Reportage: AD8 differentieelolie verversen

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3543
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Reportage: AD8 differentieelolie verversen

Bericht door AS1 (Anne) » vr aug 11, 2017 5:37 pm

Vandaag heb ik mij vermaakt met verversen van de differentieel olie van de Safrane. :lol:
De AD8 automaat heeft aparte diff. olie, ongeveer 1.5 liter. Er staat geen verversingstermijn voor net zoals bij handbakken.
Mijn ervaring is dat de olie wel degelijk goed zwart wordt.

De aftapplug zit aan de onderkant en kun je gemakkelijk bij:
Afbeelding

Maar... de vulplug zit aan de zijkant en kun je niet gelijk bij:
Afbeelding

Eerst moest het hitteschild boven de uitlaatpijp er af.
Deze zit vast aan het subframe met popnagels. Foto na uitboren popnagels:
Afbeelding

Volgend probleem: de pluggen hebben een 8 mm vierkant gat. Hiervoor heb ik een sleutel maar die is te breed om van onderaf langs de uitlaatpijp op de vulplug te zetten.
Alleen naar boven gericht past deze maar dan heb ik geen ruimte om een slag te maken.

Dit had ik vooraf al bekeken en een alternatief besteld. Zie het zwarte bitje waar je een ringsleutel op kunt zetten:
Afbeelding
Afbeelding

Dit kwam er uit. Verversen is dus echt wel aan te raden.
Afbeelding

Gevuld met een slang van bovenaf achter de motor langs:
Afbeelding

en de vulplug (met nieuwe ring) vastgezet:
Afbeelding

Er zou 1.5 liter in moeten. Ik heb 1.35 liter afgetapt. Risseeuw heeft mij al eens t.t.v. mijn Laguna gewaarschuwd om de diff niet tot de rand te vullen :!:

Nog even dit: de Aston Martin DB9 heeft een limited slip diff. Zo'n diff heeft een koppelingsset net zoals een automaat. Dit geeft gegarandeerd vervuiling van de olie met frictiemateriaal.
Zie dit topic. In eerste instantie hoefde de olie niet ververst te worden. [smilie=screwy.gif]
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2362
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » vr aug 11, 2017 9:52 pm

Ik denk dat een dopsleutelset van 3/8 ook past in dat gat.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3543
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » za aug 12, 2017 8:21 am

Jack de zeeuw schreef:Ik denk dat een dopsleutelset van 3/8 ook past in dat gat.
Nope. 3/8 = 9.52 mm [smilie=cooleek3.gif]
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » di aug 15, 2017 2:58 pm

3/8 past wel maar je hebt grote kans dat je de vuldop beschadigd als de dop erg vastzit.
Gebruik wel de juiste olie TRX 75w80w.
mvg WillemS
p.s. er is ook een diff olie met specs TRZ deze mag je niet gebruiken voor dit diff.
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3543
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » di aug 15, 2017 3:41 pm

Het gat is 8 mm niet 10 mm...
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » di aug 15, 2017 7:42 pm

Dan heb je een deurklink nodig :lol:
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2362
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » di aug 15, 2017 8:06 pm

Het dingetje/bitje wat Anne heeft is wel heel handig als je weinig plaats hebt :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Plaats reactie