Velgen boenen

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
Gerben

Velgen boenen

Bericht door Gerben » zo aug 13, 2006 7:27 pm

Bijna iedere Safrane hier heeft wel lichtmetalen velgen, en als dat niet zo is, verwen hem dan eens :P
Nu zijn mijn velgen vanaf de aanschaf niet gewassen lijkt wel, en er zit overal remaanslag tussen de spaken. Ik heb zelfs met de hogedrukspuit geprobeerd de troep weg te krijgen, maar dat wil niet zo goed werken.

Heeft iemand een goed middel om die remaanslag te verwijderen?
Safrane II 2.0 RXE

braintjuh

Re: Velgen boenen

Bericht door braintjuh » zo aug 13, 2006 7:53 pm

Gerben schreef:Bijna iedere Safrane hier heeft wel lichtmetalen velgen, en als dat niet zo is, verwen hem dan eens :P
Nu zijn mijn velgen vanaf de aanschaf niet gewassen lijkt wel, en er zit overal remaanslag tussen de spaken. Ik heb zelfs met de hogedrukspuit geprobeerd de troep weg te krijgen, maar dat wil niet zo goed werken.

Heeft iemand een goed middel om die remaanslag te verwijderen?
ik heb me velgen laatst met grove poetsmiddel en poetstolletje gepolijst waar door heel wat zwarte aangekoekte remstof weg is gegaan, maar bij mij laat de blankelak los van me velgen waar door ik van die vieze zwarte randjes krijg, dus die moet ik even laten spuiten denk ik zo

japie

Bericht door japie » do aug 17, 2006 7:10 pm

Gewoon een flesje velgenreiniger gebruiken, ik gebruik eentje van halfords huismerk en die werkt perfect. Ik weet niet wat voor chemicalien er in gestopt worden (waarschijnlijk hetzelfde als wat vogels tegenwoordig eten) maar in de wasbox even inspuiten, paar minuten in laten trekken, vervolgens met de borstel schrobben en ze zien er weer uit als nieuw.

Patrick

Bericht door Patrick » do aug 17, 2006 7:11 pm

Klopt, als nieuw maar dan zonder laklaag :wink: nee bedankt
Afbeelding
Safraanloos

Gerben

Bericht door Gerben » do aug 17, 2006 7:39 pm

Die speciale cleaner zou de laklaag intact moeten laten, denk je niet?
Safrane II 2.0 RXE

Patrick

Bericht door Patrick » vr aug 18, 2006 8:53 am

Heb al verschillende mensen gehoord dat het er toch vanaf is, dus ik gok het maar niet.
Maar ieder is vrij om te doen hoor 8)
Afbeelding
Safraanloos

Sebastiaan G.

Bericht door Sebastiaan G. » vr aug 18, 2006 9:25 am

Als je de verpakking leest zal er op staan hoe lang je het spul mag laten zitten voordat je het MOET verwijderen om schade te voorkomen. Meestal 1 minuut ofzo. Verder zal waarschijnlijk zeep en dergelijke je velgen nooit schoon krijgen omdat het remstof in je lakgebrand zit, dus je lak is toch al aangetast. (daarom help boenen met iets wat polijst wel) Wat wel echt helpt is voor ongeveer 40 euro per velg de velgen dokter dan zijn ze als nieuw.

Gast

Bericht door Gast » vr aug 18, 2006 10:55 am

Wt je ook kunt doen is er teflonspray op spuiten.
Kun je ze beter schoon maken.
Brandt dan niet zo snel in.

EBSBaccara

Bericht door EBSBaccara » vr aug 18, 2006 2:40 pm

Teflon doe ik ook bij mijn motorfiets, werkt uitstekend !
En idd dat trekt niet zo snel in, opspuiten, boenen, schoon !

Maar die van mijn cabrio zijn zo ver ingetrokken dat dat ook niet meer werkt.
Die gaan dus naar de velgendoktor voor een behandeling.
Dat kan mooi deze winter !
geen Safrane, wel een Avantime Privilege automaat en een smart fortwo micro hybride moorman serié limitée (al is mijn ex 5 baccara en de geleende biturbo hier bekender)

Gerben

Bericht door Gerben » vr aug 18, 2006 5:46 pm

40 euro per velg? 160 euro voor een setje velgen te laten glimmen? Dan koop ik toch liever nieuwe en mooiere velgen :)
Safrane II 2.0 RXE

japie

Bericht door japie » vr aug 18, 2006 6:48 pm

Ik doe dit al 2 jaar elke 1 a 2 maanden en ik weet niks van een laklaag maar het ziet er mooi uit :D Gebruik gewoon niet te veel van dat spul zou ik zeggen.

Hoe kan ik zien of de laklaag weg is??

Lost Viking

Bericht door Lost Viking » vr aug 18, 2006 10:28 pm

Hello,

Dit bedrijf is op 80 meter van waar ik woon: http://www.profile.be/index.asp
Daar zijn regelmatig eens serieuze koopjes te doen.... moet je wel effe ter plekke gaan kijken of bellen.
Lichtmetalen velgen met bandjes erop voor de prijs tussen de € 450 - € 600 voor 4 stuks wel te verstaan.
Dit zijn licht beschadigde velgen!!! van het transport of dergelijke.
Een paar maand terug hebben ze me daar een uitlaat (laatste demper) gestoken en heb ik deze velgen eens bekeken..
Ik heb wel moeten zoeken naar de beschadigingen hoor. Dikwijls gaat het dan om één velg van de vier, en wat voor een beschadiging...
Volgend jaar heb ik nieuwe banden nodig en ik denk er sterk aan om zo'n set te kopen.

Ses.......Lost Viking

safrane ice

Bericht door safrane ice » do aug 24, 2006 7:46 pm

Bref Multi-ontvetter eens proberen,geen ne zever,ik heb voor mijn alu velgen al tientalle produkten gekocht,duur en goedkoop.

Kwas er van versteld hoe proper die achteraf waren.

Kost bijna niets,even laten intrekken maar genoeg opdoen. en dan met ne harde spons of borstel goed uitwrijven met warmwater,voral lang genoeg laten inwerken.

De ingebrande remstof krijg je met geen enkel produkt eruit,ingebrand is ingebrand,velgen laten opschuren en spuiten.

Je kan al in de handel remblokken krijgen waar er minder stof vrijkomt(niet voor ieder auto beschikbaar)maar heeft zo weer zijn extra prijs ook :cry:

Grtz ICE

Animale

Bericht door Animale » vr okt 27, 2006 9:15 pm

1: Als je velgen in goede staat zijn en vuil:

Emmer met 5 liter heet water erin. Bij zeer vuile velgen meer. Autoshampoo erin flikkeren.
Een goede zachte autowasborstel (stoffermodel is het beste), een kleine afwasspons waarvan je de schuurkant uiteraard niet gebruikt en een tandenborste.

Je wast eerst alle velgen met de borstel. Royaal gieten en zo goed mogelijk afnemen. Eerst de 2 voorste, dan de achterste.
Dan weekt de boel al wat los. En dan ga je er nog een keer langs en met het sponsje en de tandenborstel doe je dan het preciesiewerk en de afwerking.
Je ziet stipjes. Ga er af en toe met je nagel langs, dan zie je dat uitvlekken. Is puur vet. Moet eraf. Want dat brand in.
Soms zit je gewoon met je nagel die stipjes eraf te halen, moet dan maar.

(Bij teveel van dat soort plekken: verspil geen tijd en ga naar behandeling 3.)

Daarna plens je het restantwater over je velgen en ga je schoon water halen, maak je borstel zeepvrij en spoel je iedere velg royaal af.

2. Alles schoon?

Dan velgenwax erop van een merk. Turtle Wax, Sonax, enz. maakt allemaal niet uit. Niet te goedkoop maar werkt wel. Eerst de boel drogen of laten drogen, dan het spul per velg erop spuiten, beetje inwrijven tot het dof wordt, ff 3 min. wachten en dan inpoetsen.
LET OP: per velg. Het is ff irritant steeds 3 min. wachten maar als je met de volgende velg begint droogt de ene velgwax teveel. Het lijkt geen effect te hebben behalve glans maar als je na een week je vinger langs je vuile velg haalt zie je het verschil. Simpel spoelbeurtje is dan voldoende, na 4 a 5 keer een nieuwe waxlaag zetten.

3. Alles niet schoon, beetje ingebrand of gewoon zeer smerig:

Geef de velgen behandeling 1.
Helemaal laten drogen.
Neem weer een halve emmer warm water.
En nu spuit je er velgenspray op, ook weer van een merk. Je kan soms kiezen tussen sprayen en spuiten, gebruik de spraystand.

Geloof mij: je lak van je velgen gaat er niet af. Een hogedrukspuit is nog gevaarlijker voor je velgenlak dan dat spul van tegenwoordig. Die goede merken hebben tegenwoordig hun chemicaliën zodanig ontwikkeld dat dat niet meer gebeurd en het zelfs milieu goedgekeurd is. Ook in de chemie blijven ontwikkelingen niet stilstaan.. Maar daar betaal je ook ruim 10 euro voor een spuitflaconnetje voor

Je spuit per velg in. Niet per 4 of per 2, maar per velg.
Je laat het 2 tot 4 min. intrekken naar gelang de vervuiling. Niet langer.
Dan ga je het eerst afspoelen met schoon water en een borstel/spons, zo goed mogelijk. Liefst daarna afspuiten.
Dit doe je met alle velgen.

Dan ga je met je tandenborstel en je spons aan de slag. Die maak je steeds vochtig en je gaat alle plekken langs, en desnoods gebruik je een pietsje velgenspray die je steeds op de hardnekkige plek spuit.
Uiteindelijk heel goed afspoelen

En daarna nog ff behandeling 2 :lol:
Moet. Na de behandeling zijn je velgen namelijk helemaal vetvrij maar dus ook helemaal zonder beschermlaag.
Vandaar.

--------------------------------

Velgenspray doet wonderen, geen mirakels. Ingebrande aanslag van vroeger vastzittende remklauwen e.d. krijg je er natuurlijk nooit meer af. Maar je staat er versteld van hoe een goede en regelmatige poetsbeurt van je velgen je hele auto ophaalt al is de rest smerig.
Andersom: is je hele auto spik en span bling bling en je velgen vies...dan lijkt toch heel je auto vies..
Ik ben zelf vrij lenig, maar het kan handig zijn voor sommigen er een krukje of kniesteun bij te hebben.
Een drie kwartier hurken doet niet iedereen.
Vandaag heb ik nog de Meganevelgen van mijn bro en die van mezelf behandeld. Die van mij heb ik 1 boenbeurt geleden gewaxed dus dat was zo gebeurd. Die van mijn bro was 2 weken (=minstens 2200 km) niet behandeld, en dat was dus echt flink aan de slag. Maar ik had ze ook gewaxed daarvoor dus het viel uiteindelijk nog wel mee en ik kon de velgenspray dichtlaten.

Ik weet waar ik over praat. Ook uit vorige ervaringen met velgen, o.a. op de Croma had ik cupvelgen met een schitterende gepolijste rand. Als ik velgen van een auto schoonhoudt die per week minstens 1000 km rijdt en in de weekenden zwaarbeladen met muziekapparatuur ook nog en ze zien er na ruim een ton nog als nieuw uit, kan je daarvan gerust ervan uit gaan.

Voor wie nieuwe velgen koopt en zich afvraagt waarom dat prijsverschil: het is allemaal de lak.
Dure velgen hebben een veel betere lak en beschermlaag die veel langer houdt.
Daarom moet je nooit te glimmende velgen kopen die te goedkoop zijn.
Je ziet gewoon na een tijd de beschermlaag eraf donderen in de vorm van een soort flinterdunne folie.
En daarna worden het vuilmagneten.
Behalve als je dan zoals ik steady iedere week je velgen bijhoudt. Dan wax je het wel bij.
Maar niks is voor eeuwig natuurlijk.
2.0 RXE Phase II 1998 zilvermetallic: elektr. schuifdak/cruise control/climate control/LPG G3/15"origi Safranevelgen

Animale

Bericht door Animale » vr okt 27, 2006 9:21 pm

Idd. kan je ontvetter ook gebruiken, maar de velgenspray van een goed merk is dan toch iets sterker is mijn ervaring.
Dus het hangt af van je vervuiling.
Uitproberen :arrow:
2.0 RXE Phase II 1998 zilvermetallic: elektr. schuifdak/cruise control/climate control/LPG G3/15"origi Safranevelgen

Plaats reactie