aandrijfashoes vervangen

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Plaats reactie
safrance

aandrijfashoes vervangen

Bericht door safrance » ma okt 15, 2018 1:53 pm

De hoes van de aandrijfas bij mijn linker voorwiel moet worden vervangen.
De aandrijfas blijkt straf in de wielnaaf te zitten, tikken met een hamer helpt niet.

Na zoeken in de documentatie vind ik:
These vehicles are fitted with bonded driveshafts
which have to be pushed back using tool T. Av. 1050-02.
Die van mij zit in ieder geval muurvast. Is dus nog een uitdaging.

Wat betreft de ashoes: er zijn universele en merk/type gebonden hoezen, maar de universele (neopreen) lijken met een ashoesspreider gemonteerd te kunnen worden, en de typegebonden niet. Heeft iemand hier ervaring mee?

Afbeelding Afbeelding
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>370k
Je vindt slechts wat je zoekt.

AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) » ma okt 15, 2018 10:16 pm

Ik denk dat je met een moker en een grote beitel of schroevendraaier hem er toch uit zou moeten kunnen tikken met gekantelde remschijf.

Ik heb ervaring met imitatie hoezen. Die waren te klein. Maar goed er zijn vele hoezen dus misschien had ik gewoon pech.
1989 R25 V6 Injection LPG @337k (motor 140k) (vanaf jan. 2019 in het verkeer)
1991 R25 Baccara aut. @294k (motor 200k) (donor)
1993 Clio 1.4 RN @174k

safrance

Bericht door safrance » di okt 23, 2018 3:52 pm

Een grote moker en een beitel leverde wel een snee van 3 mm diep in de as maar er kwam geen beweging in. Aangezien het risico bestond dat de aandrijfas onbruikbaar zou worden, heb ik bedacht :idea: een trekker (of eigenlijk "duwer") te maken.
Een plaat van 10 mm dik, gaten conform de wielbouten maar dan 16, en 5 bouten M14 x 1.5 x 60.
Deze duwer boog om de aandrijfas heen :twisted: . Een tweede plaat van 10 mm dik er tussen gezet en toen gaf de aandrijfas eindelijk mee, maar niet zonder ook het inzetstuk toch eerst te verbuigen:

Afbeelding

De universele spreidbare ashoes bleek inderdaad te klein, een niet spreidbaar model speciaal voor de Safrane paste wel, maar dan moest de homokineet uit elkaar. Verrassend genoeg ging de aandrijfas makkelijk uit de versnellingsbak (er liep geen olie uit), en de homokineet was met een paar ferme tikken los van de as.
Het monteren van de stofhoes en de aandrijfas gaf verder geen verrassingen.

Hij is nu weer goedgekeurd.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>370k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Plaats reactie