Safrane afgekeurd
Safrane afgekeurd
Vandaag mijn auto weggebracht voor apk-keuring en nog wat werkzaamheden.
Dat ging helaas niet goed; een paar vervelende afkeurpunten.
Wat is er loos:
1. De draagarmsteun rechts achter is doorgeroest (lijkt niet meer te leveren).
2. De koplampverstelling zit op de steun en viel er in zijn geheel af (ook niet meer te leveren).
3. Een rubber van de voorste draagarm versleten.
4. Wiellager rechter voorwiel aan vervanging toe
5. Wat roestvorming aan het subframe (niet ernstig maar moet wel behandeld worden).
6. Roest op de chassisbalken (beter is om dat te behandelen).
7. Dorpels zijn nog wel hard, maar de kappen zijn er nog niet af geweest; ik ben bang dat daar ook wel wat voor de dag komt.
8. Verder moet de auto een grote beurt hebben, nieuwe ruitenwissers en twee nieuwe banden.
Kosten alles bij elkaar toch wel een dikke € 1.000,00. Daar kan mogelijk laswerk aan de dorpels nog bijkomen.
Er van uitgaande dat er nog een draagarmsteun te krijgen is, is het wel een lastige beslissing of ik deze kosten nog aan de auto spendeer. Bij de garage zeiden ze wel dat als je een nieuwere auto hebt, je ook afschrijving moet rekenen. Met de Safrane heb je dat niet, dus enig extra onderhoud mag dan wel. De vraag is echter: Is dat het dan? Voordat ik het laat repareren (voor zover nog mogelijk) moet er eerst wel een grondige inspectie plaatsvinden, om zoveel mogelijk tegenvallers uit te sluiten.
Iemand nog nuttige tips?
Groet,
Ad
Dat ging helaas niet goed; een paar vervelende afkeurpunten.
Wat is er loos:
1. De draagarmsteun rechts achter is doorgeroest (lijkt niet meer te leveren).
2. De koplampverstelling zit op de steun en viel er in zijn geheel af (ook niet meer te leveren).
3. Een rubber van de voorste draagarm versleten.
4. Wiellager rechter voorwiel aan vervanging toe
5. Wat roestvorming aan het subframe (niet ernstig maar moet wel behandeld worden).
6. Roest op de chassisbalken (beter is om dat te behandelen).
7. Dorpels zijn nog wel hard, maar de kappen zijn er nog niet af geweest; ik ben bang dat daar ook wel wat voor de dag komt.
8. Verder moet de auto een grote beurt hebben, nieuwe ruitenwissers en twee nieuwe banden.
Kosten alles bij elkaar toch wel een dikke € 1.000,00. Daar kan mogelijk laswerk aan de dorpels nog bijkomen.
Er van uitgaande dat er nog een draagarmsteun te krijgen is, is het wel een lastige beslissing of ik deze kosten nog aan de auto spendeer. Bij de garage zeiden ze wel dat als je een nieuwere auto hebt, je ook afschrijving moet rekenen. Met de Safrane heb je dat niet, dus enig extra onderhoud mag dan wel. De vraag is echter: Is dat het dan? Voordat ik het laat repareren (voor zover nog mogelijk) moet er eerst wel een grondige inspectie plaatsvinden, om zoveel mogelijk tegenvallers uit te sluiten.
Iemand nog nuttige tips?
Groet,
Ad
Volvo S60 automaat
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0
- Jack de zeeuw
- Berichten: 2378
- Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
- Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen
Dat is niet leuk natuurlijk. In de toekomst aan komende reparaties zijn moeilijk te voorspellen maar onderhoud blijf je hebben.
Als je een andere zuto gaat kopen zal dat waarschijnlijk ook 1 zijn op redelijke leeftijd dus ook onderhoudsbehoeftig.
Het blijft een moeilijke beslissing. Het is wel zo dat je nu weet wat je hebt om dat je de auto al langer rijd.
Als je een andere zuto gaat kopen zal dat waarschijnlijk ook 1 zijn op redelijke leeftijd dus ook onderhoudsbehoeftig.
Het blijft een moeilijke beslissing. Het is wel zo dat je nu weet wat je hebt om dat je de auto al langer rijd.

Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3574
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
Alles kan gerepareerd worden, maar je Safrane zal nooit meer dan 500 euro waard worden
Ik zou de beslissing van toekomstige kosten en gemaakte kosten in het verleden laten afhangen. Als je bijvoorbeeld net de hele distributie hebt laten vervangen, dan zou ik nog een jaar proberen door te karren. Maar stel dat je kachelradiateur problemen gaat geven, zoals hier in horrortopics voorbij is gekomen, dan zou ik het wel weten: exit!

Te koop: 06-'99 vert abysse Renault Safrane 2.0-16V RTE, elek. voorruitverwarming, 16" Ronal R54.
Te koop: 12-'00 bleu methyl Renault Megane Break 1.4-16V expression, div. upgrades
Te koop: 12-'00 bleu methyl Renault Megane Break 1.4-16V expression, div. upgrades
Past die ook op de fase 2?AS1 schreef:Ik heb een draagarmsteun voor RA van een fase 1 liggen.
Ik wist dat die dingen nog eens gewild zouden worden.
Nog iets: Op de draagarmsteun zit het koplampverstellingsmechanisme (wat een woord...) gemonteerd. Dat was ook knap verroest, zodanig dat het van de steun afbrak; heb jij dat er ook bij of niet?
Groet,
Ad
Volvo S60 automaat
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0
Het punt is dat de onderdelen steeds schaarser worden. Gelukkig zijn er nog hobbyisten die de nodige onderdelen hebben.Elegance schreef:Alles kan gerepareerd worden...
Ik zou de beslissing van toekomstige kosten en gemaakte kosten in het verleden laten afhangen.
De distributie is nog niet zo lang geleden vervangen en kan nog wel een jaar of 5 mee; ook de kachel doet het nog prima.
Ik laat reparatie vooralsnog afhangen van de toestand van de dorpels.
Groet,
Ad
Volvo S60 automaat
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3574
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
Die zit alleen op de fase 2 met xenon-verlichting.Ad-orgel schreef:Past die ook op de fase 2?AS1 schreef:Ik heb een draagarmsteun voor RA van een fase 1 liggen.
Ik wist dat die dingen nog eens gewild zouden worden.
Nog iets: Op de draagarmsteun zit het koplampverstellingsmechanisme (wat een woord...) gemonteerd. Dat was ook knap verroest, zodanig dat het van de steun afbrak; heb jij dat er ook bij of niet?
Je zou een aanvraag kunnen plaatsen op www.onderdelenlijn.nl
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993
Clio 1.4 RN 1993
Vandaag "de schade" nog wat beter bekeken. Ook één van de kappen er afgehaald. Daar zat ook flink roest onder en diverse gaten. Daar zit wel wat laswerk aan. Ook aan de andere kant ging de schroevendraaier er op een plek door; dus beide kanten zijn een beetje poreus.AS1 schreef:Ik heb een draagarmsteun voor RA van een fase 1 liggen.
De toestand van de draagarmsteun viel daarentegen mee; wat doorgeroest was, was de bevestiging van het koplampverstellingsmechanisme; de steun zelf viel nog wel een beetje mee.
AS1, wat moet de steun die jij hebt liggen (ziet er beter uit) kosten en hoe kom ik in het bezit ervan (ophalen of opsturen?).
Groet,
Ad
Volvo S60 automaat
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3574
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
Ik heb besloten om de Safrane weer door de keuring te helpen.AS1 schreef:Je hebt nu een persoonlijk bericht.
Ik vond het zonde om deze auto weg te doen; er zijn immers weinig auto's die fijner rijden.
Ik heb de draagarmsteun (trekstangbeugel) bij AS1 gekocht en volgende week gaan ze in de garage de dingen doen doe moeten gebeuren, incl. de dorpels.
Als het goed is moeten we dan weer "even" vooruit kunnen.
Ik houd jullie op de hoogte.
Groet,
Ad
Volvo S60 automaat
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0
Een goed besluit Ad, een Safrane is iid een heel fijne auto.
Naar mate ze ouder worden zal er wat meer onderhoud gepleegd moeten worden, maar dat is bij elk merk zo.
Als hij door de APK is gekomen kan je op het gemak de overige zaken aanpakken zodanig
dat het niet allemaal tegelijk komt.....
Gr Albert
Naar mate ze ouder worden zal er wat meer onderhoud gepleegd moeten worden, maar dat is bij elk merk zo.
Als hij door de APK is gekomen kan je op het gemak de overige zaken aanpakken zodanig
dat het niet allemaal tegelijk komt.....
Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/230.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/230.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak
Ik hoop dat het een goed besluit is. Ik laat echter gelijk alles maar doen, ook de dorpels. Verder is er aan de auto eigenlijk niks, dus na de reparatie verwacht ik eigenlijk geen problemen meer. Als dat zo zou zijn geweest, had ik hem niet meer laten maken.AlbertP schreef:Een goed besluit Ad, een Safrane is iid een heel fijne auto.
Als hij door de APK is gekomen kan je op het gemak de overige zaken aanpakken zodanig
dat het niet allemaal tegelijk komt.....
Gr Albert
Ik rijd nu even een BMW 523i met 6 cilinders en dan denk je dat zal nog wel beter rijden dan de Safrane, maar dat is toch echt niet zo.
De stoelen staan te laag en ik krijg geen goede zitpositie; verder stuurt hij zwaar. Wat ik ook ervaar is dat je regelmatig moet corrigeren om niet uit de koers te raken. De Safrane gaat gewoon altijd rechtuit als je niks doet, maar dat doet deze BMW niet. Het zal wel een kwestie van wennen zijn, maar in mijn Peugeot 607 die ik nog even gereden heb, was dat ook zo en dat wende eigenlijk niet.
Wel is het motorgeluid minder hoorbaar dan in de Safrane, maar het bandengeluid is wel weer nadrukkelijk in de auto te horen.
Ook de automaat vind ik niet fijn. Bij mijn auto kan je opschakelen door even wat gas te minderen. Dat lukt bij de BMW niet; pas bij 80-85 km schakelt hij in zijn hoogste versnelling (5e). Dat betekent dat als je niet op de snelweg zit bijna altijd in de 4e versnelling rijdt.
Nee, met een BMW zou ik niet willen ruilen.
Groet,
Ad
Volvo S60 automaat
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0
Ja Ad, die Beamer heeft achterwiel aandrijving en als er dan op de diverse punten iets speling ontstaat(droge rubberbussen b.v.) dan wordt de wagen direkt wat "onzeker".
Succes met de reparatie, ik heb overigens die bevestigingen met zinkverf beschermd en dat werkt perfekt.
mvg WillemS
Succes met de reparatie, ik heb overigens die bevestigingen met zinkverf beschermd en dat werkt perfekt.
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
- Jack de zeeuw
- Berichten: 2378
- Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
- Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen
De afkeurpunten zijn gerepareerd o.a. met behulp van de draagarmsteun (trekstangbeugel) van AS1. De auto is weer goedgekeurd, dus ik kan er weer een jaartje tegen.Jack de zeeuw schreef:Ad, leuk dat je toch nog Safrane blijft rijden, top hoor
In principe wil ik deze Safrane nog wat langer op de weg houden. Als je zo af en toe eens in een andere rijdt, ga je de Safrane weer des te meer waarderen.
De dorpels moeten nog gebeuren; daar zaten ook wat gaten in, maar was geen afkeurpunt.
Als dat gebeurd is ga ik heel de onderkant een anti-roest-beurt geven.
Groet,
Ad
Volvo S60 automaat
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0