motorswap 2.0 16v naar 2.5 20v

Aanpassingen aan de Renault Safrane
N7Qengine
Berichten: 22
Lid geworden op: zo nov 08, 2009 2:47 pm

motorswap 2.0 16v naar 2.5 20v

Bericht door N7Qengine » zo nov 08, 2009 3:32 pm

Hallo,

Heb al een poosje de gedachte om de 2.0 16v (volvo motor) te verruilen met een 2.5 20v (eveneens volvo motor) en dan compleet met versnellingsbak. Nu is mijn vraag is dat uberhaupt te doen, en wat voor problemen kom je dan ongeveer tegen? Gaat eerlijk gezegd niet om een Renault safrane, maar om een Renault Laguna 1 met hetzelfde 2.0 16v N7Q motorblok als in de safrane ligt.
Alvast bedankt voor alle info en reacties. :D

Gebruikersavatar
Gunther
Administrator
Berichten: 2085
Lid geworden op: wo sep 15, 2004 9:02 am
Locatie: Meeuwen

Bericht door Gunther » zo nov 08, 2009 4:27 pm

Gaaf project maar ik heb geen idee waar je tegen de problemen aan gaat lopen. Wat me zo binnen schiet wat voor problemen zou kunnen zorgen:
- Ophangpunten
- Aandrijfassen
- Motormanagement
- Aansluitpunten kabels

De 4-cilinder heeft geen luchtmassameter, de 5-cilinder wel dus je moet ook het filterhuis vervangen.
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014

N7Qengine
Berichten: 22
Lid geworden op: zo nov 08, 2009 2:47 pm

Bericht door N7Qengine » zo nov 08, 2009 9:51 pm

Ben er nog niet aan begonnen hoor, wil eerst weten of het evt. mogelijk is :roll:
Maar de punten die je noemt zijn wel belangrijk ja, en dacht dat dat iemand hier misschien wel weet wat er hier voor verschillen in zijn met de safrane 2.0 16v en de 2.5 20v. Dan is het natuurlijk nog de vraag in hoeverre de safrane 2.0 16v en de laguna 2.0 16v hetzelfde zijn maar zijn toch hetzelfde blok en bak dus dat moet wel mevallen dacht ik. Als ik een safrane 5 cilinder wou kan ik deze natuurlijk beter compleet kopen, maar deze motor is in de laguna nooit gelevert en leek me wel gaaf en apart om te hebben :D

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3540
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » zo nov 08, 2009 9:55 pm

De 2.5 motor is inderdaad nooit in de Laguna gebruikt dus is er geen typegoedkeuring voor die combinatie van Laguna/motor. Dus zul je door de molen van de RDW moeten met allerlei rompslomp en tests. Succes. :twisted:
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

N7Qengine
Berichten: 22
Lid geworden op: zo nov 08, 2009 2:47 pm

Bericht door N7Qengine » zo nov 08, 2009 10:23 pm

Dat is tegenwoordig een stuk soepeler geworden dus dat is niet het grootste probleem :)
Maar wil eerst weten of het uberhaupt wel mogelijk is, dus (zoals Gunther ook al zei) wat er past of niet qua aandrijfassen, motorsteunen, motormanagement etc...

Gebruikersavatar
Sjak Brak
Berichten: 1232
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:03 pm
Locatie: Antarctica

Bericht door Sjak Brak » zo nov 08, 2009 11:14 pm

Niemand die je verplicht om de originele bende te gebruiken, sterker nog, ik denk dat het eenvoudiger is als je een aftermarket programmeerbare ECM aanschaft, zoals een Megasquirt of KDFI. Dan kan je de afstelling met je eigen laptop doen.

Ben pas hier geweest (voor retrofit LPi voor carburatiemotoren), die verkoopt wel leuk spul op de vlak:
http://www.bs-autotune.nl/

Afhankelijk van bouwjaar (ik meen < 98 maar ik hou me niet zo bezig met aanpassen van jong spul) van t gebakje kan de typegoedkeuring-blabla inderdaad een stuk eenvoudige zijn geworden. Je moet dan wel nog steeds laten zien dat de boel aangepast is voor zwaardere motor (bv remmen). Daarnaast zijn die dingetjes toch ook met een kleine V6 geleverd? Dan wordt t nog makkelijker ze te overtuigen.

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3540
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » ma nov 09, 2009 9:14 am

Sjak Brak schreef:Daarnaast zijn die dingetjes toch ook met een kleine V6 geleverd? Dan wordt t nog makkelijker ze te overtuigen.
drieliter V6je inderdaad. :)
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

N7Qengine
Berichten: 22
Lid geworden op: zo nov 08, 2009 2:47 pm

Bericht door N7Qengine » ma nov 09, 2009 5:49 pm

Denk dat zo'n aftermarket programeerbare ECM wel erg in de papieren gaat lopen :? De Laguna is inderdaad met 'v6-je' geleverd maar omdat er al een 4 cilinder variant van de volvo 5 cilinder in ligt, leek me dit misschien ook wel haalbaar, en is natuurlijk uniek :)

Gebruikersavatar
Sjak Brak
Berichten: 1232
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:03 pm
Locatie: Antarctica

Bericht door Sjak Brak » ma nov 09, 2009 8:00 pm

N7Qengine schreef:Denk dat zo'n aftermarket programeerbare ECM wel erg in de papieren gaat lopen :?
valt mee, 300 euro of zo, sensoeren en zo zitten al op een 2.5. En nooit meer naar de dealer om uit te lezen, en je kan zelf een "opname" maken om te zien hoe de motor reageert en daarna analyseren op de laptop. Kan je de injectievelden en ontstekingscurve helemaal naar wens instellen, voor bv optimale zuinigheid onder lage belasting, en max vermogen bij vollast, en een 2e stand voor de apk zodat ie weinig emissie heeft :lol:
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE

N7Qengine
Berichten: 22
Lid geworden op: zo nov 08, 2009 2:47 pm

Bericht door N7Qengine » ma nov 09, 2009 8:34 pm

300 euro valt zeker mee, maar dan moet je het zeker wel zelf installeren? En dan vervalt je originele ECU of hoe moet je dat zien? Lijkt me trouwens niet zo makkelijk zelf aan te sluiten, of is het plug&play?

Gebruikersavatar
Sjak Brak
Berichten: 1232
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:03 pm
Locatie: Antarctica

Bericht door Sjak Brak » ma nov 09, 2009 10:20 pm

Is redelijk plug&play hoor, iedere ECM gebruikt zowat dezelfde input-signalen. Id wel zelf installeren en zo.
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE

N7Qengine
Berichten: 22
Lid geworden op: zo nov 08, 2009 2:47 pm

Bericht door N7Qengine » do nov 12, 2009 7:18 pm

Maar vraag me ook af of het motorblok in dezelfde motor steunen ligt bij de safrane 2.0 16v en 2.5 20v? En deze hebben dezelfde versnellingsbak/aandrijfassen? Als ik mn eigen bak weer kan monteren passen de aandrijfassen en alles natuurlijk ook nog gewoon :D
Moeilijkste lijkt me dan nog steeds het electrische gedeelte, eranuitgaande om het gewoon weer aan te sluiten zonder aftermarket ECM :roll:

Gebruikersavatar
Sjak Brak
Berichten: 1232
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:03 pm
Locatie: Antarctica

Bericht door Sjak Brak » do nov 12, 2009 7:53 pm

Af fabriek gebruiken de 4- en 5-cilindertjes andere input, de 5 gebruikt een MAF-sensor, de 4 alleen een MAP (inlaatspruitstukdruk). Op aftermarket ding kan je ook nog de inlaattemperatuur als variabele invoeren, weet niet of de originele bende daar iets mee doet.

Motorsteunen is altijd wel een mouw aan te passen voor iemand die handig is met lasapparaat, ken genoeg mensen die een lijn zesje hebben omgebouwd naar V8, dus van L4 naar L5 moet geen rocket science zijn lijkt me.
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE

N7Qengine
Berichten: 22
Lid geworden op: zo nov 08, 2009 2:47 pm

Bericht door N7Qengine » do nov 12, 2009 8:34 pm

Bedankt voor de info Sjak. Vraag me dan af hoe moeilijk het is om de 5 cilinder met bijbehorende ECU aan te sluiten op de Laguna. Tenmisnte neem aan dat de ECU beter mee kan verhuizen i.p.v. de originele ECU te gebruiken. Maar is het dan zo dat met dat aftermarket systeem de ECU helemaal vervalt, of komt deze er bij tussen geplaatst? :?

Gebruikersavatar
Safrane 2.5 rxt
Berichten: 331
Lid geworden op: zo mei 01, 2005 7:59 pm
Locatie: Ermelo

Bericht door Safrane 2.5 rxt » do nov 12, 2009 9:41 pm

Waarom een 2.5? als je dan toch bezig bent lepel er dan gelijk een V6 biturbo in :wink: :wink:
Safrane 2.5 20v RXT Aut Initiale Paris '98

Plaats reactie