Twee keer gestrand met startproblemen

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Plaats reactie
AS1 (Anne)
Administrator

Twee keer gestrand met startproblemen

Bericht door AS1 (Anne) » ma mar 19, 2018 9:38 pm

Het was feest deze maand met de Safrane, namelijk twee keer gestrand met startproblemen. :twisted: :oops:

Ik had al langer dat de warme start wat moeizaam ging. Daarbij kwam het ook voor dat de startmotor na een paar seconden blokkeerde. Het hielp dan om de accuklemmen los te maken en weer vast te zetten.
Bij mijn Clio ook gehad dat de startmotor alleen klikte. Toen deze weer liep ben ik gaan meten en stelde een groot spanningsverlies over de accuklemmen vast. De plus-pool vervolgens met een moer vastgezet ipv de draaiknop. Daarmee was het voor die auto opgelost.

Voor beide auto's nieuwe accuklemmen van het originele draaitype gehaald.
Voor de Clio bleken die niet bruikbaar maar voor de Safrane had ik de plus-klem vervangen door een nieuwe.

Vrijdag 9 maart: na een bezoek aan een DHZ-zaak (5 km verderop) wilde de Safrane niet meer aanslaan. Hij pruttelde wel maar het lukte net niet. Ook weer af en toe vastslaan van de startmotor. Ondertussen ontdekt dat de nieuwe +-accuklem gewoon loszat. Die klemde niet goed ondanks dat deze goed vast was gedraaid. Piece of junk! :evil:
Ondertussen begon de katalysator erg te stinken. Dit betekent veel onverbrande benzine.
Ik had intussen een Bluetooth spanningsmetertje geinstalleerd. De startspanning zakte helemaal tot 9,1 volt terug. Dan gaat de injectiecomputer niet (goed) werken.

Na nog langer proberen was het helemaal over. De starter klikte alleen nog maar, maar de accu was niet plat.
Ik stond daar op een P achter een hek welke om 18u op slot gaat. Ik was daardoor genoodzaakt een takeldienst in te schakelen. Die heeft de auto bij mij thuis neergezet. En ja hoor, toen starte hij weer. :roll:
De volgende dag een nieuwe massakabel met ingebouwde accuklem + klem voor de +-pool gehaald.
Dit zijn tenminste fatsoenlijke klemmen met bout en moer.

Afgelopen vrijdag: eerst geen probleem. Getankt en de startmotor ging nu opeens maar langzaam. Bij de derde poging was het weer over.
Er was toevallig een lokale monteur binnen koffie aan het drinken. Even later hij met staaf en hamer rammen en ik starten. Helaas was het definitief over. Conclusie: startmotor vastgelopen.
Vrijdagmiddag: andere starter gehaald bij een revisieboer. Ik had nog de originele liggen, er zat al een gereviseerde uit mijn Laguna onder.
Vanwege het extreme weer zaterdag was eerst het plan om maandag (vandaag dus) de nieuwe er onder te zetten. Toch in de categorie "ik wil wat doen en je bent toch geen mietje" zaterdag naar de auto gegaan en begonnen. Dat bleek achteraf een goede zet want de nieuwe starter paste niet. [smilie=banghead.gif]

Vanmorgen een andere gehaald. Wat bleek nu: ik had de verkeerde ingeleverd namelijk die van een donor Safrane 2.2i die ik eerder gesloopt heb. Het lullige is dat ik toch echt het nummer had gecontroleerd. Ik vind overal dat er een Valeo D6RA41 op een V6 zit. Nou niet dus, tenminste niet op die van mij. Ik heb nu een D6RA53 gekregen. Die past wel en daarmee start hij moeiteloos en de startspanning is > 10V.

Ik heb de oude starter open gemaakt. Meteen viel de grote hoeveelheid koolstofslijpsel op.
Bij verder openen van het motorgedeelte bleken alle vier de magneten los te liggen en een van de magneten is opgevreten. Dit loslaten van de magneten is een Valeo kwaal.
De magneten werden eerst gelijmd. In latere versies zitten de magneten in klemmen. Zie ook http://largiader.com/tech/valeo/

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat kunnen we hier uit leren:
- als de startmotor soms vastslaat dan kun je maar beter snel een andere monteren
- moet je warm lang starten meet dan de startspanning. Zakt die onder 9.5V dan trekt de starter te veel stroom. Vervangen dat ding.
- klikt de startmotor alleen en doet het later wel meet dan eerst je laadspanning op de accupool zelf. Mijn Clio had een fluctuerende spanning rond 13V. Direct op de kabel van de dynamo was het een stabiele 14,3V.
Zorg dat de accuklemmen goed vastzitten en vervang ze liever door betere.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Jack de zeeuw

Bericht door Jack de zeeuw » ma mar 19, 2018 10:29 pm

Dat gedoe met die klemmen was een afleidingsmanoeuvre :lol: Het was van begin af reeds je startmotor. Maar ik ken dat, soms probeer je wat en is het probleem (even) opgelost. Als je motor bij starten trager gaat ronddraaien is het in de meeste gevallen de startmotor, soms de accu. De laatste laat zich makkelijk doormeten zodat meer zekerheid kan worden verkregen welk probleem het nu echt is :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) » di mar 20, 2018 1:35 pm

Een startmotor wil je snel kunnen vervangen. Bij de V6 12V (en 24V vast ook) is dit juist een bijzonder vervelende klus omdat je er zo slecht bij kunt. :cry:

Uurtje voor verwijderen onderplaat en hitteschilden. Met het proberen te plaatsen van de eerste nieuwe starter een paar uur tevergeefs bezig geweest. Ondertussen had ik de mof bovenin van de uitlaatpijp losgemaakt en stond op het punt om het eerste stukje uitlaat helemaal te verwijderen.
Toen de starters vergeleken en ontdekt dat ze niet gelijk waren. De nieuwe was groter wat het eea verklaart.

Ik heb in 2012 de starter van mijn Laguna geplaatst zonder de mof los te maken. Dit is wel de procedure volgens het handboek:
Afbeelding

De kabels aansluiten op de starter is ook al zo lastig en het boutje rechtsboven van het hitteschild heb ik (wederom) laten zitten omdat ik geen magneetpen bij de hand had.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Jack de zeeuw

Bericht door Jack de zeeuw » di mar 20, 2018 3:20 pm

Het is een beetje gepruts ja maar het lukt wel.
Ik wist trouwens niet dat het stukje uitlaatpijp vooraan een aparte mof was.
De diameter van de startmotor is leidend. Ik heb ook eens een startmotor met een te grote diameter geprobeerd, dat ging dus echt niet terwijl hij wel van een V6i af kwam :cry:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

boer

Bericht door boer » di mar 20, 2018 8:19 pm

Is al met al toch een lastige klus niet moeilijk maar t kost je wel wat schaa plekken op je handen maar ja we willen luxe rijden voor een budget prijs en dat lukt zo prima
Renault25 v6 injection baccara 1991 178000
Renault25 v6 injection baccara 1991 162000
Ex rxe v6i aut.1992 228000
Ex safrane baccara1993 315000km
Boer

AlbertP
Ouderling

Bericht door AlbertP » wo mar 21, 2018 12:41 am

De standaard startmotor is wat dikker dan de sterkere en sneller ronddraaiende verkrijgbare startmotoren.
Bij het demonteren van het korte pijpje zitten er afdichtings-ringen in van cinterstaal.
Die willen graag kapot gaan, dus gelijk nieuwe plaatsen.
Zowel bij de 12v alsook bij de 24v (bij mij) is de procedure hetzelfde.
Uitbouw tijd circa 1 tot 1,5 uur. Inbouw Idem.
Bij mij is de starter vervangen door die van de donor auto van Jesper (Winparts).
Echt een hele verademing...... vlotte start en trekt minder stroom dan de oude. :P :P :P

Btw je kan hem laten reviseren of anders anders, zelf doen mits het anker niet over verhit is geweest.
Vaak is het bendix (relais op de starter zelf) gedeelte ook aangedaan......

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Plaats reactie