Open luchtfilter

Aanpassingen aan de Renault Safrane
Plaats reactie
jrillmann
Berichten: 131
Lid geworden op: di feb 09, 2010 1:49 pm
Locatie: Enschede

Open luchtfilter

Bericht door jrillmann » za dec 24, 2011 10:23 am

Iemand ervaring met een open luchtfilter voor een 2.2Vi of ander motortype? Zit namelijk te denken om een open luchtfilter te plaatsen, maar heb op verschillende sites gelezen dat de LMM wel eens stuk wil gaan ivm sterkere resonaties als je een open lucht filter monteerd.

Weet iemand of dit ook echt zo is?

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » za dec 24, 2011 10:49 am

Ik rijd met een K&N filter-element in het normale luchtfilterhuis, bevalt prima.
Heb ooit zo'n open los rond filter gehad, wat een herrie zeg.
Wellicht kan je zo'n inlegfilter-element kopen.
SUC6
p.s. ik heb dat universeel filter nog liggen.
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Ashvan
Berichten: 492
Lid geworden op: ma feb 12, 2007 1:37 pm
Locatie: Nijmegen / Venray

Bericht door Ashvan » zo dec 25, 2011 12:24 am

Ik heb wel een open lucht filter erop zitten maar hoor geen verschil dan met de orginele luchtfilterhuis.

Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: wo mar 02, 2011 1:24 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » zo dec 25, 2011 4:05 am

Volgens mij kan je beter zo'n mat halen voor in je originele luchtfilterhuis.
Zo'n open luchtfilter heet niet voor niets een "open luchtfilter".
Lijkt mij dat daardoor veel meer troep naar binnen komt.
Om maar niet te vergeten dat je ook nog eens de buis helemaal aan moet passen omdat ie natuurlijk koude lucht moet aanzuigen.
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » zo dec 25, 2011 3:39 pm

@jrillmann, overweeg je een inlegfilter van K&N dan heb je nodig type 33-2504 brutoprijs is 62,43 gaat een leven mee, om de 50.000 km's reinigen en opnieuw olieen met een speciaal setje kost 14,44 bruto.
SUC6
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

jrillmann
Berichten: 131
Lid geworden op: di feb 09, 2010 1:49 pm
Locatie: Enschede

Bericht door jrillmann » zo dec 25, 2011 5:55 pm

Ja, ga waarschijnlijk gewoon een inlegfilter gebruiken. Heb namelijk niet zoveel zin om die buis te gaan aanpassen en wil ook niet de kans lopen dat m'n LMM naar de knoppen gaat.

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » ma dec 26, 2011 11:31 am

Als jouw wagen echt een LMM heeft dan moet je ZEKER oppassen, want deze filters worden ingeolied, en als er olie op de weerstanden in de LM komt dan brandt dat erop vast en is die naar de knoppen. Wellicht verstandig om gewoon het papieren element te blijven gebruiken.

p.s. De LMM werkt met een paar weerstanden waarop platina is opgedampt, deze weerstanden worden op spanning gezet(worden heet) en door de luchtstroom veranderd de temperatuur en dus de weerstandswaarde en ahd daarvan berekent de ECU de luchthoeveelheid. Deze LMM raken ook meestal defekt door olie resten die er op vast branden. Bij sommige zit er een klein schotje voor de weerstanden waardoor de luchtstroom met evt. oliesporen er langs gaan.(Bosch bv.)
mvg.
WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Plaats reactie