probleem met de versnellingsbak of is het de aandrijfas?

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » di apr 04, 2017 12:03 pm

rop, heeft deze bak met te weinig olie gereden? Normaal ziet het er veel "natter" uit als je die stofkap eraf haalt. Wees heel secuur bij montage, want bij te strak aandraaien van de bouten krijg je lekkage.
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

rop
Berichten: 428
Lid geworden op: ma mar 19, 2007 8:49 pm

Bericht door rop » di apr 04, 2017 6:18 pm

Ik heb de olie van de bak gelaten en dat bleek drie liter te zijn.

Intussen is de as vervangen maar is het probleem niet opgelost.
Ik hoor nog steeds een geluid dat eerder lijkt veroorzaakt door een trilling dan door een mechanische wrijving. Als ik naar rechts draai valt het getril weg.

Kunnen het de steunen de motor zijn?

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3540
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » di apr 04, 2017 7:52 pm

Je hebt de auto al op bokken gehad. Heb je daarbij ook met ingedraaid stuur geluisterd met ronddraaiende wielen?
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

rop
Berichten: 428
Lid geworden op: ma mar 19, 2007 8:49 pm

Bericht door rop » di apr 04, 2017 8:06 pm

Nog niet.
Wat bedoel je met ronddraaiende wielen? Dat ik de auto in eerste versnelling laat draaien of dat ik ze handmatig verdraai?.

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3540
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » di apr 04, 2017 9:26 pm

rop schreef:Nog niet.
Wat bedoel je met ronddraaiende wielen? Dat ik de auto in eerste versnelling laat draaien of dat ik ze handmatig verdraai?.
Je kunt beide proberen.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

rop
Berichten: 428
Lid geworden op: ma mar 19, 2007 8:49 pm

Bericht door rop » wo apr 05, 2017 6:45 pm

Heb zonet de auto aan beide zijden op steunen gezet en hem vervolgens in eerste versnelling geplaatst met draaiende motor.

De rechteras beweegt, de linker niet, maar dat is mogelijks normaal. Wel hoor ik ter hoogte van de linkeras een gereutel in de bak. Misschien is dat ook normaal omdat de tandwielen in elkaar grijpen maar het wiel niet doen draaien (differentieelwerking, maar daar ken ik niets van)

Ook heb ik opgemerkt dat de linkerremschijf niet is te bewegen terwijl de rechterremschijf (het lager dus) een klein beetje speling heeft.

Ten slot vul ik nog aan dat het brommend geluid ook te horen is een afdaling met sitlgelegde motor en dat bij naar rechts draaien het geluid wegvalt.

Wie geeft de oplossing?


Conclusie:

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3540
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » wo apr 05, 2017 8:09 pm

Je moet geen speling op een remschijf kunnen voelen (zolang deze met beide boutjes vast zit). Dit zou je met het wiel er op ook moeten voelen.
Speling = wiellager defect. Wel goed kijken of de speling niet op de fusee zit.

Licht gereutel uit de bak als een wiel stil staat en de andere draait is volgens mij normaal.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

rop
Berichten: 428
Lid geworden op: ma mar 19, 2007 8:49 pm

Bericht door rop » wo apr 05, 2017 9:14 pm

Wat bedoel je met speling op de fusee? Bedoel je bovenste en onderste kogel? En zo ja, geeft dat ook een brommend geluid?

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3540
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » wo apr 05, 2017 9:55 pm

Ja, bijv. speling op kogels. Dit geeft geen brommend geluid.

Pak de schijf aan de zijkanten vast en voel op speling. Ook boven en onder vastpakken en voelen op speling. Als je in beide gevallen speling voelt of zelfs een klonk hoort dan is het lager defect.

Je kunt door bijgeluiden gefopt worden. Als je een geluid links hoort dan kan de oorzaak rechts liggen.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

rop
Berichten: 428
Lid geworden op: ma mar 19, 2007 8:49 pm

Bericht door rop » do apr 06, 2017 6:29 am

ok, bedankt, ook dat ga ik eens grondig nazien.
Wordt vervolgd.

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2360
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » do apr 06, 2017 10:39 pm

Het kan ook zijn dat de schokbreker van boven in de carosserie wat heen en weer gaat c.q. ruimte krijgt als je je auto op heb gekrikt, dit zal niet zo zijn wanneer hij op de wielen op de grond staat en je zal er geen last van hebben en is dan ook niet te horen.
Zoals Anne zegt : kijk goed waar die speling zit.
Een kapot wiellager zou ook hoorbaar moeten zijn als je die naaf met de hand ronddraait, meestal gaat dat beter als het wiel er nog aan zit, wel een keer goed het stuur links en rechts zetten.
De as aan die kant is vervangen :?: Hij zit toch wel goed vast met de borgmoer :?: Ik neem aan van wel, anders zou de naaf ook nog heen en weer kunnen gaan tov de as en er ruimte op de spiebanen kunnen komen en dat kun je ook horen. :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

rop
Berichten: 428
Lid geworden op: ma mar 19, 2007 8:49 pm

Bericht door rop » wo apr 12, 2017 4:29 pm

vandaag nog maar eens een controle gedaan

dit zijn de feiten
1. rijden en draaien naar rechts: geen gebrom, anders wel
2. rijden over een wat verzakte asfaltweg rijdt (dus zowat een golvend oppervlak zodat de wagen wat op en neer gaat) valt het gebrom ook weg
3. als ik aan de aandrijfas wrik met opgekrikt linker wiel heb ik speling op de as. ik kan de as een beetje links en rechts bewegen. Kan het dat het tripodehuis is uitgesleten? Of draait het tripodehuis mee en zit de speling achter het tripodehuis?

wie heeft ervaring? dank

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3540
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » wo apr 12, 2017 5:08 pm

Heb je de wielen al verwisseld?
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

rop
Berichten: 428
Lid geworden op: ma mar 19, 2007 8:49 pm

Bericht door rop » wo apr 12, 2017 5:25 pm

ja, dat is al gebeurd

Ik kom nu net terug uit mijn werkput en ik verdenk nu de axiaalkogel links op het stuurhuis. Als ik links rechts beweeg komt daar een kloppend geluidje vandaan.

Eerder schreef ik dat het brommend geluid zich ook voordoet bij stilgelegde motor (als ik de auto laat uitbollen) en het zou dus kunnen dat een kleine wielslingering zich laat horen in de axiaalkogel. Het zou dan ook verklaren dat bij het naar rechts draaien ik niets hoor, de kogel wordt dan naar buiten getrokken.

Wat te denken van deze mogelijkheid?

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3540
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » wo apr 12, 2017 8:06 pm

Knakgeluiden bij draaien aan het stuur liggen vaak aan een verticaal reactiestangetje tussen veerpoot en de stabilisatorstang of aan een vastzittend veerpootlager.

Als de reactiestangetjes en de stuurstangen nog origineel zijn dan zijn ze waarschijnlijk wel aan vervanging toe.
Je kunt ze proberen los te maken om op speling te voelen maar houdt rekening met de moeren die vast kunnen komen te zitten bij losdraaien. In dat geval moet je de moer doorslijpen.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Plaats reactie