overzicht zwakke punten van de Safrane

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2360
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » do feb 23, 2012 8:47 am

Zie ik ook, maar dit is niet de goede, deze kom je overal in alle programma's tegen. Volgens mijn garage die er een hele dag mee bezig is geweest en ook al zo'n waterpomp binnen heeft gehad, parreerd volgens het programma het nr van de motor met de pomp maar past de pomp niet (moet een kleine geribbelde poelie zijn ipv een grote gladde). In het verleden is er waarschijnlijk eens een fout gemaakt met omnummeren, deze past echt niet. :cry: En de goede is niet meer leverbaar. :evil:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
Sjak Brak
Berichten: 1232
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:03 pm
Locatie: Antarctica

Bericht door Sjak Brak » do feb 23, 2012 9:07 am

Een poulie is toch over te zetten, of...?
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2360
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » do feb 23, 2012 9:10 am

Jawel maar de pomp past niet. :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » do feb 23, 2012 10:52 am

Al eerder heb ik dat fenomeen gelezen.
En ook bij mijn Ini had ik dit, dat de waterpomp die werdt opgegeven niet de juiste was.
Gelukkig was de lekkage op de pomp een foute diagnose en bleek elders het water verlies te zitten.

Mijn welbekende (onbekend in het forum) had hetzelfde probleem.
Lekkage op de WP as..... Niet meer leverbaar :twisted: :twisted: :twisted:
Met veel kunst en vlieg werk en een oude WP, en zijn eigen WP heeft hij van 2 kapotte WP`s weer één hele kunnen bouwen.

Hier een paar voorbeeld foto`s


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding




Gr Albert
Laatst gewijzigd door AlbertP op do feb 23, 2012 11:06 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » do feb 23, 2012 11:00 am

Informeer eens bij een SAAB dealert, er zijn diverse modellen waarvan de motor dezelfde pomp gebruikt.
mvg
WillemS
p.s. wel een beetje off topic :lol:
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » do feb 23, 2012 11:10 am

Wel idd een beetje off topic maar wel DE informatie die nodig is.....
Nu wordt dit gelezen omdat het actueel is, en anders verdwijnt ie op de grote hoop :wink: :wink:

Gr Albert
PS Gerben, je mag hem verplaatsen/overnemen naar de KN base
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » do feb 23, 2012 3:18 pm

Nog even, de pomp die Albert groot plaatst is er een van de Volvo blokken, die wordt aangedreven door de Distributieriem. Die van de oude 6V 12v wordt aangedreven door de Multiriem, omdat die motor een ketting heeft voor de nokkenassen.
Overigens is de Nwe 6V 24v ook gemonteerd in de Citroen(met hadbak) en de SAAB.
De motor komt van de PSA-groep.
Groetjes
WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2360
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » do feb 23, 2012 4:16 pm

Beter verder gaan over de waterpomp in volgende topic :
forum/viewtopic.php?t=3540
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » do feb 23, 2012 6:01 pm

Reactie zie bovenstaande link

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Foeke
Berichten: 333
Lid geworden op: ma jan 17, 2005 6:35 pm
Locatie: Lage Zwaluwe

Bericht door Foeke » ma feb 27, 2012 4:36 pm

Ik wil ook nog even de afbrekende draadeinden van het uitlaat spruitstuk vermelden.
met name de v6 ,12 kleppen is hier toch wel gevoelig voor.
Het ergste is dat je er ook nog niet eens gemakkelijk bijkomt om te kunnen repareren.

Gr Foeke

Aanvulling:
Volgens Bas Risseeuw komt dat doordat de mensen te gehaast het gaspedaal in trappen,
wanneer ze de baan op gaan.
Wanneer de motor nog koud is een je geeft direct gas zonder de motor echt warm te rijden
ontstaat het probleem.
Het uitlaat spruitstuk draait omlaag.
Doordat de bovenzijde snelst opwarmt ontstaan er spanning verschil tussen de boven en onderzijde.
Wanneer deze verschillen te groot zijn (groot verschil in temperatuur)is mogelijk de oorzaak
dat de tapeinden afbreken.
Laatst gewijzigd door Foeke op di okt 16, 2012 6:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3540
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » za sep 01, 2012 6:27 pm

Roest aan de dorpels!

Afbeelding[/img]
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
d,n hens
Berichten: 621
Lid geworden op: ma nov 05, 2007 8:43 pm
Locatie: uden (brabant)

Bericht door d,n hens » di okt 16, 2012 4:02 pm

Rechtsachter remklauw lek ,melding: stop rem voorzichtig raadpleeg een renaultdealer.
Remvloeistof te laag :twisted:
Vandaag de remklauw vervangen maar goed dat ik nog een donor heb.
Toch een zwak punt de achterremmen, of ze blijven hangen of het lekt :evil:
safrane 2.5 rxt automaat met alle optie's ,leer, xenon verlichting schuifdak en nog veel meer is verkocht.
safrane 2.5 rxe lpg g3 automaat met leer en voorruitverwarming op 15-12-2010 102000km inmiddels 210000km 02-2016

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2360
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » wo okt 17, 2012 1:00 am

Van die remmen klopt wel, vorig jaar van de Initiale de rechtse achter, dit jaar de linkse achter vervangen. Inmiddels is mijn donor flink uitgekleed en moet ik op den duur uitkijken naar een andere.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
d,n hens
Berichten: 621
Lid geworden op: ma nov 05, 2007 8:43 pm
Locatie: uden (brabant)

Bericht door d,n hens » wo okt 17, 2012 9:31 am

Momenteel staan er genoeg safranes voor weinig Jack :) dus nu het nog kan sla je slag :D
safrane 2.5 rxt automaat met alle optie's ,leer, xenon verlichting schuifdak en nog veel meer is verkocht.
safrane 2.5 rxe lpg g3 automaat met leer en voorruitverwarming op 15-12-2010 102000km inmiddels 210000km 02-2016

Ted
Berichten: 18
Lid geworden op: do mei 23, 2013 9:54 pm
Locatie: Leiden

Bericht door Ted » zo mei 26, 2013 8:29 pm

mijn 2.0 uit 1996

Bedrading cq stekkerverbinding kachelmotor rechts onder bijrijders kant,
boordcomputer zegt dan ga naar renault dealer en laat airco nazien.
vriesplaatje van motorblok links lekt koelvloeistof.
Druklager van koppeling die kanteld waardoor je pedaal blijft plakken (beneden blijft staan )

Plaats reactie