Kachelventilator doorgebrand

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Angela
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 nov 2017, 12:01

Stekker climacontrol

Bericht door Angela » 28 jun 2018, 10:51

Hallo allemaal,

Is mijn eerste keer hier op de site en ik heb een vraag over de stekker van de climacontrol. Deze stekker is kapot. Er zijn wat draden doorgebrand. Hij doet het af en toe wel en af en toe niet. Logisch! :roll:
Waar kan ik een nieuwe stekker kopen en wat voor een artikelnummer heeft dit?

O ja, wij hebben een Safrane 2,5 uit 1996 uit Duitsland. (Hier wonen wij ook)

Alvast heel erg bedankt!
Angela

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2378
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » 28 jun 2018, 11:04

De steker doorgebrand aan de kant van de ventilator of aan de kant van de kabelbundel van de auto :?:
Stekkers kun je waarschijnlijk nit kopen maar zijn wel te reviseren maar dan moet je bij een speciaalzaak de juiste connectoren kopen en van een donor de stekker afhalen voor de plastiek houder.
het makkelijkste is de kabels gewoon afknippen en huis-tuin-en -keuken verbindingen eraan zetten :wink: .
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

boer
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 dec 2006, 22:10
Locatie: Hardinxveld Giessendam

Bericht door boer » 28 jun 2018, 17:11

Inderdaad gewoon allemaal goede kabel schoenen eraan en dat werkt het beste ,wel even een gedoe want het is druk met draadjes en ze zitten dicht bij elkaar
Renault25 v6 injection baccara 1991 178000
Renault25 v6 injection baccara 1991 162000
Ex rxe v6i aut.1992 228000
Ex safrane baccara1993 315000km
Boer

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 538
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » 28 jun 2018, 18:31

Als je een stekker zoekt adviseer ik je om naar een sloperij te gaan en hem uit een nog niet gesloopte Safrane te knippen. Je moet hem er daarna nog wel aansolderen.
Als je de oorzaak van het doorbranden weet zou je evt kunnen voorkomen dat het opnieuw gebeurt. Evt. een extra zekering in de draad opnemen.
Je kunt ook naar een Renault dealer gaan, maar daar geef ik je weinig kans.

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2378
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » 28 jun 2018, 18:56

Ik zie dat het over de climacontrol gaat, dus heeft niets met de ventilator te maken :?:
Is het de stekker aan de achterkant van het aircodisplay of toch aande ventilator :?:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Angela
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 nov 2017, 12:01

Bericht door Angela » 28 jun 2018, 19:51

Het gaat om de stekker waar voor mijn gevoel wel 10 draden aan zitten, eraf knippen lijkt me niet makkelijk. Het knippen wel natuurlijk, maar het een kroonsteentje ben ik er niet. Op de sloop hier kijken ze me altijd een beetje warrig aan als ik met een Safrane kom. Bij Renault hier in Nordhausen denken ze 5 uur à € 75 nodig te hebben. Mijn indruk is dat ze er niet echt veel zin in hebben :shock:

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2378
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » 29 jun 2018, 00:03

Heb je een mogelijkheid een foto van de stekker te plaatsen. Ik zie dat het een auto uit 1996 is, ik heb nog een donor uit 1997 staan waar nog wel zo'n stekker aan zit. Die zou ik je opsturen als ik weet welke stekker het is.
Is het de stekker die in de achterkant van het airco display zit :?: :?:
Ik kan hem eraf knippen met zeg maar 10 cm kabelbundel :?:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

boer
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 dec 2006, 22:10
Locatie: Hardinxveld Giessendam

Bericht door boer » 29 jun 2018, 07:50

Zou mooi zijn heb he een eenvoudige oplossing jack
Renault25 v6 injection baccara 1991 178000
Renault25 v6 injection baccara 1991 162000
Ex rxe v6i aut.1992 228000
Ex safrane baccara1993 315000km
Boer

boer
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 dec 2006, 22:10
Locatie: Hardinxveld Giessendam

Bericht door boer » 29 jun 2018, 07:54

Let wel op de pootjes an de stekker en ook de kleuren kunnen soms afwijken ,dus voor het knippen van de oude even goed kijken
Renault25 v6 injection baccara 1991 178000
Renault25 v6 injection baccara 1991 162000
Ex rxe v6i aut.1992 228000
Ex safrane baccara1993 315000km
Boer

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4668
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » 29 jun 2018, 10:25

Even ervan uitgaande dat het om de "flatcable" van de klimaat controle gaat.
De kabels gaan een beetje lastig eruit en dan wordt er stevig aan de flatcable getrokken.
Als dit al vaker is gebeurt, zullen er 1 of meerdere draadjes los kunnen komen en dus geen contact meer maken.

Ik heb het ook eens gehad en heb het kunnen oplossen door de stekker te openen.
Dan heel voorzichtig de flatcable losmaken ZONDER dat je de pinnetjes eruit trekt.
Dan de flatcable een klein stukje afknippen en hem weet terug plaatsen.
Dit zijn 2 stappen, nl de kabel erop leggen en het 1e deel plaatse n en met een tanggetje erop om alle pennetjes goed contact te laten maken.
Daarna het 2e deel (is een trekontlasting) erop en de zaak wederom "aanknijpen".

Als je het rustig aandoet en er even de tijd ervoor neemt, is het goed te doen.
Trouwens...... in computers wordt dit systeem voor bv HD schijven (vroeger) veel gebruikt.
Maak er voor je begint even een duidelijke foto van en markeer met een bv viltstift pin 1 !!!!
Zo weet je altijd hoe het moet zitten......

Als het echter om de aanvoerstroom van de kachelmotor gaat, dan het volgende:
Door het huidige warme weer zal de kachel motor overuren maken.
Er wordt dan veel stroom gebruikt en zullen de kabels aardig warm kunnen worden.
Het is bij de Safrane bekend dat stekkers met een slecht contact gloeiend heet kunnen worden en ja..... de boel kan onder het dashboard in de fik gaan.
Vanaf de kachel ventilator gezien zijn er 2 stekker verbindingen die problemen kunnen veroorzaken.
1- stekker op de ventilatormotor zelf........ op de sloop een goede eraf halen, er zijn 2 types nl met en zonder airco.
2- de stekker die iets verder op zit, deze kan je door kroonsteentjes vervangen of een upgrade kabeltje kopen (indien nog leverbaar)

Veel succes en plezier..... :wink: :wink: :wink:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/230.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Angela
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 nov 2017, 12:01

Bericht door Angela » 01 jul 2018, 16:17

Hier een foto van d stekker (mannetje) en ook maar een foto van de andere kant (vrouwtje) die probeer ik met een borsteltje wat schoon te maken. Hopelijk kunnen jullie hier iets van maken.AfbeeldingAfbeelding

Angela
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 nov 2017, 12:01

Bericht door Angela » 01 jul 2018, 16:29

Afbeelding

boer
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 dec 2006, 22:10
Locatie: Hardinxveld Giessendam

Bericht door boer » 01 jul 2018, 17:20

Ziet er niet fris meer uit lijkt mij beter afknippen en met kabelschoenen opnieuw wel even wat gepriegel maar heb bij de 2 die ik ooit had geen problemen meer gehad
Renault25 v6 injection baccara 1991 178000
Renault25 v6 injection baccara 1991 162000
Ex rxe v6i aut.1992 228000
Ex safrane baccara1993 315000km
Boer

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2378
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » 02 jul 2018, 02:14

Zijn de schuifjes en kabels nog goed :?: Het kan ook warm geworden zijn doordat de schuifjes niet goed klemmen en daardoor minder goed contact maken.
Met speciaal gereedschap of een heel klein schroevendraaiertje kun je het "weerhaakje"van de schuifjes wegduwen en de schuifjes demonteren.
Dan kun je ze in een nieuwe behuizing steken, dan moet je het weerhaakje weer iets terug buigen.
Misschien heb ik nog een behuizing.
Kun je een foto nemen van de stekker aan de kant van de schuifjes :?: Dus niet de kant waar de kabels uitkomen. Dan kan ik de vorm goed zien. Dan kan ik gericht zoeken :lol:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Angela
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 nov 2017, 12:01

Bericht door Angela » 02 jul 2018, 09:29

Hallo allemaal, daar ik niet zo'n techneut ben heb ik hier een lokale garage gevraagd die precies dat doet wat jij (Jack) adviseert. Hij haalt de stekker uitelkaar en maakt geloof ik klemmetjes en draadjes schoon. Daarna monteert ie het hele zaakje weer. Dus ik hoop dat alles zo lukt als dat ie zegt, want ze geven maar liefst weer een temperatuurtje op van 27 graden :roll:

Bedankt voor jullie adviezen en het meedenken!!
Groetjes, Angela

Plaats reactie