19 inch velgen onder Safrane.

Aanpassingen aan de Renault Safrane
Jarno
Berichten: 87
Lid geworden op: wo feb 03, 2010 5:50 pm
Locatie: Nijmegen

19 inch velgen onder Safrane.

Bericht door Jarno » za feb 06, 2010 2:34 pm

Hallo.

Ik heb de volgende vraag.
Is het mogelijk om 19 inch velgen onder mijn Safrane te zetten of is 18 inch het maximale.
Ik kom er niet uit want bij de ene velgen handel zeggen ze dat het wel kan en bij de andere niet in verband met de achterspatborden.
Het lijkt mij dat als je niet te breed gaat het wel kan omdat met de inchmaat alleen de diameter van de velg veranderd maar dit is op te vangen met lagere banden.
Het is trouwens wel de bedoeling om de auto met de tijd een keer 3 of 4 cm te verlagen

Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel en dat jullie mij kunnen helpen.

Groeten Jarno
Zwarte Renault Safrane 2.5 RXT.

Gebruikersavatar
Sjak Brak
Berichten: 1232
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:03 pm
Locatie: Antarctica

Bericht door Sjak Brak » za feb 06, 2010 3:44 pm

Zolang de totale diameter van band + velg, en de breedte, niet veranderd past het sowieso. Als je groter wilt, zelf opmeten hoeveel ruimte je waar hebt, niet afgaan op wat volgens een ander misschien wel/niet gaat passen.

Wel beetje kijken wat voor velg je neemt, als het een erg open ontwerp is, dan kunnen de kleine remschijfjes erg lullig staan achter je grote velgen.
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE

Jarno
Berichten: 87
Lid geworden op: wo feb 03, 2010 5:50 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jarno » za feb 06, 2010 3:57 pm

Bedankt Sjak.

Ik denk dat ik toch voor 19 inch ga met de bandenmaat 225-35-19.
Dan is de afwijking in de hoogte minimaal en de breedte zou ook geen probleem moeten zijn, omdat ze de breedte maat van 225 ook op 18 inch leveren en dit zou geen problemen geven als je de Safrane ook verlaagd
Zwarte Renault Safrane 2.5 RXT.

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4639
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » za feb 06, 2010 4:56 pm

Ik meen dat de Bi-turbo ook 225ers eronder heeft, maar daarvan zijn de wielkasten iets naar buiten gezet.

Eerst dus maar met 1 wiel testen en opletten dat de band aan de binnen zijde
niet ergens aanloopt bij max stuur uitslag.

Verder alsnog welkom op het forum, veel lees plezierrrrr

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » za feb 06, 2010 5:28 pm

Bij de Biturbo is de horizontalerand van de wielkast over een afstand van zo'n 45 cm. omgevouwen(naar binnen) om aanlopen te voorkomen.
Echter de wagenhoogte is daar normaal. Ga je ook nog verlagen dan kan je rekenen op problemen met de wieluitslag bij het sturen. En als je meer verlaagd dan 30 mm. dien je ook de dempers aan te passen, anders slaan deze tegen hun aanslag in de demper.
En wat al eerder is gesteld; zijn de velgen erg open dan zijn mn. de achterwielen net "kinderwagen wielen" met die kleine remschijven. SUC6
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Jarno
Berichten: 87
Lid geworden op: wo feb 03, 2010 5:50 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jarno » za feb 06, 2010 7:39 pm

Dank jullie wel voor de antwoorden.

Nu zit ik een beetje op internet te zoeken en kom ik op de volgende bandenmaat uit.
215-35-19.
De standaard banden van 195-65-15 hebben een hoogte van 63,45 cm en een omtrek van 199,33 cm en banden van 215-35-19 hebben een hoogte van 63.31 cm en een omtrek van 198.89 cm.
Dit is dus een minimale afwijking maar dan naar beneden ( scheelt ook met bekeuringen :roll: ).
Dus eigenlijk is dit een betere keus in combinatie met verlagen.
ook lijkt me dat de breedte nu helemaal geen probleem is omdat deze banden wat smaller zijn.

Wat velgen keus betreft, het worden waarschijnlijk multispaaks velgen (veel spaken) want die zijn niet zo open volgens mij.
Zwarte Renault Safrane 2.5 RXT.

Gebruikersavatar
Sjak Brak
Berichten: 1232
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:03 pm
Locatie: Antarctica

Bericht door Sjak Brak » za feb 06, 2010 8:52 pm

In plaats van verlagen kan je ook de veren eruit donderen en airride eronder. Kan je als t nodig is normale rijhoogte instellen.

Een vriend van me heeft dat op zn 1950 Suburban gedaan:
http://www.youtube.com/watch?v=KkmIhQoEOc8
http://www.youtube.com/watch?v=In1mJow8DC8
(sorry voor t bagger geluid, met el cheapo fototoestel gefilmd :oops: )
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE

Jarno
Berichten: 87
Lid geworden op: wo feb 03, 2010 5:50 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jarno » za feb 06, 2010 10:47 pm

Dat is ook mooi maar wordt mij een beetje te duur denk ik :( .
Zwarte Renault Safrane 2.5 RXT.

Gebruikersavatar
Sjak Brak
Berichten: 1232
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:03 pm
Locatie: Antarctica

Bericht door Sjak Brak » za feb 06, 2010 11:31 pm

Die balgen en een compressor vallen wel mee qua prijs. Maar als je werk moet uitbesteden, dan wordt t een duur geintje.
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » zo feb 07, 2010 10:32 am

Jarno, 215-35 is wel heel laag man. Je mag wel uitkijken als er ook maar 1 klinker te hoog uit het wegdek steekt rij je al lek. Een oprit die niet helemaal vlak is ook. Monteer ook maar meteen bandenspanningscontrole, want met een beetje te weinig spanning heb je zo een klapper. SUC6
Zag gisteren op Discovery een Mustang met voor 24" en achter 26" ziet er niet uit, vering 0,0 en sturen al helemaal niet. Maar ja, het moet kennelijk steeds gekker.
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
Sjak Brak
Berichten: 1232
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:03 pm
Locatie: Antarctica

Bericht door Sjak Brak » zo feb 07, 2010 12:25 pm

Echt grote velgen staan alleen onder een grote wagen, dus een dikke fullsizer of een truck (pickup of suv) niet onder een muftang of renault. En wat vaak ook vergeten wordt, is dat bij grotere wielen een beetje verlagen welkom is, anders krijg je het "donk"-effect.

Een maat van me is bezig met een 71 (of was t nou 72?) Riviera (zon boattail) en daar misstaan de 20-22" niet onder.
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE

Jarno
Berichten: 87
Lid geworden op: wo feb 03, 2010 5:50 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jarno » zo feb 07, 2010 3:21 pm

Bedankt voor jullie reacties.

Ik denk wel dat het allemaal goed komt.
De neef van mijn vriendin werkt bij een velgen en banden handel.
Die zei dat als ik de Safrane verlaagd heb ik maar langs moest komen dan kon ik 18 en 19 inch onder de wagen proberen en even kijken wat het mooiste is en wat het beste past.

Groetjes.
Zwarte Renault Safrane 2.5 RXT.

Gebruikersavatar
mbproductions
Berichten: 417
Lid geworden op: vr mei 23, 2008 3:55 pm

Bericht door mbproductions » zo feb 07, 2010 3:28 pm

Ik had het niet gedaan :wink: maar goed smaken verschillen, en ik ben bezig met een safrane in 3D daar kan ik het bijvoorbeeld op testen hoe het eruit zal zien :P

Jarno
Berichten: 87
Lid geworden op: wo feb 03, 2010 5:50 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jarno » zo feb 07, 2010 3:32 pm

Ohh, dat wil ik wel zien in 3D.
Lijkt me mooi om te zien.
Zwarte Renault Safrane 2.5 RXT.

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » zo feb 07, 2010 4:31 pm

Testen?! Gewoon even je familie bellen, allemaal laten instappen, is ie zo 3 cm lager ! fautootje maken en klaar.
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Plaats reactie