dynamo 2.0 stuk

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Plaats reactie
Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 518
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

dynamo 2.0 stuk

Bericht door safrance » do feb 19, 2015 8:19 pm

Vanmiddag op weg naar huis brandde het laadstroomcontrolelampje.
Ik kon helaas net niet meer thuis komen. :(
Morgen ga ik het repareren. Ik heb al wat gelezen over evt. koolborstels/regelunit vervangen of de hele dynamo. Dat laatste lijkt me na ruim 3 ton misschien het beste. Kun je er goed bij?
Na wat te hebben rondgekeken heb ik de indruk dat de dynamo van de 2.0 en de 2.5 dezelfde is, en ook Volvo voert hetzelfde type op meerdere modellen.
Wat is wijsheid?
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » do feb 19, 2015 10:15 pm

Ik heb nog een van een 2.5 liggen en je woont wellicht in de buurt.
Ik zou hem eventueel kunnen brengen.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 518
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » do feb 19, 2015 10:33 pm

Je hebt een PM.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 518
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » vr feb 20, 2015 1:29 pm

Dank zij Anne heb ik nu een dynamo. :)
Ik veronderstelde dat een dynamo vervangen wel te doen zou zijn, maar het blijkt dat de dynamo tussen de stuurbekrachtigings- en aircopomp in zit. Geen delen die ik graag losmaak, de distributie vernieuwen besteed ik ook graag uit. Hoe ga ik dat doen, van boven of van onderen?
Bij het doorspitten van het forum op dit onderwerp kwam ik de volgende tekst tegen:
"...scherp luisteren bracht de dader aan het licht: de pomp van de stuurbekrachtiging of de dynamo. De laatste bleek het te zijn, maar omdat de pomp toch los moest, hebben we ook die vervangen. Om de multiriem los te kunnen maken, moest het rechter voorwiel worden verwijderd...".
Verder heb ik wat bestanden doorgenomen.
De volgende werkwijze stel ik me voor:
- wiel er af, schutbord weg, multi-riem ontspannen (lukt dat zonder hulpstuk?)
- bovenste koelvloeistofslag loskoppelen (eerst wat aftappen)
- stuurbekrachtigingspomp demonteren, lek opvangen/leidingen afdichten
- dan zou je de dynamo moeten kunnen demonteren, klopt dat?
- nieuwe riem?
- alles monteren en bijvullen.
Zijn er nog speciale aandachtspunten?
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Ashvan
Berichten: 492
Lid geworden op: ma feb 12, 2007 1:37 pm
Locatie: Nijmegen / Venray

Bericht door Ashvan » vr feb 20, 2015 8:17 pm

Mijn dynamo had ongeveer 2.5 ton gelopen.
Alleen de spanningsregelaar vervangen en weer gaan.
Meestal zijn het de koolborstels alleen die op zijn.
Tot ik hem verkocht deed hij het nog steeds en toen had hij 330 gelopen.

Als ik het me goed kan herinneren was het niet een lastig klusje.
Als hij dan als nog kapot gaat kan je hem altijd nog vervangen.
1998 Safrane 2.5 20v RXT zwart @ 330k / verkocht
1999 Safrane 3.0 24v RXT grijs @230k / verkocht
2003 Vel Satis 3.5 Initiale blauw
2008 Laguna 2.0T Initiale zilver

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 518
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » vr feb 20, 2015 9:46 pm

Het vervangen van koolborstels en regelaar heb ik overwogen. Maar na het openmaken van de achterkant van deze zag ik daar geen mogelijkheid voor; wellicht heb jij het over een ander type dynamo. Dit type is wel dezelfde als die er nu in zit.

Afbeelding

Mijn dynamo heeft nu 317 gelopen; deze dynamo zou nog 40 mee moeten gaan.
Eerst maar eens zorgen dat hij weer loopt; daarna volgt het LTplan.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 518
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » vr feb 20, 2015 10:24 pm

Heeft iemand ervaring met het er af halen of laten zitten van de stuurbekrachtigingsleidingen bij het verwisselen van een dynamo?
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 518
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » ma feb 23, 2015 9:03 pm

De dynamo van AS1 zit er in.
Een stevige klus, je kunt er soms moeilijk bij en dat kost veel tijd.
Het handboek gevolgd, maar het meeste staat er niet in.
De dynamo die stuk was ben ik maar eens gaan slopen en toen kwam ik toch de koolborstels (niet op een collector maar op de as :?) en gelijkrichter tegen waar Ashvan hierboven op doelt. Mooie reserve.

Afbeelding
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 518
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » za jul 29, 2017 3:50 pm

Na 40.000 km op een oude dynamo van Anne gereden te hebben toch maar besloten er een gereviseerde in te zetten.

Niet handig als je in Groningen of Keulen staat en het lampje gaat branden.
Ondanks dat ik er ervaring mee had, bleek het toch weer een hele klus te zijn.

Het plan is immers dat La Voiture nog een tijd meegaat. Ik heb nog geen bekoorlijk alternatief gezien.

Voor het oog een plaatje er bij:

Afbeelding
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » za jul 29, 2017 4:17 pm

safrance schreef:Het vervangen van koolborstels en regelaar heb ik overwogen. Maar na het openmaken van de achterkant van deze zag ik daar geen mogelijkheid voor;
Vreemd. Ik heb de dynamo's van mijn Clio's even open gemaakt nu ik ze er toch af had.
Dit is normaal een eenvoudig klusje:

Afbeelding

De linker is uit mijn Clio. Hij is wel vervangen bij aankoop.
De rechter is uit de donor van Jack met 259k. Die zouden bij 3 ton wel aan vervanging toe zijn geweest, wat vrij normaal is.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 518
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » zo jul 30, 2017 12:17 pm

Destijds kon ik voor de dynamo van de Safrane geen nieuwe koolborstels vinden op internet.
Bovendien kreeg ik de oude er ook niet eenvoudig af om eens te kijken hoe het in elkaar zit. Toen ik na vervanging mijn oude heb gesloopt zag ik dat je eerst de koolborstels terug moet duwen en dat je daarna pas de set er af kunt tillen. Dat kwam omdat de koolborstels een diepe groef hadden gesleten in de koperen as. Een nieuwe set zou dus nooit een lange termijn oplossing kunnen zijn, zo meende ik.
Hierdoor heb ik destijds geconcludeerd dat ik tzt voor een gereviseerde zou gaan.

Bij de dynamo van de Clio gaat dat blijkbaar makkelijker en zijn nieuwe sets wel te koop.

Je oude dynamo heb ik nu nog niet uit elkaar gehaald. Evt. is hij beschikbaar.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » ma jul 31, 2017 7:34 pm

Gistermorgen nog 2x 10 km probleemloos met mijn Clio gereden. Gistermiddag klikte de startmotor maar draaide niet meer rond zonder extra accu.
Nu blijkt de laadspanning te flucteren tussen 13.5 en 14 V.
De 2e dynamo levert contant 14,3 V. Ik denk dat ik die laatste maar beter kan inbouwen.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » di aug 01, 2017 4:48 pm

Nu ontdekt dat mijn Clio dynamo niet defect is maar dat het aan de accuklem van de +-pool lag.
In het midden van de klem maar 12,2 V bij lopende motor maar op de kabel van startmotor/dynamo netjes stabiel 14,3 V.
Dit zijn dus accuklemmen die je handmatig vastdraait. De klem iets losgemaakt, de kabelaansluitingen flink heen en weer gedraaid en weer vastgemaakt. Nu is het goed. Deze klemmen worden ook voor Safranes en andere modellen gebruikt en zijn berucht lees ik.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » do aug 03, 2017 1:41 pm

Ach, goed invetten met vaseline of kopervet.
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Plaats reactie