Loodvrije benzine beperkt houdbaar ?

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Boudie
Berichten: 309
Lid geworden op: do nov 12, 2009 1:06 pm
Locatie: Roermond

Loodvrije benzine beperkt houdbaar ?

Bericht door Boudie » ma mar 19, 2018 3:19 pm

Mijn Safrane 2.0. staat sinds december gestald en ik ben van plan hem nog meerdere maanden daar te laten staan. Ik heb de auto met volle tank weggezet ter voorkoming van roestvorming in de tank. Gisteren hoorde ik stom toevallig op TV (in het autorestauratie- programma Car S.O.S.) een monteur beweren dat loodvrije benzine van meer dan 3 maanden oud de motor vervuilt. Als dat zo is zal ik de tankinhoud dus eerst moeten verversen voordat ik weer de baan op kan. Voor mij is dit helemaal nieuw. Kan iemand dit verhaal over de zeer beperkte houdbaarheid van loodvrije benzine bevestigen ?
Safrane 2.0 RTE 1997: automaat, leer, xenon, 230k
Safrane 2.5 RXE 1997: automaat, leer, 100k

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » ma mar 19, 2018 3:54 pm

Nope .... geen idee waar die dat vandaan heeft.
Wie in CAR SOS vertelde dit?
Als de benzine vele jaren oud is kan ik mij er iets van voorstellen.
Bij ook een auto programma met Carine loopt een bejaarde man die veelal aan de benzine ruikt, ..... misschien toch een luchtje aan dit verhaal?

Gr Albert
Laatst gewijzigd door AlbertP op di mar 20, 2018 1:36 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2360
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » ma mar 19, 2018 4:04 pm

Ik geloof er ook niet echt in. Benzine blijft jaren lang goed hoor, in ieder geval blijft de auto erop starten en rijden is mijn ervaring.
Misschien niet verkeerd, als de auto inmiddels 5 a 10 jaar stil heeft gestaan een of andere dope toe te voegen om de motor wat te reinigen of het octaan gehalte van de benzine te verhogen maar ik zou me geen zorgen maken.
Overigens : met een gevulde tank wegzetten is niet verkeerd, zeker ivm condens. Maar roestvorming in een kunststof tank lijkt me sterk. Wel kan het brandstoffilter langzaam doorroesten, die zit aande voorkant/onderaan de tank. Het beste is de auto te stallen in een geconditioneerde ruimte (enigszins verwarmd zoals een showroom van een garage) maar die zijn er niet zo heel veel
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
Boudie
Berichten: 309
Lid geworden op: do nov 12, 2009 1:06 pm
Locatie: Roermond

Bericht door Boudie » ma mar 19, 2018 6:31 pm

Zie hier: https://www.youtube.com/watch?v=TXrKVIR29zw

(Scene in ca. de 14e minuut.)

De meningen op internet zijn verdeeld. Toch ben ik dankzij jullie toch gerustgesteld nu. En Jack: jij extra bedankt. Ik dacht echt dat de tank van metaal was :oops: .

Nooit te oud om te leren ....
Safrane 2.0 RTE 1997: automaat, leer, xenon, 230k
Safrane 2.5 RXE 1997: automaat, leer, 100k

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2360
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » ma mar 19, 2018 9:59 pm

Nou, ik heb er 1 die al stil staat vanaf 2013. Hij blijft nog steeds starten op de oude benzine :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3540
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » ma mar 19, 2018 11:20 pm

Mijn Saf heeft tussen 2001 en 2011 stilgestaan en is op de oude benzine gestart.
Maar dat was 7 jaar geleden. Tegenwoordig met E10 lees ik overal dat dit max. 3 maanden houdbaar is. Ik zou een tank juist vrij leeg laten en er versie in gooien na lange stilstand.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » di mar 20, 2018 1:43 am

Ik zou nooit E10 tanken...... :wink: :wink: :wink:
Euro95 is prima en de Euro98....daar rijdt de 24v heel lekker op.
De V-power van Shell rijdt tot ongeveer 10% zuiniger :lol: :lol: :lol:
In Duitsland tank ik altijd de Euro98.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » wo apr 11, 2018 8:40 pm

Mijn Saf staat ook al een tijdje stil, maar de Euro95 van tegenwoordig heeft tenminste 5-10% BioEthanol in de brandstof. Dee geeft bij lang stilstaan algengroei doordat die BioEthanol o.a.vocht aantrekt. Ga je ermee rijden dan loopt de motor wel maar je hebt onvoldoende power, met sputteren als gevolg. Ik gooi er dan eerst wat "verse"brandstof bij en het verschil merkt je direkt.
Dus wegzetten kan je het best doen met heel weinig brandstof in de tank, komt er toch condens in dan kan wat spiritus helpen want water lost erin op.
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » wo apr 11, 2018 9:06 pm

Ik ken wel een verhaal over diesel.
De dieselolie uit de Noordzee heeft last van anaerobe bacteriën die in tanks onderin het aanwezige water zich ontwikkelen.
Hierdoor verstoppen de brandstoffilters.
Op een jacht waarop ik de motoren verzorgde (2x Caterpillars a 500Pk) moest ik elke 4uur de filters vervangen omdat ze verstopt raakte en vermogen verloren.

Dit ben ik alleen bij diesels tegen gekomen....

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Paul14
Berichten: 214
Lid geworden op: di nov 25, 2014 1:03 pm
Locatie: 's-Heerenhoek

Bericht door Paul14 » zo apr 15, 2018 9:21 pm

WillemS schreef: Dus wegzetten kan je het best doen met heel weinig brandstof in de tank, komt er toch condens in dan kan wat spiritus helpen want water lost erin op.
mvg WillemS[/quote

Wat is dan ongeveer de verhouding die je gebruikt, Willem?
2.0-16V RXE, 5-bak, oktober 1998, G3 (aankoop: mei 2014) 8/6/2015 230.000 km Verkocht mei 2016 aan een forumlid.

2.5, automaat, juni 1998, G3 (aankoop: mei 2015) 8/6/2015 330.000 km

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2360
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » di apr 17, 2018 12:27 am

Het verhaal van de algen in de biobrandstoffen klopt, hier en daar veel problemen met diesels in de landbouw. Er is een dope die je kunt toevoegen waardoor algengroei wordt tegen gegaan.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » di apr 17, 2018 4:22 pm

Die heb ik ook geprobeerd maar het resultaat ....?
Evengoed na 4uren varen zaten de filters vol.
Het enige wat geholpen heeft was dat ik alle 3 tanks leeg gepompt heb, en daarna af gebunkerd met 10ton MARINE kwaliteit gasolie.....!!!
Daarna nooit meer problemen...... :wink: :wink: :wink:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Plaats reactie