Is het ook voor mij over??????

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
Renaultootje
Berichten: 152
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 8:49 pm
Locatie: Barneveld

Is het ook voor mij over??????

Bericht door Renaultootje » za feb 09, 2019 7:17 pm

Hi,
Riep ik pas nog dat ik nog jaren in mijn Safrane wil rijden.............
Van de week moest ik olie bijvullen.....oeps......4 liter....kan niet goed zijn.
En na een ritje van 200 km moest er weer een halve liter in. Hij rookt niet en ook geen vlekken op de tegels. (tenminste, was mij nog niet opgevallen)
Gisteren naar Kwikfit geweest (ben ik sinds een jaar klant, tot grote tevredenheid), olie weer bijgevuld, auto op de brug en plaat onder de motor er vanaf die inderdaad onder de olie zat. Het leek in eerste instantie een lekkage bij de oliedruk voeler (hing een druppel aan), alles een beetje droog gemaakt en een rondje rijden om te zien waar de lekkage vandaan komt.
Weer terug op de brug....en toen kwam de olie er "met bakken onderuit". Locatie was niet helemaal duidelijk (wou ook niet met mijn goede kleren onder de auto gaan staan :-)) maar volgens de monteur kwam het tussen de motor en de versnellingsbak vandaan.
Waarschijnlijk de oliekeerring. Die kost iets van 8 euro maar daarvoor moet de bak er onderuit. Één of twee dagen werk.....
Advies - zet hem bij de Renault dealer neer en vraag om een prijsopgave maar, de monteur reed met een V70 met dezelfde motor als de mijne met 370k op de teller, "als dat bij mij zou gebeuren zou dat het einde zijn voor 'm".
Afijn, plaat er weer onder en ik kon naar huis (geen kosten van Kwikfit...service) en nu staat hij dus op het pad te lekken.

Om hem bij Renault te zetten zie ik geloof ik niet erg zitten.....ben bang dat daar een rekening uit gaat komen wat ik niet wil weten.
Ik baal er wel ongelooflijk van ......verder is 'tie gewoon top. Net APK, nieuwe achterschijven/remmen, ruitenwissers, (net) nieuwe winterbanden.....

Suggesties?
(een sippe) Leonard
Renault 2.0 RXE automaat '98 LPG-VGI
95K -> 310K

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Re: Is het ook voor mij over??????

Bericht door AlbertP » za feb 09, 2019 8:18 pm

Als de olie van de bak steeds in orde blijft, lijkt het erop de de krukas keerring de lekkage veroorzaakt.
En dan verdwijnt idd de motorolie.
En daarom moet iid de bak eraf en ook het vliegwiel om de keerring te vervangen.

Je zou je licht eens kunnen opsteken bij Autrans in Lunteren......
Bak demontage zijn bij hun als "kakken zonder drukken".

Sterkte.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3543
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Re: Is het ook voor mij over??????

Bericht door AS1 (Anne) » zo feb 10, 2019 9:26 am

Renaultootje schreef:
za feb 09, 2019 7:17 pm
Waarschijnlijk de oliekeerring. Die kost iets van 8 euro maar daarvoor moet de bak er onderuit. Één of twee dagen werk.....
Advies - zet hem bij de Renault dealer neer en vraag om een prijsopgave maar, de monteur reed met een V70 met dezelfde motor als de mijne met 370k op de teller, "als dat bij mij zou gebeuren zou dat het einde zijn voor 'm".
Een ernstig lekkende oliekeerring bij de 2.0 komt vaker voor. Daar is Boudie destijds ook mee gestrand.

Het advies om hem bij de Renault stealer neer te zetten is geen goede. Die is veels te duur.
Een onafhankelijke garage kan dit ook repareren. Dit moet in een dag kunnen.

Bedenk dat je veel geld bespaart/d (hebt) door rijden op LPG. Dan mag je best een keer grote kosten hebben.
De vraag is hoe goed jouw wagen verder nog is. Roest? Andere gebreken?
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

jans
Berichten: 72
Lid geworden op: do nov 24, 2011 10:25 pm

Re: Is het ook voor mij over??????

Bericht door jans » zo feb 10, 2019 12:12 pm

Ik zou het advies v/d monteur volgen, zeker bij 310.000 km.
Uit ervaring met een 3.0 V6, schat ik de tijd in op ongeveer 12 uren en ga je richting € 800,= aan montagekosten mits er niets tegenzit.
http://www.deboertransmissies.nl

Dat bedrag kun je beter bij een goede V70 leggen, ook gezien de optredende schaarsheid van onderdelen voor de Safrane.

Voor een zelfsleutelaar met een brug, zou het een ander verhaal zijn.

Renaultootje
Berichten: 152
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 8:49 pm
Locatie: Barneveld

Re: Is het ook voor mij over??????

Bericht door Renaultootje » zo feb 10, 2019 12:39 pm

Heren, dank voor de feedback.
Autrans Lunteren, dat is hiervandaan aan te rijden.....Ik ga die morgen maar eens bellen. (Dank Albert voor de tip)

Steenwijk (@Jans), ben bang dat ik dat niet ga halen zonder een olie infuus aan te leggen....

Anne, zoals ik aangaf "is 'tie verder top" en inderdaad rij ik aardig goedkoop op LPG. Ik rij voor relatief weinig geld een heerlijke bak, dus ja, af en toe kosten maken vind ik ook geen probleem (en dat doe ik ook).
Roest: voor een auto van 21 jaar is er verrassend weinig roest. Bij de laatste APK moest er wel een plaatje ingelast worden bij de achterste ophanging van de schokbreker, maar goed, verder was er niet echt een roestprobleem en hiermee had ik weer een jaar APK.
Nou moet ik wel zeggen dat ik de dorpel kappen er nog nooit afgehaald heb. Aan de andere kant, aan de onderkant is alles nu wel weer lekker gesmeerd :-)

Ik hou jullie op de hoogte.
Groet
Leonard
Renault 2.0 RXE automaat '98 LPG-VGI
95K -> 310K

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 520
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Re: Is het ook voor mij over??????

Bericht door safrance » zo feb 10, 2019 1:18 pm

Zeker als er weinig roest is lijkt het mij de moeite waard, zeker gelet op de recente kosten.
Maar is het bij zo'n kmstand niet handig om ook de koppeling meteen te vervangen?
Of is bij de 2.0 de koppeling niet kwetsbaar, ik heb er ook weinig opmerkingen over gezien.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3543
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Re: Is het ook voor mij over??????

Bericht door AS1 (Anne) » zo feb 10, 2019 1:31 pm

safrance schreef:
zo feb 10, 2019 1:18 pm
Maar is het bij zo'n kmstand niet handig om ook de koppeling meteen te vervangen?
De koppelingsplaat moet nu sowieso vervangen worden omdat het voeringsmateriaal besmet is met olie. Het trekt er in.
Dit is dezelfde reden waarom remblokken niet vet mogen worden.

Mocht de koppeling met drukgroep recent zijn vervangen, dan kan volstaan worden met alleen de plaat vervangen.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Renaultootje
Berichten: 152
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 8:49 pm
Locatie: Barneveld

Re: Is het ook voor mij over??????

Bericht door Renaultootje » zo feb 10, 2019 2:25 pm

AS1 (Anne) schreef:
zo feb 10, 2019 1:31 pm
safrance schreef:
zo feb 10, 2019 1:18 pm
Maar is het bij zo'n kmstand niet handig om ook de koppeling meteen te vervangen?
De koppelingsplaat moet nu sowieso vervangen worden omdat het voeringsmateriaal besmet is met olie. Het trekt er in.
Dit is dezelfde reden waarom remblokken niet vet mogen worden.

Mocht de koppeling met drukgroep recent zijn vervangen, dan kan volstaan worden met alleen de plaat vervangen.
En bij een automaat?
Renault 2.0 RXE automaat '98 LPG-VGI
95K -> 310K

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3543
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Re: Is het ook voor mij over??????

Bericht door AS1 (Anne) » zo feb 10, 2019 2:54 pm

Renaultootje schreef:
zo feb 10, 2019 2:25 pm
AS1 (Anne) schreef:
zo feb 10, 2019 1:31 pm
safrance schreef:
zo feb 10, 2019 1:18 pm
Maar is het bij zo'n kmstand niet handig om ook de koppeling meteen te vervangen?
De koppelingsplaat moet nu sowieso vervangen worden omdat het voeringsmateriaal besmet is met olie. Het trekt er in.
Dit is dezelfde reden waarom remblokken niet vet mogen worden.

Mocht de koppeling met drukgroep recent zijn vervangen, dan kan volstaan worden met alleen de plaat vervangen.
En bij een automaat?
Dan heb je geen koppeling maar de automaat moet er wel af.
De kosten zitten in het (de)monteren van de versnellingsbak. Handgeschakeld of automaat maakt niet zo veel uit.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Renaultootje
Berichten: 152
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 8:49 pm
Locatie: Barneveld

Re: Is het ook voor mij over??????

Bericht door Renaultootje » ma feb 11, 2019 11:05 pm

Vandaag met Autrans gebeld en ben bang dat dat niet de redding gaat worden.
Mijn verhaal verteld en je merkt direct dat dit inderdaad "hun business" is.

Verkorte versie: Je moet in ieder geval rekenen op € 1000,- ex BTW.
Uit en inbouwen kost sowieso 600 ex, en dan is het afwachten wat we tegenkomen.
Een keerring gaat nooit zomaar kapot, waarschijnlijk is de pomp eruit gelopen en heeft die
de keerring beschadigd, dus ook de pomp zal vermoedelijk gerepareerd moeten worden.
Dus reken in dat geval minimaal op 1000 plus het risico dat we nog meer tegenkomen.
Tussen de regels door raadde hij mij af om deze reparatie te laten uitvoeren......


Ik geloof niet dat ik er weer € 1500,- tegenaan wil gooien hoe graag ik hem ook wil blijven rijden.
En om het bv bij een vakgarage te laten doen ben ik ook bang om een telefoontje te krijgen van:
we hebben hem nu open liggen maar er moet nog meer gebeuren als de keerring a la .........

Ga maar verder met auto advertenties bekijken :-(
Renault 2.0 RXE automaat '98 LPG-VGI
95K -> 310K

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Re: Is het ook voor mij over??????

Bericht door AlbertP » di feb 12, 2019 10:07 am

Dat uit/inbouw 600,= kost is een redelijk normale prijs.
Ik ging ervan uit dat het geen automaat was, vandaar dat ik "de pomp" even niet kon plaatsen.
Nu dit wetende dat het een automaat is komt er de volgende vragen op:
- Schakelt hij normaal?
- Is het alleen motor olie die naar buiten komt?
- kan het zijn dat er misschien ook bak olie bij zit?
- Voel je vibratie`s aan de selecteur?
- Wordt met de "pomp" de oliepomp van de automaatbak bedoelt?

Die pomp zit in de bak en pomp de olie naar de koppel omvormer.
Als daar vibratie`s/speling in zit zou dit ook op het vliegwiel over gedragen kunnen worden en daardoor
bij de keerring lekkage veroorzaken bij de koppel omvormer.
Deze keerring krijgt door de motor veel meer te verwerken.
Dat dan door de bak veroorzaakt?
Je meldt dat er erg veel motorolie gebruikt/verbruikt wordt.
Zou die koppel omvormer uit balans zijn?
Heeft de krukas misschien axiale speling?
Komt de lekkage wel uit het koppelingshuis?

Zo zie je dat het verhaal steeds meer vragen oproept.
Heb je de mogelijkheid om de onderkant m.n. motor en bak helemaal met een hoge druk reiniger schoon blazen en dat eens goed kijken of de lekkage echt alleen maar motorolie is.
Misschien zijn er nog meer lekkages er de oorzaak van het grote motorolie verlies.
Zowel de Volvo 2.0 en de Aisin bak staan over het algemeen bekend betrouwbaar te zijn.
LPG motoren worden heter dan als ze op benzine rijden.
De olie wordt duidelijk zwaarder belast.
Welke olie zit erin?
Enz enz....
Misschien is Bas Riseeuw in Arnhem bekend met dit probleem?

Wie het weet, mag het zeggen...... :( :( :(

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 520
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Re: Is het ook voor mij over??????

Bericht door safrance » di feb 12, 2019 5:41 pm

Dat is vreselijk jammer, Leonard.
In het verleden heb ik eens van mijn Peugeot 504 de automaatbak die slipte laten vervangen door een sloopexemplaar.
Heb je zo'n actie overwogen?
Dan hoeft alleen de keerring vervangen te worden en heb je geen onverwacht hoge kosten aan de bak.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3543
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Re: Is het ook voor mij over??????

Bericht door AS1 (Anne) » di feb 12, 2019 6:31 pm

Leonard, je zou eens een bijklussende monteur kunnen inschakelen en dan eerst alleen de bak eraf trekken en bekijken wat er precies aan de hand is.

Ik zie op Marktplaats bijv. deze monteur uit Hoevelaken. Hij kost 20 Euro per uur.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

jans
Berichten: 72
Lid geworden op: do nov 24, 2011 10:25 pm

Re: Is het ook voor mij over??????

Bericht door jans » di feb 12, 2019 10:32 pm

Zat mijn inschatting er toch niet ver naast!
Nogmaals: Neem de adviezen van de vakmensen ter harte, afscheid nemen doet pijn, maar er is ook leven na een Safrane periode.
Nog genoeg interessante auto's , Renaults, te ontdekken.

Succes!

Renaultootje
Berichten: 152
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 8:49 pm
Locatie: Barneveld

Re: Is het ook voor mij over??????

Bericht door Renaultootje » di feb 12, 2019 11:10 pm

En toch geef ik het nog niet op.....(zie sowieso nu even geen andere geschikte auto te koop.....afscheid nemen doet inderdaad pijn :-))

Anne, dank voor de tip. Zojuist een mailtje naar hem gestuurd.
Ook tevens al op de onderdelen lijn gekeken voor een andere automaten-bak en daar staat er één voor € 100,- (volgens mij de juiste)

Wordt vervolgd!
Renault 2.0 RXE automaat '98 LPG-VGI
95K -> 310K

Plaats reactie