Safrane met brandstoftoevoer probleem bij warm worden

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Rob Maas

Safrane met brandstoftoevoer probleem bij warm worden

Bericht door Rob Maas » zo jul 15, 2018 8:27 am

Mijn Safrane 2.5-20V RXE uit 2000 is een aantal malen stil gevallen tijdens een behoorlijke rit. 3 x wegenwacht erbij. Die konden niets vinden. De brandstofpomp was het in ieder geval niet volgens de 3 onafhankelijke ww-monteurs. Mijn garage heeft toch de brandstofpomp vervangen maar naar 2 weken kwam ie weer stil te staan. Als ik dan een half uur de auto af liet koelen dan kon ik weer een half uur rijden voordat ie weer stil viel. Omdat ik in België was, kreeg ik daar het advies de relais van brandstofpomp te vervangen. Terug naar mijn garage, die verving volgens de bobine en krukassensensor. Maar wederom viel de auto na een tijdje rijden stil Het lijkt dat ie sneller uitvalt als ik net getankt heb. 's-Morgens ruikt de auto binnen naar benzine. En de problemen zijn allemaal begonnen 2 dagen nadat mijn airco was bijgevuld (zonder goed resultaat overigens). Kortom, wie herkent dit probleem en weet waaraan het mankement ligt? Graag jullie reactie.

Fuego_gtx

Bericht door Fuego_gtx » ma jul 16, 2018 5:20 am

Ik denk eerder aan de ontluchting van de brandstoftank.
Greetz, Arno
Renault Forever :P
Ex Renault Fuego (4x)
Citroen Xsara Picasso 2.0 2003
Ex Safrane 2.2i Manoir 366k Amarant Metallic 142 1994

Rob Maas

Bericht door Rob Maas » ma jul 16, 2018 7:58 am

Fuego_gtx schreef:Ik denk eerder aan de ontluchting van de brandstoftank.
Greetz, Arno

Dank je. Dat komt wel overeen met wat de eerste wegenwachthulp aangaf. Hoe doe je dat, een brandstof ontluchten? Of hoe laat je dat doen?

safrance

Bericht door safrance » ma jul 16, 2018 12:19 pm

Je vraag lijkt wel een grap. :shock:
Je zou toch moeten weten dat je een vloeistof niet hoeft te ontluchten, bellen stijgen vanzelf op. Je zou kunnen denken aan het ontluchten van de brandstoftank, maar dat kan geen oorzaak zijn van het afslaan.

Maar als die onderdelen al vervangen zijn is het een dure grap. :(
Probleem is dat je geen echte diagnose hebt proberen te stellen, althans in de tekst hierboven.
Als hij 's morgens naar benzine ruikt, waar? Onder de motorkap? Binnen? Waar is het nat?
Als de motor is afgeslagen en je zet het contact opnieuw aan, hoor je dan dat de benzinepomp kort aangaat?
Als je het ventiel op de inspuitrail indrukt nadat je het contact hebt aangezet, komt er dan benzine uit? Zo kun je als hij is afgeslagen controleren of de pomp nog druk opbouwt.
Hoe komt het dat de garage de bobine en de BDPsensor vervangt als je vraagt een relais te vervangen? Was er geen vonk? Is er een electronische diagnose (Clip oid) gemaakt? Stel dat het reais uitvalt bij de huidige hoge temperatuur...

Nog een grap: is de aircovloeistof soms in de injectorrail gepompt? :wink:
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Jack de zeeuw

Bericht door Jack de zeeuw » ma jul 16, 2018 12:52 pm

Allereerst zou ik controleren of de pomp nog werkt als hij stilvalt. Door het contact terug aan te zetten zoals Safrance schreef. Dan moet je de pomp een paar seconden horen draaien.
Is dit het geval zou het natuurlijk wel degelijk kunnen dat de ontluchting van de brandstoftank verstopt zit. Met oudere auto's maak je nl van alles mee.
Achter de vuldop zitten 2 kleine gaatjes/leidinkjes (ongeveer 4 mm). Die zie je als je de vuldop eraf draait.
Ik denk dat de onderste in de vulopening voor het overlopen is en die aan de zijkant voor de ontluchting.
Steek daar eens een dun slangetje in en kijk of je hem door kunt blazen met je mond, lukt dat niet probeer het dan heel voorzichtig met de compressor, met niet teveel druk. Als je de ontluchting te pakken hebt zou je de bellen moeten horen in de brandstoftank.
Hoe die ontluchting precies werkt naar buiten toe, daar ben ik ook nog niet achter, de dop is gewoon dicht maar als je de dop afsluit duwt hij wel een af ander palletje in aan de bovenkant van de vulopening en er is een grote kans dat dat palletje een verbinding maakt met de buitenlucht om te ontluchten ?
Er moet ten slotte wel lucht in kunnen als er benzine uitgaat.
Laatst gewijzigd door Jack de zeeuw op ma jul 16, 2018 12:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Rob Maas

Bericht door Rob Maas » ma jul 16, 2018 12:55 pm

safrance schreef:Je vraag lijkt wel een grap. :shock:
Je zou toch moeten weten dat je een vloeistof niet hoeft te ontluchten, bellen stijgen vanzelf op. Je zou kunnen denken aan het ontluchten van de brandstoftank, maar dat kan geen oorzaak zijn van het afslaan.

Maar als die onderdelen al vervangen zijn is het een dure grap. :(
Probleem is dat je geen echte diagnose hebt proberen te stellen, althans in de tekst hierboven.
Als hij 's morgens naar benzine ruikt, waar? Onder de motorkap? Binnen? Waar is het nat?
Als de motor is afgeslagen en je zet het contact opnieuw aan, hoor je dan dat de benzinepomp kort aangaat?
Als je het ventiel op de inspuitrail indrukt nadat je het contact hebt aangezet, komt er dan benzine uit? Zo kun je als hij is afgeslagen controleren of de pomp nog druk opbouwt.
Hoe komt het dat de garage de bobine en de BDPsensor vervangt als je vraagt een relais te vervangen? Was er geen vonk? Is er een electronische diagnose (Clip oid) gemaakt? Stel dat het reais uitvalt bij de huidige hoge temperatuur...

Nog een grap: is de aircovloeistof soms in de injectorrail gepompt? :wink:

Ja, ik bedoelde uiteraard een brandstoftank ontluchten. Er zijn elektronische diagnoses gemaakt door 2 garages en 1 x door de WW.
De auto ruikt binnen naar benzine, nergens nat. Mijn garage probeerde, denk ik, maar wat uit en uiteraard heb ik na het fiasco van het onnodig van de brandstofpomp de overige zinloze vervangingen niet meer betaald. Inderdaad is het probleem dus dat ik geen diagnose heb, vandaar dit bericht op het forum, maar ik heb in totaal 6 automonteurs geraadpleegd. Ik kan niet aan relais komen, niet op voorraad bij auto onderdelen lijnen maar als ik lees waarvoor die relais eigenlijk bedoeld zijn, twijfel ik daar ook aan, net als de Nederlandse "deskundigen".
Ik vind overigens je laatste opmerkingen wel interessant, over de aircovloeistof in de injectorrail. De sprekende boardcomputer gaf steeds aan dat de auto een probleem heeft met de brandstofinjectie en aangezien dat de airco na het bijvullen niet echt wezenlijk kouder werd......Ik zelf heb te weinig kennis van zaken maar ga het voorleggen aan een andere,nieuwe, garagehouder. Dus dank voor je bericht en advies.

Jack de zeeuw

Bericht door Jack de zeeuw » ma jul 16, 2018 1:00 pm

Dat zou helemaal een bak zijn :lol: :lol:
Dan moet er op de injectorrail dezelfde nippels zitten als op het airco systeem om hem bij te vullen :?: :?:
Dat lijkt me sterk :roll: Dat werkt fouten in de hand.

Rob Maas

Bericht door Rob Maas » ma jul 16, 2018 1:03 pm

Jack de zeeuw schreef:Allereerst zou ik controleren of de pomp nog werkt als hij stilvalt. Door het contact terug aan te zetten zoals Safrance schreef. Dan moet je de pomp een paar seconden horen draaien.
Is dit het geval zou het natuurlijk wel degelijk kunnen dat de ontluchting van de brandstoftank verstopt zit. Met oudere auto's maak je nl van alles mee.
Achter de vuldop zitten 2 kleine gaatjes/leidinkjes (ongeveer 4 mm). Die zie je als je de vuldop eraf draait.
Ik denk dat de onderste in de vulopening voor het overlopen is en die aan de zijkant voor de ontluchting.
Steek daar eens een dun slangetje in en kijk of je hem door kunt blazen met je mond, lukt dat niet probeer het dan heel voorzichtig met de compressor, met niet teveel druk. Als je de ontluchting te pakken hebt zou je de bellen moeten horen in de brandstoftank.
Hoe die ontluchting precies werkt naar buiten toe, daar ben ik ook nog niet achter, de dop is gewoon dicht maar als je de dop afsluit duwt hij wel een af ander palletje in aan de bovenkant van de vulopening en er is een grote kans dat dat palletje een verbinding maakt met de buitenlucht om te ontluchten ?
Er moet ten slotte wel lucht in kunnen als er benzine uitgaat.
Dank je. Ik heb vanochtend al een nieuwe, originele tankdop besteld omdat er een goedkoop exemplaar op zat, waar die vandaan kwam weet ik niet, en toen zag ik inderdaad die kleine gaatjes zitten op dat klepje en vroeg me al af of die dan voor de ontluchting zorgde. Ik ga het eens uitproberen met een slangetje.

Jack de zeeuw

Bericht door Jack de zeeuw » ma jul 16, 2018 8:15 pm

Heb je de auto al lang of rij je er pas mee :?:
De tankdop die er op zit, drukt die ook dat palletje in (beetje rechts bovenin in de vulopening achter de tankdop) :?:
Dat is natuurlijk moeilijk te controleren maar ik denk dat het daaraan ligt.
Ik zal nog eens in de boeken kijken wat ze daar van zeggen. Ik kom erop terug. :wink:
Als ik de auto voltank, echt vol, dat er niets meer bij kan en als ik dan de tankdop erop doe begint de boel te borrelen, op een af andere manier ontsnapt er dan lucht.
Ik zal proberen een foto van de tankdop te maken, die is van wezenlijk belang voor de werking van het geheel.

Jack de zeeuw

Bericht door Jack de zeeuw » ma jul 16, 2018 8:25 pm

Gevonden :

Afbeelding

Afbeelding

En hier de tankdop
Afbeelding

De 2 uitstulpingen links en rechts bedienen dus de vulbegrenzingsklep (2 op de tekening) die de beluchting van de tank via het dampabsorbtievat herstelt.
Grote kans dat dat niet op jou "oude" dop zit :lol: :lol:

Dus ik denk niet dat er iets loos is met je tankontluchting maar dat het aan de dop ligt. Ik zou eerst maar de nieuwe dop proberen.

Rob Maas

Bericht door Rob Maas » ma jul 16, 2018 10:03 pm

Jack de zeeuw schreef:Gevonden :

Afbeelding

Afbeelding

En hier de tankdop
Afbeelding

De 2 uitstulpingen links en rechts bedienen dus de vulbegrenzingsklep (2 op de tekening) die de beluchting van de tank via het dampabsorbtievat herstelt.

Dus ik denk niet dat er iets loos is met je tankontluchting maar dat het aan de dop ligt. Ik zou eerst maar de nieuwe dop proberen.

Nou, geweldig dat je dit allemaal zo voor me hebt uitgezocht. Inderdaad zit op de oude tankdop geen uitstulpingen zoals ik die bij jou tekeningen zie, op de nieuwe die ik besteld heb, een Valeo voor de Safrane phase II, zitten die wel. Ik heb de auto sinds september 2017, eigenlijk als auto voor de bijzondere momenten omdat ie in showroomstaat te koop stond (en verder nog is), met alle denkbare opties en ik eerder goede ervaringen had met Renault 25 TurboD, Safane TD en Safrane 2.2. Het enige wat ik mis aan deze auto is een schuifdak zoals in de 25.
Maar goed, dank nogmaals. Ik houd je zeker op de hoogte!

AlbertP
Ouderling

Bericht door AlbertP » ma jul 16, 2018 10:15 pm

Ik geloof dat de benaming ontluchting niet juist is.
Beluchting is meer de juiste benaming.
Immers als de tank 100% vol getankt is en de benzinepomp vloeistof uit de tank zuigt, zal er toch een soort vacuüm ontstaan als er niet een mogelijkheid is om het weggepompte volume aan te vullen door....... idd lucht.

Je haalt dus geen lucht UIT de tank, maar laat er juist lucht INKOMEN.
Hierdoor zal er geen onderdruk in de tank ontstaan en kan de benzine gemakkelijk door de benzinepomp worden opgezogen en naar de motor worden getransporteerd. :wink: :wink: :wink:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

safrance

Bericht door safrance » di jul 17, 2018 5:30 pm

Ik had hier nog nooit iets van gezien of gehoord, Jack.
Weer wat geleerd. :D
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Rob Maas

Bericht door Rob Maas » zo aug 12, 2018 1:51 pm

Jack de zeeuw schreef:Gevonden :

Afbeelding

Afbeelding

En hier de tankdop
Afbeelding

Beste Jack, ik zou je nog op hoogte houden van het resultaat met de nieuwe tankdop. Het is echter niet éénduidig. Na plaatsing van de nieuwe tankdop met uitstulpingen, heb ik ongeveer 100 km gereden zonder problemen. Maar dat deed ie eerder ook wel dus was ik nog niet geheel zeker. Ik ontving inmiddels ook twee relais van brandstofpomp (gekocht op advies van Renault monteur in Belgie) en plaatste die ook. Voor 20 euro neem je het zekere voor het onzekere. Nu 400 km verder lijken de problemen opgelost. Ik denk door de tankdop maar aangezien die monteur direct aangaf dat het de relais waren die vervangen moesten worden, zal ik het nooit zeker weten. En ik ga het niet uitproberen want stilvallen op een viaduct wil je geen 2 keer meemaken. Enfin, nogmaals dank voor het goede advies.

AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) » zo aug 12, 2018 2:32 pm

De monteur heeft gelijk. De relais worden op den duur gammel.
Bij een slechte tankbeluchting zal de pomp misschien moeizaam (met meer geluid) draaien maar niet plotseling stoppen en later weer werken.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Plaats reactie