Tankbeugel doorgeroest, veilig om door te rijden?

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Plaats reactie
Gebruikersavatar
catsenco
Berichten: 209
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 2:26 pm
Locatie: Utrecht

Tankbeugel doorgeroest, veilig om door te rijden?

Bericht door catsenco » za mar 17, 2018 1:51 pm

Ben bij visite en onderweg is de tankbeugel aan 1 kant losgekomen . Kan ik nog veilig verder? Heb inmiddels de andere kant vd beugel losgezAgd zodat die niet over de grond schraapt.
Safrane fase 2 2.5 rxt uit 1999
Safrane fase 2 2.0 rxe uit 1998 (rip)
Mazda MX5 2009

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 520
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » za mar 17, 2018 2:53 pm

Aan de achterkant rust hij op het subframe, hij zal er niet onder uit vallen, maar bij de beugel komt de tank toch een heel stuk naar beneden. Dat lijkt me niet goed voor de tank.

Vorig jaar na het project met het subframe bleek mijn tankbeugel ook doorgeroest.
Ik heb er toen nauwelijks nog mee gereden en hem gerepareerd omdat de locale dealer zei dat hij niet meer leverbaar was.
Toen ik later bij een andere dealer kwam bleek hij toch nog leverbaar.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » za mar 17, 2018 4:01 pm

Het is een bekend probleem die je wel in orde moet maken !!!
Iid valt hij er niet onderuit maar je ziet het wel en als ik het kan zien, ziet de politie het ook en houdt je aan.
Helaas zitten de 2 bouten vaak enorm vast, dus een paar dagen van te voren alvast inspuiten met kruipolie verhoogd de kans van demonteren behoorlijk.
Met een luchttol zal ie dan wel loskomen ...... :wink: :wink: :wink: :wink:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 520
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » za mar 17, 2018 5:30 pm

De bouten zitten vrij hoog, weinig roest, M10, sw17, dus je kunt makkelijk veel kracht zetten.
Omdat ie links heel hoog zit, heb je daar een flinke verlenging van de dop voor nodig.
Eerst links vastzetten, tank op hoogte brengen (krik met plankje er op), en dan rechts vastzetten.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
catsenco
Berichten: 209
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 2:26 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door catsenco » za mar 17, 2018 9:50 pm

Thanks voor de reacties. Inmiddels vanuit Groningen weer thuis, gelukkig zonder problemen. Had voor vertrek nog even dit forum gecheckt op probleem met tankbeugel en is dus een bekend probleem wegens ontwerpfout van de beugel. De beugel lijkt er alleen te zitten om uit uitbuiken of doorhangen van de tank door het gewicht aan benzine op te vangen. De tank zou volgens een forumlid nog met bouten door de felsrand met de carrosserie verbonden zijn.
Anyway, komende week maar weer even langs onze lokale Renault buurtgarage voor plaatsen nieuwe tankbeugel. Hopelijk is die nog te bestellen. We gaan het zien.
Safrane fase 2 2.5 rxt uit 1999
Safrane fase 2 2.0 rxe uit 1998 (rip)
Mazda MX5 2009

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 520
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » za mar 17, 2018 11:05 pm

Plezierig dat je veilig bent thuisgekomen. :)
Maar ..ontwerpfout?....vast aan felsrand? :?: .......... [smilie=huh.gif]

Afbeelding
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » zo mar 18, 2018 12:28 pm

De beugel os omkleed met een rubber waar geen afwatering in zit.
Het water blijft dus tot het is uitgedroogd altijd om de metalen beugel zitten.
Een paar gaatjes op de juiste plaatsen in het rubber zou voor afwatering kunnen zorgen en voila..... het probleem zou daarmee opgelost kunnen zijn.
In zekere zin dus wel een foutje in het ontwerp inderdaad.

De Safrane heeft met water al meer problemen, bv de veerpoten,de dorpels, tankbeugel en paravan ontwatering.
Echt met de Franse slag gebouwd .....pppffff

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2362
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » zo mar 18, 2018 8:29 pm

Nou nou Albert, auto's van minimaal 17 jaar oud (die van mij resp bijna 23 en 24 jaar) , dan is die Franse slag toch best wel goed :lol: :lol:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » zo mar 18, 2018 11:00 pm

:P :P :P :P Dat is ook wel weer waar :oops: :oops: :oops:
Je kunt wel op je klompen aanvoelen dat Renault er geen moment aan gedacht heeft dat er water in zal blijven staan....... :cry: :cry:
Dan is het meer een "Franse constructie slag"? [smilie=happy.gif] [smilie=happy.gif] [smilie=happy.gif]

Gr met de Hollandse slag..... Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
catsenco
Berichten: 209
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 2:26 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door catsenco » ma mar 19, 2018 12:04 pm

Die tankbeugel heeft over de lengte een ingestanste holle ruimte waar een rubber beschermlint in licht. Water blijft er instaan en doorroesten ontstaat van binnenuit.
Paar gaatjes in de beugel, om het water af te voeren, had wellicht doorroesten kunnen voorkomen.
Belangrijker vind ik de vraag hoe de tank verder bevestigd is, want overduidelijk blijft die zonder beugel goed op zijn plek. Volgens een forum lid in een eerder topic las ik dat de tank middels bouten door de flensrand verbonden is met het frame/ carrosserie . Wel wordt ook geschreven dat er een verschil in bevestiging is tussen de phase 1 en 2.
De beugel lijkt geen dragende functie te hebben, behalve dat het het doorbuigen van de tankbodem moet tegengaan. Als je de tank dan niet te vol houdt, bijv. 1/4 tank vol, dan moet dat doorbuigen wel meevallen denk ik.
De Safrane gaat deze week iig maar weer naar de garage voor een nieuwe beugel.
Safrane fase 2 2.5 rxt uit 1999
Safrane fase 2 2.0 rxe uit 1998 (rip)
Mazda MX5 2009

Gebruikersavatar
catsenco
Berichten: 209
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 2:26 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door catsenco » ma mar 26, 2018 6:04 pm

Safrane weer opgehaald, nieuwe beugel zit er weer op. Beugel kost tegenwoordig ca. 40,-.
De brandstoftank zit volgens garage , los van de beugel, maar aan 1 bout vast. Blij dat mijn reis van Groningen naar Utrecht goed ging..
Safrane fase 2 2.5 rxt uit 1999
Safrane fase 2 2.0 rxe uit 1998 (rip)
Mazda MX5 2009

Plaats reactie