Voorstellen

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
Plaats reactie
nikk
Berichten: 11
Lid geworden op: za aug 12, 2017 5:30 pm
Locatie: Reo

Voorstellen

Bericht door nikk » di aug 15, 2017 8:56 am

Hallo Allemaal,

Ben Nikk uit het westen des lands. Verplaats me de laatste jaren voornamelijk in Renaults. Momenteel 3 stuks in bezit ( zie onderschrift ).

Net terug van vakantie met de Megane 1. Helemaal tevreden, de auto heeft geen slag gemist, airco deed het goed, lekker stil op de snelweg, laag brandstofverbruik etc etc.
Met opgroeiende jongens moeten we echter wel verder kijken daar er achter mij lastig iemand kan zitten die wat groter is. Er is geen haast bij, lekker rustig alle opties bekijken.
Als er nog een Renault van een wat groter formaat bij komt dan kom ik uit op een Vel satis / Espace of een Safrane.
( De Laguna die ik nu ook bezit is achterin ook niet echt ruim te noemen ).

Ben dus ( nog ) niet in het bezit van een Safrane. Reden dat ik me heb aangemeld is om me in te kunnen lezen en vragen te kunnen stellen.

Voorkeur wat uitvoering betreft is de 2.500 icm met automaat. De 2.0 lijkt me wat licht en zo'n 5 pitter is toch wel leuk.

Mvg,

Nikk.
Megane Cc 2.0 16v Bleu Crepuscule Tech line Automatic '08
Megane break 1.6 16v Bleu Crepuscule RXT automatic '00

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2360
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » di aug 15, 2017 1:28 pm

Tja, de 5 cilinder is een hele goede keus wat motor betreft en versnellingsbak.
Verder zijn het de standaard punten die aandacht behoeven. Ik zou zeggen : ga eens ergens een stukje rijden met een 2.5, dan ervaar je het zelf :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

nikk
Berichten: 11
Lid geworden op: za aug 12, 2017 5:30 pm
Locatie: Reo

Bericht door nikk » di aug 15, 2017 1:54 pm

Heb ook niet veel twijfel of dat de 2.5 icm automaat zal bevallen. Weet niet hoe goed de bakken op zich zijn. De DP0 in de Megane 1 waar ik ook in rij is niet de meest verfijnde.
Megane Cc 2.0 16v Bleu Crepuscule Tech line Automatic '08
Megane break 1.6 16v Bleu Crepuscule RXT automatic '00

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » di aug 15, 2017 1:57 pm

De bakken in de 2.0 en 2.5 zijn Aisin Warner bakken(Toyota).
Zijn van prima kwaliteit, ververs je iedere 60/80.000 de bakolie(ca.3,3liter) met de exact voorgeschreven olie dan is je wagen eerder versleten dan de bak.
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3540
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » di aug 15, 2017 2:33 pm

Heb een keer een ritje gemaakt in een Laguna 1 fase 2 met 2.0 automaat (DP0).
Die bak schakelde keurig schokvrij. De Aisin-Warner bakken (Toyota is eigenaar maar maakt ze niet) zijn wisselend in soepelheid maar wel probleemloos.

Voor de AW bakken staat geen verversing maar zelfs Autotrans geeft aan dat je beter wel kunt verversen.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

nikk
Berichten: 11
Lid geworden op: za aug 12, 2017 5:30 pm
Locatie: Reo

Bericht door nikk » di aug 15, 2017 6:16 pm

De DP0 bakken zijn niet probleemvrij zoals bij meerderen bekend zal zijn ( geloof dat Citroen ze ook heeft toegepast onder de naam AL4 )
Goed te horen dat de bakken achter de 2.5 van goede kwaliteit zijn.
Megane Cc 2.0 16v Bleu Crepuscule Tech line Automatic '08
Megane break 1.6 16v Bleu Crepuscule RXT automatic '00

Ad-orgel
Berichten: 389
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 12:54 am
Locatie: Klaaswaal

Bericht door Ad-orgel » wo aug 16, 2017 11:47 pm

Jack de zeeuw schreef:Tja, de 5 cilinder is een hele goede keus wat motor betreft en versnellingsbak.
Verder zijn het de standaard punten die aandacht behoeven. Ik zou zeggen : ga eens ergens een stukje rijden met een 2.5, dan ervaar je het zelf :wink:
Goed advies van Jack; ik kan dat alleen maar bevestigen. Ik heb nu een 2.5 RXT automaat. De beste Safrane tot nu toe en hoewel hij al een dagje ouder is, doe ik deze nog niet weg. Ik heb er nooit problemen mee, maar ik probeer hem echter wel goed te onderhouden. Als je op zoek gaat, probeer een automaat te vinden en ook een RXT; die is goed uitgerust incl. dubbele stuurbekrachtiging; dat is ook erg fijn.
Succes.

Groet, Ad
Volvo S60 automaat
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0

nikk
Berichten: 11
Lid geworden op: za aug 12, 2017 5:30 pm
Locatie: Reo

Bericht door nikk » do aug 17, 2017 7:09 am

Hoi Ad,

Automaat heeft sowieso de voorkeur bij me, zeker op een wat grotere auto. Wat houdt dubbele stuurbekrachtiging in?
Megane Cc 2.0 16v Bleu Crepuscule Tech line Automatic '08
Megane break 1.6 16v Bleu Crepuscule RXT automatic '00

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3540
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » do aug 17, 2017 8:29 am

nikk schreef:Hoi Ad,

Automaat heeft sowieso de voorkeur bij me, zeker op een wat grotere auto. Wat houdt dubbele stuurbekrachtiging in?
De RXT heeft variabele stuurbekrachtiging. Die wordt minder naarmate je snelheid hoger is.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Ad-orgel
Berichten: 389
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 12:54 am
Locatie: Klaaswaal

Bericht door Ad-orgel » do aug 17, 2017 12:53 pm

AS1 schreef:De RXT heeft variabele stuurbekrachtiging. Die wordt minder naarmate je snelheid hoger is.
Dank voor de correctie. De bekrachtiging is inderdaad snelheidsafhankelijk; voor deze vorm van stuurbekrachtiging is variabel een betere term. Ik dacht dat het aangeduid werd met "dubbel". Hij stuurt in ieder geval heerlijk licht. Zo heb ik dat nog in geen enkel ander merk auto gevoeld; pas nog in een BMW gereden (een 528 geloof ik), maar daar moest je zowaar nog "spierballen" voor hebben om te sturen; geeft mij de Safrane maar, die zit ook veel beter...

Groet,
Ad
Volvo S60 automaat
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0

nikk
Berichten: 11
Lid geworden op: za aug 12, 2017 5:30 pm
Locatie: Reo

Bericht door nikk » do aug 17, 2017 3:54 pm

Ah ok, dat. Ja prettig.
Megane Cc 2.0 16v Bleu Crepuscule Tech line Automatic '08
Megane break 1.6 16v Bleu Crepuscule RXT automatic '00

Gebruikersavatar
Boudie
Berichten: 309
Lid geworden op: do nov 12, 2009 1:06 pm
Locatie: Roermond

Bericht door Boudie » vr aug 18, 2017 1:10 am

Geen automaat. maar 2.5 RXT, weinig km's en aantrekkelijk geprijsd . De echte staat van deze auto is me natuurlijk onbekend. Check op roest !

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/ren ... e=lr&pos=2
Safrane 2.0 RTE 1997: automaat, leer, xenon, 230k
Safrane 2.5 RXE 1997: automaat, leer, 100k

nikk
Berichten: 11
Lid geworden op: za aug 12, 2017 5:30 pm
Locatie: Reo

Bericht door nikk » vr aug 18, 2017 6:12 am

Bedankt Boudie. Ziet er aardig uit maar voor mij is automaat is toch wel een pre.
Megane Cc 2.0 16v Bleu Crepuscule Tech line Automatic '08
Megane break 1.6 16v Bleu Crepuscule RXT automatic '00

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2360
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » vr aug 18, 2017 9:35 pm

:) De officiele naam is snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging :)
Is echt fijn, hoe sneller je rijdt hoe meer gevoel je hebt dat je aan het sturen bent :lol:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Plaats reactie