motorswap 2.0 16v naar 2.5 20v

Aanpassingen aan de Renault Safrane
Riel
Berichten: 1375
Lid geworden op: di sep 26, 2006 1:38 pm
Locatie: Born

Bericht door Riel » za sep 25, 2010 4:21 pm

Is in feite gewoon lijnmotor, maar de kruktappen zijn gedesaxeerd :)
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4639
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » za sep 25, 2010 9:58 pm

De desaxatie (het uit het midden zetten) is bedoeld om de kracht van de zuiger beter over te brengen naar de krukas tap.
Daarmee wordt bereikt dat de zuiger op de werkzijde even veel druk op de cilinderwand uitoefend als op de leizijde.

Bij de opstelling zoals bij de 5 cilinder zoals hiervoor is getekend, betekend dat bij een desaxatie, minimaal 2 anders 3 cilinders extra druk op de werkzijde van de cilinders wanden zullen gaan geven.
In theorie zouden dan de zuigers ook gedesaxeerd moeten worden, om de zijdelingse druk te corrigeren.
Maar van zuiger desaxatie heb ik tot op heden niet gehoord,....maar alles is mogelijk :wink: :wink:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
Tycho
Berichten: 29
Lid geworden op: di apr 21, 2009 8:06 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Tycho » di feb 15, 2011 4:58 pm

Zuiger desaxatie? Het uit het midden plaatsen van de zuigerpen? Ik weet dat het wel vaker gebeurt bij brommers maar in welke mate het gebeurt bij auto's, geen idee.

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » di feb 15, 2011 10:15 pm

Desaxatie wordt heel veel toegepast bij snellopende motoren.
De reden wordt door Albert perfekt aangegeven.
Bijna alle moderne hoogbelaste motoren maken hier gebruik van.
SUC6
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Plaats reactie