APK

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
DNW 2105
Berichten: 131
Lid geworden op: 05 mar 2012, 12:14
Locatie: Heemstede

APK

Bericht door DNW 2105 »

Met angst en beven leef ik elk jaar weer naar de APK!
Dit jaar heb ik een roestplek die ik niet vertrouw n.l. boven op de veerpoot! (zie foto)
Is dit een APK probleem? en zo ja is dit te repareren
Afbeelding

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4719
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Je foto is niet zichtbaar....
Inmiddels is mijn Safrane wel door de APK..... :wink: :wink:
Hopelijk komt het voor jouw ook goed !!!

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/230.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Deze roest komt van onder die plek, maar ik zou het er gewoon op wagen.
Succes
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

DNW 2105
Berichten: 131
Lid geworden op: 05 mar 2012, 12:14
Locatie: Heemstede

Bericht door DNW 2105 »

Foto gaat even niet lukken.
Ik wil het beschrijven.
In aan de bovenkant van de veerpoot zit een dop en daarom heen een ring.
Deze zaken komen door een opening in het plaatstaal waar ook drie boutkoppen doorheen steken.
Daar tussen 2 van deze bouten zit in het plaatstaal een flinke roestplek die duidelijk wat dieper is aangetast!
Is dit een probleem voor de APK en is dit te repareren??

DNW

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3636
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

DNW 2105 schreef:Foto gaat even niet lukken.
Ik wil het beschrijven.
In aan de bovenkant van de veerpoot zit een dop en daarom heen een ring.
Deze zaken komen door een opening in het plaatstaal waar ook drie boutkoppen doorheen steken.
Daar tussen 2 van deze bouten zit in het plaatstaal een flinke roestplek die duidelijk wat dieper is aangetast!
Is dit een probleem voor de APK en is dit te repareren??

DNW
Probeer eens met een schroevendraaier er doorheen te prikken. Lukt dit niet, dan lijkt me dit geen afkeur.
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993

DNW 2105
Berichten: 131
Lid geworden op: 05 mar 2012, 12:14
Locatie: Heemstede

Bericht door DNW 2105 »

OK! Met een heel klein schroevendraaiertje dan!
Andere vraag; mijn Saf heeft de bekende blauwe kleur, is daar nog lak of verf van te krijgen?

Gebruikersavatar
Boudie
Berichten: 334
Lid geworden op: 12 nov 2009, 13:06
Locatie: Roermond

Bericht door Boudie »

Bij mijn Safrane deed zich dat voor bij de achterschokdempers:
Afbeelding
Van bovenaf gezien wat roestpuntjes, van onder gezien dramatisch bijna doorgeroest.
Maar .............. het is te repareren ............. mijn monteur heeft alle roestdelen eruitgesneden en nieuw plaatwerk teruggelast:
Afbeelding
Ik hoop dat het bij jouw Safrane meevalt.
Safrane 2.0 RTE 1997: automaat, leer, xenon, 233k
Safrane 2.5 RXE 1997: automaat, leer, 115k

DNW 2105
Berichten: 131
Lid geworden op: 05 mar 2012, 12:14
Locatie: Heemstede

Bericht door DNW 2105 »

Ik ben bang dat het bij mij niet beter is! Kleine rotte plek van een paar cm van boven, maar als je goed kijkt is de omgeving rond de plek iets gebobbeld.
Ik denk dat zo'n reparatie aan de voorkant wel ingewikkelder is en dan nog een goede donor auto vinden. Heb de keuring speciaal op vrijdag gezet........

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Reparatie aan de voorkant is eenvoudiger !
En verf kan je laten maken in Haarlem bij Non Paint Store B.V Parklaan 72/80, dat is vlak bij het Spaarne. Wel je auto meenemen want ze bepalen de kleur adh van een kleurencomputertje.
Een spuitbus 400ml voor 25,29
Groet WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

DNW 2105
Berichten: 131
Lid geworden op: 05 mar 2012, 12:14
Locatie: Heemstede

Bericht door DNW 2105 »

Bedankt WillemS, je geeft me weer hoop!
Ik weet dat je af en toe de Postlaan in loert om te kijken of 'ie er nog staat!
Tegenwoordig staat die meestal om de hoek naast het huis.
Deze is van 1999 en ik heb hem sinds 2003. Mijn kenissen verklaren me voor gek om met zo'n auto met 350Mm op de teller rond te rijden als pensionado en dan nog wel op LPG ook!
Ze hebben gelijk.......
Hopelijk wordt het vrijdag bloedheet!

Gebruikersavatar
Elegance
Berichten: 327
Lid geworden op: 15 jun 2012, 23:05

Bericht door Elegance »

Ik zeg het nog maar eens een keer: houd de wielkasten en dan met name die rechts achter goed schoon, dat kun je met de hogedrukspuit goed bijhouden. Daarnaast is het verstandig die ruimtes te tectyleren.
Te koop: 06-'99 vert abysse Renault Safrane 2.0-16V RTE, elek. voorruitverwarming, 16" Ronal R54.
Te koop: 12-'00 bleu methyl Renault Megane Break 1.4-16V expression, div. upgrades

DNW 2105
Berichten: 131
Lid geworden op: 05 mar 2012, 12:14
Locatie: Heemstede

Bericht door DNW 2105 »

Het Salamons oordeel is gevallen: mijn Renault Safrane RXE 2.0 is afgekeurd op 5 punten;

- Subchassis achteras is verroest
- veerschotels achter verroest L-R
- kokerbalken verroest L-R
- ongelijke remkracht achter L-R
- handremkracht onvoldoende

Het hoofdthema van de bovenste 3 punten is dus ROEST!!
Is daar nog wat aan te doen, of is de sop de kool niet waard!


opmerking: de roestplek op de rechter veerpoot waar ik me zo druk over maakte is niet doorgeroest dus goed gekeurd!

Bedankt Elegance voor je tip! Wist ik dat maar 14 jaar eerder!

Gebruikersavatar
Elegance
Berichten: 327
Lid geworden op: 15 jun 2012, 23:05

Bericht door Elegance »

@ DNW 2105 Rotte kokerbalken is niet echt een afkeurpunt dat vaak langs komt op dit forum. Of bedoel je de dorpels? Ik weet niet echt welke kokerbalken dat je bedoelt. De rest komt vaker voor. Tja, hoe verliefd ben je op de Safrane? :lol: In principe is alles te repareren en te vervangen, maar het rijtje dat je hier opsomt loopt al snel in de vele honderden euro's. Je kunt ook niet even een nieuw subframe achter bij de dealer kopen want die worden niet meer verkocht, dus dan ben je aangewezen op een heel handige lasser (die hier ook nog zin en tijd voor moet hebben) of donor auto met goed subframe (zie die maar eens te vinden!). Realistisch gezien is jouw auto op en zou ik naar wat anders gaan kijken.
Te koop: 06-'99 vert abysse Renault Safrane 2.0-16V RTE, elek. voorruitverwarming, 16" Ronal R54.
Te koop: 12-'00 bleu methyl Renault Megane Break 1.4-16V expression, div. upgrades

Nick2411
Berichten: 82
Lid geworden op: 13 mar 2016, 18:11
Locatie: Voorhout

Bericht door Nick2411 »

Ik heb eventueel een subframe voor de achterkant liggen en ook 2 achterremklauwen en 2 handremkabels
renault safrane 2.5 20v schuifkanteldak cruise control climate control navigatie ergostoelen intiale velgen
renault megane coupe 1.6e

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3636
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

Dit is minimaal een dag werk aan arbeidsloon en dan moet er ook nog aan het chassis boven de veerpoot vóór worden gelast.
Er zal verder ongetwijfeld nog meer niet-afkeur punten aan de auto mankeren.

Kortom, koop een andere.

PS. kokerbalken = dorpels

Plaats reactie