Auto in de stalling: accu verwijderen

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
Gebruikersavatar
Boudie
Berichten: 309
Lid geworden op: do nov 12, 2009 1:06 pm
Locatie: Roermond

Auto in de stalling: accu verwijderen

Bericht door Boudie » wo nov 22, 2017 4:40 pm

Een van de Safrane's gaat enkele maanden de winterstalling in. In die stalling is het verplicht de accu te verwijderen. Geeft dat een probleem als ik na enkele maanden weer wil gaan rijden ? Moet ik nog op andere zaken letten bij het stallen ?
Safrane 2.0 RTE 1997: automaat, leer, xenon, 230k
Safrane 2.5 RXE 1997: automaat, leer, 100k

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3540
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » wo nov 22, 2017 4:47 pm

Geen probleem. Mijn auto heeft 10 jaar zonder accu gestaan. :)
Toen waren de banden wel vierkant. Dat zal in enkele maanden niet gebeuren.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2360
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » do nov 23, 2017 2:57 am

Geen probleem denk ik maar ik heb een Saf die de instellingen kwijt raakt van het motormanegment als de accu een aantal dagen is verwijderd. Dat zal wel een unicum zijn :wink:
Voor wat betreft de banden : op 3 bar zetten helpt tegen platte kanten.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4639
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » do nov 23, 2017 9:17 am

In de afgelopen jaren heb ik vaak met een lege accu gestaan.
Daarbij reset de ECU zich weer terug naar de basic instelling van de fabriek.
Als de motor daarbij goed loopt zal je geen problemen hebben !!!
Bij mijn 24v werd de automaatbak niet optimaal aangestuurd en schakelde hij niet lekker.
De motor had geen start problemen.
Maak eerst even contact voordat je start om de benzinepomp de kans te geven de benzinedruk in het systeem te laten opbouwen.....

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
Boudie
Berichten: 309
Lid geworden op: do nov 12, 2009 1:06 pm
Locatie: Roermond

Bericht door Boudie » za nov 25, 2017 12:05 am

Oké, allemaal bedankt voor de bruikbare tips. Ik zet de auto weg op de minst goede banden die ik heb dus als die wat afplatten dan is dat geen probleem. Jullie waarschuwingen hebben ertoe geleid dat ik ervoor gezorgd heb dat de accu gewoon in de auto kan blijven zitten. Aangezien ik in de buurt van de stalling werk ben ik van plan de auto zo om de 4-5 weken te starten en de motor op te warmen (een stukje rijden is niet verstandig : geen verzekering/belasting/apk) zodat e.e.a. af en toe nog draaien kan. Of is dat juist geen goed idee ?
Safrane 2.0 RTE 1997: automaat, leer, xenon, 230k
Safrane 2.5 RXE 1997: automaat, leer, 100k

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4639
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » za nov 25, 2017 1:29 am

Ik geef er zelf de voorkeur aan om hem niet te laten draaien, de motor zal nooit volledig op temperatuur komen en er zal condens vorming optreden waardoor de olie het vocht zal gaan opnemen.
Het lijkt mij dat het niet voor een paar maanden is.

Als je de mogelijk hebt dan:
- Banden door "opblokken vrij van de grond zetten
- Check de vorst bescherming, motor-ruitensproeier voor en achter
- Accu eruit en hem onder een druppel lader zetten.

Staat ie in een garage op buiten in weer en wind?

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
Boudie
Berichten: 309
Lid geworden op: do nov 12, 2009 1:06 pm
Locatie: Roermond

Bericht door Boudie » za nov 25, 2017 11:48 am

De auto komt in een half open schuur te staan waarvan de open zijde is afgedekt met zeil. Wel geheel onder een dak dus maar lichte vorst is niet uit te sluiten. De banden zijn al versleten dus die mogen wat lijden. Ik verwacht de auto toch minstens een maand of 6 te stallen. Dan dus toch maar beter de accu verwijderen en het risico lopen van de mogelijke problemen met het motormanagement na de winter ?
Safrane 2.0 RTE 1997: automaat, leer, xenon, 230k
Safrane 2.5 RXE 1997: automaat, leer, 100k

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2360
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » za nov 25, 2017 12:19 pm

En als je de mogelijkheid hebt is het het beste de accu aan te sluiten aan een druppellader, die zijn niet zo duur, rond de 45 euro heb je er 1 en dat is goedkoper dan een nieuwe accu :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » za nov 25, 2017 5:38 pm

Zo nu en dan de motor laten draaien zorgt ervoor dat er heel veel vocht in de uitlaat komt. Heb je nog genoeg reserve dempers dan kan je dat natuurlijk doen. Het is veel beter een druppellader aan te sluiten zoals Jack al schreef. Bij de Lidl kost die ongeveer 16 euro,heb er een en die bevalt prima.
Zorg wel dat de accu zeker vorstvrij staat, kamertemperatuur is eigenlijk ideaal zou de acccu er dus maar uithalen.
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3540
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » za nov 25, 2017 5:45 pm

WillemS schreef:Zo nu en dan de motor laten draaien zorgt ervoor dat er heel veel vocht in de uitlaat komt. Heb je nog genoeg reserve dempers dan kan je dat natuurlijk doen. Het is veel beter een druppellader aan te sluiten zoals Jack al schreef. Bij de Lidl kost die ongeveer 16 euro,heb er een en die bevalt prima.
Zorg wel dat de accu zeker vorstvrij staat, kamertemperatuur is eigenlijk ideaal zou de acccu er dus maar uithalen.
mvg WillemS
Volledig mee eens. [smilie=thumbupwink.gif]
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2360
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » za nov 25, 2017 10:55 pm

Lidl heeft die toch niet altijd :?: Dan moet je wachten tot die er weer eens is :lol: :lol:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

boer
Berichten: 537
Lid geworden op: ma dec 11, 2006 10:10 pm
Locatie: Hardinxveld Giessendam

Bericht door boer » zo nov 26, 2017 12:20 am

Online wel net nog gezien
Renault25 v6 injection baccara 1991 178000
Renault25 v6 injection baccara 1991 162000
Ex rxe v6i aut.1992 228000
Ex safrane baccara1993 315000km
Boer

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » di nov 28, 2017 9:54 pm

Follow Boer zou ik zeggen :lol:
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
Boudie
Berichten: 309
Lid geworden op: do nov 12, 2009 1:06 pm
Locatie: Roermond

Bericht door Boudie » za dec 02, 2017 12:15 am

Vanaf vandaag staat de 2.0 (zonder accu) in de stalling. Opgeruimd staat netjes :P Bedankt voor alle tips !

Afbeelding
Safrane 2.0 RTE 1997: automaat, leer, xenon, 230k
Safrane 2.5 RXE 1997: automaat, leer, 100k

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » za dec 02, 2017 3:49 pm

Bandenspanning op 40 psi ?!
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Plaats reactie