Project Roest

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Gebruikersavatar
rien
Berichten: 134
Lid geworden op: vr jan 05, 2007 10:18 am
Locatie: zoetermeer

Bericht door rien » za aug 25, 2018 12:32 pm

Via BasR verklaring voor dak roest gevonden. Zie mijn antwoord per abuis als nw onderwerp onder sleutelen “ Dak roest (verkaring)”
*** 2.0 RTE maart 2000 *** de grijze duif ***

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4638
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » za aug 25, 2018 2:45 pm

AS1 schreef:De dakantenne achter is ook een mogelijk lekkagepunt. Die zie je op de foto.
Als er geen dakraam op zit heeft de opmerking van AS1 een erg grote kans de oorzaak te zijn.....
Loshalen en er kit tussen te plaatsen.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
rien
Berichten: 134
Lid geworden op: vr jan 05, 2007 10:18 am
Locatie: zoetermeer

Bericht door rien » zo aug 26, 2018 5:38 am

Dakantenne zeker goede tip. Ik laat het hemeltje toch openmaken. Misschien is het dan nog beter te zien om de antenne de boosdoener is. Wordt vervolgd.
*** 2.0 RTE maart 2000 *** de grijze duif ***

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4638
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » zo aug 26, 2018 12:54 pm

Dat Bas R een droog actie meldde zou ook kunnen zijn dat er een voorruit is vervangen waardoor lak schade is ontstaan aan de bovenkant van de raamsponning.
Kijk ook naar roest op de A-stijlen.
Het zal niet de eerste zijn waarbij dit gebeurt.
Als daar uit het zicht roest ontstaan zou daar uiteindelijk ook lekkage kunnen ontstaan.
Vandaar dat ik al had gemeld om ook daar te controleren.
Daarvoor moeten de A-stijlen bekleding los geklikt worden en de 2 zonnekleppen eraf gehaald worden.
Dan het dak schakelaar paneel los maken.
Dan krijg je zicht op de binnenzijde van de voorruit sponning en de A-stijlen binnenkant.

Dus mocht de antenne geen duidelijke lekkage sporen hebben, dan de voorruit sponning controleren als er geen originele voorruit meer in zit......
We blijven meedenken aan jouw probleem. :wink: :wink: :wink:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
rien
Berichten: 134
Lid geworden op: vr jan 05, 2007 10:18 am
Locatie: zoetermeer

Bericht door rien » ma aug 27, 2018 7:17 am

AlbertP top dank. We moeten die laatste 300 safs in NL rijdend hiouden :- )
*** 2.0 RTE maart 2000 *** de grijze duif ***

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » ma aug 27, 2018 7:57 am

rien schreef:AlbertP top dank. We moeten die laatste 300 safs in NL rijdend hiouden :- )
Nou, drie jaar geleden waren er nog 1500.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4638
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » ma aug 27, 2018 1:50 pm

Er is weer aanwas...... :D :D :D
Ergens in het forum had iemand een lijstje geplaatst waar maar 300 Saf`s nog een apk hadden.
Ik meen dat die cijfers uit het RWD register waren gehaald....

Ok, "we don`t walk alone" zullen we maar zeggen.... :wink: :wink: :wink:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 518
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Re: Project Roest

Bericht door safrance » vr feb 15, 2019 7:52 pm

In het kader van het "Project Roest" heb ik eindelijk de trekhaak er eens onder uit gehaald.
Niet in zijn geheel, maar in onderdelen. Het deel dat boven de uitlaat zit heb ik maar laten zitten.
Dat kan er alleen af als ik zowel de uitlaat, het hittescherm boven de uitlaat, als de bumper demonteer.
Die bumper is extra lastig omdat er ook een gasaansluiting in zit. En de moeren op het hitteschild zijn roestbolletjes.
Ik heb het deel achter het hittescherm behandeld voor zover ik er bij kon.
Boven de uitlaat verwacht ik minder roest... :?:
IMAG2174.jpg
Nu de rest nog ontroesten en behandelen en dan kan hij er weer onder.
En verder de onderzijde nagelopen, geborsteld en ingespoten met RX5.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Re: Project Roest

Bericht door AS1 (Anne) » vr feb 15, 2019 9:21 pm

safrance schreef:
vr feb 15, 2019 7:52 pm
.
Boven de uitlaat verwacht ik minder roest... :?:
Dat zou je denken omdat het mooi opdroogt daar...
Toch zijn er meerdere gevallen bekend van de roestgaten in de kofferbak bij een Safrane precies boven de uitlaat.
Hitte op zichzelf kan kennelijk ook roest geven.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 518
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Re: Project Roest

Bericht door safrance » vr feb 15, 2019 11:15 pm

Daar heb je gelijk in. Bij mij was dat ook het geval.
Maar ik vraag me af of die roest niet van boven komt.
Dezer dagen zag ik toevallig flink wat condensvocht op mijn gastank: warme auto, koude tank... Nooit eerder gezien of op gelet.
Boven de uitlaat zat bij daar ook vliegroest, die heb ik eerder al eens behandeld.
Bij het monteren zal ik eens kijken of dat aan de onderkant ook zo is, nu niet op gelet.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Re: Project Roest

Bericht door AS1 (Anne) » vr feb 15, 2019 11:29 pm

safrance schreef:
vr feb 15, 2019 11:15 pm
Dezer dagen zag ik toevallig flink wat condensvocht op mijn gastank: warme auto, koude tank...
Op de koudste plek ontstaat condensvocht. Als je een koude kofferbak hebt en een hete uitlaat, zou er dan misschien vocht in de kofferbak ontstaan? In dat geval roest het dan misschien inderdaad van boven.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 518
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Re: Project Roest

Bericht door safrance » vr mar 22, 2019 10:14 pm

Vandaag het deel van de trekhaak dat boven de uitlaat zit verwijderd. De roest aan de carrosserie viel mee:
IMAG2186.2.jpg
IMAG2185.2.jpg
De hitteschilden hadden aanzienlijk meer geleden. Tot mijn verbazing gingen de meeste moertjes gewoon los. :lol:
Arno schreef eerder dat de uitlaat en hitteschid zouden kunnen blijven zitten, maar ik wilde de bumper niet losmaken vanwege de LPG.
Natuurlijk is wel de 6 jaar oude uitlaat gesneuveld, maar ik had al een nieuwe.
Nu alles goed in de antiroest, weer monteren en dan is het weer als nieuw. :D [smilie=no.gif]
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Re: Project Roest

Bericht door Jack de zeeuw » do mar 28, 2019 12:42 am

Ziet er daar eigenlijk nog best goed uit qua roest :)
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 518
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Re: Project Roest

Bericht door safrance » do mar 28, 2019 9:46 am

Dat vond ik ook, zeker na Anne's opmerkingen...
Nu weet ik ook zeker dat het daar voorlopig wel goed zit.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Plaats reactie