Startprobleem

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Gebruikersavatar
catsenco
Berichten: 209
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 2:26 pm
Locatie: Utrecht

Startprobleem

Bericht door catsenco » do feb 15, 2018 9:44 pm

Onze safrane (2.5 uit 1999) start niet meer. Startmotor draait goed. Lampje brandt met symbool van een grafiek (op en neer gaand lijntje).
De dag voordat de safrane niet meer startte heb ik na dezelfde melding van miep, en branden van hetzelfde lampje, nog naar huis kunnen rijden. Tijdens het rijden geen afwijkingen opgemerkt. De ochtend er na sloeg de safrane nog wel aan maar na ca. 5 seconden zakte het toerental en viel de motor stil. Wat nu? Iemand een idee wat het kan zijn?
Safrane fase 2 2.5 rxt uit 1999
Safrane fase 2 2.0 rxe uit 1998 (rip)
Mazda MX5 2009

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3543
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » vr feb 16, 2018 11:01 am

Draait de benzinepomp wel even bij op contact zetten?
Anders kan goed de luchtmassameter de oorzaak zijn. Maak de stekker daarvan eerst eens schoon.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
catsenco
Berichten: 209
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 2:26 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door catsenco » do feb 22, 2018 11:55 am

Thanks voor de tip. De Safrane is gisterochtend opgehaald door de garage (fijne service van Presti) en hopelijk gaan ze de oorzaak vinden. Ik zal de tip mbt luchtmassameter meenemen.
Bij het ophalen van de Safrane startte deze wel, maar toerental liep meteen terug totdat deze uitviel. Daarna startte de Safrane niet meer.
Safrane fase 2 2.5 rxt uit 1999
Safrane fase 2 2.0 rxe uit 1998 (rip)
Mazda MX5 2009

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3543
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » do feb 22, 2018 2:05 pm

Heb je nog geprobeerd met wat ingetrapt gaspedaal te starten? Al hij dan wel blijft lopen dan is je stationair toerentalregelaar verdacht.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
catsenco
Berichten: 209
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 2:26 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door catsenco » do feb 22, 2018 3:07 pm

Ik ben zojuist gebeld door de garage. De bougies zijn vervangen en sindsdien start onze Safrane weer normaal.
Safrane fase 2 2.5 rxt uit 1999
Safrane fase 2 2.0 rxe uit 1998 (rip)
Mazda MX5 2009

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2362
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » do feb 22, 2018 11:11 pm

Ik dacht dat Bougies normaal gesproken na 100 tot 120 duizend km vervangen moesten worden. ik weet niet hoelang deze er al in zaten :?:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
catsenco
Berichten: 209
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 2:26 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door catsenco » vr feb 23, 2018 11:59 am

Tja, zag dat de bougies in 2006 nog vervangen zijn, dat was ongeveer 20000 km geleden.
Twee van de 5 bougies zouden niet goed meer geweest zijn.
Ik startte de Safrane zojuist en dat ging weer moeizaam. Hij start nu wel, maar moet lang doorstarten voordat hij aansloeg. Je voelt dan een lichte klap en dan slaat hij aan. Nog niet vertrouwenwekkend eigenlijk. Misschien een afspraak maken bij Bas Risseeuw in Arnhem, kijken wat hij kan vinden in zijn uitleesapparatuur.
Safrane fase 2 2.5 rxt uit 1999
Safrane fase 2 2.0 rxe uit 1998 (rip)
Mazda MX5 2009

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2362
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » vr feb 23, 2018 4:22 pm

Lijkt me ook het beste, het kan van alles zijn.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » vr feb 23, 2018 5:24 pm

Ik krijg steeds meer het gevoel dat het een ontsteking of benzine probleem is.
De melding op het dashboard is ook uitleesbaar via de auto computer.
Via de knoppen combinatie Linker indruk knop op de tellerklok en de rechter hendel top knop van de ruitensproeier kan je diverse schermfunctie`s naar voren halen.
Eën ervan laat een aantal horizontale streepjes zien.
Hiermee lees je de ECU uit met wat er fout is.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
d,n hens
Berichten: 621
Lid geworden op: ma nov 05, 2007 8:43 pm
Locatie: uden (brabant)

Bericht door d,n hens » vr feb 23, 2018 6:58 pm

Hoe ziet de verdeelkap en de rotor eruit en hoe oud zijn de kabels, deze heb ik nog wel eens preventief vervangen.
Ik heb eventueel nog kabels rotor en verdeelkap liggen en ook nog een bobine.

Gr. Hans
safrane 2.5 rxt automaat met alle optie's ,leer, xenon verlichting schuifdak en nog veel meer is verkocht.
safrane 2.5 rxe lpg g3 automaat met leer en voorruitverwarming op 15-12-2010 102000km inmiddels 210000km 02-2016

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » za feb 24, 2018 2:34 pm

Ik kan mij iets van jaren geleden herinneren van Gunther over een storing waarbij de ontsteking ermee ophield.
Had dat iets te maken met een BDP sensor?

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
Gunther
Administrator
Berichten: 2085
Lid geworden op: wo sep 15, 2004 9:02 am
Locatie: Meeuwen

Bericht door Gunther » za feb 24, 2018 4:48 pm

Ja, klopt. BDP sensor versleten.
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014

Gebruikersavatar
catsenco
Berichten: 209
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 2:26 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door catsenco » za feb 24, 2018 9:52 pm

Thanks voor de tips 👍
Denk dat er inderdaad verder gekeken moet worden naar verdeler, kabels en bdp sensor.
Safrane fase 2 2.5 rxt uit 1999
Safrane fase 2 2.0 rxe uit 1998 (rip)
Mazda MX5 2009

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » zo feb 25, 2018 2:04 am

Ergens moet er een topic zijn waarin de storing omschreven wordt en hoe hij het heeft opgelost.
In mijn herinnering leek het sterk op jouw storings-omschrijving.
Hij heeft heel veel ervaring met zijn 2.5 Saf. :wink: :wink: :wink:

Even gezocht voor je..... zie onderstaande link.
forum/viewtopic.php?t=1715&highlight=bd ... b2ca1256cb

Gr en sterkte .... Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Fuego_gtx
Berichten: 381
Lid geworden op: za okt 16, 2010 10:58 am
Locatie: Landgraaf

Bericht door Fuego_gtx » zo feb 25, 2018 8:05 am

Een soortgelijke storing bij mijn saf lag aan een "wackelcontact" bij de stekker van de map-sensor, maar ik weet niet of een 2.5 ook zo'n sensor heeft.
Greetz, Arno
Renault Forever :P
Ex Renault Fuego (4x)
Citroen Xsara Picasso 2.0 2003
Ex Safrane 2.2i Manoir 366k Amarant Metallic 142 1994

Plaats reactie