Kachelventilator doorgebrand

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 552
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Kachelventilator doorgebrand

Bericht door safrance »

En opeens kwam er rook rond mijn bedieningspanelen vandaan, bijzonder smerig ruikende rook.
Maar alles zag er goed uit en werkte nog, ook de aanjager.

Nu, een paar dagen later, moet ik toch vaststellen dat de ventilator doorgebrand is.
Ik heb wat gegrasduind op het forum en op internet
- Willem meldt dat een auto met airco een koolborsteloze motor heeft (zelfde als de Laguna uit die tijd)
- op partsouq kom ik drie nrs tegen: 7701035892, 7701035902 en 7701035904, en voor de Laguna 7701048754
- welk nr moet ik dan hebben?

Toch maar even op de huidige ventilator kijken.
De piepschuim afscherming zit nog keurig op zijn plaats, achter prachtige klemmetjes:

Afbeelding

Ze zijn los. De ventilator is van Valeo nr F602608. Er staat geen Renaultnr op het etiket.

Afbeelding

Het lijkt er op dat het handschoenenkastje er uit moet om de ventilator te kunnen demonteren.
Dat is nog lastig: 2 aan de zijkant, 2 onderkant en 2 achter de klep.
Hij zit nog vast, wat zie ik over het hoofd?
Laatst gewijzigd door safrance op 15 apr 2018, 18:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>385k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3636
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

Trekken en draaien of een tang er achter en naar beneden drukken.
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 552
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance »

Thanks, ze zaten erg vast.
Een van de noppen is afgebroken :(
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>385k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 552
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance »

Door het handschoenenkastje ver naar voren te wrikken kon ik toch bij de 3e schroef.
Hij doet t nog, hij ruikt een beetje, maar er is niets aan te zien.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>385k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3636
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

Is de bedrading en geel relais ook goed? Deze wil wel eens verbranden.
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4719
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Het is ook al vaker voor gekomen dat niet de ventilatormotor is doorgebrand, maar de stekker die de verbinding maak door middel van de kabel die bij de rechter A-stijl zit.

Loop dit even na en eventueel een nw stekker of kroonsteentje !!!!!

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/230.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 552
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance »

Anne: Ik had de ventilator er uit gehaald en er was niets aan te zien. Ook de stekker en de kabel waren in orde.
Ook de gele blokje (relais) vertoont geen brandsporen.

Afbeelding

Het digitale verwarmingspaneel heb ik nog niet losgehaald.
De ventilator stottert een beetje bij het aanslaan maar verder werkt alles nog.

Albert: Wat bedoel je met de stekker bij de rechter A-stijl? Had de rook dan niet ergens rechts omhoog moeten komen?
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>385k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4719
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Volg de kabels vanaf de ventilator motor terug.
Als ik het mij kan herinneren zit er een stekker verbinding in de richting van de rechter A-stijl, dus vrijwel aan de rechterkant van de auto.
Daar zou een stekker moeten zitten die (zoals vaker bij Renault) die erg licht is uitgevoerd.
Als de brugspanning (teveel stroomverlies) te hoog wordt, gaat de temp. enorm omhoog en zal gaan smoren.
Stank en rook zal je als eerste merken.
Omdat er bij jouw niets te zien is bij de ventilator motor, gaat mijn vermoeden daarom naar die plek.....

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/230.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

boer
Berichten: 544
Lid geworden op: 11 dec 2006, 22:10
Locatie: Hardinxveld Giessendam

Bericht door boer »

Albert heeft de goede richting denk ik heb ook ervaring achter het dashboard kastje zit een dikke plus en min die in een stekkerverbinding zitten die waren bij mij zwart verbrand
Renault25 v6 injection baccara 1991 178000
Renault25 v6 injection baccara 1991 162000
Ex rxe v6i aut.1992 228000
Ex safrane baccara1993 315000km
Boer

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2410
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

In de meeste gevallen is de kachelventilator of de stekker die er aan zit de oorzaak. Als de ventilator ruikt naar verbrand kunststof/elektrisch (zoals je meld) zal hij toch aan vervanging toe zijn.
Zoals hier al is gepost :
Kijk wel of er niets is gesmolten aan de stekker die op de ventilatormotor zit :wink:
Doordat de ventilator moeilijker gaat draaien c.q. meer stroom gaat vragen kunnen de connectoren in de stekker zo warm worden dat het daar rondom kan gaan smelten.

Ik vermoed niet dat het euvel verder in de bedrading zit, daar heb ik tenminste nog nooit van gehoord. Eigenlijk is het stom dat de ventilator motor niet apart gezekerd is, dat zou best wat smelt problemen kunnen voorkomen.
Of hij is te zwaar gezekerd :evil:

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 552
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance »

@Albert: Ik krijg de bekleding bij de rechter deurstijl voor niet los, en het andschoenenkastje ook nog steeds niet. Daardoor kan ik de kabels daar niet inspecteren.
@boer: het instrumentenpaneel weghalen volgt nog
@Jack: aan de ventilator is niets te zien, ook niet aan de stekkers en hij ruikt zo licht dat ik het met de ventilatielucht nauwelijks nog merk; hij heeft inderdaad een eigen zware zekering: 40A (groot model, links onder in het zekeringkastje), waarvan hij er max 21,5 gebruikt volgens de specificaties.

Inmiddels ben ik er achter dat het Renaultnr 7701035902 is, dat mijn originele Valeo F602608 N op internet niet te vinden is, er diverse alternatieven zijn oa BEHR 90.415.02.422, AKS DASIS 870750N maar dat die allemaal niet leverbaar zijn.

Ik bijf het vreemd vinden dat de rook langs het stuur vandaan kwam en niet uit de ventilatiekanalen. Heeft iemand dat eerder meegemaakt?
En dat de ventilator (met iets meer gebrom) gewoon blijft lopen?
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>385k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3636
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

safrance schreef:hij heeft inderdaad een eigen zware zekering: 40A (groot model, links onder in het zekeringkastje), waarvan hij er max 21,5 gebruikt volgens de specificaties.
Je zou eens kunnen meten wat hij daadwerkelijk aan stroom trekt.
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 552
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance »

Even een plaatje van een deels doorgebrande ventilatormotor

Afbeelding
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>385k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 552
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance »

Ik kon het toch niet nalaten te kijken of de ventilator nog verder uit elkaar kon.
En jawel, de veerringen van de behuizing gaan er vrij makkelijk af.
Makkelijker dan die van de bekleding van de ventilator in het vooronder :(

Afbeelding

Dan blijkt waardoor de ventilator doorbrandde: er zit ontzettend veel stof in. Zowel op de printplaat, de koeling kan er niet langs, als op de koperen wikkelingen binnen in de motor. Door het stof wordt de koeling onvoldoende.

Afbeelding

Preventief eens schoonmaken kan dus geen kwaad.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>385k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2410
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Duidelijke plaatjes. Nu weten we eindelijk hoe het komt dat er zoveel ventilatormotortjes na geruime tijd de geest geven :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 020: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 020: 227
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Plaats reactie