[/quote]
Safrane II 2.0 RXE

Andjoy

Bericht door Andjoy » di okt 31, 2006 7:26 pm

Ik heb nog geen contact gehad met dit bedrijf omdat ik nog een beetje twijfel.

Ik heb nu Philips 80 watt Rally lampen erin zitten en die geven een perfect licht. natuurlijk niet het witte heldere Xenon licht, maar de spreiding is enorm; vooral naar de zijkanten toe en dat ben ik dan waarschijnlijk weer kwijt met Xenon lampen. kijk die Rally lampen zijn speciaal gemaakt voor off-road gebeueren, waar je veel licht naar de zijkanten en in de verte nodig hebt op de meestal smalle donkere zandwegen.
Aan de andere kant rijd ik meestal op de snelweg waar die spreiding eigenlijk niet zo nodig is, en rijd ik een keer op een smalle donkere weg kan ik altijd de mistlampen erbij aanzetteen. Da's wel net zo strafbaar als die rally lampen maar deze laatste ziet de politie toch niet :wink:

Dat je geen Safrane vind op de site heeft er alleen maar mee te maken dat de wagen niet meer in productie is denk ik.
Moet geen probleem zijn, die kits zijn voor alle merken passend te maken.
Het gaat alleen om de soort lampen die erin zitten; H1, H4, H7...
Lijkt me geen probleem met de elektrische hoogte verstelling, die heeft Erwin ook en volgens mij alle Safrane's

Gerben

Bericht door Gerben » di okt 31, 2006 7:36 pm

Hey André,

Ik heb de beste mensen van Tunex zo net een email gestuurd, waar ik uiteraard na morgen pas antwoord op krijg.
Op de website vermelden ze dat ze alle kleuren kunnen leveren, en voor alle typen koplampen (Leverbaar voor H1 en H7 en H4 (hi/lo) koplampen H3, H4 bi-xenon, HB 9005/9006) dus dat zit wel snor denk ik.

Verder heb ik ze gervraagd of ze schikt zijn voor de Safrane, voor de hoogteverstelling, en wat de afnamekorting kan zijn als we met het forum bijvoorbeeld 10 setjes kopen.

Heel even een argument ontkrachten: Je nam aan dat de Safrane niet meer op de lijst staat omdat hij niet meer gemaakt wordt. Maar de Espace I en II, evenals de laguna I worden ook niet meer gemaakt. Mijn gok is dat de Safranerijder niet gesignaleerd wordt op 'tuning' sites ;)
Safrane II 2.0 RXE

Andjoy

Bericht door Andjoy » di okt 31, 2006 7:48 pm

Ben benieuwd wat het antwoord al zijn morgen, vooral wat betreft de korting.

Mijn gok is dat de Safranerijder niet gesignaleerd wordt op 'tuning' sites
Zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Ook op veel chiptuning sites vind je vaak geen Safrane in de lijst.

Riel

Bericht door Riel » wo nov 01, 2006 1:37 am

Het enige wat veranderd is het 'peertje' zelf, de fitting blijft hetzelfde uitzien als de gewone h4/h7 lamp, dus hoogteverstelling of wat dan ook, dat zit daar allemaal weer áchter.

Bij de set zitten 2 transformatoren die via 1 van de 2 koplampstekkers via een relais aangestuurd worden. Vanuit de transformatoren gaan speciale stekkers naar de lampen.

Je grootlicht blijft via de originele bekabeling gaan, die moet je apart doorlussen, maar als het geod is zit alles bij de set.

Gerben

Bericht door Gerben » wo nov 01, 2006 8:47 am

Tot nu toe nog geen antwoord. Waar ik me een klein beetje zorgen om maak is mijn controle systeem. Werkt deze mevrouw nog naar behoren als ik de lampen vervang voor een heel ander systeem, of krijg ik elke keer wanneer ik de lampen aanzet te horen dat ze stuk zijn?

*edit*
Nieuws van Tunex.nl:

Hallo,
de xenon set kan ook voor de safrane worden geleverd en gemonteerd.
onze website is een tijdje geleden gecrashd helaas hebben wij nog niet alle produkten weer op onze webshop staan.

P.s. De set kan ook in koplampen met electrische hoogteregeling worden gebouwd, bij afname van 10 stuks geven wij 10% extra korting.

Goed bericht dus :)
Met korting (als we 10 mensen weten te vinden) komen de setjes op €139,50. Aangezien de verzendkosten voor de klant (wij dus) zijn, komt dit er nog bij. Maar dit zal geen bult zijn, en nog eens door 10 gedeeld worden ook.

Nu nog eens mensen zien op te trommelen die ook een xenonsetje willen :)
Safrane II 2.0 RXE

Erwin

Bericht door Erwin » wo nov 01, 2006 1:04 pm

Hallo allemaal,
Ik begrijp, dat jullie nieuwsgierig zijn geworden na de meeting.
Helaas heb ik het op dit moment vreselijk druk op zowel mijn werk als prive, maar ik zal proberen om vanavond het e.e.a. op het forum te plaatsen.

Speciaal voor Gerben, het setje wat ik heb ingebouwd heeft geen invloed op mijn lampen informatie systeem. Ik heb nog geen melding gehad, dat mijn lampen een storing zouden hebben. Waarschijnlijk komt dit door de Relais die ik ertussen heb geplaatst. Geen zorgen dus.

Groetjes, Erwin
Renault Safrane RXT V6-24v 1999 Vert abysse
RT V6i 1995 Zwart RIP

Andjoy

Bericht door Andjoy » wo nov 01, 2006 1:20 pm

Hmmm, da's niet slecht met die 10% extra korting bij afname van 10 stuks.

Voor 35 Euro bouwen ze de boel ook in. Voor dit bedrag heb ik eigenlijk geen zin zelf te lopen klooien.

Misschien als diegenen die interesse hebben besluiten het ook in te laten bouwen, krijgen we daar ook nog eens 10% op en zou de set compleet met inbouw op 139,50 + 31,50 = 170,00 Euro komen.

maken we er een soort 4e meeting van met als thema Xenonombouwdag :lol:

Gerben
Kun je s.v.p. ff navragen of we dan evt ook korting op de inbouw kunnen krijgen?

Gerben

Bericht door Gerben » wo nov 01, 2006 1:58 pm

Helaas, dat gaat niet door.
Het inbouwen kost tijd, en die 35 euro is de arbeidsloon hiervoor.

Ze doen het daar redelijk veel neem ik aan, dus veel sneller zal het niet gaan als ze er 10 moeten inbouwen.
Hoe dan ook, 't blijft een flinke korting. Mits we minimaal 10 man mee krijgen. Misschien even een topic aanmaken in het algemene forum, en een linkje maken op de hoofdpagina.

Ik ben trouwens niet van plan om mijn set te laten inbouwen. Allereerst vind ik het veel te leuk om het zelf te doen, en ten tweede moet ik ervoor naar de grens met Duitsland rijden. Aan benzine heb ik die 35 euro al met gemak uit :)
Een 4e inbouw-meeting lijkt me geweldig. En de inbouwkosten worden uitgespaard voor iedereen :)
Safrane II 2.0 RXE

Erwin

Bericht door Erwin » wo nov 01, 2006 3:22 pm

Ik wil jullie allemaal waarschuwen voor zgn. inbouwservice.
Er is een duidelijk verschil tussen inbouwen en een setje "onder de motorkap gooien".
Mijn ervaring met dit soort dingen is, dat je het zelf meestal veel netter en degelijker inbouwd. Daarnaast is het ook nog eens veel leuker.
Een 4e meeting om die dingen in te bouwen lijkt me een leuk plan.
Ik wil er dan ook wel naartoe komen om te dienen als voorbeeld auto.

Groetjes, Erwin
RT V6i 1995 Zwart RIP

Gerben

Bericht door Gerben » wo nov 01, 2006 3:26 pm

Een ervaren man op de prairie is altijd handig :)
Mijn plan zou zijn dat ik eerst ga kijken wat voor extra beugels er nodig zijn voor de ophanging van de transformators, zoals jij hebt gemaakt. En van deze 'extra' toebehoren dan genoeg meenemen naar de meeting, zodat iedereen zonder zorgen geholpen kan worden
Safrane II 2.0 RXE

Gerben

Bericht door Gerben » wo nov 01, 2006 6:26 pm

Ook interesse? kijk hier: http://forum.renaultsafrane.nl/viewtopic.php?t=662

Effe de aanbieding promoten :P
(en mezelf tot meest irritante forumbewoner kronen :P:P)
Safrane II 2.0 RXE

Erwin

Xenon inbouwen

Bericht door Erwin » wo nov 01, 2006 9:56 pm

Hallo allemaal,

Na aandringen van verschillende forumleden volgt hier dan eindelijk een fotoverslag van het inbouwen van mijn xenonset.

Het gebeurde allemaal op een zaterdag in de werkplaats van mijn werk.
Ik werd geholpen door mijn collega Pascal, die helemaal op de hoogte is van electra, electronica enz.
Het is handig als je de set op een droge goed verlichte plek kan inbouwen.

- Allereerst heb ik de voorzijde (grille, bumper) uitgebouwd. Dit is erg practisch, omdat je dan de koplampunits kan uitbouwen. Bij mij was dit ook nodig om mijn koplampsproeiers te installeren en de kabelboom hiervoor aan te leggen.

Afbeelding

- Vervolgens heb ik de accu eruit gehaald. Ook hier snijd het mes aan 2 kanten. Je wilt niet, dat je onnodig met stroom in aanraking komt tijdens je werzaamheden. En ik heb 1 van de 2 ballasts naast de accu gemonteerd.

- Hierna hebben we beide koplampunits uigebouwd.

Afbeelding

Uitbouwen is misschien niet noodzakelijk, maar het werkt gewoon erg prettig. Iedereen op het forum heeft waarschijnlijk wel eens staan vloeken, toen er een lampje moest worden vervangen... je hebt geen ruimte om je handen ertussen te steken en bij het lampje te komen. De xenonlampjes zijn waarschijnlijk nog gevoeliger voor vet en breuk dan halogeen lampjes en kosten veel meer, dus wees voorzichtig.

- Nu kwam het eerste stukje handwerk de hoek om kijken. Om de ballast aan de bijrijders zijde te monteren hebben wij ervoor gekozen om een beugel te maken, zodat deze onder het schutboord wat over de radiateur loopt, kan worden bevestigd.
Deze hebben wij gemaakt van RVS plaat. Dit is lekker duurzaam, als je het tot je beschikking hebt.

Afbeelding Afbeelding

Gemonteerd onder het schutboord ziet het er dan als volgt uit:

Afbeelding

De ballast aan de bestuurderszijde hebben we aan het zijpaneel naast de accu gemonteerd.

Afbeelding

Wat nu volgt is de enige aanpassing die aan de originele verlichtings uitrusting hoeft te gebeuren.

Afbeelding Afbeelding

- Je moet een gat in de deksel van het koplamphuis boren om de bedrading van de xenon lamp te kunnen doorvoeren.

- Deze plaats je vervolgens in het koplamphuis.

Afbeelding

- Het meest zinvolle stukje handwerk wat we zelf erbij hebben gemaakt is een schakelkastje met per lamp een schakerelais en een zekering. Dit vindt je in geen enkel setje terug en zul je zelf moeten fabriceren.

Afbeelding

Het voordeel van dit kastje is dat je je verlichtingsschakelaar ontziet. je verlichting wordt namelijk bij Phase I modellen direct geschakeld vanaf je schakelaar aan je stuurkolom.
Dit heeft al bij vele Safrane's geleid tot uitgebrande/gesmolten schakelaars. Ik weet niet of dit ook het geval is bij Phase II.

2 Relais (1 per koplamp) is misschien een beetje overdone, maar het zijn niet de kosten als je bedenkt, dat er een piekspanning bij het starten van 23kV (=23.000 volt!) door de ballasts gaat. Daarom hebben wij er ook voor gekozen, om beide lampen apart te zekeren met een glaszekering.

- Ten slotte hebben we alles gecontroleerd op bevestiging, aansluiting en knelpunten en weer ingebouwd.

Het resultaat in mijn geval:

Afbeelding
Voor

Afbeelding
Na

Afbeelding Afbeelding

De hele verbouwing heeft ons alles bij elkaar een hele zaterdag gekost incl. bedenken en produceren van de steun en schakelkast. Hierbij moet ik wel zeggen, dat er 2 pietjes precies aan het werk waren en dat er tot in detail over nagedacht is, hoe alles moest komen te zitten. :wink:

Met een beetje goede wil moet het er in een paar uurtjes in kunnen zitten...
Blijf echter wel kritisch en nauwkeurig werken. Het is een systeem wat met hoogspanning werkt en je wilt niet meemaken dat je kortsluiting of erger krijgt. :(
Let er daarom op, dat je een degelijke set aanschaft met goede stekkerverbindingen, welke vocht en waterbestendig zijn.
Koop geen setjes die er cheap uitzien bijv. met plastic ballast behuizingen.
Probeer een setje te kopen, waar ophangbeugels bijzitten. Scheelt je weer tijd voor het maken. Sommige fabrikanten leveren er dubbelzijdig plakband bij.... Niet doen.
Dit zegt iets over dekwaliteit van het hele setje en de zorg waarmee het ontworpen is.

Zo, alles bij elkaar een heel verhaal.
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Mochten er vragen zijn, dan zal ik ze uiteraard graag beantwoorden.

Groetjes, Erwin

PS: Dit had nooit tot stand gekomen zonder de fantastische hulp van mijn collega Pascal!! :lol:
RT V6i 1995 Zwart RIP

Plaats reactie