probleem met de versnellingsbak of is het de aandrijfas?

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » wo mar 29, 2017 9:56 am

Even voor de duidelijkheid... de rechterkant van een auto is de NIET bestuurders kant.
De linker zijde IS de bestuurders kant !!!
De lange as zit dus aan de RECHTER zijde, deze heeft ook het tussen lager !!

Als het geluid er ook is als je de auto laat "uitbollen" dan is het meest logische dat het in het wiellager zit of de as....
Wat er is gebeurd weet ik niet maar een lager in de bak zou je bij uitbollen eigenlijk niet moeten horen, zeker niet als je daarbij de koppeling intrapt.
Als het geluid duidelijk veranderd bij de koppeling intrappen, dan is het druklager van de koppeling kapot aan het gaan.
Op den duur zou er ook olie uit gaan lopen en zou de olie keerring nat moeten zijn, als dat lager kapot is.
Het kan natuurlijk wel maar het is onwaarschijnlijk.
Meer waarschijnlijk is het wiellager of de aandrijfas zelf....

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3540
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » wo mar 29, 2017 11:17 am

AlbertP schreef:Even voor de duidelijkheid... de rechterkant van een auto is de NIET bestuurders kant.
De linker zijde IS de bestuurders kant !!!
De lange as zit dus aan de RECHTER zijde, deze heeft ook het tussen lager !!
Hij heeft de korte as nodig.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

rop
Berichten: 428
Lid geworden op: ma mar 19, 2007 8:49 pm

Bericht door rop » wo mar 29, 2017 11:35 am

Is dit een goede manier om de as te vervangen??

- wagen aan een zijde op bokken (zodat nadien de olie er niet uitloopt)
- wiel er af
- naafmoer er af
- twee grote bouten die de schokbreker dragen er af
- onderste draagarm naar beneden duwen en tegelijk de remschijf/fusee naar voor trekken trekken zodat as vrijkomt (zal wel gaan gezien ze recent is los geweest)
- drie boutjes aan de versnellingsbak losmaken
- as er uit trekken: is dit makkelijk te doen????
- nieuwe as of as van de sloop monteren

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3540
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » wo mar 29, 2017 1:54 pm

Nog even in Dialogys gekeken. De aandrijfassen bij voertuigcode B540 hebben allemaal een ABS-ring.

Je kunt het beste de as eerst demonteren. Dan kun je zien/voelen of deze defect is.
Verder kun je dan de lengte meten.

Haal als eerste de naafmoer los met het wiel op de grond.
De as er uit trekken gaat heel gemakkelijk.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

rop
Berichten: 428
Lid geworden op: ma mar 19, 2007 8:49 pm

Bericht door rop » wo mar 29, 2017 2:14 pm

ik heb absoluut geen ABS

is er ook een nummercode in dialogys?
dank

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3540
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » wo mar 29, 2017 2:39 pm

7701351996 ruil
7701349955 nieuw

maar die hebben een ABS-ring.

Online Dialogys hier.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2360
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » do mar 30, 2017 7:07 am

rop schreef:Is dit een goede manier om de as te vervangen??

- wagen aan een zijde op bokken (zodat nadien de olie er niet uitloopt)
- wiel er af
- naafmoer er af
- twee grote bouten die de schokbreker dragen er af
- onderste draagarm naar beneden duwen en tegelijk de remschijf/fusee naar voor trekken trekken zodat as vrijkomt (zal wel gaan gezien ze recent is los geweest)
- drie boutjes aan de versnellingsbak losmaken
- as er uit trekken: is dit makkelijk te doen????
- nieuwe as of as van de sloop monteren
Ik heb zelf net de ashoes vernieuwd en kwam erachter dat wanneer je de remklauw losmaakt en naar voren legt en met een touwtje ophangt, je veel meer ruimte kan maken om de as eruit en erin te schuiven. De klauw zit vast met 2 boutjes aan de achterkant. Wel eerst zoveel ruimte maken dat de blokken vrij zijn)
Ik heb wel de olie van de bak afgelaten en gelijk ververst voor de zekerheid. :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

rop
Berichten: 428
Lid geworden op: ma mar 19, 2007 8:49 pm

Bericht door rop » za apr 01, 2017 7:21 pm

De aandrijfas is nu verwijderd.

Ik stelde vast dat er geen vet zit in de hoes. is dit normaal?
Hoe kan je oordelen dat de tripode versleten is. De wieltjes voelen bij draaien normaal aan maar dat is natuurlijk iets anders dan onder belasting?

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2360
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » za apr 01, 2017 9:07 pm

Hoes teghen de versnellingsbak zou wat olie moeten zitten. Hoes tegen de wielkant moet toch wel vet bevatten van de homokineet daar.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

rop
Berichten: 428
Lid geworden op: ma mar 19, 2007 8:49 pm

Bericht door rop » za apr 01, 2017 9:12 pm

Ik heb het dus inderdaad over de hoes aan de versnellingsbak. Geen vet erin, wel wat olie.
En hoe kan ik uitmaken of de tripode versleten is? Zoals gezegd ik voel niet, maar ja, dat is zonder enige belasting.

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2360
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » za apr 01, 2017 9:16 pm

Moeilijk te zeggen. Bij mij zaten er scherpe kantjes aan elk van de buitenringen van de tripode, op het gedeelte wat dus in aanraking komt met de versnellingsbak en heb er een andere ingestoken.

Als dat niet het geval is bij jou :
Als je hem in de versnellingsbak steekt en je draait hem links en rechts en je voelt geen speling zal de buitenkant van de tripode lagers nog wel goed zijn.
Of :
Als je elke van de 3 naaldlagers van de tripode bekijkt en er zit "tuimelspeling"speling op moet je hem zeker vervangen.
Als je het niet zeker weet ga je met de as naar de garage en vraag het even :?: :)

rop
Berichten: 428
Lid geworden op: ma mar 19, 2007 8:49 pm

Bericht door rop » zo apr 02, 2017 9:48 am

De wieltjes zijn niet afgelopen. Er is wel een kleine "tuimelspeling" die mogelijks wel belangrijk kan zijn onder belasting.

Ik heb intussen het huis aan de versnellingsbak eens grondig bekeken. forum_upload/170402084602698.jpg[/img]

Wat ik zie is dat de zwarte ring "onderbroken" is. Het lijkt er op dat er een stukje van tussen is. Is dit zo? Je kan het zien op de foto, in de omcirkelde zone.

Ook stel ik vast dat achter deze eerste buitenste zwarte ring een andere ring zit die je een klein beetje links/rechts kan bewegen. Ook normaal?

Al bedankt voor de antwoorden.[/img]

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3540
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » ma apr 03, 2017 8:36 am

rop schreef:De wieltjes zijn niet afgelopen. Er is wel een kleine "tuimelspeling" die mogelijks wel belangrijk kan zijn onder belasting.

Ik heb intussen het huis aan de versnellingsbak eens grondig bekeken. forum_upload/170402084602698.jpg[/img]

Wat ik zie is dat de zwarte ring "onderbroken" is. Het lijkt er op dat er een stukje van tussen is. Is dit zo? Je kan het zien op de foto, in de omcirkelde zone.

Ook stel ik vast dat achter deze eerste buitenste zwarte ring een andere ring zit die je een klein beetje links/rechts kan bewegen. Ook normaal?

Al bedankt voor de antwoorden.[/img]
Dat onderbroken stukje is normaal:
Afbeelding
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2360
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » ma apr 03, 2017 9:37 am

Dat is de borging van het lager (circlips genoemd) die je met een speciale tang kan demonteren als het lager eruit moet, alleen ik heb gezien dat dit weer een ander model is dan normaal :cry:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

rop
Berichten: 428
Lid geworden op: ma mar 19, 2007 8:49 pm

Bericht door rop » ma apr 03, 2017 9:50 am

kan het ook dat lager zijn dat voor het gebrom zorgt? En kan ik dat langs daar dan vervangen zonder dat de bak er uit moet? In dat geval moet ik dus geen nieuwe as steken maar een ander lager.

Plaats reactie