Safrane afgekeurd

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2378
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » 15 apr 2017, 16:30

:idea: lekker doorgaan met de Saf :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

b.haan
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 apr 2017, 16:22

Bericht door b.haan » 15 mei 2017, 09:45

Fijn dat je nog even van je Safrane kan genieten. Hoeveel heeft dit grapje je uiteindelijk gekost?

Ad-orgel
Berichten: 389
Lid geworden op: 08 aug 2007, 01:54
Locatie: Klaaswaal

Bericht door Ad-orgel » 28 jun 2017, 00:27

Ad-orgel schreef:... De dorpels moeten nog gebeuren...
De dorpels/kokerbalken zijn ook onder handen genomen; dat heb laten laten doen en zelf meegeholpen. De kokerbalk onder het linker voorportier was nogal poreus; daar zaten diverse gaten. Voor de rest viel het mee en waren het maar een paar kleinere plekken aan beide zijden. De gelaste plekken hebben we gespoten met rode menie en voor rest aan de buitenkant ingekwast met lijnolie. Ook de binnenkant hebben we ingespoten met lijnolie; dat roest daar dus voorlopig niet meer. Ook aan de randen van de wielkasten zat hier en daar roest; ook dat hebben we weer netjes gerepareerd. Ver de auto nog een was en poetsbeurt gegeven. Nu wil ik de onderkant nog een keer onder handen nemen en waar mogelijk invetten met lijnolie.

Groet,
Ad
Volvo S60 automaat
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0

Gebruikersavatar
jerryvr
Berichten: 200
Lid geworden op: 08 mei 2010, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Bericht door jerryvr » 28 jun 2017, 13:52

Goed besluit Ad!

Ik heb destijds de Safrane ingeruild voor een Laguna, maar hoewel de motor en automaat beter zijn dan de Safrane, mis ik nog iedere dag het confort. Vergeleken met de Safrane is de Laguna erg stug geveerd.

(de Laguna 3.0 V6 kan door de passief meesturende achteras wel een stuk harder door de bocht dan een Safrane ;) )
Tesla Model 3 (In bestelling)
Hyundai Tucson (Aflopend)
Renault Laguna 3.0 V6 24V Initiale - Noir Nacré (Verkocht, rijdt nu rond in Nigeria)
Renault Safrane 2.5 RXT - handgeschakeld, Bleu Crépuscule (Overleden)
Renault Safrane 2.5 RXE - handgeschakeld, Vert Abysse (Overleden)
Renault Safrane 2.5 RXT - handgeschakeld. Vert Fiji (Overleden)

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3574
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » 28 jun 2017, 15:07

Ad-orgel schreef:Als je zo af en toe eens in een andere rijdt, ga je de Safrane weer des te meer waarderen.
Dat had ik destijds met mijn Laguna 1 V6 al. Helaas wen je er dan weer aan en dan was de Laguna mij wel soms wat te stug geveerd.

Het waarderen van mijn Safrane had ik in heel sterke mate toen ik zondag na een dag op een oprijwagen rijden, in mijn Safrane ging rijden. Het stevige sturen, het veercomfort en de soepelheid en rust van de motor was zwaar genieten.
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993

Ad-orgel
Berichten: 389
Lid geworden op: 08 aug 2007, 01:54
Locatie: Klaaswaal

Bericht door Ad-orgel » 23 feb 2018, 22:41

Vandaag weer voor de keur geweest en weer (dikke) problemen. Weer afkeur en eigenlijk kan ik niet verder rijden.

Wat is er loos?

Vorige week merkte ik toen ik in de file reed dat als ik de rem vasthield, het pedaal wat dieper zakte, maar kwam niet op z'n eind. Ik had voor vandaag een afspraak staan, dus hield ik het in de gaten; het leverde geen problemen op. Vandaag bij de keuring bleek dat de remkracht op het rechterachterwiel lager was dan de andere kant. Bij verdere controle viel op dat het remvloeistofreservoir leeg was. en bij verdere controle zag ik dat aan de binnenkant van het rechterachterwiel olie zat. De remcylinder (of hoe het ook heten mag) is lek. De remschijf was al bruin en de olie was daar al behoorlijk ingebrand. Dit betekende dat de remcylinder, schijf en blokken vervangen moeten worden. Samen met nog een paar rubbers o.a. bij de aandrijfas een reparatie van ongeveer € 800,00. Pff, heel wat, maar ik wilde dat eigenlijk nog wel laten uitvoeren. Helaas moet deze reparatie snel uitgevoerd worden, omdat hiermee verder rijden niet echt verantwoord is. Dus veel tijd om na te denken had ik niet.

Wel heb ik gevraagd om nog wat verder te kijken, met name controle op roest. De monteur had wat roest gezien boven in de wielkasten bij de veerpoten, maar zag dat voor de keur nog door de vingers. Bij verdere controle op mijn verzoek, bleek dat de roestvorming toch wel verregaand was en dat er een paar gaatjes zichtbaar werden; een twijfelgeval voor afkeur. De andere kant hetzelfde verhaal; ook één gaatje. Dichtlassen en verstevigen zou een mogelijkheid zijn, maar dan moet de binnenbekleding er helemaal af. Al met al een hele klus. Kosten nog een keer minstens € 500,00. Met een grote beurt mee moet ik alles bij elkaar rekenen op een bedrag tussen € 1.500,00 en € 1.700,00.

Helaas ben ik niet zo’n handige knutselaar, anders zou ik het zelf aanpakken en zodoende de kosten binnen de perken houden. Vooral het wegwerken van de roest is voornamelijk arbeid. Bovendien moet ik erop rekenen dat de remcylinder aan de andere kant ook binnenkort komt, want die is net zo oud. Ik heb daarom besloten afscheid te nemen van mijn Safrane, hoe jammer ik het ook vind, want hij rijdt perfect en zit (als RXT) goed in zijn spullen. Bovendien is de auto verder goed, met een fijne motor die nog op z’n minst een ton meekan (staat nu op 280.000). Maar de koets is helaas wat minder.

Morgen ga ik even bij een Laguna Initiale kijken (het model na de rampserie; volgens mij nr. 3).

Groet,
Ad
Laatst gewijzigd door Ad-orgel op 24 feb 2018, 00:21, 4 keer totaal gewijzigd.
Volvo S60 automaat
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0

boer
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 dec 2006, 22:10
Locatie: Hardinxveld Giessendam

Bericht door boer » 23 feb 2018, 22:44

Misschien terug naar een 25 ik weet nog een te koop een v6
Renault25 v6 injection baccara 1991 178000
Renault25 v6 injection baccara 1991 162000
Ex rxe v6i aut.1992 228000
Ex safrane baccara1993 315000km
Boer

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3574
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » 23 feb 2018, 22:56

Ad-orgel schreef:Vandaag weer voor de keur geweest en weer (dikke) problemen. Weer afkeur en eigenlijk kan ik niet verder rijden
Wat mankeert er aan?
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993

Ad-orgel
Berichten: 389
Lid geworden op: 08 aug 2007, 01:54
Locatie: Klaaswaal

Bericht door Ad-orgel » 24 feb 2018, 00:02

AS1 schreef:
Ad-orgel schreef:Vandaag weer voor de keur geweest en weer (dikke) problemen. Weer afkeur en eigenlijk kan ik niet verder rijden
Wat mankeert er aan?
Ik was nog niet klaar met mijn verhaal, dat heb ik inmiddels aangevuld (zie hier boven).

Groet,
Ad
Volvo S60 automaat
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0

Fuego_gtx
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 okt 2010, 11:58
Locatie: Landgraaf

Bericht door Fuego_gtx » 24 feb 2018, 07:30

Tja zelfs een safrane heeft niet het eeuwige leven :(
Renault Forever :P
Ex Renault Fuego (4x)
Citroen Xsara Picasso 2.0 2003
Ex Safrane 2.2i Manoir 366k Amarant Metallic 142 1994

Hans de Boer
Berichten: 80
Lid geworden op: 28 okt 2007, 11:30
Locatie: Den Haag

Bericht door Hans de Boer » 25 feb 2018, 09:23

Ik heb zelf al jaren een Laguna 3 1.5 diesel. Vind hem persoonlijk fijner dan de safrane en qua ruimte hetzelfde.

Groet, Hans
Sedert september 2014 een Renault Laguna 3 1.5 DCI uit 2010

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2378
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » 25 feb 2018, 21:37

Jammer Ad maar als het zo is, zul je er aan moeten geloven :cry:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3574
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » 25 feb 2018, 22:00

De Laguna III (vanaf 2007 dus) is een zeer betrouwbaar model. Renault heeft alles uit de kast getrokken n.a.v. het debacle met de Laguna II. Helaas is de auto geen succes vanwege de imago-schade door de vorige Laguna maar ik moet ook zeggen dat ik de Lag III slaapverwerkend vind aan de buitenkant m.u.v. de coupe uitvoering.
Het interieur dan wel weer geslaagd. Maar goed smaken verschillen he.
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993

Ad-orgel
Berichten: 389
Lid geworden op: 08 aug 2007, 01:54
Locatie: Klaaswaal

Bericht door Ad-orgel » 27 feb 2018, 01:57

Zaterdag heb ik definitief besloten afscheid te nemen van de Safrane. Ik kan er eigenlijk niet meer mee rijden, want de remcilinder is behoorlijk lek. Daarom moest is snel iets anders en had dus nauwelijks tijd om te zoeken. Ik ben zaterdag nog bij een Laguna van 2007 (de face-lift van type 2) geweest, maar deze zag er een beetje verhabbezakt uit; weer netjes er bij zetten, moest te veel kosten en bovendien vertrouwde ik de auto niet zo erg; dus daar heb ik van afgezien. Ik heb daarom zaterdag uiteindelijk voor een paar honderd euro meer dan de reparatie aan de Safrane zou moeten kosten, een Volvo S60 2.4 van 2002 gekocht. Aan alles is te zien dat deze auto heel goed is bijgehouden. Hij is dealeronderhouden. Alle rekeningen vanaf 2014 zitten er bij en daaruit blijkt dat er bepaald niet op het onderhoud is beknibbeld. Wel blijkt hieruit dat aan een Volvo ook het nodige verspijkerd moet worden.

In 2012 is er nog een LPi-installatie in deze auto gelegd toen er al 191.000 km op de teller stond. De tellerstand nu is 363.000 km. Dat is niet weinig, maar dat zou je aan de auto niet zeggen en de 5 cilinder Volvo-motoren kunnen wel wat aan. En ik kan niet anders zeggen dat deze Volvo ook heel goed rijd en voor de Safrane niet onder doet; alleen de stoelen staan naar mijn zin wat te laag. In- en uitstappen gaat wat lastiger dan bij de Safrane.

Verder is het geen automaat waar ik eigenlijk wel aan hecht, maar ik heb deze auto in principe maar voor tijdelijk gekocht, zodat ik alle tijd heb om een andere op te zoeken. Ook voor LPG rijdt ik, denk ik net iets te weinig kilometers (ca. 12.000 per jaar). Maar goed, ik kan hier voorlopig goed mee uit te voeten.

Tenslotte nog een reactie op jullie reacties:

Fuego - Ook aan een Safrane komt een eind, hoewel de mijne nog wel op de weg zou kunnen blijven als de problemen worden opgelost. Ik heb er ernstig over nagedacht, maar ik vind de kosten die ik er aan moet besteden te hoog. Voor een doe het zelver zouden de kosten binnen de perken kunnen blijven en zou het nog een prima auto zijn.

Hans - Is de Laguna 3 het laatste type? Als deze beter rijden dan de Safrane, dan moeten ze het wel erg goed doen…!

Jack - Zeker jammer; ik wilde er eigenlijk nog een poosje mee doorgaan, maar goed, ik heb met deze laatste 6 jaar gedaan en er best plezier aan beleefd.

AS1 - Ik wist dat de rampserie van de Laguna type 2 was, maar ik dacht dat de face-lift als type 3 werd aangeduid en het laatste type nummer 4 is. Maar als ik jou goed begrijp is de laatste serie (vanaf 2007) type 3.
De face-lift van type 2 is ook al een stuk beter dan de oorspronkelijke overigens. Verder vind ik het laatste type ook niet mooi; de neus is niets aan, de koplampen zitten er raar in en ook de achterlichten zijn vreemd geplaatst. Dat neemt overigens niet weg dat als ik een mooie tegenkom, ik deze niet zal kopen. Evenwel ondanks het feit dat k al heel lang Renault rij (het Peugeot-debacle uitgezonderd) beperk ik me in mijn zoektocht niet tot Renault. Ook een mooie Volvo komt in aanmerking. Dat zou best een waardige opvolger voor de Safrane zijn.

Ik zal in ieder geval dit Forum regelmatig raadplegen en als het zo uitkomt ook nog wel eens wat posten.

Groet,
Ad
Volvo S60 automaat
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0

RichTrip
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 jan 2012, 09:03

Bericht door RichTrip » 27 feb 2018, 08:50

De Laguna II Phase I is geleverd van 2001 t/m 2005
De Laguna II Phase II is geleverd van 2005 t/m 2007
De Laguna III is geleverd vanaf tweede helft van 2007

De Laguna III is zeer zeker veel beter dan de Laguna II. Maar zoals altijd geldt nog veel meer hoe de vorige eigenaar/eigenaren er mee is/zijn omgesprongen.

Succes met je zoektocht!
Moderator Renaultforum.nl

Plaats reactie