Waterpomp 3.0 V6 (12 V)

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » za feb 11, 2017 10:35 pm

Albert, je hebt een goed passende KUKKO trekker nodig die aangrijpt op de ring dicht bij de as.
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » za feb 11, 2017 11:32 pm

Met de kracht die nodig is denk dat je eerder de poeli aan gort trekt....... :cry: :cry: :cry:
Met een hydr. pers zie je wat je doet en wat er gebeurt en hoeveel druk je uitoefent :wink: :wink:


Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3540
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » zo feb 12, 2017 11:21 am

AlbertP schreef:Met de kracht die nodig is denk dat je eerder de poeli aan gort trekt....... :cry: :cry: :cry:
Met een hydr. pers zie je wat je doet en wat er gebeurt en hoeveel druk je uitoefent :wink: :wink:
Gr Albert
Op een van de foto's zie je de oude en nieuwe pomp in mijn Lag V6 destijds.
Het motorblok ligt bij mijn broer. Hij heeft eens met een trekker geprobeerd de poelie te verwijderen van de pomp want hij kon de poelie wel voor wat anders gebruiken.
Resultaat: poelie en trekker gemold. :twisted: :oops:
Helaas de pomp verder verwijderd en weggegooid. [smilie=banghead.gif]
Heel jammer.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3540
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » vr aug 03, 2018 8:49 pm

Vandaag is mijn waterpomp toch wel snel terminaal geworden. Zodra de motor warm wordt stroomt de kvs langs het asje er uit. :oops:

Hier een filmpje. WAARSCHUWING: schokkende beelden :twisted: :wink:
Het was wel lastig filmen met camera in een hand, lamp in de andere en dat in een krappe ruimte.

Omdat ik steeds met een gillende riem van de stuurbekr. pomp reed, waar de waterpomp ook op zit, moest ik deze riem onlangs wel vervangen.
Dit is een risico en dan had ik de riem niet eens heel strak gespannen.

Waarschijnlijk ga ik de pomp door een klassieke auto restoratieboer laten reviseren.
Als iemand goede ervaringen heeft laat dan maar weten.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » zo aug 05, 2018 1:21 am

De enige ervaring is van een mij bekende Safrane rijder.
Deze had ook een 12v met een kapotte W.pomp die niet meer te leveren was.
Na demontage heeft hij met erg veel geweld hem uit elkaar gekregen.
De schoepen raakte het w.pomphuis doordat het lager kapot was.
Met veel kunst en vliegwerk en een nieuw SKF lager heeft hij hem toch weer voor elkaar gekregen.
Ik had er foto`s van maar helaas zijn die verloren gegaan.
Het is dus wel mogelijk om hem te repareren.....

Misschien dat er nog een topic hiervan op het forum staat.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 520
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » zo aug 05, 2018 10:28 pm

Waarschijnlijk ga ik de pomp door een klassieke auto restoratieboer laten reviseren.
Als iemand goede ervaringen heeft laat dan maar weten.
Goed idee, een echte vakman is nooit weg.
Helaas kan ik je niet op weg helpen.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3540
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » vr aug 24, 2018 5:42 pm

safrance schreef:
Waarschijnlijk ga ik de pomp door een klassieke auto restoratieboer laten reviseren.
Als iemand goede ervaringen heeft laat dan maar weten.
Goed idee, een echte vakman is nooit weg.
Helaas kan ik je niet op weg helpen.
De zoektocht naar een revisieboer is niets geworden. Ik heb nu voor een andere oplossing gekozen. Komende maandag wordt hier een compleet motorblok met waterpomp afgeleverd. :twisted:
Deze motor was maar 100 Euro en zal veel kilometers gelopen hebben. Mijn theorie was dat de waterpomp dan waarschijnlijk al eens is vervangen.

Afbeelding
De poelie van de waterpomp zie je in het midden. Kijk eens naar de glans in het gat in de poelie en ook het ontbreken van corrosie linksboven de pomp.
Waarschijnlijk is dit een oude poelie op een nieuwe pomp. Voorheen was een niet-passende poelie een probleem maar als de pomp op de motor paste dan kon je de oude poelie gebruiken. Ondertussen zijn er uberhaupt geen imitatiepompen meer leverbaar die op het motorblok passen.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » vr aug 24, 2018 10:53 pm

Als de W.pomp lekt komt de kvs langs de as.
Je kan het lager controleren door aan de pouli op speling te controleren.
Als het lager heel versleten is komen de schoepen tegen het pomphuis.
Draait ie zonder vloeistof zonder herrie rond en is er geen lagerspeling dan mag je ervan uitgaan dat je de pomp kunt gebruiken....

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3540
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » za aug 25, 2018 10:03 am

Het meest voorkomende defect is het begeven van de seals.
Dit is met mijn pomp gebeurd en ook bij mijn Laguna V6 destijds. Er zit verder geen speling op het lager, die draait heel mooi rond.
Je kunt niet concluderen dat een pomp ok is als er geen speling voelbaar is.

Failure of mechanical shaft seals:
http://machining.grundfos.com/media/166 ... apter5.pdf
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

boer
Berichten: 537
Lid geworden op: ma dec 11, 2006 10:10 pm
Locatie: Hardinxveld Giessendam

Bericht door boer » za aug 25, 2018 12:09 pm

Je kan toch ñog overstappen naar een electrische in geval van nood?
Renault25 v6 injection baccara 1991 178000
Renault25 v6 injection baccara 1991 162000
Ex rxe v6i aut.1992 228000
Ex safrane baccara1993 315000km
Boer

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3540
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » zo aug 26, 2018 5:30 pm

Schokkende ontdekking gedaan: de slang bovenop de waterpomp blijkt gescheurd. :shock:
Deze slang maakt een bocht en gaat dan over in een buis die onder het inlaatspruitstuk naar de andere kant van de motor loopt. De scheur werd pas zichtbaar na verwijderen motorsteun.

Blij dat er een complete donormotor aankomt. Daar kan ik de slang/buis + waterpomp van gebruiken. Mijn oude pomp kan dan als reserve dienen.

Afbeelding
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » zo aug 26, 2018 9:31 pm

Hoor ik een zucht van verlichting....?
[smilie=happy.gif] [smilie=happy.gif] [smilie=happy.gif]

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2360
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » ma aug 27, 2018 3:33 pm

Het zou zo maar kunnen dat je waterpomp dan toch niet lek is maar dat de koelvloeistof die je zag stromen door de slang komt :?:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3540
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » za sep 01, 2018 7:36 pm

Jack de zeeuw schreef:Het zou zo maar kunnen dat je waterpomp dan toch niet lek is maar dat de koelvloeistof die je zag stromen door de slang komt :?:
Ja, de les hieruit is dat als het flink lekt als het systeem onder druk staat maar anders niet, dat het waarschijnlijk een gescheurde slang zal zijn. De scheur sluit zich weer zodra de druk zakt.

De oude pomp:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De pomp was goed gereinigd door de citroenzuuroplossing vorig jaar. :-)
Dit is alleen het buitenste deel van de pomp. Achteraf gezien had ik beter gelijk de hele pomp kunnen demonteren (3 dikke bouten). Maar nog beter was geweest als ik eerst de motorsteun had gedemonteerd. Dan had ik gezien dat de slang was gescheurd en had de pomp kunnen blijven zitten.
Nu de pomp toch al open lag kon ik net zo goed de andere pomp van de donormotor pakken omdat die vrij nieuw is.

Juiste werkwijze:
Voor demontage hele pomp moet eerst de motorsteun uit de weg en kan het inlaatspruitstuk blijven zitten.
In mijn geval moest het inlaatspruitstuk gelift worden omdat de gescheurde slang aan een stuk leiding zit die onder het inlaatspruitstuk door loopt.
Voor demontage motorsteun eerst de motor wat opkrikken anders krijg je de lange bouten er niet uit.

Donormotor zonder inlaatspruitstuk:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Smakelijk! Radiateurstop van het slechte type geweest?
Afbeelding
Afbeelding

Over het inlaatspruitstuk loopt een dikke kabelboom die je niet even verwijderd. Het inlaatspruitstuk kan wel wat gelift worden maar niet heel ver. Ik heb er wat houtblokken onder kunnen leggen zodat er werkruimte is om de zes O-ringen te vervangen. Het is wel een gepruts met het risico dat er een ring naar beneden valt.
Demontage van de vier boutjes van het inlaatspruitstuk is alleen al een uitdaging. Voor het boutje rechtsboven als je voor de auto staat ben ik op de auto geklommen en met je knieen op de motor kun je net met je vingers erbij zolang je geen worstevingers hebt. Met een ringsleutel zou het anders lang gaan duren omdat je nauwelijks kunt draaien.

Afbeelding
Foto vlak voor montage.
In het midden zie je de dunne en de dikke pijp met nieuwe O-ring. De dikke pijp is een los verbindingsstuk met ook aan de andere kant een nieuwe O-ring.
Linksboven de groene stekker zie je de achterkant van het thermostaathuis. Hiervoor was geen O-ring meer verkrijgbaar, hier maar een beetje kit op de oude O-ring gedaan.
Je moet de pomp met de drie bouten tegen de motor vasttrekken. Met de hand vastdrukken gaat niet lukken vanwege het klemmen van de nieuwe O-ringen.

Ontluchten:
De radiateur bleef koud em de temperatuur bleef oplopen. Ik heb dit eerder gehad, er zit dan een luchtbel bij de thermostaat. Zodra die loskomt dan zie je de temperatuurmeter snel dalen.
Bij de eerste keer ontluchten kwam de bel niet los. Motor af laten koelen en nogmaals warm laten lopen, nu kwam de bel wel los. Proefrit gemaakt: mission accomplished. 8)
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » za sep 01, 2018 8:47 pm

Alles bij elkaar een heel debacle geworden.
Achteraf praten is makkelijk, maar sta je voor deze problemen moet je ze eerst oplossen...
Goed gedaan Anne en ook goed gedocumenteerd.
Ga je hem testen door naar Vught met hem te rijden?
Enfin, over 12uur weten wij het ook.... :wink: :wink:
Tot morgen.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Plaats reactie