Pagina 1 van 3

Is het ook voor mij over??????

Geplaatst: 09 feb 2019, 19:17
door Renaultootje
Hi,
Riep ik pas nog dat ik nog jaren in mijn Safrane wil rijden.............
Van de week moest ik olie bijvullen.....oeps......4 liter....kan niet goed zijn.
En na een ritje van 200 km moest er weer een halve liter in. Hij rookt niet en ook geen vlekken op de tegels. (tenminste, was mij nog niet opgevallen)
Gisteren naar Kwikfit geweest (ben ik sinds een jaar klant, tot grote tevredenheid), olie weer bijgevuld, auto op de brug en plaat onder de motor er vanaf die inderdaad onder de olie zat. Het leek in eerste instantie een lekkage bij de oliedruk voeler (hing een druppel aan), alles een beetje droog gemaakt en een rondje rijden om te zien waar de lekkage vandaan komt.
Weer terug op de brug....en toen kwam de olie er "met bakken onderuit". Locatie was niet helemaal duidelijk (wou ook niet met mijn goede kleren onder de auto gaan staan :-)) maar volgens de monteur kwam het tussen de motor en de versnellingsbak vandaan.
Waarschijnlijk de oliekeerring. Die kost iets van 8 euro maar daarvoor moet de bak er onderuit. Één of twee dagen werk.....
Advies - zet hem bij de Renault dealer neer en vraag om een prijsopgave maar, de monteur reed met een V70 met dezelfde motor als de mijne met 370k op de teller, "als dat bij mij zou gebeuren zou dat het einde zijn voor 'm".
Afijn, plaat er weer onder en ik kon naar huis (geen kosten van Kwikfit...service) en nu staat hij dus op het pad te lekken.

Om hem bij Renault te zetten zie ik geloof ik niet erg zitten.....ben bang dat daar een rekening uit gaat komen wat ik niet wil weten.
Ik baal er wel ongelooflijk van ......verder is 'tie gewoon top. Net APK, nieuwe achterschijven/remmen, ruitenwissers, (net) nieuwe winterbanden.....

Suggesties?
(een sippe) Leonard

Re: Is het ook voor mij over??????

Geplaatst: 09 feb 2019, 20:18
door AlbertP
Als de olie van de bak steeds in orde blijft, lijkt het erop de de krukas keerring de lekkage veroorzaakt.
En dan verdwijnt idd de motorolie.
En daarom moet iid de bak eraf en ook het vliegwiel om de keerring te vervangen.

Je zou je licht eens kunnen opsteken bij Autrans in Lunteren......
Bak demontage zijn bij hun als "kakken zonder drukken".

Sterkte.

Gr Albert

Re: Is het ook voor mij over??????

Geplaatst: 10 feb 2019, 09:26
door AS1 (Anne)
Renaultootje schreef:
09 feb 2019, 19:17
Waarschijnlijk de oliekeerring. Die kost iets van 8 euro maar daarvoor moet de bak er onderuit. Één of twee dagen werk.....
Advies - zet hem bij de Renault dealer neer en vraag om een prijsopgave maar, de monteur reed met een V70 met dezelfde motor als de mijne met 370k op de teller, "als dat bij mij zou gebeuren zou dat het einde zijn voor 'm".
Een ernstig lekkende oliekeerring bij de 2.0 komt vaker voor. Daar is Boudie destijds ook mee gestrand.

Het advies om hem bij de Renault stealer neer te zetten is geen goede. Die is veels te duur.
Een onafhankelijke garage kan dit ook repareren. Dit moet in een dag kunnen.

Bedenk dat je veel geld bespaart/d (hebt) door rijden op LPG. Dan mag je best een keer grote kosten hebben.
De vraag is hoe goed jouw wagen verder nog is. Roest? Andere gebreken?

Re: Is het ook voor mij over??????

Geplaatst: 10 feb 2019, 12:12
door jans
Ik zou het advies v/d monteur volgen, zeker bij 310.000 km.
Uit ervaring met een 3.0 V6, schat ik de tijd in op ongeveer 12 uren en ga je richting € 800,= aan montagekosten mits er niets tegenzit.
http://www.deboertransmissies.nl

Dat bedrag kun je beter bij een goede V70 leggen, ook gezien de optredende schaarsheid van onderdelen voor de Safrane.

Voor een zelfsleutelaar met een brug, zou het een ander verhaal zijn.

Re: Is het ook voor mij over??????

Geplaatst: 10 feb 2019, 12:39
door Renaultootje
Heren, dank voor de feedback.
Autrans Lunteren, dat is hiervandaan aan te rijden.....Ik ga die morgen maar eens bellen. (Dank Albert voor de tip)

Steenwijk (@Jans), ben bang dat ik dat niet ga halen zonder een olie infuus aan te leggen....

Anne, zoals ik aangaf "is 'tie verder top" en inderdaad rij ik aardig goedkoop op LPG. Ik rij voor relatief weinig geld een heerlijke bak, dus ja, af en toe kosten maken vind ik ook geen probleem (en dat doe ik ook).
Roest: voor een auto van 21 jaar is er verrassend weinig roest. Bij de laatste APK moest er wel een plaatje ingelast worden bij de achterste ophanging van de schokbreker, maar goed, verder was er niet echt een roestprobleem en hiermee had ik weer een jaar APK.
Nou moet ik wel zeggen dat ik de dorpel kappen er nog nooit afgehaald heb. Aan de andere kant, aan de onderkant is alles nu wel weer lekker gesmeerd :-)

Ik hou jullie op de hoogte.
Groet
Leonard

Re: Is het ook voor mij over??????

Geplaatst: 10 feb 2019, 13:18
door safrance
Zeker als er weinig roest is lijkt het mij de moeite waard, zeker gelet op de recente kosten.
Maar is het bij zo'n kmstand niet handig om ook de koppeling meteen te vervangen?
Of is bij de 2.0 de koppeling niet kwetsbaar, ik heb er ook weinig opmerkingen over gezien.

Re: Is het ook voor mij over??????

Geplaatst: 10 feb 2019, 13:31
door AS1 (Anne)
safrance schreef:
10 feb 2019, 13:18
Maar is het bij zo'n kmstand niet handig om ook de koppeling meteen te vervangen?
De koppelingsplaat moet nu sowieso vervangen worden omdat het voeringsmateriaal besmet is met olie. Het trekt er in.
Dit is dezelfde reden waarom remblokken niet vet mogen worden.

Mocht de koppeling met drukgroep recent zijn vervangen, dan kan volstaan worden met alleen de plaat vervangen.

Re: Is het ook voor mij over??????

Geplaatst: 10 feb 2019, 14:25
door Renaultootje
AS1 (Anne) schreef:
10 feb 2019, 13:31
safrance schreef:
10 feb 2019, 13:18
Maar is het bij zo'n kmstand niet handig om ook de koppeling meteen te vervangen?
De koppelingsplaat moet nu sowieso vervangen worden omdat het voeringsmateriaal besmet is met olie. Het trekt er in.
Dit is dezelfde reden waarom remblokken niet vet mogen worden.

Mocht de koppeling met drukgroep recent zijn vervangen, dan kan volstaan worden met alleen de plaat vervangen.
En bij een automaat?

Re: Is het ook voor mij over??????

Geplaatst: 10 feb 2019, 14:54
door AS1 (Anne)
Renaultootje schreef:
10 feb 2019, 14:25
AS1 (Anne) schreef:
10 feb 2019, 13:31
safrance schreef:
10 feb 2019, 13:18
Maar is het bij zo'n kmstand niet handig om ook de koppeling meteen te vervangen?
De koppelingsplaat moet nu sowieso vervangen worden omdat het voeringsmateriaal besmet is met olie. Het trekt er in.
Dit is dezelfde reden waarom remblokken niet vet mogen worden.

Mocht de koppeling met drukgroep recent zijn vervangen, dan kan volstaan worden met alleen de plaat vervangen.
En bij een automaat?
Dan heb je geen koppeling maar de automaat moet er wel af.
De kosten zitten in het (de)monteren van de versnellingsbak. Handgeschakeld of automaat maakt niet zo veel uit.

Re: Is het ook voor mij over??????

Geplaatst: 11 feb 2019, 23:05
door Renaultootje
Vandaag met Autrans gebeld en ben bang dat dat niet de redding gaat worden.
Mijn verhaal verteld en je merkt direct dat dit inderdaad "hun business" is.

Verkorte versie: Je moet in ieder geval rekenen op € 1000,- ex BTW.
Uit en inbouwen kost sowieso 600 ex, en dan is het afwachten wat we tegenkomen.
Een keerring gaat nooit zomaar kapot, waarschijnlijk is de pomp eruit gelopen en heeft die
de keerring beschadigd, dus ook de pomp zal vermoedelijk gerepareerd moeten worden.
Dus reken in dat geval minimaal op 1000 plus het risico dat we nog meer tegenkomen.
Tussen de regels door raadde hij mij af om deze reparatie te laten uitvoeren......


Ik geloof niet dat ik er weer € 1500,- tegenaan wil gooien hoe graag ik hem ook wil blijven rijden.
En om het bv bij een vakgarage te laten doen ben ik ook bang om een telefoontje te krijgen van:
we hebben hem nu open liggen maar er moet nog meer gebeuren als de keerring a la .........

Ga maar verder met auto advertenties bekijken :-(

Re: Is het ook voor mij over??????

Geplaatst: 12 feb 2019, 10:07
door AlbertP
Dat uit/inbouw 600,= kost is een redelijk normale prijs.
Ik ging ervan uit dat het geen automaat was, vandaar dat ik "de pomp" even niet kon plaatsen.
Nu dit wetende dat het een automaat is komt er de volgende vragen op:
- Schakelt hij normaal?
- Is het alleen motor olie die naar buiten komt?
- kan het zijn dat er misschien ook bak olie bij zit?
- Voel je vibratie`s aan de selecteur?
- Wordt met de "pomp" de oliepomp van de automaatbak bedoelt?

Die pomp zit in de bak en pomp de olie naar de koppel omvormer.
Als daar vibratie`s/speling in zit zou dit ook op het vliegwiel over gedragen kunnen worden en daardoor
bij de keerring lekkage veroorzaken bij de koppel omvormer.
Deze keerring krijgt door de motor veel meer te verwerken.
Dat dan door de bak veroorzaakt?
Je meldt dat er erg veel motorolie gebruikt/verbruikt wordt.
Zou die koppel omvormer uit balans zijn?
Heeft de krukas misschien axiale speling?
Komt de lekkage wel uit het koppelingshuis?

Zo zie je dat het verhaal steeds meer vragen oproept.
Heb je de mogelijkheid om de onderkant m.n. motor en bak helemaal met een hoge druk reiniger schoon blazen en dat eens goed kijken of de lekkage echt alleen maar motorolie is.
Misschien zijn er nog meer lekkages er de oorzaak van het grote motorolie verlies.
Zowel de Volvo 2.0 en de Aisin bak staan over het algemeen bekend betrouwbaar te zijn.
LPG motoren worden heter dan als ze op benzine rijden.
De olie wordt duidelijk zwaarder belast.
Welke olie zit erin?
Enz enz....
Misschien is Bas Riseeuw in Arnhem bekend met dit probleem?

Wie het weet, mag het zeggen...... :( :( :(

Gr Albert

Re: Is het ook voor mij over??????

Geplaatst: 12 feb 2019, 17:41
door safrance
Dat is vreselijk jammer, Leonard.
In het verleden heb ik eens van mijn Peugeot 504 de automaatbak die slipte laten vervangen door een sloopexemplaar.
Heb je zo'n actie overwogen?
Dan hoeft alleen de keerring vervangen te worden en heb je geen onverwacht hoge kosten aan de bak.

Re: Is het ook voor mij over??????

Geplaatst: 12 feb 2019, 18:31
door AS1 (Anne)
Leonard, je zou eens een bijklussende monteur kunnen inschakelen en dan eerst alleen de bak eraf trekken en bekijken wat er precies aan de hand is.

Ik zie op Marktplaats bijv. deze monteur uit Hoevelaken. Hij kost 20 Euro per uur.

Re: Is het ook voor mij over??????

Geplaatst: 12 feb 2019, 22:32
door jans
Zat mijn inschatting er toch niet ver naast!
Nogmaals: Neem de adviezen van de vakmensen ter harte, afscheid nemen doet pijn, maar er is ook leven na een Safrane periode.
Nog genoeg interessante auto's , Renaults, te ontdekken.

Succes!

Re: Is het ook voor mij over??????

Geplaatst: 12 feb 2019, 23:10
door Renaultootje
En toch geef ik het nog niet op.....(zie sowieso nu even geen andere geschikte auto te koop.....afscheid nemen doet inderdaad pijn :-))

Anne, dank voor de tip. Zojuist een mailtje naar hem gestuurd.
Ook tevens al op de onderdelen lijn gekeken voor een andere automaten-bak en daar staat er één voor € 100,- (volgens mij de juiste)

Wordt vervolgd!