Project Roest

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 520
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Project Roest

Bericht door safrance » do jul 20, 2017 6:13 pm

Door de duidelijke post van Fuego durfde ik het aan het subframe er onder uit te halen.
Dat viel erg mee: schokbrekers los, remleidingen los, ABSkabels los, en dan de vier bouten van het subframe.

In het subframe was er rechts achter een gat van anderhalve centimeter en links alleen veel roest.
We hebben er op de onderkant versterkingen opgelast.
Alles goed ingesmeerd met grijze pasta, ook ruim aan de bovenkant. Vervolgens ingespoten met Motip Anti Gravel.
Zo ziet het er dan uit:

Afbeelding

Afbeelding

Op de remleiding die op het subframe zit naar het linker achterwiel zat roest en is dus vervangen.
Door de remleiding naar het rechter achterwiel los te maken van de remklauw en de remleiding naar het linkerachterwiel nabij de overgang naar het subframe door te snijden, kunnen de remleidingen blijven zitten en kan een evt. probleem met beschadigde remleidingen worden voorkomen. Als het subframe er voor controle 8) weer eens onderuit moet kan ik de koppeling weer losmaken.

Afbeelding

Daarnaast zijn ook de dorpels geïnspecteerd: links alles in orde, rechts op twee plaatsen veel roest.

Afbeelding

Afbeelding

Na het lassen de kokers van binnen ingespoten met Tectyl ML.

De handremkabels bleken aan vervanging toe, de mantels waren op meerdere plaatsen beschadigd.
Om de handremkabels van de wielen los te maken was het wel nodig aan één kant de remblokken te verwijderen. Het handremverdeelhuis zit op een montageplaat. De bouten/moeren zitten op de hoeken. Om het verdeelhuis los te maken is het nodig de vierkante moeren op de steunen van het verdeelhuis tegen te houden anders kunnen ze afbreken. Deksel er af en de rest wijst zich vanzelf. Veel roestoplosser bleek noodzakelijk.
Natuurlijk hebben het verdeelhuis en de montageplaat een antiroestbehandeling gekregen.

Tot slot alle stangen ingesmeerd met gekookte lijnolie.
Omdat ik in het verleden alleen maar slechte ervaringen heb met het behandelen van roest (het kruipt er gewoon onder) heb ik nu verschillende middelen gebruikt. Ik ben benieuwd welke de beste blijken.

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3543
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » do jul 20, 2017 9:18 pm

Goed bezig!
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Fuego_gtx
Berichten: 381
Lid geworden op: za okt 16, 2010 10:58 am
Locatie: Landgraaf

Bericht door Fuego_gtx » za jul 22, 2017 5:38 am

Anderhalve cm?? Is nog niet eens attentiepunt voor de volgende APK :)
Maar beter nu aanpakken dan een gat van 15cm zoals ik had :P
Greetz, Arno
Renault Forever :P
Ex Renault Fuego (4x)
Citroen Xsara Picasso 2.0 2003
Ex Safrane 2.2i Manoir 366k Amarant Metallic 142 1994

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » zo jul 23, 2017 6:42 am

Mooi werk Safrance !!!

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
Boudie
Berichten: 309
Lid geworden op: do nov 12, 2009 1:06 pm
Locatie: Roermond

Bericht door Boudie » ma jul 24, 2017 9:43 am

Ondanks dat dat niet zou moeten kunnen wordt er met de apk-eisen aan roest enorm gesjoemeld. Vorige maand werd een Fiat-je die als sloopauto voor 100 euro verkocht omdat hij volgens mijn garage slooprijp was nog dezelfde middag bij een andere garage apk-goedgekeurd. Viel wel mee met de roest, was de boodschap. Prima werk, heel gedegen, Safrance.
Safrane 2.0 RTE 1997: automaat, leer, xenon, 230k
Safrane 2.5 RXE 1997: automaat, leer, 100k

Gebruikersavatar
Luigi
Berichten: 175
Lid geworden op: zo nov 04, 2012 9:23 pm
Locatie: Morkhoven Belgie

Bericht door Luigi » ma jul 24, 2017 6:48 pm

Fuego_gtx schreef:Anderhalve cm?? Is nog niet eens attentiepunt voor de volgende APK :)
Maar beter nu aanpakken dan een gat van 15cm zoals ik had :P
Greetz, Arno
:lol: nouw in Belgie is een gaatje ter grootte een kleine schroevendraaier al goed voor een afkeur :evil:
Maar ja we leven hier dan ook in een apenland :roll: :oops: :cry:
Safrane 2.0 RT Phase I 1993 Leder Automaat op stal gezet wegens verlaten oldtimerleeftijd
Mazda 626 coupe 2.0 L 12 kleppen van 1990 voor mijn midlifecrisis.Oldtimer
Peugeot Ion 2012 Full electric tweedehands wegens ideaal voor stad en veel goedkoper rijden nu eerste wagen [smilie=wub.gif]

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 520
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » ma jul 24, 2017 7:58 pm

Ook Fuego verdient alle eer, zonder zijn post was ik er niet aan begonnen.
Een eventuele afkeur was niet de aanleiding, ik wilde graag de roest enigszins voor blijven.
Achteraf gezien had ik het graag eerder gedaan, maar je weet hoe het gaat, als het niet moet ..
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2362
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » ma jul 24, 2017 11:00 pm

Subframes en dragende balken mogen geen gaatjes inzitten, ook niet van 0,5 cm. Volgens mij is dat zowiezo afkeur als het ontdekt wordt :!:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3543
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » di jul 25, 2017 7:55 am

Mijn subframes zitten vol gaatjes... maar die horen daar dan ook. :wink:
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2362
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » di jul 25, 2017 5:14 pm

:wink: :lol:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » di jul 25, 2017 11:23 pm

Zijn eigenlijk de subframes van de Safranes allen gelijk (behalve dan voor de Bi-turbo en de Quadra)?

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2362
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » di jul 25, 2017 11:37 pm

Volgens mij wel :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 520
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » zo jul 30, 2017 12:42 pm

Van Jack: Subframes en dragende balken mogen geen gaatjes inzitten, ook niet van 0,5 cm. Volgens mij is dat zowiezo afkeur als het ontdekt wordt
Een keurmeester vertelde me onlangs dat afhankelijk van de functie van een draagbalk oid een bepaald percentage doorgeroest mag zijn. Bij minder vitale delen meer en vitalere delen minder. De deurdorpels hebben ook de functie van een dragend deel.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 520
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » di okt 24, 2017 4:56 pm

Afgelopen zomer heb ik het subframe achter behandeld en nu overweeg ik deze winter de voorvering na te kijken. De reden is dat ik onder zwakke punten lees dat ook de zittingen van de fase 1 schotels kunnen doorroesten. Heeft iemand hier ervaring mee?

In 2011 ben ik door een schotel gezakt en heb toen veerpoten van Gunther er onder gezet. Die zijn nu dus zo goed als 20 jaar oud.
Zie forum/viewtopic.php?t=3247

Heeft iemand evt. twee meer recente veerschotels in de aanbieding?
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3543
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » di okt 24, 2017 5:53 pm

Even goed prikken van onderen. Als ok dan lijnolie erin gieten.
De boel uit elkaar halen zou ik niet direct doen tenzij je niks beters te doen hebt. :wink:
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Plaats reactie