Gaat dit passen?

Aanpassingen aan de Renault Safrane
Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: 02 mar 2011, 13:24
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » 29 mar 2011, 23:20

Ik moet zeggen dat ik daar zeker wel €250,- voor over heb!
Ik zou zeggen bespreek het met Hans :wink:

Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: 02 mar 2011, 13:24
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » 29 mar 2011, 23:36

Dit zijn me toch een paar leipe velgen!
KLIK!

Afbeelding

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4666
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » 30 mar 2011, 02:22

Zo de advertentie lezende toch wel uniek om met 19"verlgen en 17" banden rond te rijden.... :?: :?: :?:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/230.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Willem-Jan
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:09
Locatie: Drachten

Bericht door Willem-Jan » 30 mar 2011, 08:02

Het zijn ook gewoon 17 inch velgen :D Zullen er wel heel gaaf uitzien onder een Safrane [smilie=bow.gif]

Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: 02 mar 2011, 13:24
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » 30 mar 2011, 12:41

AlbertP schreef:Zo de advertentie lezende toch wel uniek om met 19"verlgen en 17" banden rond te rijden.... :?: :?: :?:

Gr Albert
De verkoper heeft ze aangeboden omdat hij/zij van 17" naar 19" gaat.
Ik moet wel zeggen dat ik ze ERRUG mooi vind :wink:

Ashvan
Berichten: 492
Lid geworden op: 12 feb 2007, 13:37
Locatie: Nijmegen / Venray

Bericht door Ashvan » 30 mar 2011, 13:00

Dat zijn volgensmij orginele laguna 3 velgen

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3566
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » 30 mar 2011, 17:01

AlbertP schreef:Zo de advertentie lezende toch wel uniek om met 19"verlgen en 17" banden rond te rijden.... :?: :?: :?:
misschien zijn het Pirelli's en heeft Renaulist toch gelijk dat het gerecyclede condooms zijn. :lol:
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993

Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: 02 mar 2011, 13:24
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » 07 nov 2011, 17:46

Op mijn oude Safrane had ik 17" velgen van Renault (origineel van de Laguna II) met 225/45-17 banden eromheen.

Nu vond ik deze op Internet:
Link naar marktplaats
met daaromheen 225/55-17.

Even uitgerekend en kwam uit op het volgende:
225/45-17: Hoogte: 63.43cm / omtrek: 199.27cm
225/55-17: Hoogte: 67.93cm / omtrek: 213.41cm

De 225/45-17 die ik had, kwamen soms vrij dichtbij de wielkast aan de zijkant als ik links of rechtsaf stuurde.
Als de hoogte 4,5cm meer wordt, geldt dit ook voor de lengterichting, die je dus door tweeën deelt (2,5cm links breder en 2,5cm rechts breder).

Ik vrees dat het allemaal krap aan gaat worden...
Keep you posted!
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » 07 nov 2011, 21:17

Allemaal leuk en aardig, maar de Saf is voor wat betreft de aandrijflijn uit gerekend op een omloopmaat van 1935 mm.
Was verleden week bij Diesel-Buchli in Harderwijk met AMT die ons van het garage-forum hadden uitgenodigd.
De baas daar had zijn Audi 2.0 Turbo op de vermogensbank staan, met 18" wielen 255 breed eronder.
Nou lachen :lol: De motor levert 129 kW en aan de achterwilen bleef daar 82,5 van over.
Een verlies van maar liefst 36% in de aandrijflijn en de te grote/brede wielen.
Tel uit je winst.
Mijn advies is blijf dicht bij de omloop van 1935 mm. en je maakt optimaal gebruik van de specificaties van je wagen.
SUC6
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: 02 mar 2011, 13:24
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » 07 nov 2011, 21:41

195/65-15 = 199.33cm omtrek.
225/45-17 = 199.27cm omtrek.
225/55-17 = 213.41cm omtrek.

Inderdaad een drastisch verschil.
Opzich kan ik er niet zo mee zitten dat er wat vermogen verloren gaat tegen de tijd dat de aandrijving bij de wielen aan is gekomen.
Wel is het zo, dat als ik banden monteer die dusdanig groter zijn dan de originele bandenmaat ik het risico loop dat:
A: De banden tegen de wielkasten kunnen komen, met alle gevolgen van dien;
B: Mijn snelheidsmeter een nogal grote afwijking creëert.

Zijn er hier mensen die grotere banden dan origineel hebben gemonteerd en zo ja, wat zijn de ervaringen?
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit

Fuego_gtx
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 okt 2010, 11:58
Locatie: Landgraaf

Bericht door Fuego_gtx » 08 nov 2011, 06:40

Ik heb een maatje groter dan standaard gemonteerd, omdat de snelheidsmeter wel heel erg veel afweek van de werkelijke snelheid. (130 op de teller was 113 echt)
Nu 100 op de teller en 99 echt :)
Greetz, Arno
Renault Forever :P
Ex Renault Fuego (4x)
Citroen Xsara Picasso 2.0 2003
Ex Safrane 2.2i Manoir 366k Amarant Metallic 142 1994

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » 08 nov 2011, 12:03

De Bi-turbo heeft standaard grotere en bredere banden. Om dit passend te krijgen is de wielkuip achter over een lengte van zo'n 50 cm omgebogen door de fabrikant.
De rolweerstand neemt met de grotere breedte flink toe, en dat merk je aan het brandstof verbruik en aan de lagere acceleratie en topsnelheid.
SUC6
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Plaats reactie