Safrane phase 1 op het spoor gekomen

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niels93
Berichten: 150
Lid geworden op: vr apr 01, 2016 12:48 pm
Locatie: Zevenaar

Safrane phase 1 op het spoor gekomen

Bericht door Niels93 » zo okt 01, 2017 9:14 pm

Hoi mede Safranisten.

Gisteren ben ik per toeval op Facebook getipt over een Safrane 2.2 (benzine) uit 1996.

Nu is het zo dat mijn Safrane binnenkort aardig aangepakt moet worden wat betreft roestplekken, vanuit dat oogpunt werd mijn interesse wel aangewakkerd.

Gisteren hebben we de Safrane beach meeting in Oostvoorne gehad, ook daar heb ik uit verschillende hoeken gehoord dat de phase 1 wat betreft afwerking stukken beter schijnt te zijn.

Kwa pk's maakt het in dit geval bijna niet uit, echter wel een 2.2 i.p.v. een 2.0, misschien iets meer vermogen onderin?

De nadelen voor mij zijn wel, geen automaat en geen cruise control.

Als de handgeschakelde versie echter lekker lui te rijden is, dus niet continu veel toeren gemaakt moeten worden om vooruit te komen, vind ik het al vele malen minder erg.

Cruise Control, zijn er mensen die er ervaring mee hebben om dat achteraf, zo origineel mogelijk toch in te bouwen?

Verder krijg ik morgen nog een lading verse foto's van deze auto.

Hij schijnt al sinds 2003 geen apk meer te hebben, het kenteken is wel nog geldig. Volgens de beste man die mij tipte over deze auto komt hij van de 1e eigenaar.

Ook is volgens de huidige eigenaar de auto op de bodem en in de wielkasten in de olie gezet, voor bescherming tegen roest natuurlijk.

Wat denken jullie hierover, is een Fase 1 kwa betrouwbaarheid en kwaliteit vooruitgang, of valt dit wel mee?

Hij heeft 140.000 gelopen, bij eventuele aankoop worden er de nodige dingen aan gedaan, zoals een nieuwe distributieriem, nieuwe olie etc.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2360
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » zo okt 01, 2017 10:13 pm

Phase 1 is goed, roest in de drempels is minder dan bij de latere phase 2 en ook de veerschotels gaven minder problemen maar controleer deze wel.
Als dit een roestvrij exemplaar is met een schappelijke prijs zou het geen gekke vervanger zijn. De motor is qua techniek wel wat ouder, ik weet niet hoeveel pk maar daar kun je makkelijk achter komen. De 2.0 is 136 pk ?
In ieder geval een mooie kleur.
Ik zou zeggen ; ga een proefrondje rijden, ik ben benieuwd hoe het uitpakt.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » ma okt 02, 2017 10:35 am

De 2.0 in de Phase1 is 107pk, maar zeer lui te rijden. Ik reed vaak in 2 weg zonder probleem.
de 2.2 komt heel dicht in de buurt van de 2.0 volvo 16 klepper. Stop.
Ik heb nog een folder van de Ph1.
Er zijn 2 varianten van de 2,2 een i en een vi.
De 2,2i heeft 110 pk en een koppel van 175Nm bij 2.500 tpm.
De 2.2vi heeft 140pk en een koppel van 180Nm bij 4.500 tpm.
Je bent dus een "luie"rijder kies dan voor de 2,2i.
Succes
mvg WillemS
wat een cijfertjes he.
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
Niels93
Berichten: 150
Lid geworden op: vr apr 01, 2016 12:48 pm
Locatie: Zevenaar

Bericht door Niels93 » ma okt 02, 2017 11:34 am

Bedankt voor de reacties en cijfers.

Het betreft een 2.2 vi met 3 kleppen per cilinder. Dus dat wil zeggen pas 180Nm bij 4500 tpm.
Weet niet hoe het rijd, maar qua cijfers is het is dus relaxter schakelen in een 2.2i

De verkoper vraagt €2950,- voor de auto wat alleen onderhandelbaar is naast de auto.
Probleem is echter dat als we er niet uit komen ik voor niets naar Zeeuws Vlaanderen ben gereden, tenzij ik nog even op de koffie ga bij Jack haha.

Heb nu gevraagd wat hun laagste prijs is, maar nog geen reactie gehad.

Hij zit behoorlijk in de opties zoals elec. voorruitverwarming, elec. stoelen met memory, originele Philips radio met van die heerlijke ouderwetse Digitale geluidsbalkjes.

Volgens de verkoper ook cruise control, maar kan deze nergens vinden op de foto's, zowel op de middenconsole als het stuur niet. Neem aan dat dit dan achteraf ergens ingebouwd is.

Wat denken jullie er van?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3540
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » ma okt 02, 2017 12:09 pm

Ik heb een tijd een fase 1 in deze kleur te koop zien staan in Sas van Gent voor 2700 Euro.
Zal vast deze zijn. Prijs zelfs verhoogd. Belachelijke prijs natuurlijk.

Laat je eigen auto eerst eens goed nakijken. Je hebt toch aardig wat tijd al in de auto gestoken.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

boer
Berichten: 537
Lid geworden op: ma dec 11, 2006 10:10 pm
Locatie: Hardinxveld Giessendam

Bericht door boer » ma okt 02, 2017 4:35 pm

Is wel een nette als je de ruimte heb voor een zacht prijsje meenemen
Renault25 v6 injection baccara 1991 178000
Renault25 v6 injection baccara 1991 162000
Ex rxe v6i aut.1992 228000
Ex safrane baccara1993 315000km
Boer

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 520
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » ma okt 02, 2017 6:00 pm

Bij mijn Safrane is later cruise control ingebouwd:

de bediening zit bij mij onder lichtschakelaar links

Afbeelding

en onder de motorkap zie je rechtsonder de regelaar met een kabel naar de smoorklep

Afbeelding

Beiden zijn in jouw foto's niet te zien, maar zegt niet alles natuurlijk.

Al weer lang geleden reed ik een 2.2.
Die was zeker bij optrekken sterker en lag iets lager in de toeren.
De 2.0 rijdt bij 3000 toeren 110 en de 2.2 reed destijds dan 120.
Mijn huidige Safrane II rijdt verder meer dan 10% zuiniger, mocht dat iets toevoegen.

Ik begrijp dat je deze wilt kopen omdat aan je huidige Safrane roest weggewerkt moet worden.
Voor bijna € 3000 kun je heel veel roest wegwerken.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » ma okt 02, 2017 9:03 pm

2950 ? Er staat een nul teveel. Deze wagen heeft al heel lang stil gestaan, ziet er niet uit. En nog belangrijker er zijn praktisch geen onderdelen meer te vinden.
Lekker laten staan zou ik zeggen.
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3540
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » ma okt 02, 2017 9:07 pm

WillemS schreef:2950 ? Er staat een nul teveel. Deze wagen heeft al heel lang stil gestaan, ziet er niet uit. En nog belangrijker er zijn praktisch geen onderdelen meer te vinden.
Lekker laten staan zou ik zeggen.
mvg WillemS
Ja, maar een fase 1 is zooo goed, je hebt geen onderdelen meer nodig. :lol: :wink:
Vraagprijs 1000/1500 Euro zou beter zijn. Nu worden ze niet serieus genomen.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » ma okt 02, 2017 9:12 pm

Wielen zijn ook niet origineel en de corrosie zie je nu op de banden zitten.
Lekker laten staan.
Alleen die kant op gaan voor de koffie bij Jack !!!
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
Niels93
Berichten: 150
Lid geworden op: vr apr 01, 2016 12:48 pm
Locatie: Zevenaar

Bericht door Niels93 » di okt 10, 2017 7:54 pm

Bedankt voor jullie advies, het beste is inderdaad om hem gewoon te laten staan met z'n absurde prijs.

Heb nog meermaals contact gehad met de tipgever over de prijs, hij zegt al een week dat ie dat gaat vragen aan z'n baas...

Ik geloof het verder wel, steek er verder geen aandacht meer in.

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2360
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » wo okt 11, 2017 11:30 pm

Denk ook niet dat je het moet doen, tussen de 500 en 1000 zou je kunnen gaan kijken maar ik verwacht niet dat hij zover zal zakken. En als de verkoper serieus zou zijn had hij allang iets van zich laten horen :roll:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Plaats reactie