Project Roest

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 520
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » di okt 24, 2017 11:09 pm

Dat is om te beginnen een aardig pragmatische aanpak. :D
Anderzijds, ik maak er in het kader van een grondige aanpak graag tijd voor vrij. :wink:

Blijft de vraag: iemand ooit meegemaakt dat een fase 1 schotel doorroestte?
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
Luigi
Berichten: 175
Lid geworden op: zo nov 04, 2012 9:23 pm
Locatie: Morkhoven Belgie

Bericht door Luigi » wo okt 25, 2017 5:36 pm

HE Safrance
De mijne verleden zomer nagezien perfecte staat is van 1993 2.0 automaat.
Dus maak me nog geen zorgen heb er trouwens twee voorste liggen van een donor car 1995
ook in orde dus 8)
Greetz
Luigi
Safrane 2.0 RT Phase I 1993 Leder Automaat op stal gezet wegens verlaten oldtimerleeftijd
Mazda 626 coupe 2.0 L 12 kleppen van 1990 voor mijn midlifecrisis.Oldtimer
Peugeot Ion 2012 Full electric tweedehands wegens ideaal voor stad en veel goedkoper rijden nu eerste wagen [smilie=wub.gif]

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2360
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » do okt 26, 2017 11:17 am

safrance schreef:Heeft iemand evt. twee meer recente veerschotels in de aanbieding?
Ik heb er nog een stel liggen, wel stoffig inmiddels maar nagenoeg roestvrij :wink:

Afbeelding

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 520
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » vr okt 27, 2017 12:24 pm

@Luigi Dank voor je reactie. Ook erg handig dat je een reserve paar hebt.

Verder geen reacties gekregen, dus neem ik aan dat het wel losloopt met het roesten van de zittingen van de veerschotels van de fase 1. Gelet op de opmerking in het overzicht zwakke punten had ik wat meer problemen verwacht.

@Jack Dat is mooi. :D Het lijkt me handig dat ik ze eerst eens bekijk. En ik heb je een PM gestuurd.
Overigens, waarom heb je ze tegen het plafond geplakt? :wink:
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2360
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » vr okt 27, 2017 12:27 pm

Ha ha, ik kreeg de foto niet gedraaid :lol:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
Boudie
Berichten: 309
Lid geworden op: do nov 12, 2009 1:06 pm
Locatie: Roermond

Bericht door Boudie » vr okt 27, 2017 2:58 pm

Safrance, help me even, ik volg het even niet meer. Je bezit een Safrane uit 2000 en hebt belangstelling voor veerschotels van een fase 1 ? Passen die ook op de fase 2 dus ?
Safrane 2.0 RTE 1997: automaat, leer, xenon, 230k
Safrane 2.5 RXE 1997: automaat, leer, 100k

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » vr okt 27, 2017 3:15 pm

De veerschotels van de PhII hebben een probleem.
Doordat de fabriek andere rubbers hebben gemonteerd blijft er water in staan.
Daardoor roesten en rotten de veerschotels weg en zakt de voortrein door zijn hoeven.
De PhI heeft daar géén last van.....

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 520
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » vr okt 27, 2017 4:00 pm

@Boudie De schotels van fase 1 en fase 2 zijn precies dezelfde. Onderdeel nr 7700428378.

De aanleiding om aan nieuwere veerschotels te denken was de opmerking in het roestoverzicht dat de fase 1 schotels kunnen roesten onder het kunststof van de zittingen. Ik had daar in de praktijk nog niet van gehoord, vandaar mijn vraag hierboven. Nu dat niet (nooit?) het geval blijkt te zijn, maakt het niet uit of ik oudere of nieuwe (geleverd na 2008) heb, als ze maar goed zijn en blijven.

De schotels van 1998 tot 2000 hebben een mantel van kunststof, die van daarvoor alleen een rubber op de zitting. Een doorgeroeste schotel ziet er uit als volgt:

Afbeelding Afbeelding

Onder de mantel roest het stevig zoals je kunt zien.
Dat kan natuurlijk ook onder het rubber van de zitting gebeuren.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 520
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » ma okt 30, 2017 10:42 am

Gisteren vond ik op de Franse Safrane-site bijgaande foto van het roesten van een fase 1 schotel:

Afbeelding

Wat moet je hier nou van vinden :? , het zal er in ieder geval niet beter op worden.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
Luigi
Berichten: 175
Lid geworden op: zo nov 04, 2012 9:23 pm
Locatie: Morkhoven Belgie

Bericht door Luigi » ma okt 30, 2017 3:33 pm

Kan er naast zijn maar lijkt mij op schuurplekken van de veer :?:
Safrane 2.0 RT Phase I 1993 Leder Automaat op stal gezet wegens verlaten oldtimerleeftijd
Mazda 626 coupe 2.0 L 12 kleppen van 1990 voor mijn midlifecrisis.Oldtimer
Peugeot Ion 2012 Full electric tweedehands wegens ideaal voor stad en veel goedkoper rijden nu eerste wagen [smilie=wub.gif]

boer
Berichten: 537
Lid geworden op: ma dec 11, 2006 10:10 pm
Locatie: Hardinxveld Giessendam

Bericht door boer » ma okt 30, 2017 7:39 pm

Roest gekookte lijnolie erop en klaar
Renault25 v6 injection baccara 1991 178000
Renault25 v6 injection baccara 1991 162000
Ex rxe v6i aut.1992 228000
Ex safrane baccara1993 315000km
Boer

Gebruikersavatar
Luigi
Berichten: 175
Lid geworden op: zo nov 04, 2012 9:23 pm
Locatie: Morkhoven Belgie

Bericht door Luigi » ma okt 30, 2017 9:04 pm

2 lagen X5 en 1 laag X10 en het gaat levenslang mee :wink:
Safrane 2.0 RT Phase I 1993 Leder Automaat op stal gezet wegens verlaten oldtimerleeftijd
Mazda 626 coupe 2.0 L 12 kleppen van 1990 voor mijn midlifecrisis.Oldtimer
Peugeot Ion 2012 Full electric tweedehands wegens ideaal voor stad en veel goedkoper rijden nu eerste wagen [smilie=wub.gif]

boer
Berichten: 537
Lid geworden op: ma dec 11, 2006 10:10 pm
Locatie: Hardinxveld Giessendam

Bericht door boer » ma okt 30, 2017 9:28 pm

Er zijn diverse mogelijkheden idd heb zelf goede ervaring met lijnolie
Renault25 v6 injection baccara 1991 178000
Renault25 v6 injection baccara 1991 162000
Ex rxe v6i aut.1992 228000
Ex safrane baccara1993 315000km
Boer

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3540
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » ma okt 30, 2017 10:15 pm

Luigi schreef:2 lagen X5 en 1 laag X10 en het gaat levenslang mee :wink:
De RX producten zijn op lijnolie gebaseerd.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

boer
Berichten: 537
Lid geworden op: ma dec 11, 2006 10:10 pm
Locatie: Hardinxveld Giessendam

Bericht door boer » ma okt 30, 2017 10:23 pm

Weer wat geleerd
Renault25 v6 injection baccara 1991 178000
Renault25 v6 injection baccara 1991 162000
Ex rxe v6i aut.1992 228000
Ex safrane baccara1993 315000km
Boer

Plaats reactie