Sleutel

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Plaats reactie
wally
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 nov 2006, 23:02

Sleutel

Bericht door wally » 24 mei 2018, 09:57

Ik heb een nieuwe sleutel en ook nog een nieuw IR printplaatje in de sleutel.

Kennelijk gaat het inleren van de IR afstandsbediening in twee stappen: eerst door de fabriek, dan de gebruikelijke inleerstappen. De dealer vertelt mij dat deze nieuwe sleutel niet meer door de fabriek ingeleerd kan worden.

Overigens geeft de afstandsbediening wel een vaag klikje in de CV, er is kennelijk contact.

Ik weet uit ervaring dat alleen het slot van de kofferbak een beetje betrouwbaar is, de deuren met sleutel openmaken gaat niet lang goed. Als ik nu een weer een sleutel verlies, moet ik de komende jaren door de kofferbak naar binnen gaan :{

Weet iemand hoe dit zit, hoe kan ik de nieuwe sleutel toch inleren?

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 538
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » 27 mei 2018, 09:47

De CV is de eerste hindernis.
Maar zit er niet ook een chip in de sleutel om de startblokkering op te heffen?
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

wally
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 nov 2006, 23:02

Bericht door wally » 29 mei 2018, 10:32

Yep, de chip in de sleutel werkt. Het zijn eigenlijk 3 sleutels: de baard, de chip en de IR.

Het gaat mij er om dat de IR volgens de dealer eerst door de fabriek deels (?) ingeleerd wordt. En dat doen ze kennelijk niet meer.

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4668
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » 29 mei 2018, 10:52

Er moet ergens een complete beschrijving in dit forum staan waarin het "inleren" van de sleutel beschreven staat !!!!

Er zijn 2 systemen in de Safrane, 1e is een IR signaal en de 2e is een RF signaal.
PhI is IR en de ontvanger dit in het dak console.
De RF ontvanger van de PhII zit in het dashboard.....

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/230.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 538
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » 29 mei 2018, 15:40

Precies, 3 sleutels in één.
De baard is wel bij te laten maken.

Maar als je een sleutel kwijt bent moet je behalve de cv-bediening ook de start-ontgrendelings-chip bij laten maken. Lukt dat?
De startvergrendeling deblokkeert de ECU heb ik altijd begrepen.

De CV-ontvanger zit in de dakconsole, maar de CV zelf wordt aangestuurd vanuit de decoder die achter de passagiersairbag zit. Deze combinatie zou bij een sloperij nog te koop moeten zijn. Zolang de auto niet gedemonteerd is tenminste.

Overgens, ik heb in 'zoeken' de woorden 'sleutel inleren' ingetypt en er kwamen 7 zeer informatieve posts uit. Hebben die geholpen?
Er staan allerlei suggesties en verwijzingen in.

Overigens, als je de cilinders van de portieren nooit gebruikt worden verslijten die niet, maar worden ze steeds minder gangbaar. Demonteren, doed schoonmaken en oliën kan dan ook helpen.
Hoef je niet door de achterklep.... :)
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

wally
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 nov 2006, 23:02

Bericht door wally » 29 mei 2018, 22:44

In antwoord op safrance, de chip was geen probleem bij de dealer. De hobbel is dat volgens deze dealer (Vlaardingen) eerst de fabriek moet inleren, anders werkt de standaardprocedure niet.

Ik had ook nog het volgende gevonden, alles wat je wil weten over Renault sleutels:

http://www.matrasport.dk/Cars/Espace/va ... EMENTO.pdf

Dat zal ik nog eens goed bekijken.

wally
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 nov 2006, 23:02

Bericht door wally » 30 mei 2018, 15:31

Wat ik nu geleerd heb is dat er een "V2 new single decoder" in zit (Saf II). De code op de printplaat van de sleutel zou met een "Z" moeten beginnen, maar de nieuwe printplaat begint met een "V". Da's dus niet goed.

Als iemand nog een oude sleutel of sleutel printplaat heeft liggen waarvan de code op de printplaat met een "Z" begint neem ik die graag over.

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 538
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » 31 mei 2018, 11:47

Dat mag ik wel: uitzoeken tot op de bodem :)

Ik heb bovenstaand document doorgenomen en mijn sleutel open gemaakt.
De code op mijn sleutelprintplaat begint met FX, en niet met een Z.

Dan heb jij dus een IR PLIP, en niet een RF KEY, want (zie pag 4):

IR PLIP W/TRANSPONDER WITH 8 KEYS - DIESEL AND PETROL ENGINES:
V2 NEW SINGLE DECODER: 1st key = Z
- ENTERING EMERGENCY CODE: DIAGNOSTIC TOOL

RF KEY W/TRANSPONDER WITH 8 KEYS – DIESEL AND PETROL ENGINES:
V2 NEW SINGLE DECODER: 1st key = F
- ENTERING EMERGENCY CODE: DIAGNOSTIC TOOL

In mijn Safrane zit een decoder als getoond op pag. 6.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4668
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » 31 mei 2018, 15:19

Wat heb jij nu eigenlijk, het wordt er niet er duidelijker door...
Zoals ik al eerder heb geschreven zijn er 2 systemen: -1 Infra Rood (IR) en de Radio Freq (RF).
DE PhI heeft IR en dat kan je zien aan het dak console MET het rode bolletje erin.
Vanaf 1997 is het een RF systeem geworden.

Hieronder heb ik mijn beide sleutels open gemaakt en even wat foto`s gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er zijn 3 beveiligingen in de sleutel"
- De baard van de sleutel
- Het blokkeer systeem die het slot activeert
- Het gecodeerde RF signaal

Alleen het RF signaal moet ingeleerd worden via de procedure die elders in het forum staat.
De rest heb je geen invloed op.
De chip reageert op de ring die om het startslot zit en de baard van de sleutel is een vast gegeven.

Dus geen verdere hocus pocus in dit verhaal.... een goede sleutelmaker kan een nieuwe sleutel in programmeren!!!

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/230.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 538
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » 31 mei 2018, 17:36

Nieuwe sleutelbehuizing hier te koop:
https://www.google.com/search?q=sleutel ... refox-b-ab

Jammer dat er dan geen bijpassend printplaatje in zit :wink:
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

wally
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 nov 2006, 23:02

Bericht door wally » 01 jun 2018, 10:31

Afbeelding

Rechts is de chip te zien, links het nr.

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 538
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » 01 jun 2018, 12:19

Een plaatje zegt meer dan duizend woorden....
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » 11 aug 2018, 17:02

Dat zwarte blokje rechts op de foto is de "transponder" die communiceert met de antenne die om je slot zit. Het kan ook zijn dat die antenne stuk is het is heel dun draad. Heb je nog een werkende sleutel dan kan je de transponder uit de sleutel halen en bij de antenne monteren, in dat geval werkt ook een nagemaakte sleutel.
Succes.
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Plaats reactie