Sleuteldag met Anne

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Sleuteldag met Anne

Bericht door AlbertP » zo apr 30, 2017 9:07 am

Gisteren naar Anne (AS1) geweest om de radiateur lekkage en lekstroom onder handen te nemen.
Eerst naar het Parrot probleem gekeken, daar bleek idd dat de rode en orange draad verwisseld te zijn.
Bij contact af te zetten meldt hij "tot ziens" en houdt hij zijn Nederlandse instellingen in het geheugen vast.....PRIMA !!!

De stroom lekkage van 0,5Amp is naar een acceptabele 0,06Amp terug gekomen.
De oorzaak.....?
Geen idee, vermoedelijk is dit onbewust gekomen nadat de radio men de draden spaghetti die daar achter zat, opgeheven (hopelijk niet tijdelijk).

De KVS lekkage is verleden tijd.
De Renault anti-leak heeft zijn werk goed gedaan, en na 175Km was er geen enkel lekkage spoor meer te zien....

Het was een lange en vermoeiende dag en ik was blij om na 14,5uur weer (uitgewoond) thuis te zijn.....

Ik wil Anne dan ook mijn grote dank uitspreken voor wat hij voor mij heeft gedaan :wink: :wink: :wink: THX ANNE

Het was een gezellige en lonende dag !!!!!

Gr Albert
Ps Anne check je E-mail......
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

boer
Berichten: 537
Lid geworden op: ma dec 11, 2006 10:10 pm
Locatie: Hardinxveld Giessendam

Bericht door boer » zo apr 30, 2017 10:20 am

Super toch zulke mensen !en gezellig
Renault25 v6 injection baccara 1991 178000
Renault25 v6 injection baccara 1991 162000
Ex rxe v6i aut.1992 228000
Ex safrane baccara1993 315000km
Boer

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » zo apr 30, 2017 11:22 am

Dat is "zeker en vast" zoals ze dat in België zeggen :P :P :P

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3543
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » zo apr 30, 2017 11:43 am

Het was een gezellige en succesvolle dag! [smilie=thumbupwink.gif]
[smilie=cheers.gif]
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
jerryvr
Berichten: 200
Lid geworden op: za mei 08, 2010 4:42 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door jerryvr » zo apr 30, 2017 3:23 pm

Mooi dat het opgelost is!!
Tesla Model 3 (In bestelling)
Hyundai Tucson (Aflopend)
Renault Laguna 3.0 V6 24V Initiale - Noir Nacré (Verkocht, rijdt nu rond in Nigeria)
Renault Safrane 2.5 RXT - handgeschakeld, Bleu Crépuscule (Overleden)
Renault Safrane 2.5 RXE - handgeschakeld, Vert Abysse (Overleden)
Renault Safrane 2.5 RXT - handgeschakeld. Vert Fiji (Overleden)

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » zo apr 30, 2017 7:44 pm

Ja, eenvoudig even de stekkertjes omwisselen.
Maar om erbij te komen....dat was veel lastiger :cry: :cry: :cry:
Ook jij nog bedankt voor het meedenken :mrgreen: :mrgreen:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
jerryvr
Berichten: 200
Lid geworden op: za mei 08, 2010 4:42 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door jerryvr » zo apr 30, 2017 7:48 pm

Ik weet er alles van. Ik heb net het ingebouwde navigatiesysteem in mijn Laguna vervangen door een TomTom
Tesla Model 3 (In bestelling)
Hyundai Tucson (Aflopend)
Renault Laguna 3.0 V6 24V Initiale - Noir Nacré (Verkocht, rijdt nu rond in Nigeria)
Renault Safrane 2.5 RXT - handgeschakeld, Bleu Crépuscule (Overleden)
Renault Safrane 2.5 RXE - handgeschakeld, Vert Abysse (Overleden)
Renault Safrane 2.5 RXT - handgeschakeld. Vert Fiji (Overleden)

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » zo apr 30, 2017 11:59 pm

Ohhh vandaar.
Je hebt dus de ellende ook al meegemaakt.....?
Stom eigenlijk dat zo`n grote onderneming dit niet onderschept en er een briefje bij doet dat er een fout in de omschrijving staat.
Kost misschien te veel geld of ... je moet erover nadenken terwijl het geld al in de knip is gggrrrr

Any way.... het werkt iig.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » ma mei 01, 2017 1:59 pm

Albert je bent toch niet vergeten te tanken bij Anne om de hoek.
Fijn dat deze problemen nu zijn opgelost.
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » ma mei 01, 2017 10:01 pm

Nee hoor Willem, ik ben met lege tank bij Anne aangekomen en heb hem vol gegooid met Eur 98.
Daar rijdt ie lekker en zuiniger op....
Daar kostte ie ie 1,50 Eur...... :wink: :wink:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » di mei 02, 2017 10:54 am

Goed gedaan :wink:
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » vr mei 26, 2017 11:54 pm

Na het zoeken naar de lekstroom dachten we het gevonden te hebben.
Helaas .... het probleem blijft, en ik ben het goed zat.
Tegen mijn overtuiging toch maar eergisteren een nieuwe accu erin gedaan.
De oude accu die kapot zou zijn heb ik gelijk erna onder de lader gegooid, en verwachtte dat hij snel leeg zou zijn door interne kortsluiting.
Na de lading had hij 12,88V en na 24 uur 12,83V.
Nu na 34 uur is de voltage 12,79V.
Dat ie accu geen probleem met interne kortsluiting heeft is mij duidelijk, maar wat is de oplossing?

Geen enkele garage wil eraan beginnen om die op te sporen, dat zou gemakkelijk een zeer dure grap gaan worden.
Wel heeft Anne een richting gevonden waar het zou kunnen zitten, maar daarmee heb je het lek nog lang niet boven.

Het beste is om de accu polen los te maken nadat in de auto heb afgesloten, dan de polen los en de motorkap dicht...
Mooie oplossing....?
Nee want je kan met de AB niet meer de deuren openen (sleutel werkt al jaren niet.
Alleen via de kofferbak naar binnen kruipen en een achterdeur openen en daarna een voordeur om tenslotte de motorkap open te trekken om de polen er weer op te doen.....
Dit is erg lastig voor mij en niet echt aanbevelenswaardig.....

Ik heb het volgende in gedachte:
Een relais direct na de pluspool te plaatsen die ik met een AB op afstand kan bedienen.

Het zou als volgt moeten werken...
- Als de auto is afgesloten dan het relais inschakelen zodat er onmogelijk nog stroom weg kan lopen.
- Als ik weg wil rijden, dan eerst de stroom erop en de rest werkt als van ouds.
- Het moet zo geschakeld zijn dat alleen het relais werkt als ie met een kleine schakelstroom geactiveerd is.
Als de spanning te laag is gaat het relais dicht en daarmee krijgt de auto weer zijn gewone stroom.

Afbeelding


Een accu die niet ontladen wordt kan enkele weken het uithouden voordat ie onder de 10,5V is.
Bij mij is het niet langer dan 2 tot 4 á 5 dagen

Wat denken jullie van het idee?

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 520
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » za mei 27, 2017 2:20 pm

Dat moet dan wel een stevig relais zijn, het moet immers de startstroom kunnen verwerken.

Het zou minder ingrijpend zijn als je de zekering er uit zou kunnen halen waar de lekstroom over gaat. Heb je die ooit kunnen vinden?
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
Elegance
Berichten: 318
Lid geworden op: vr jun 15, 2012 10:05 pm

Bericht door Elegance » za mei 27, 2017 3:34 pm

Dus je radio en carkit veroorzaken geen lekstroom? Werkt verder alle elektronica zoals het hoort? Centrale vergrendeling (en alarm) bijvoorbeeld?
Te koop: 06-'99 vert abysse Renault Safrane 2.0-16V RTE, elek. voorruitverwarming, 16" Ronal R54.
Te koop: 12-'00 bleu methyl Renault Megane Break 1.4-16V expression, div. upgrades

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3543
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » za mei 27, 2017 4:17 pm

safrance schreef:Dat moet dan wel een stevig relais zijn, het moet immers de startstroom kunnen verwerken.
Op de pluspool zitten twee kabels. Een gaat direct naar de startmotor en dynamo. De andere gaat naar de zekeringen.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Plaats reactie