Startprobleem

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3543
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » zo feb 25, 2018 9:19 am

Fuego_gtx schreef:Een soortgelijke storing bij mijn saf lag aan een "wackelcontact" bij de stekker van de map-sensor, maar ik weet niet of een 2.5 ook zo'n sensor heeft.
Greetz, Arno
Nee, die heeft een lmm.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
catsenco
Berichten: 209
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 2:26 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door catsenco » wo feb 28, 2018 8:20 am

Dank voor tips en meedenken. Interessant is te nokkenassensor te controleren of vervangen en/of de BDP sensor. Mijn probleem lijkt heel erg op dat wat Gunther en Albert beschreven over nokkenassensor. Deze gaf ca 2 winters geleden ook startproblemen en is toen schoongemaakt door de Renault dealer in Utrecht. Of stekker is schoongemaakt, weet het niet precies.
Gisteravond weer gestart, dat lukt wel maar weer moeizaam. Liep volgens mij op 4 cilinders in het begin.
Moet nog steeds afspraak maken bij bas in Arnhem, dat eerst maar eens doen vandaag.
Safrane fase 2 2.5 rxt uit 1999
Safrane fase 2 2.0 rxe uit 1998 (rip)
Mazda MX5 2009

Gebruikersavatar
catsenco
Berichten: 209
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 2:26 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door catsenco » wo feb 28, 2018 2:50 pm

Dinsdag gaat de Safrane naar Bas Risseeuw. Hopelijk vinden we dan de oorzaak.
Safrane fase 2 2.5 rxt uit 1999
Safrane fase 2 2.0 rxe uit 1998 (rip)
Mazda MX5 2009

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » wo feb 28, 2018 5:12 pm

Bas kan de ECU uitlezen met zijn XR25 computer.
Vermoedelijk kan hij zien wat er zoal fout is gegaan.
De fouten worden opgeslagen en na die te hebben verholpen gaat hij het geheugen leeg maken.
Op die manier kan je dan zien of er bij nieuwe storingen het weer dezelfde fout naar voren komt of dat en nog meer aan de hand is.
Hopelijk wordt de storing duidelijk en kan hij er wat aan doen om hem betrouwbaar te maken.

Kijk eens of je van de storings meldingen foto`s kan maken....... :wink: :wink:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » wo mar 07, 2018 4:08 pm

Mijn jongste zoon heeft een V70 met de 10klepper. Zelfde soort probleem gehad.
Nieuwe bougies verdeelkap en rotor, starten lopen. De 5cilinder is gevoelig voor vocht in de verdeelkap, er zit zelfs een speciaal kapje over de verdelkap, maar inspuiten met WD40 helpt ook het vocht buiten te houden.
Succes mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
catsenco
Berichten: 209
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 2:26 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door catsenco » wo mar 07, 2018 6:32 pm

Gisteren bij bas in Arnhem geweest. Was weer gezellig en na de koffie de safrane aan de clip (uitleescomputer) gehangen. Carterontluchting zat vol en leeggezogen. Gasklep(huis) zat veel rommel in en schoongemaakt. Verdeler opengemaakt en grondig van binnen schoongemaakt. Contactpunten schoongemaakt. Bougieskabels netter gelegd, voor minder kans op doorslag naar massa. Alles weer in elkaar gezet en waardes opnieuw uitgelezen. Ik weet niet welke waarde maar een waarde kwam er nu veel beter uit.
Starten en lopen. Denk dat het probleem is verholpen.
Hulde voor Bas Risseeuw, denk toch wel dé specialist voor dit type Renaults.
En wat rijdt de safrane altijd weer fijn :D
Safrane fase 2 2.5 rxt uit 1999
Safrane fase 2 2.0 rxe uit 1998 (rip)
Mazda MX5 2009

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2362
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » wo mar 07, 2018 7:56 pm

Gelukkig, weer een probleem verholpen :!: :lol:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » do mar 08, 2018 10:28 am

De metingen met de clip zette mij aan het denken.
In je tagline dacht ik een 2.2 motor te lezen, vandaar uitlezen met een XR25.
Nog eens beter lezende zag ik dat het om een 2,5 PhII gaat.
Die lees je idd het beste met een clip uit :wink: :wink: :wink:
Dat Bas veel weet is bekend in dit forum en weet meestal direct waar hij moet zoeken.
Problemen met de carter ontluchting bij de 2.5 is een bekend probleem die Bas maar al te goed kent.....

Fijn dat je weer een fijne Safrane onder je kont hebt en er volledig van kan genieten !!!

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
Boudie
Berichten: 309
Lid geworden op: do nov 12, 2009 1:06 pm
Locatie: Roermond

Bericht door Boudie » do mar 08, 2018 5:04 pm

Als ik het andere topic goed lees gaat Bas er mee stoppen i.v.m. zijn wereldreis per boot. Is dat een permanente stop en betekent dat dat zijn kennis voor ons voor goed verloren gaat ?
Safrane 2.0 RTE 1997: automaat, leer, xenon, 230k
Safrane 2.5 RXE 1997: automaat, leer, 100k

Gebruikersavatar
catsenco
Berichten: 209
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 2:26 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door catsenco » do mar 08, 2018 7:04 pm

Gisteren bij bas niets gehoord over wereldreis. Zou leuk zijn voor bas maar inderdaad minder voor de safranisten met technische problemen. Hoe bevalt je nieuwe saf automaat? Heb serieus getwijfeld deze te kopen maar onze huidige doet het nog dus zou een beetje overdreven zijn geweest.
Safrane fase 2 2.5 rxt uit 1999
Safrane fase 2 2.0 rxe uit 1998 (rip)
Mazda MX5 2009

Gebruikersavatar
Boudie
Berichten: 309
Lid geworden op: do nov 12, 2009 1:06 pm
Locatie: Roermond

Bericht door Boudie » vr mar 09, 2018 12:08 am

Oké, Lankey schreef over de wereldreis, vandaar. De 2.5 bevalt nog steeds prima. Inmiddels voorzien van een lederen interieur en binnenkort wordt de carrosserie-schade hersteld: een deukje in het achterscherm, deukjes op de achterklep en een vervorming van de achterbumper worden gerepareerd. Ik zit nog maar een paar honderd kilometer van de eerste 100.000 km af en zal bij het bereiken van die mijlpaal nog wat foto's plaatsen. Met de 17-inch zomerbanden ! Mijn 2.0 verkeert ook nog in prima staat maar heeft wel al 230.000 op de klok. Ik heb ook gewikt en gewogen maar het was uiteindelijk vooral die lage km-stand die me de 2.5. deed kopen. Zo een komt niet meer te koop, vermoed ik.
Safrane 2.0 RTE 1997: automaat, leer, xenon, 230k
Safrane 2.5 RXE 1997: automaat, leer, 100k

Gebruikersavatar
catsenco
Berichten: 209
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 2:26 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door catsenco » vr mar 09, 2018 6:15 pm

Eens, een safrane 2.5 automaat met nog geen 100k , dat is zeldzaam. In mooie staat brengen van de wagen is dan ook echt de moeite waard.
Safrane fase 2 2.5 rxt uit 1999
Safrane fase 2 2.0 rxe uit 1998 (rip)
Mazda MX5 2009

Plaats reactie