Waterpomp 3.0 V6 (12 V)

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » wo feb 08, 2017 2:05 pm

:lol:
Laatst gewijzigd door Jack de zeeuw op wo feb 08, 2017 2:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » wo feb 08, 2017 2:07 pm

AS1 schreef:In Australie heeft iemand zo'n pomp uit elkaar gehad.
http://www.aussiefrogs.com/forum/techni ... lding.html

Ik zal eens vragen of revisie gelukt is.

Afbeelding
Het moet kunnen, de kunst is om de poelie en/of pomphuis niet te beschadigen.

Deze meneer zegt dat de poelie er koud is opgeperst omdat de poelie apart van de pomp is gespoten. Dus heeft hij hem er ook koud afgeperst, het is overigens een bericht uit 2005. Dus de beschikbaarheid van de pomp stond toen al ter discussie :

It's now been dropped from further production (this is recent-ish). €290 odd plus freight is the cheapest they might be found...

I've chucked in some pictures; Shane will recognise the pump as similar to the 2.5 diesel XM. The pulley is clearly painted separately to the pump/shaft which leads me to think it's pressed on cold, late in the game.

No hangups about modifying the pump if it gives better/equal sealing with a boost to reliability or lower net cost. Thing is, I have no idea whatsoever about the internals of the shaft and seal arrangement.

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4638
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » wo feb 08, 2017 3:27 pm

De onbekende vriend van mij, die niet in het forum bekend is, heeft dit idd ook gedaan.
Het is dus wel mogelijk om die poeli eraf te krijgen.
Ik heb er foto`s van gekregen maar die heb ik tot nu toe nog niet gevonden.
Ik ga ze zoeken en op het forum zetten zodra ze boven water komen.
Mij staat bij dat hij er een nieuw kogellager in heeft gezet en na montage werkte hij weer prima :wink: :wink: :wink:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » wo feb 08, 2017 3:42 pm

AlbertP schreef:De onbekende vriend van mij, die niet in het forum bekend is, heeft dit idd ook gedaan.
Het is dus wel mogelijk om die poeli eraf te krijgen.
Ik heb er foto`s van gekregen maar die heb ik tot nu toe nog niet gevonden.
Ik ga ze zoeken en op het forum zetten zodra ze boven water komen.
Mij staat bij dat hij er een nieuw kogellager in heeft gezet en na montage werkte hij weer prima :wink: :wink: :wink:

Gr Albert
Ja en hij heeft natuurlijk ook de keerringen vernieuwd.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » wo feb 08, 2017 3:45 pm

AlbertP schreef: Mij staat bij dat hij er een nieuw kogellager in heeft gezet en na montage werkte hij weer prima
Het stelt ook geen ruk voor kwa onderdelen. Een lager en een of meerdere afdichtringen.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » wo feb 08, 2017 3:52 pm

Vanmorgen een rit van 60 km gemaakt.
De pomp was daarna droog en nu nog steeds. :D
Misschien paniek om niks. :lol:
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » wo feb 08, 2017 5:36 pm

Was er paniek dan :?: :lol:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
Luigi
Berichten: 175
Lid geworden op: zo nov 04, 2012 9:23 pm
Locatie: Morkhoven Belgie

Bericht door Luigi » wo feb 08, 2017 6:29 pm

Ach we spreken pas over paniek bij 5 of 6 bladzijden tekst :wink: [smilie=woot.gif]
Safrane 2.0 RT Phase I 1993 Leder Automaat op stal gezet wegens verlaten oldtimerleeftijd
Mazda 626 coupe 2.0 L 12 kleppen van 1990 voor mijn midlifecrisis.Oldtimer
Peugeot Ion 2012 Full electric tweedehands wegens ideaal voor stad en veel goedkoper rijden nu eerste wagen [smilie=wub.gif]

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4638
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » do feb 09, 2017 1:26 am

OOhhhhh we zijn dus pas op de helft?? :P :P :P
Ik weet het niet zeker maar is het geen ZZ lager?
SKF ZZ lagers zijn dubbel afgesloten lagers die water- en olie-kerend zijn....
Of er nog een seal in geplaatst is weet ik niet meer..... :oops:

Gr Albert
Ps foto`s nog niet gevonden gggrrrr
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » do feb 09, 2017 9:30 pm

Het is goed te doen.
Het lager met de as een nacht in de diepvries en het huis en de poelie even opwarmen, vervolgens wel redelijksnel en secuur werken met goed gereedschap.
Het geeft een geweldig goed gevoel als het dan gelukt is kan ik je melden.
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » vr feb 10, 2017 5:59 pm

Nog even bij Renault langsgeweest en naar dat additief voor het koelsysteem gevraagd.
Die kan alleen per 12 stuks worden besteld. Ze gebruiken dit zelden.

Het blijkt een vloeistof te zijn. De poederproducten moet je vermijden maar een vloeistof is ok.
Intussen ontdekt dat "Bardahl radiator stop leak" ook reageert met zuurstof en dus hetzelfde werkt als het middel van Renault.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4638
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » vr feb 10, 2017 10:25 pm

Er moet eerst een ander probleem opgelost worden nl:
De poeli van de as afkrijgen.
Dat moet echt met grof geweld gebeuren.....
Dat je geen hydraulische pers hebt, dan op de oude manier....Hameren.
Een zeer stabiele ondergrond waarin de poeli rust en een doorslag die de juiste maat heeft.......
En dan niet met een plinten hamertje, maar minimaal een vuistje die goed aan het gewicht is.
Met vloeistof stopper in je koelsysteem......Liever niet, want het is alleen een thuis komer systeem.
Je hebt veel werk gehad om je koelsysteem schoon te krijgen...... :!:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
Luigi
Berichten: 175
Lid geworden op: zo nov 04, 2012 9:23 pm
Locatie: Morkhoven Belgie

Bericht door Luigi » vr feb 10, 2017 10:58 pm

Om de Poelie van de as af te krijgen kan je ook aanstekers gas gebruiken bus ondersteboven houden masker opdoen is een beetje giftig en goed op de as mikken de as bevriest in seconden en maakt het makkelijker om de poelie los te krijgen (oud garage truuk :wink: )
Safrane 2.0 RT Phase I 1993 Leder Automaat op stal gezet wegens verlaten oldtimerleeftijd
Mazda 626 coupe 2.0 L 12 kleppen van 1990 voor mijn midlifecrisis.Oldtimer
Peugeot Ion 2012 Full electric tweedehands wegens ideaal voor stad en veel goedkoper rijden nu eerste wagen [smilie=wub.gif]

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » za feb 11, 2017 9:18 am

AlbertP schreef:Er moet eerst een ander probleem opgelost worden nl:
De poeli van de as afkrijgen.
Relax. Ik doe voorlopig niets. :wink:
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4638
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » za feb 11, 2017 3:27 pm

Zolang ie dicht is hoef je iid niets te doen dan alleen de boel in de gaten houden.
En dan maar hopen dat er op een langere rit niet de pomp alsnog gaat lekken....
Een mooie test wordt iig de RTC meeting in Kampen :wink: :wink: :wink:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Plaats reactie