overzicht zwakke punten van de Safrane

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3543
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

overzicht zwakke punten van de Safrane

Bericht door AS1 (Anne) » za okt 01, 2011 10:10 am

Nieuwkomers vragen vaak naar de zwakke punten van de Safrane. Laten we dat hier bijhouden en uitbreiden indien nodig.

De bekende zwakke punten/veel voorkomende gebreken:
  • ROEST
    Roest is het grootste probleem. Roest in de dorpels, subframe achter, veerschotels voor, bovenin de wielkasten achter en stuurbekr. koeler. Verder wielkastranden en achterklep.

    - ernstige roestvorming aan de veerschotels voor onder het rubber vanaf voorjaar '98.
    Ook veerschotels van de fase 1 kunnen roesten en dan met name aan de zittingen.

    OVERIG
    - de onderste motorsteun (iig bij de phase II 2.0 en 2.5)

    - de kachelmotor die met veel rook door de ventilatieroosters de geest kan geven. Dit gebeurt vaak na op contact zetten.
    Verwijder de parafan eens en maak de boel schoon. Waterlekkage naar de kachelmotor toe is namelijk vaak een oorzaak van doorbranden. Maar deze motoren zijn sowieso zwak. Check ook de afvoer van de airco. Boor voor de zekerheid een gaatje van 6 mm op het laagste punt v/d kachelmotor.

    - de band om de benzinetank. Goedkoop te vervangen

    - schokdempers achter die gaan lekken bij de fase 2. Overweeg dan gelijk hulpveren te monteren omdat de veren wat gaan inzakken.

    - pitroest aan de remleidingen achter (even ontroesten en tectyleren). Als ernstig/twijfelachtig vervang dan de remleiding.

    - roestende koeler van de stuurbekrachtiging onder de radiateur. Zie hier.

    - stekker van de airbag onder de stoel. Doorsolderen bij hardnekkige storingen.

    - aandrijfassen. Vermijdt Renault revisie-assen. Neem een nieuwe van GKN of Spidan.

    - waterlekkage bij:
    1) rubber ruitenwisser achter
    2) dakantenne
    3) kabelboom door het schutbord. Zit achter de afdekkap in de wielkast. Even dichtkitten. Afvoerwater van de parafan gaat namelijk over die kabelboom.
    4) condenswater verzamelt LA in de kofferbak onder de bekleding vanwege de warmte van de uitlaat. Daar kan het gaan roesten.
    5) als je een kastje LA in de wielkast hebt kan het daar gaan lekken en roesten. Bekleding verwijderen en inspecteren.
    6) onderaan de deur. Met name bij de speaker. Check of er nog wel een kitrand aanwezig is. Anders deze i.i.g. onderaan aanbrengen. Eventueel met plastic een zak in het luidspreker gat maken om water tegen te houden.
    Lekkage via de deur en het schutbord komt in de voetenruimte terecht.

    [aanvulling uit onderstaande berichten]

    - Kentekenplaatverlichting ("Melding: markeringslichten deffect")

    - Aandrijfassen bij de 2.0 en 2.5. Bij voorkeur vervangen door Spidan assen ipv origineel

    - Veerschotels vanaf medio '98

    - Vervangingsuitlaat van Motrio

    - Hoedenplank die los komt

    - Lichtschakelaar (fase I)

    - Kachelradiateur lek (merkbaar aan natte vloerbekleding passagierszijde)

    - Coating koplampen die loslaat (fase II)

    - Automaat V6
Laatst gewijzigd door AS1 (Anne) op wo jan 07, 2015 10:31 pm, 18 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
de k@bouter
Berichten: 444
Lid geworden op: wo mei 26, 2010 8:30 pm
Locatie: almere

Bericht door de k@bouter » za okt 01, 2011 10:40 am

Lampjes (verlichting) mag er wat mij betreft ook bij. Met name die van de kentekenverlichting :wink:
Renault Safrane PhII 2.5 autom. '98 G3 - inmiddels over de 3 ton and still going strong!

Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: wo mar 02, 2011 1:24 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » za okt 01, 2011 11:55 am

Goed topic!

Misschien makkelijk om bij die punten ook foto's te plaatsen.
Mocht ik bij mijne nog wat tegenkomen, zal ik proberen te onthouden om van de reparatie een fotoshootje te maken 8)
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit

Riel
Berichten: 1375
Lid geworden op: di sep 26, 2006 1:38 pm
Locatie: Born

Bericht door Riel » za okt 01, 2011 1:07 pm

Ik zou hier toch echt aandrijfassen bij vermelden. Met een bevriende garage heb ik deze voor een goeie 200 euro nieuw kunnen bestellen, consumentenprijs ligt misschien 50 euro hoger.

Probeer Renault-assen te vermijden en bestel Spidan, een aftermarket-leverancier.

Aandrijfassen zijn vaak oorzaak van trillingen in het stuur en gerammel in het vooronder en is een sluiperend euvel. Op tijd vervangen bij de handbakken: hier kan een defecte aandrijfas de lagers in het differentieel te veel belasten.


Handgeschakelde versnellingsbakken rond de 400.000 km gevoelig, bij deze standen rekening houden met bakproblemen, het grootste probleem is dat een revisie niet mogelijk is, nieuw niet gewenst en gebruikt moeilijk het juiste type te vinden.
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k

Gebruikersavatar
Sjak Brak
Berichten: 1232
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:03 pm
Locatie: Antarctica

Bericht door Sjak Brak » zo okt 02, 2011 9:25 pm

Veerpootschotels is vanaf 99 dacht ik? Ophanging is voor de rest zeer solide en duurzaam, en dit geldt eigenlijk voor de auto als geheel, de "zwakke punten" zijn eerder van de categorie "kleine irritaties".

Motoren:
- 2.0 16V motor (96& later, fase 2) lust meer dan zomaar een slok olie.
- 2.2 8v (fase I) - traag maar onverwoestbaar

Uitlaat: geen motrio monteren :?

Moertje van geleidearm op ruitenwissermotor komt geregeld los, is op zich geen moeilijke fix maar mateloos irritant omdat je dan geen wissers hebt, en hier kom je natuurlijk altijd in de regen achter...

Interieur: leer is maar van zo-zo kwaliteit, stof (fase I) is duurzaam. Hoedenplank komt soms wat gretig los, oplossing: forum/viewtopic.php?t=3339&sid=2b04016f ... ba0f4da471 )

Fase I: lichtschakelaar heb ik op mn ouwe 3* vervangen in 450.000km, lijkt me ook wat overbodig dat dit zo vaak moet.
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE

Gebruikersavatar
ReSa
Berichten: 253
Lid geworden op: vr jun 02, 2006 9:18 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door ReSa » wo okt 19, 2011 9:25 am

Als oudgediende :) :

- Kachelradiateur gaat nog weleens lek
- Ph II uit 1997: de UV-coating van de koplampen bladdert af
- Ph I lichtschakelaars branden door
'97 Ph II 2.0 RTE alizée - Cruise Control - voorruitverwarming - <110.000 km

Gebruikersavatar
renaulist
Berichten: 439
Lid geworden op: do feb 28, 2008 10:18 pm
Locatie: gewoon,bij m,n moeder

Bericht door renaulist » di feb 21, 2012 4:52 pm

de automaatbakken van de v6 motoren willen nog wel eens wat probleempjes geven .mischien heeft shame rock nog wat kleinigheden om aan het lijstje toe te voegen .de enige hinder die ik ondervindt is van het bejaarde imago bij bejaardencentra wordt ik regelmatig bedolven onder steunkousen

jrillmann
Berichten: 131
Lid geworden op: di feb 09, 2010 1:49 pm
Locatie: Enschede

Bericht door jrillmann » wo feb 22, 2012 4:23 pm

Bejaarden-appeal heeft een Safrane zeker.
'90 Chevrolet Beretta GT 3.1i V6 (gesloopt)
'94 Renault Safrane 2.2Vi RT (verkocht)
'95 Alfa Romeo 164 2.0i TS (verkocht)

Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: wo mar 02, 2011 1:24 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » wo feb 22, 2012 7:00 pm

@Gunther/Gerben:

[ideetje]

Lijkt mij verstandig om dit topic strak te houden en zoveel mogelijk informatie in de eerste post te stoppen.
Dit vooral zodat mensen die dit willen lezen, niet het hele topic door hoeven te bladeren.
Toevoegingen/suggesties dan eventueel via PM zodat één iemand dit topic kan beheren.

[/ideetje]
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit

Gebruikersavatar
Gunther
Administrator
Berichten: 2085
Lid geworden op: wo sep 15, 2004 9:02 am
Locatie: Meeuwen

Bericht door Gunther » wo feb 22, 2012 9:42 pm

digitalpunk schreef:@Gunther/Gerben:

[ideetje]

Lijkt mij verstandig om dit topic strak te houden en zoveel mogelijk informatie in de eerste post te stoppen.
Dit vooral zodat mensen die dit willen lezen, niet het hele topic door hoeven te bladeren.
Toevoegingen/suggesties dan eventueel via PM zodat één iemand dit topic kan beheren.

[/ideetje]
Goed ideetje. Bij deze aangevuld.
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014

jcva
Berichten: 103
Lid geworden op: za aug 25, 2007 9:12 pm

Bericht door jcva » wo feb 22, 2012 11:44 pm

Over welke (onderste) motorsteun hebben we het dan bij de 2.5??
Heb met mijn vorige saf veel probelem gehad met trillingen , ontstaan na vervangen aandrijfassen en dat is nooit meer goed gekomen, later hoorde ik dat dit mogelijk ook een motorsteun probleem geweest kon zijn.De huidige saf heeft (nog) geen problemen, heeft ook veel minder kilometers gedraaid (130.000 tov 350.000) maar rubber worden wel ouder.

jcva

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2362
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » do feb 23, 2012 1:20 am

Subframe achter roestgevoelig, soms mogelijk doorroesten (foto's volgen hopelijk later nog)

forum/viewtopic.php t=3525&postdays=0&p ... c&start=15

Dus.
Laatst gewijzigd door Jack de zeeuw op do feb 23, 2012 1:28 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2362
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » do feb 23, 2012 1:24 am

Gunther schreef:
digitalpunk schreef:@Gunther/Gerben:

[ideetje]

Lijkt mij verstandig om dit topic strak te houden en zoveel mogelijk informatie in de eerste post te stoppen.
Dit vooral zodat mensen die dit willen lezen, niet het hele topic door hoeven te bladeren.
Toevoegingen/suggesties dan eventueel via PM zodat één iemand dit topic kan beheren.

[/ideetje]
Goed ideetje. Bij deze aangevuld.
Wel apart gedaan dan :lol: :lol: Hij haalt de hele post weg (als je er een verwijzing naar een URL in verwerkt) en laat alleen de gegevens van degene die post zien :roll: :lol: :lol: Klopt dat :?:

Hoe moeten we hier mee omgaan :?:
Laatst gewijzigd door Jack de zeeuw op do feb 23, 2012 1:32 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2362
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » do feb 23, 2012 1:28 am

- Waterpomp van de 3.0 V6 (12V) niet meer leverbaar

- Subframe achter roestgevoelig, soms mogelijk doorroesten (foto's volgen hopelijk later nog)
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3543
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » do feb 23, 2012 8:27 am

Jack de zeeuw schreef:Waterpomp van de 3.0 V6 (12V) niet meer leverbaar
zoiets als een waterpomp is altijd wel beschikbaar. Zie hier
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Plaats reactie