motorswap 2.0 16v naar 2.5 20v

Aanpassingen aan de Renault Safrane
Gebruikersavatar
Sjak Brak
Berichten: 1232
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:03 pm
Locatie: Antarctica

Bericht door Sjak Brak » za nov 14, 2009 9:06 pm

Safrane 2.5 rxt schreef:Een beetje vermogen op de voorwielen kan best hoor. Volvo laat ook met gemak 250 pk los op de voorwielen.
En Cadillac had in de jaren 60 ca. 400pk op de voorwielen van de Eldorado, en recentelijk 300 op de voorwielen van de STS. maar op de achtgerwielen is veel leuker :D
Safrane 2.5 rxt schreef:Clio is geen Laguna nee, V6 24v is wel dezelfde als in de Laguna, Safrane etc....
De V6 in de clio is qua opbouw iets anders dan in de grotere modellen, levert ook meer vermogen maar koppel pas op hogere toeren.
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE

N7Qengine
Berichten: 22
Lid geworden op: zo nov 08, 2009 2:47 pm

Bericht door N7Qengine » zo nov 15, 2009 8:10 pm

Mooiste is natuurlijk als zoveel mogelijk past en het niet al te ingewikkeld is. Weet iemand daarom of de versnellings bak van de 2.0 16v op de 2.5 20v past, en wat de verschllen in de kabelboom zijn tussen deze 2 motoren/auto's? Of heeft iemand een compleet electrisch shema van beide auto's? :roll:

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » ma nov 16, 2009 9:14 am

Het elektrisch schema (SM 8147A Renault nummer 77.11.200.890) voor het modeljaar 1999 beslaat 273 pagina's.
Alle kabelbomen in de motorruimte zijn voor de 2.0 en 2.5 verschillend.
Ook diverse aangehangen organen verschillen.
In de auto zijn er ook nog verschillen in kabelbomen ivm diverse uitvoeringsverschillen tussen 2.0 en 2.5.
Wellicht kan zelf het schema inzien bij de dealer.
SUC6
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

N7Qengine
Berichten: 22
Lid geworden op: zo nov 08, 2009 2:47 pm

Bericht door N7Qengine » za nov 28, 2009 9:12 pm

Dus de electronica aansluiten is ook niet echt makkelijk te doen, en heb gehoord dat de 5 cilinder motor niet eens in het subframe van de Laguna past, dus om het dan nog te gaan proberen? :roll:

N7Qengine
Berichten: 22
Lid geworden op: zo nov 08, 2009 2:47 pm

Bericht door N7Qengine » ma jul 19, 2010 5:20 pm

Volgende vraag dan; de 5 cilinder word um niet, maar is het mogelijk om (relatief eenvoudig) op het (N7Q) motorblok een Turbo te bouwen?
Volvo gebruikt het 1948cc 16v motorblok zelf met en zonder turbo, dus misschien dat de turbo (en de rest) van een volvo 2.0T gebruikt kan worden? Het grote verschil tussen de motorblokken (op de turbo zelf na) zit hem in de compressie, de turboloze motor heeft een compressie van 1:10,5 en de turbo variant 1:9,0
boring is 83 en de slag 90 en dat is van allebei de motoren hetzelfde. Mijn vraag is nu zit het verschil qua compressie alleen in de cilinderkop of ook in het onderblok? (drijfstangen/zuigers)
Met andere woorden; heb je door de cilinderkop van de 2.0 (lage druk) Turbo versie te monteren hetzelfde motorblok (met lagere compressie) als de 2.0 Turbo of niet?
Meer info is van harte welkom :roll:

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » ma jul 19, 2010 7:46 pm

Als je een sterkere motor gaat monteren, dan is het eerst waar je aan moet denken: de beremming. Daarom heeft Renault bij de sterkere motorvarianten altijd grotere remschijfdiameters en ipv 4 bouten 5(dikkere) maw alles wordt zwaarder uitgevoerd.
Dit geld ook voor de Laguna.
Wil je echt gek doen neem dan een 2,5 Volvo Turbo blok met zo'n 240 pk.
SUC6
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

N7Qengine
Berichten: 22
Lid geworden op: zo nov 08, 2009 2:47 pm

Bericht door N7Qengine » ma jul 19, 2010 9:18 pm

Bedankt voor je reactie, maar de beremming is al wel in orde, is al gelijk aan dat van de V6 net als de 5 wielbouten trouwens. De 2.5 Turbo is ook een 5 cilinder en gaat (helaas) echt niet passen in de Laguna dus dat idee is al van de kaart. :(
Weet ook wel dat een 2.0 Turbo niet het goedkoopste/makkelijkste is om meer PK's te krijgen, maar meteen de hele auto inruilen is te makkelijk he :wink:

Riel
Berichten: 1375
Lid geworden op: di sep 26, 2006 1:38 pm
Locatie: Born

Bericht door Riel » di aug 17, 2010 3:47 pm

Ik ken toch echt een lagunarijder met een t5 motor...
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2361
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » di aug 17, 2010 11:19 pm

Misschien een beetje met de flex spelen in het motorruim :D Waarom kan de V6 wel en de 2,5 Volvo niet :?:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

monique
Berichten: 170
Lid geworden op: za okt 24, 2009 6:27 pm
Locatie: apeldoorn

Bericht door monique » di aug 17, 2010 11:48 pm

ik denk dat de v6 motor grote is die hebt namelijk 1 celinder meer dan bij de 2,5 liter motor.en daarom past ook niet?


groet kedwin/edwin
Fan van Renault. Zelf heb ik een Safrane van 1998 en dit is het type : RXT V6 3.0 Initiale Paris kompleet met leer, opendak en nog een heleboel extra´s.
sinds kort Safrane 2.5 RXE 20V 1999 NV 783

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3541
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » wo aug 18, 2010 8:16 am

er zijn Laguna's met de V6 12V en V6 24V.
Let op dat de Volvo een lijn-motor is (dus met alle cilinders naast elkaar) terwijl de V6-en twee rijen van 3 cilinders voor en achter hebben. Dus een V6 is meer vierkant en dat past makkelijker dan een rechthoekige 5 cilinder lijn-motor.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2361
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » do aug 19, 2010 10:08 pm

Natuurlijk, niet aan gedacht. Een V5 lijkt me ook wel een beetje moeilijk :? :?
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
Gunther
Administrator
Berichten: 2085
Lid geworden op: wo sep 15, 2004 9:02 am
Locatie: Meeuwen

Bericht door Gunther » vr aug 20, 2010 7:05 pm

Jack de zeeuw schreef:Natuurlijk, niet aan gedacht. Een V5 lijkt me ook wel een beetje moeilijk :? :?
Nee hoor. VW/Audi maakt die dingen wel hoor.
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3541
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » vr aug 20, 2010 9:48 pm

Gunther schreef:
Jack de zeeuw schreef:Natuurlijk, niet aan gedacht. Een V5 lijkt me ook wel een beetje moeilijk :? :?
Nee hoor. VW/Audi maakt die dingen wel hoor.
Afbeelding
Deze nep V-motor is voor mensen die geen echte 5 in lijn of V6 kunnen betalen. ;-)
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » za aug 21, 2010 8:42 am

Leuke krukas is dat dan.
Zal dan wel asymetrische krukas taps moeten hebben, anders krijg je timings problemen...
Toch wel technisch gezien een interresante motor...

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Plaats reactie