TRANSMISSIE: manueel of automaat?

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
Plaats reactie
dmerleve

TRANSMISSIE: manueel of automaat?

Bericht door dmerleve » 11 jul 2017, 14:02

Beste forumleden,

vorige zomer heb ik met succes, mede dankzij de hulp gevonden op dit forum, de kussens en lederbekleding van twee voorste elektrisch verstelbare zetels van een Safrane PhII overgezet op een manueel verstelbaar frame en ingebouwd in de saf 2.2 dt rt van mijn papa; een hele onderneming, maar wat een verademing, want de orignele zetels waren doorgesleten. Waarvoor nogmaals dank!

Ik weet niet hoe het zit in NL, maar in België zal er in de toekomst stilaan meer druk worden gezet op oude dieselwagens (het lijkt zo onvoorstelbaar in dit oude diesel-land). In Antwerpen is er onlangs een verbod op vervuilende diesels van kracht, vooral in het centrum. Voor mijn papa zou een algeheel verbod wat spijtig zijn, want zijn safrane 2.2 td heeft nu nog maar 111.000 km.

Maar mijn papa is nogal gewend aan de zachtheid van het franse ondergewaardeerde model uit de bovenklasse (tis al zijn derde safrane). 'Zo zacht maken ze geen auto's meer vandaag' vindt hij.

Daarom wil ik vanaf nu stilaan bij gelegenheid al eens uitkijken naar een geschikt benzine model. Ik zag al Initiale Paris uitvoeringen en andere mooie 'reguliere' rtx uitvoeringen op het internet. Sommige hebben een automaat, andere een manuele transmissie.

Omdat ikzelf enkele jaren geleden ben uitgekomen op de kwalitatieve 5-cilinders van volvo (S80, V70, xc70, xc90), ben ik inmiddels overtuigd dat de 2.5 volvo motoren in de safrane ook een lange levensduur kunnen hebben.

Mijn concrete vraag betreft de transmisse: automaat (4-traps) of manueel (5-traps)?
Ik begrijp dat de 2.5 en de 2.0 allebei volvo transmissie's hebben (zowel automaat als manueel). Of heb ik dat fout?
In mijn volvo 2.5 T heb ik een Aisin automaat, maar die is wel 5-traps (dat is toch al eentje meer).

Hoe voelt een aisin 4-traps automaat aan om te rijden?
akkoord, je moet niet meer schakelen, maar vier versnellingen lijkt mij wat weinig...
welk toerental (2.0 en 2.5) heb je dan als je 120 km/u rijdt?

Alvast bedankt,
Mvg
Dmerleve

AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) » 11 jul 2017, 19:04

De automaat van de 2.0 en 2.5 Volvo-motoren in de Safrane is ook van Aisin-Warner. Deze automaat gaat eigenlijk nooit kapot.
Laat de ATF (olie) verversen. Is deze heel zwart ververs dan later nog een keer. Deze automaat reageert goed op nieuwe olie.
De automaat heeft een zeef maar deze is niet te vervangen zonder demontage van de hele automaat.

De AW automaten schakelen redelijk soepel.
Over toerentallen zie hier.
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993

dmerleve

Bericht door dmerleve » 12 jul 2017, 09:04

Bedankt voor de info en om het topic over de toerentallen aan te reiken. Ik zocht ernaar via zoeken op de woorden automaat manueel, maar vond het niet.

De reacties lijken aan te geven dat aan 120 km/u,
de 2.5 automaat (4-traps) ca 2900 t/m draait en de 2.5 manuele transmissie (5-traps) ca 3200 t/m.

Als leek had ik eerder gedacht dat de 5-traps minder toeren zou maken, maar ik begrijp nu dat het juist andersom is.

AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) » 12 jul 2017, 09:59

De versnellingen van een 4 traps automaat zijn lang en de fabrikant kiest hoe lang ze worden.
Mijn V6 met 4-traps automaat draait maar 2700 toeren bij 120 km/u.
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993

Ad-orgel

Re: TRANSMISSIE: manueel of automaat?

Bericht door Ad-orgel » 14 jul 2017, 01:59

dmerleve schreef:Hoe voelt een aisin 4-traps automaat aan om te rijden?
akkoord, je moet niet meer schakelen, maar vier versnellingen lijkt mij wat weinig...
Ik heb Safrane 2.0 en 3.0 24v gereden en rijd nu 2.5, allemaal automaten. De 2.0 was prima; ook de automaatbak was erg fijn; alleen had deze niet zoveel trekkracht, wel genoeg, maar dat was het dan ook. Ik heb deze auto verkocht, maar zag hem pas nog langs komen op marktplaats, met al meer dan 300.000 km op de teller.

Na de 2.0 had ik een 3.0 die ik al weer vrij snel verkocht; toen mijn tweede 3.0 aangeschaft; helaas was de versnellingsbak van deze met 175.000 km total-loss. Deze ZF-automaatbak was ook niet fijn, schakelde stoterig en was niet soepel. Na het versnellingsbakdebacle heb ik deze auto verkocht. De koper heeft er weer een andere bak ingezet.

Hierna stapte ik even van Renault af en kocht ik een Peugeot 607, ook met een ZF-automaatbak. Deze bak was ook niet prettig. Pas bij 70 km/u schakelde deze bak over in de hoogste (4e) versnelling; dat vond ik vervelend. Lang heb ik deze auto niet gehad want tijdens strenge vorst is de motor bevroren en liep deze na het starten volledig in elkaar en moest ik ook van deze auto afscheid nemen.

Ik ging weer terug naar Safrane en nu een 2.5 RXT automaat. Deze heb ik nog. Dit is een fantastische auto met een even fantastische versnellingsbak van Aisin Warner. Deze schakelt zo soepel dat je het amper merkt en het overschakelen naar de 4e versnelling is door even het gas los te laten goed te beïnvloeden. Met deze bak is het met 4 versnellingen goed te doen Pas stond ik voor de keus om afscheid te nemen van deze auto of een forse reparatie te laten uitvoeren. Ik heb voor het laatste gekozen, omdat ik deze Safrane nog niet kwijt wilde. Een 2.5 automaat kan ik je echt aanbevelen. Dit type vind ik persoonlijk de beste Safrane die Renault gemaakt heeft.

Groet,
Ad
Volvo S60 automaat
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0

dmerleve

Bericht door dmerleve » 01 aug 2017, 15:52

Beste Ad,

Bedankt voor je waardevolle feedback.
Bijzonder wel dat je van de nieuwere peugeot terug naar de Safrane bent gegaan.
Wat je schrijft over het beïnvloeden door even het gaspedaal los te laten, herken ik.

Zelf rij ik met een volvo xc70 van 2003, met aisin automaat.
Ik zou mijn vader eigenlijk liever dat model aanbevelen, maar hij vindt de ophanging toch nog weer anders dan zijn safrane.
ik was alleen wat huiverig omdat het maar 4 versnellingen heeft, ik dacht, dat maakt dan vast wel veel lawaai aan 120 in vierde... maar blijkbaar valt het goed mee.

Mijn keuze valt ook meteen op de 2,5 (gezien dat een kwaliteitsmotorblok gebleken, met 5 cylinders). Mijn schoonbroer heeft zijn 2,5 xc70 van 2001 net laten reviseren en zit aan 400.000 km. Voor benzine motoren zijn dat toch echt wel mooie prestaties vindt ik.
Dus ja, 2,5 bij voorkeur, maar 2,0 is fiscaal wat gunstiger.

Bedankt!

Jack de zeeuw

Bericht door Jack de zeeuw » 01 aug 2017, 23:39

Dat fiscale gebeuren hebben we in Nederland niet mee te maken gelukkig, als we naar pk's belast werden in plaats van gewicht kon ik mijn lol wel op.
Wij worden echter weer op een andere manier geplukt.
Van de 2.5 motor hebben we (op de carterontluchting na) nog weinig slechte geluiden van gehoord :D
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Luigi

Bericht door Luigi » 02 aug 2017, 17:21

dmerleve schreef:
Dus ja, 2,5 bij voorkeur, maar 2,0 is fiscaal wat gunstiger.
Ikzelf rij met een saf phase 1 2.0 automatic betaal hiervoor 400 € belasting per jaar wagen rijd goed is voor een rustige chauffeur schakelt over op 2500-3000 toeren kan met het verkeer mee schakelt in vierde op precies 70 per uur .
Als je dat kleine knopje induwt op de versnellingspook schakelt hij pas over op 4000-5000 toeren en als je nog sneller wil schakel je gewoon zelf 8) .
Gouden raad ververs uw automaat olie om de 80000 km iets vroeger als hij begint te schokken bij overschakelen dan ook de filter mee vervangen bak hoeft hier niet voor gedemonteerd te worden enkel de oliepan.
Prijs voor vervangen olie en zeef en pakking zonder werkuren kwam op ongeveer 150 €
Greetz
Safrane 2.0 RT Phase I 1993 Leder Automaat op stal gezet wegens verlaten oldtimerleeftijd
Mazda 626 coupe 2.0 L 12 kleppen van 1990 voor mijn midlifecrisis.Oldtimer
Peugeot Ion 2012 Full electric tweedehands wegens ideaal voor stad en veel goedkoper rijden nu eerste wagen [smilie=wub.gif]

Plaats reactie